دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113120190723Prediction of children’s behavioral problems based on
mothers’ parenting styles, emotional expressiveness,
emotional control and ambivalence towards
emotional expressivenessپیش بینی مشکلات رفتاری کودکان بر مبنای سبکهای والدگری، ابرازگری هیجان، کنترل هیجان و دوسوگرایی در ابراز هیجان مادران7319714110.29252/apsy.13.1.7FAملیحه یونسی سینکیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانبهروز دولتشاهیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیJournal Article20180909Aim: The purpose of this study was to determine relationship between<br />parenting styles, emotional expressiveness, emotional control and<br />ambivalence towards emotional expressiveness of mothers who have<br />children with behavioral problems. Methods: Research method was<br />descriptive-correlational and statistical population included all third to sixth<br />grade students (nine to 12 years of age) in districts one, five and seven of the<br />City of Tehran municipality. Five schools were chosen, namely, Aftab<br />Azarin, Imam Musa Kazem, 13th Aban, Shahid Cheraghi and Kalam Mehr<br />in the academic year of 2016-2017 (N=1743). Of these, 200 students (102<br />boys and 98 girls) who met entrance criteria were selected based on<br />availability. Sample size was determined using Rhine’s (1991) formula for<br />sample size, .Each child had earned a T score more that 63 on the<br />Achenbach’s Child Behavior Check List. The Alabama Parenting<br />Questionnaire-Child Form (1991) was filled out by children, The King and<br />Emmons’s Emotional Expressive Questionnaire (1990), Roger and<br />Nesshoever’s Emotional Control Questionnaire (1987), and King and<br />Emmons’s Ambivalence Over Emotional Expressiveness Questionnaire<br />(1990) were filled out by mothers .Correlations and regression analyses were<br />used for data analysis. Results: The results indicated that the study variables<br />were able to predict 20.8 % of the variance of children's behavioral problems<br />(F= 4.494, P= 0.0001). In dimensions of parenting, father participation had<br />the highest predictive power (β= -0.194, P= 0.009). In emotional<br />expressiveness, negative emotional expressiveness component (β= 0.162, P=<br />0.026), in emotional control, the benign control component (β= 0.200, P=<br />0.009) and the ambivalence over positive emotional expressiveness were<br />able to predict behavioral problems (β=0.275, P= 0.003). Conclusions: Since<br />parenting styles, emotional expressiveness, emotional control and<br />ambivalence over emotional expressiveness in mothers can be effective in<br />predicting children's behavioral problems, these variables can be used in<br />interventions to prevent and treat behavioral problems of these children and<br />to teach mothers correct ways of expressing emotions.هدف: هدف پژوهش تعیین ارتباط میان سبکهای والدگری، ابرازگری هیجان، کنترل هیجان و دوسوگرایی در ابراز هیجان مادران با مشکلات رفتاری کودکان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم تا ششم 12-9 ساله مقطع ابتدایی مناطق 1، 5 و 7 شهر تهران از 5 مدرسه آفتاب آذرین، امام موسی کاظم، 13 آبان، شهید چراغی و کلام مهر به تعداد 1743 در سال تحصیلی 96-95 بود. حجم نمونه بر اساس قاعده رین 1991، تعداد 200 دانشآموز تعیین شد. سپس به روش در دسترس 102 پسر و 98 دختر که واجد ملاکهای پژوهش بودند و نمره T بیشتر از 63 را از سیاهه رفتاری کودک آخنباخ 1979، کسب کرده بودند؛ انتخاب شدند. پرسشنامه ابعاد والدگری آلاباما نسخه کودک 1991، توسط کودکان و پرسشنامه ابرازگری هیجانی کینگ و امونز 1990، کنترل هیجانی راجر و نسشوور 1987 و دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی کینگ و امونز 1990 توسط مادران تکمیل شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که متغیرهای پژوهش قادرند که 8/20 درصد از واریانس مشکلات رفتاری کودکان را پیش بینی کنند (494/4 =F، 0001/0 =P). در ابعاد والدگری، مشارکت پدر قدرت پیش بینی بیشتری را داشت (194/0- =β، 009/0 =P). در ابرازگری هیجان، مؤلفه ابراز هیجان منفی (162/0 =β، 026/0 =P)، در کنترل هیجان مؤلفه مهار خوش خیم (200/0 =β، 009/0 =P) و دوسوگرایی در ابراز هیجان مثبت نیز توانایی پیش بینی مشکلات رفتاری را داشتند (275/0 = β، 003/0 =P). نتیجهگیری: از آنجا که سبکهای والدگری، ابرازگری هیجان و کنترل هیجان و دوسوگرایی در ابراز هیجان مادران میتواند در پیش بینی مشکلات رفتاری کودکان مؤثر باشد؛ بنابراین برای پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری این کودکان میتوان متغیرهای مذکور را نیز هدف قرار داد و سبکهای والدگری و شیوه درست ابراز هیجان را به مادران آموختhttps://apsy.sbu.ac.ir/article_97141_9fbc647302729488989e56a8f4ad5252.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113120190723Prediction of life quality based on Behavioral ActivatorInhibitor Systems and adulthood hyperactivity in
