2024-03-29T11:03:44Z
https://apsy.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14082
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2008-4331
1394
9
3
نقش واسطهای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در رابطه بین نوروزگرایی با همبودی اضطراب و افسردگی
محمد علی
بشارت
حمید
بهرامی زاده
لادن
فتی
حمیدرضا
حسن آبادی
چکیدههدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین نقش واسطهای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در رابطه بین روانرنجورخویی با همبودی اضطراب و افسردگی بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری زنان و مردان ساکن در مناطق مختلف شهر تهران به تعداد تقریبی پنج میلیون نفر بود. تعداد 358 داوطلب شامل 178 مرد و 180 زن از جمعیت عمومی شهر تهران در این پژوهش شرکت کردند و نسخه کوتاه مقیاس پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کرا (1992)، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و کارترایت- هاوتون (2003)، مقیاس حساسیت اضطرابی (ریس، پترسون، گورسکای، مکنالی، 1986) و مقیاس افسردگی اضطراب استرس لاویباند و لاویباند (1995) را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که روانرنجورخویی، باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی با اضطراب و افسردگی رابطه مثبت دارد. نتایج تحلیل مسیر نیز نقش واسطهای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی را در رابطه بین روانرنجورخویی با همبودی اضطراب و افسردگی نشان داد. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت اختلال های اضطرابی و افسردگی چندعاملی هستند و افزون بر این در شکل گیری، تداوم و درمان اختلال های اضطرابی و افسردگی، همزمان با روانرنجورخویی، باید به نقش باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی توجه کرد.
2015
10
23
7
23
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96379_1ef123774cf4d88448627bcf15ba40df.pdf
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2008-4331
1394
9
3
اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکانشان
عصمت
دانش
زهرا
حکیمی
مینا
شمشیری
نرگس
سلیمی نیا
چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه و بیشفعالی کودکانشان بود. روش: روش مطالعه شبهآزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری 82 نفر از مادران کودکان 9 تا 11 ساله بود که در طی سالهای 93-92 به همراه کودک دچار اختلال نقص توجه و بیشفعالی خود به دفتر مشاورۀ نویسنده مسئول مراجعه کرده بودند و از سوی روانشناس و روانپزشک، اختلال کودک آنها نقص توجه و بیشفعالی تشخیص داده شده بود. از میان مادران، 30 مادر که شرایط ورود به این پژوهش را داشتند بهصورت تصادفی ساده انتخاب و پس از همتاسازی به گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودک گادو و اسپرافکین (1995) و برنامه مدیریت رفتاری به والدین بارکلی (2005) بود که در 9 جلسه، هر جلسه 90 دقیقه و هفتهای یکبار به مادران گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مختلط تکرار سنجش استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد نشانههای بیشفعالی، تکانشگری و نقص توجه کودکانِ مادران آموزشدیده، در مقایسه با گروه گواه و پیشآزمون کاهش یافته و این نتایج در دوره پیگیری 2 ماهه نیز پایدار مانده است. نتیجهگیری: میتوان برنامه مهارتهای مدیریتی مادران را روش موثری و مفیدی جهت کاهش نشانههای اختلال نقص توجه، تکانشگری و بیشفعالی کودکان دچار این اختلال دانست.