male drug abusersپیش بینی کیفیت زندگی بر اساس نظامهای فعالساز-بازدارنده رفتاری و بیش فعالی بزرگسالی در مردان دچار سوء مصرف مواد33539713010.29252/apsy.13.1.33FAمعصومه شاه محمدیدانشگاه آزاد قزوینصادق تقی لوواحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایرانJournal Article20170815Aim: The aim of this research was to predict life quality based on behavioral<br />activator and inhibitor systems and adulthood hyperactivity in male drug<br />abusers. Method: A correlational method was employed. The statistical<br />population consisted of 1637 drug abusers residing in the Alborz province,<br />Iran. 232 drug abusers were selected based on Krejces & Morgan’s table<br />(1970). Participants completed the following questionnaires: The World<br />Health Organization’s Quality of Life (WHOQOL) Questionnaire<br />(Varsharbun, 1998); Conner's (1999) List of the Symptoms of Adulthood<br />ADHD Indicator and the Behavioral Activator and Brain inhibitor System<br />Questionnaire (Carver and White, 1994). Data was analyzed using the<br />structural equation-modeling test. Findings: Findings showed that the<br />indirect path coefficients between life quality and components of behavioral<br />activator system (β=-0.292, P=0.01) and adulthood (β= -0.584, P=0.001)<br />were negative. Changes of scores of behavioral-brain system explained 22%<br />of adulthood hyperactivity variance and explained 47% of life quality<br />variance along with changes of ADHD in adulthood. Conclusion: This<br />research shows that adulthood hyperactivity has negative effects on the<br />relationship between behavioral activator system and life quality. Therefore,<br />it can be argued that hyperactivity has negative and destructive effects on<br />personal and social affairs of male drug abuse. We suggest that some<br />workshops should be held to improve the quality of life and decrease the<br />dangerous behaviors in individuals with hyperactivity disorder in order to<br />solve conflicts and improve interpersonal relationships. هدف: هدف پژوهش پیش بینی کیفیت زندگی بر اساس نظامهای فعالساز–بازدارنده رفتاری و بیش فعالی بزرگسالی در مردان دچار سوء مصرف مواد بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه افراد دچار سوء مصرف مواد استان البرز به تعداد 1673 بود. بر اساس جدول کرجسی-مورگان 1970 حجم نمونه 232 نفر تعیین و به صورت در دسترس از دو مرکز اقامتی توسکا و رویش سبز انتخاب شد. پرسشنامههای پژوهش کیفیت زندگی سوء مصرفکنندگان مواد سازمان بهداشت جهانی واروشربون 1998، فهرست علائم شاخص خود معرفی بیش فعالی بزرگسالان کانرز (1999) و پرسشنامه نظام بازدارنده مغزی-فعالساز رفتاری کارور و وایت (1994) بود. پس از حذف 5 پرسشنامه مخدوش و 2 داده پرت، دادهها با استفاده از آزمون الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که ضرایب مسیر غیرمستقیم بین کیفیت زندگی با مؤلفههای نظام فعالساز رفتاری (292/0- =β، 01/0 =P) و بیش فعالی بزرگسالی (584/0- =β، 001/0 =P) منفی است. همچنین تغییرات نمرههای نظام مغزی-رفتاری قادر به تبیین 22 درصد از واریانس بیش فعالی بزرگسالان و تغییرات یادشده همراه با تغییرات بیش فعالی بزرگسالی قادر به تبیین 47 درصد از واریانس کیفیت زندگی بود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش بیش فعالی بزرگسالی رابطه بین نظام فعالساز رفتاری و کیفیت زندگی را به صورت منفی میانجیگری میکند؛ بنابراین میتوان گفت که بیش فعالی در اکثر زمینههای زندگی فردی و اجتماعی مردان دچار سوء مصرف مواد آثار منفی و مخربی بر جای میگذارد؛ لذا پیشنهاد میشود برای ارتقاء کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای پرخطر در بزرگسالان دچار اختلال بیش فعالی، جلسههایی در قالب کارگاههای آموزشی برای حل تعارضها و بهبود روابط بین فردی آنها انجام پذیرد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_97130_68e33f0bfe8429bfa6a13c3be73918a8.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113120190723Structural pattern of the relationship between parent-child relation patterns and early maladaptive schemas with the mediating role of attachment stylesالگوی ساختاری رابطه بین الگوهای ارتباط والد-فرزند و طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری سبکهای دلبستگی55769713610.29252/apsy.13.1.55FAعاطفه خراسانی زادهدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجحمید پورشریفیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیطاهره رنجبری پوردانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجفریبرز باقریدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتجعفر پویامنشدانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرJournal Article20180630Aim: Aim of present study was to determine the mediating role of attachment<br />styles in relationship between parent-child relation patterns and early<br />maladaptive schemas. Method: Method was a correlational study and<br />statistical population included all the students of all branches of Islamic Azad<br />University, Science and Research Branch of Tehran during 2017-2018<br />academic year (N=196,100). Using multi-stage cluster sampling method,<br />Faculty of Literature and Humanities, Faculty of Basic Sciences and Faculty<br />of Engineering were selected and considering Mishel's (1993) suggestion and<br />a ratio of 10-20 subjects per variable and probable attrition, the sample size<br />was set at 420 individuals. To collect the data, Bagheri's (2012) Parent-child<br />Relation Pattern Inventory, Young’s (1998) Schema Questionnaire-short<br />form and Hazen & Shaver’s (1987) Adult Attachment Styles Questionnaire<br />were used and after discarding 58 distorted questionnaires, the data was<br />analyzed using structural equation modeling method. Results: The findings<br />showed that structural pattern of the research fits well and only ambivalent<br />attachment style can mediate the relationship between Liberal-based relation<br />pattern and disconnection and rejection (β= 0.229), impaired autonomy and<br />performance (β= 0.241), impaired limits (β= 0.150), other-directedness (β=<br />0.208) and over-vigilance/inhibition schemas (β= 0.159) and also between<br />secure-based pattern (β= 0.375) and disconnection and rejection (β= 0.396),<br />impaired autonomy and performance (β= 0.246), impaired limits (β= 0.340),<br />other directedness and over-vigilance/inhibition schemas (β= 0.260) at 0.01<br />confidence level. Conclusion: These results imply that through teaching<br />proper relation patterns of parent-child, we can prevent the formation of<br />maladaptive schemas and avoid its resulting damages. هدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر سبکهای دلبستگی در رابطه بین الگوهای ارتباط والد- فرزند با طرحوارههای ناسازگار اولیه بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی تمام واحدهای علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 196100 نفر بود. به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای دانشکدههای ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی انتخاب و حجم نمونه به پیشنهاد میشل 1993 و با در نظر گرفتن نسبت 10 تا 20 آزمودنی به ازای هر متغیر و احتمال ریزش 420 نفر تعیین شد. دادهها با استفاده از مقیاس الگوی ارتباط والد- فرزند باقری (1392)، نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ 1998 و پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور (1987) جمعآوری و بعد از حذف 58 پرسشنامه مخدوش و داده پرت، دادهها با روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی ساختاری پژوهش برازش مناسبی دارد و تنها سبک دلبستگی دوسوگرا میتواند در سطح 99 درصد اطمینان رابطه بین الگوی ارتباطی آزادی مدار را با طرحوارههای حوزه بریدگی و طرد (229/0 =β)، خودگردانی و عملکرد مختل (241/0 =β)، محدودیتهای مختل (150/0 =β)، دیگرجهتمندی (208/0 =β) و حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری (159/0 =β) و نیز رابطه بین الگوی ارتباطی امنیت مدار را با طرحوارههای حوزه بریدگی و طرد (375/0 =β)، خودگردانی و عملکرد مختل (396/0 =β)، محدودیتهای مختل (246/0 =β)، دیگرجهتمندی (340/0 =β) و حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری (260/0 =β) میانجیگری کند. نتیجهگیری: بر اساس این نتایج میتوان با آموزش الگوهای درست ارتباط والد-فرزند به والدین، مانع شکلگیری طرحوارههای ناسازگار اولیه و آسیبهای ناشی از آن شد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_97136_fd749e4d4089b39c84bbe8c49a136a91.