آموزش مهارتهای رفتاری
بیشفعالی
نقصتوجه
مادران
2015
10
23
25
41
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96358_bf86030e68b8ac628eced2290e88f77c.pdf
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2008-4331
1394
9
3
مقایسه سبکهای فرزندپروری و آسیبهای روانی در دختران فراری و عادی
سهراب
امیری
علی
عیسی زادگان
محمد
حافظ نیا
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسه سبکهای فرزندپروری و آسیبهای روانی در دختران فراری و عادی بود. روش: روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل 968 دختر فراری در سازمان بهزیستی و امنیت اخلاقی ناجا شهر تهران در سال 1393 بود. به روش نمونهگیری هدفمند 50 نفر از آنها با کسب رضایت آگاهانه انتخاب و با 50 نفر از دختران مدارس متوسطه که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند همتاسازی شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش، فهرست بازبینی علائم مرضی 90 سوالی تجدید نظر شده دراگویتس، لیپمن و کووی (1973) و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1972) بین شرکتکننندگان توزیع و دادهها به روش شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آسیب روانی و شیوههای فرزندپروری دختران فراری از منزل و عادی متفاوت است. دختران فراری نسبت به دختران عادی سطح بالایی از آسیبهای روانی را داشتند و بیشتر شیوههای استبدادی و سهلگیرانه را تجربه کرده بودند. نتیجهگیری: بهنظر میرسد آسیب روانی و سبکهای فرزندپروری نامناسب میتواند زمینهساز فرار دختران از منزل را فراهم و خود فرار زمینه آسیبهای بیشتر را ایجاد کند، لذا نیازمند است که در جهت کاهش آسیبهای روانی و آموزش سبکهای فرزندپروری مطلوب مداخلات لازم صورت گیرد.
آسیب روانی- سبک های فرزندپروری- دختران فراری
2015
10
23
43
63
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96366_9fb4fcaeadba2ffaf051d4054199848a.pdf
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2008-4331
1394
9
3
اثربخشی برنامه مداخلهای کودکان طلاق بر راهبردهای خودکنترلی آنها
زهرا
عاصمی
حسین
زارع
احمد
علیپور
باقر
غباری بناب
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق بر بهبود راهبردهای خودکنترلی کودکان 8-12 ساله طلاق بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش، گروه گواه و با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری3 ماهه بود. جامعه آماری 143 کودک خانوادههای طلاق شهرستان کاشمر در سال 1393بود که از میان آنها 40 نفر شامل 23 دختر و 17 پسر که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکنترلی ادراکشده کودکان هامفری 2000 و 15 جلسه برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق لیکروی (2008) هفتهای 3 بار، هر جلسه 45 دقیقه بود. یافتهها: یافتهها نشان داد اجرای برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق، میانگین نمرات خودکنترلی شرکتکنندهها را افزایش داده و نتایج در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: این برنامه مداخلهای بهعنوان روشی موثر میتواند مورد استفاده نهادهای درگیر با مسئله طلاق قرار گیرد تا با افزایش شاخصهای خودکنترلی، به کیفیت بهزیستی کودکان، پیشگیری از آسیبهای روانی فردی و اجتماعی آنها و نیز کاهش زمینههای جرم و بزهکاری کمک کند.
برنامه مداخلهای
راهبردهای خودکنترلی
کودکان طلاق
2015
10
23
65
77
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96373_d82852fd9965eaf9cb1120b3b2e70b45.pdf
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2008-4331
1394
9
3
اثربخشی درمان بافتنگر انصافمحور بر صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی زوجین
رضا
خجسته مهر
احمد
احمدی قوزلوجه
منصور
سودانی
خدیجه
شیرالی نیا
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان بافتنگر انصافمحور بر صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی زوجین بود. روش: در این پژوهش از طرح تک آزمودنی از نوع خطپایه چندگانه استفاده شد. سه زوج از بین زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پروتکل درمانی رویکرد بافتنگر انصافمحور در طی 10 جلسه اجرا شد و پس از خاتمه درمان نیز پیگیری در دو مرحله و با فاصله یک ماهه صورت گرفت. آزمودنیها در مراحل خط پایه، درمان و پیگیری به خرده مقیاس صمیمیت عاطفی پرسشنامه ارزیابی شخصی صمیمیت و سنجه کیفیت زناشویی پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل دیداری، فرمول درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان بافتنگر انصافمحور موجب افزایش صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی زوجین میشود. نتیجهگیری: رویکرد درمانی بافتنگر انصافمحور در افزایش سطح صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی زوجین از کارآیی لازم برخوردار است و زوجدرمانگران می توانند از این رویکرد در کار با زوجین به منظور افزایش صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی استفاده کنند.