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113120190723Structural modeling of relationship between mindfulness and psychological well-being based on mediating role of cognitive emotion regulation strategies in women with breast cancerالگوی ساختاری روابط بین ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر اساس نقش میانجیگر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در زنان دچار سرطان سینه77989714610.29252/apsy.13.1.77FAسوزان سلاجقهدانشجوی دکتریسوزان امامی پوردانشگاه آزاد تهران مرکزکاظم نعمت الله زاده ماهانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد زرندJournal Article20180529Aim: The purpose of study was to determine the mediator role of cognitive<br />emotion regulation in the relationship between mindfulness and<br />psychological well-being in women with breast cancer. Method: The<br />research method was correlational and the statistic population were all women<br />with breast cancer or under the auspices of the Yas Charity Foundation and<br />Jawad Alamea Specialty Clinic in Kerman city with at least once undergone<br />surgery in 2017, with the quantity of 413. Among which 215 people were<br />selected through targeted sampling and individually answered to Mindful<br />Attention Awareness Scale by Brown & Ryan (2003), Garnefski, Kraaij, &<br />Spinhoven Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2001) and Ryff<br />Psychological Well-Being Scale (1989). After exclusion of 14 distortion<br />questionnaires and 1 outlier data the data was analyzed using structural<br />equation modeling. Results: The results showed that in the P=0.001 level the<br />total and direct path coefficient between mindfulness and psychological wellbeing (β=0.384) and positive cognitive emotion regulation strategies and<br />psychological well-being (β=0.582) is significant and positive cognitive<br />emotion regulation strategies mediates the relationship between mindfulness<br />and psychological well-being variables (β=-0.259). Conclusion: These<br />results suggest that mindfulness can affect the mental well-being of women<br />with breast cancer by the use of positive strategies cognitive emotion<br />regulation; therefore it is recommended that women with breast cancer be<br />treated in environments full of calmness and adequate support and by<br />providing services such as mindfulness so that they can promote their<br />psychological well-being using positive cognitive regulation strategies.هدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی زنان دچار سرطان سینه بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمام زنان دچار سرطان سینه تحت نظر انجمن یاس و درمانگاه تخصصی جوادالائمه در شهر کرمان با حداقل دارای یکبار سابقه جراحی در سال ۱۳۹۶ به تعداد 413 نفر بود. از میان آنها به روش نمونه برداری هدف مند ۲۱۵ نفر انتخاب شدند و بهطورانفرادی به مقیاس ذهن آگاهی، توجه و هشیاری براون و ریان (2003)، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی، کراج و اسپینهون (2001) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989) پاسخ دادند. پس از کنار گذاشتن 14 پرسشنامه مخدوش و 1 داده پرت، دادهها با روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در سطح 001/0 =P ضریب مسیر کل و مستقیم بین ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی (384/0 =β) و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی روانشناختی (582/0 =β) معنادار است و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان ارتباط بین دو متغیر ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی را میانجیگری میکند (259/0- =β). نتیجهگیری: این نتایج بیانگر آن است که ذهن آگاهی میتواند بر بهزیستی روانشناختی زنان دچار سرطان سینه از طریق بهکارگیری راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان تأثیرگذار باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود که درمان زنان دچار سرطان سینه در محیطهایی مملو از آرامش و حمایت کافی و با ارائه خدماتی مانند ذهن آگاهی صورت گیرد تا آنها بتوانند با استفاده از راهبردهای تنظیم شناختی مثبت، بهزیستی روانشناختی خود را ارتقا دهند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_97146_a5d3e2bad0bb6dcca93845ef39f51940.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113120190723The structural model of customer’s psychological investment and rubbed satisfaction: mediating role of perceived riskالگوی ساختاری سرمایه گذاری روانی مشتری و رضایت ربوده شده: نقش میانجیگر مخاطره ادراکی991179715410.29252/apsy.13.1.99FAمحسن اکبریدانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه گیلانمحمد حسن قلیزادهدانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه گیلانمیثم مسعودی فرکارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه گیلانجواد قائمیکارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه گیلانJournal Article20171217Aim: Purpose of this study was to determine the structural model of the effect<br />of customer’s psychological investment on the changes in rubbed satisfaction<br />with the mediating role of the customer's perceived risk. Methods: The<br />research method was correlational and the statistical population consisted of<br />all buyers and visitors of appliance stores in the City of Mashhad in North<br />Eastern Iran (N= five million according to 2017 census). To determine the<br />sample size, Cochran’s formula was used and Customers’ Psychological<br />Investment Questionnaire (Bügel, Buunk, and Verhoef, 2010), Customer’s<br />Rubbed Satisfaction Questionnaire (Sunderland, Berg, and Ringbo, 2014) and<br />Customer's Perceived Risk Questionnaire (Sun, 2014) were distributed<br />among 360 participants in different areas of the 17 municipality districts of<br />Mashhad and after deletion of outlier data, 354 questionnaires with<br />correlation and structural equation modeling (SEM) were analyzed. Results:<br />Results indicated that customer’s psychological investment had a positive and<br />significant effect on satisfaction (β=0.59) and perceived risk (β=0.58). In<br />addition, perceived risk (β=0.53) had a direct and positive effect on<br />customer’s rubbed satisfaction. Furthermore, customer’s perceived risk<br />(β=0.30) had a mediating role in the relationship between customer<br />psychological investments and customer’s rubbed satisfaction satisfaction.<br />Conclusion: Since rubbed satisfaction is affects both customers’<br />psychological investment and perceived risk, in order to prevent losing<br />satisfied customers, appliance stores, should decrease their perceived risk and<br />not increase their psychological investment. هدف: هدف پژوهش تعیین الگوی ساختاری نقش سرمایه گذاری روانی مشتری در تغییرات رضایت ربوده شده با میانجیگری مخاطره ادراکی مشتریان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه خریداران و بازدیدکنندگان فروشگاههای لوازم خانگی شهر مشهد مقدس در سال 1396 بود که به اندازه جمعیت شهر، 5 میلیون نفر در نظر گرفته شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده و پرسشنامه سرمایه گذاری روانی مشتری بوگل، بانک و ورهاف (2010)، رضایت ربوده شده شودرلاند، برگ و رینگبو (2014) و مخاطره ادراکی سان (2014) بین 360 آزمودنی در مناطق مختلف 17 گانه شهر مشهد توزیع و پس از حذف 6 داده پرت تعداد 354 پرسشنامه با استفاده از روش همبستگی و الگویابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در سطح 99 درصد اطمینان سرمایه گذاری روانی بر متغیرهای رضایت ربوده شده (59/0 =β) و مخاطره ادراکی (58/0 =β) و نیز متغیر مخاطره ادراکی (53/0=β) بر رضایت ربوده شده تأثیر مثبتی دارد و مخاطره ادراکی نقش میانجیگر را در رابطه بین سرمایه گذاری روانی و رضایت ربوده شده ایفا میکند (30/0 =β). نتیجهگیری: از آنجا که نتایج تحقیق نشان میدهد که رضایت ربوده شده تحت تأثیر سرمایه گذاری روانی و ریسک ادراکی مشتریان است؛ لذا این فروشگاهها برای از دست ندادن مشتریان راضی خود لازم است؛ با کاهش مخاطره ادراکی مشتریان، میزان سرمایه گذاری روانی آنها را بالا نبرند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_97154_9720dcc9463b9d5682189fa3092ed4bd.