درمان بافت نگر انصاف محور
صمیمیت عاطفی
کیفیت زناشویی
2015
10
23
79
96
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96389_938801ea398f710711f41906ce05759a.pdf
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2008-4331
1394
9
3
نشخوار فکری، نشانههای اضطراب و افسردگی در افراد دچار لکنت زبان، اضطراب اجتماعی و بهنجار
فرشید
علی پور
شهناز
محمدی
هدف: هدف پژوهش تعیین و مقایسه نشخوار فکری، نشانههای اضطراب و افسردگی در افراد دچار لکنت زبان، اضطراب اجتماعی و بهنجار بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسهای و جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر همدان دچار لکنت زبان ارجاع داده شده بهگفتار درمانگر به تعداد ۴۸ نفر؛ کلیه نوجوانان پسر دارای اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز خصوصی خدمات روانپزشکی شهر همدان در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به تعداد ۳۷ نفر؛ و نیز تمامی دانشآموزان پسر بهنجار مدارس مقطع متوسطه شهر همدان به تعداد ۱۲۳۴۷ نفر بود. از هر گروه ۱۸ آزمودنی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و از پرسشنامههای افسردگی بک (1996) اضطراب بک (1990)، مقیاس پاسخهای نشخواری (۱۹۹۱) و پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیتشناختی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد نشانههای اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری در افراد دچار لکنت زبان و اضطراب اجتماعی بیشتر از افراد بهنجار و همچنین میانگین نمرههای نشخوار فکری افراد دچار لکنت زبان بیشتر از افراد دچار اضطراب اجتماعی است. نتیجهگیری: با توجه به وجود نشانههای افسردگی، اضطراب و پاسخهای نشخواری در نوجوانان دچار لکنت زبان لزوم توجه به این نشانهها در برنامههای پیشگیری و درمانی بیش از پیش آشکار میشود.
2015
10
23
97
114
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96401_b65d968ce0f71bf5802f49dbb118cde2.pdf
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2008-4331
1394
9
3
رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با شیوههای فرزندپروری مادران و اختلالهای بیرونیشده فرزندانشان
علیرضا
کاکاوند
فاطمه
نظری
ملکه
مشهدی فراهانی
هدف: پژوهش تعیین رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با شیوههای فرزندپروری مادران و اختلالهای بیرونیشده فرزندانشان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس ابتدایی ناحیه 3 کرج بهتعداد 1080 نفر بود که از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند، 150 دانش آموز از مدارس شهید حجازی، علامه حلی، شهید حسن برجسته، شهید کنسویه، قلم و مفید انتخاب شد. مادران این دانشآموزان به پرسشنامههای طرحواره یانگ 1998 و شیوههای فرزندپروری آلاباما 1996 و معلمهایشان به پرسشنامه راتر (1967) پاسخ دادند. دادهها از طریق روشهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه میان طرحوارههای ناسازگار والدین و شیوههای فرزندپروری آنها معنادار و مؤلفه دیگر جهتمندی پیشبینیکننده منفی تنبیه بدنی و مؤلفه گوش به زنگی و بازداری پیشبینیکننده عدم ثبات در نحوه برخورد با فرزند است. رابطه میان شیوههای فرزندپروری با اختلالهای بیرونیشده معنادار و مؤلفه ضعف در نظارت، پیشبینیکننده ناسازگاری اجتماعی در کودکان و مؤلفههای مشارکت والدین و ضعف در نظارت، پیشبینیکنندههای پرخاشگری و بیشفعالی در کودکان بود. نتیجهگیری: از آنجا که طرحوارههای ناسازگار اولیه والدین میتواند در شکلگیری شیوههای خاص فرزندپروری آنها و در نهایت اختلالهای بیرونی کودکان مؤثر باشد، بنابراین در درمان اختلالهای بیرونیشده این کودکان میتوان طرحوارههای ناسازگار اولیه والدین را نیز هدف قرار داد.
2015
10
23
115
135
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96348_e6a73e1f88980f0ed961ee86d96b6b07.pdf