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113120190723Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on decrease of symptoms of depression, rumination and emotion regulation in pregnant womenاثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش نشانههای افسردگی، نشخوار فکری و تنظیم هیجان در زنان باردار1191399708710.29252/apsy.13.1.119FAمهدی زمستانیاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه کردستانزهرا فاضلی نیکردانشگاه کردستانJournal Article20181027Aim: The purpose of the present study was to determine the effectiveness of<br />Mindedness-Based Cognitive Therapy (MBCT) on reducing the symptoms of<br />depression, rumination, and emotion regulation in pregnant women. Method:<br />A quasi-experimental design with pre-test, post-test and a one month followup with control group was used. The statistical population included 500<br />pregnant women referred to health centers in the town of Ghorveh in Sanandaj<br />province in Iran who were one to six months pregnant. Through available<br />sampling method, 263 women who met the inclusion criteria were selected<br />and out if these, 30 participants were randomly assigned to two groups of<br />MBCT or control. Research tools were Beck’s (1996) Depression InventoryII, Rumination Response Scale (Nolen-Hoeksema & Morrow, 1991),<br />Emotion Regulation Questionnaire (Gross & John, 2003) and the MBCT<br />program which was adapted from Segal, Williams, & Teasdale (2018) and<br />Dimidjian, Goodman, Felder, Gallop, Brown, & Beck (2016). This was<br />administered to the experimental group during eight weekly, 90-minute<br />sessions and collected data was analyzed using mixed model repeated<br />measures analysis of variance. Results: Findings showed that MBCT had a<br />significant effect on improving depression symptoms (F= 55.06, P= 0.001),<br />rumination (F= 25.88, P= 0.001), and emotion regulation subscales including<br />cognitive reappraisal (F= 9.27, P= 0.02), and suppression (F= 4.69, P= 0.036),<br />and treatment gains were maintained at follow-up. Conclusion: This method<br />can be used as a low-cost and effective treatment for the treatment of<br />emotional disorders and improving the psychological status of pregnant<br />women. هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش نشانههای افسردگی، نشخوار فکری و تنظیم هیجان زنان باردار بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه، پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 1 ماهه و جامعه آماری 500 نفر از زنان در دوره 1 تا 6 ماهگی بارداری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی شهرستان قروه در استان کردستان بود. به روش نمونهگیری در دسترس ابتدا 263 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند؛ فهرست و سپس 30 نفر پس از ارزیابی بالینی، انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس افسردگی بک-ویرایش دوم (1996)، پاسخ نشخوار گونه نولن-هوکسما و مورو (1991)، تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و برنامه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برگرفته از برنامه سگال، ویلیامز و تیزدیل (2018) و دیمیجان، گودمن، فلدر، گالوپ، براون و بک (2016) بود که در 8 جلسه هفتگی 90 دقیقهای اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه درمانی بر نشانههای افسردگی (06/55 =F، 001/0 =P)، نشخوار فکری (88/25 =F، 001/0 =P) و زیر مقیاسهای تنظیم هیجان شامل بازاریابی شناختی (27/9 =F، 02/0 =P) و فرونشانی (69/4 =F، 036/0 =P) اثر داشته و دستاوردهای درمانی در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: میتوان از این روش درمانی که کمهزینه و کارآمد است، برای درمان اختلالهای هیجانی و بهبود وضعیت روانشناختی زنان باردار استفاده کرد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_97087_2ad014601d9a00ba197cec1ea3c77aba.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113120190723Comparison of the effectiveness between treatment based on improving quality of life and acceptance and commitment therapy (ACT) on increasing happiness of female teachersمقایسه اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی و درمان پذیرش و تعهد بر افزایش شادکامی معلمهای زن1411629709710.29252/apsy.13.1.141FAحسن الهی فرگروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات تهرانمحمد قمریگروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرکیانوش زهراکاردانشگاه خوارزمیJournal Article20180908Aim: The present research aimed to compare the effectiveness of therapy based<br />on improving quality of life (QoL) and acceptance and commitment therapy<br />(ACT) on increasing the happiness of female teachers. Method: Research<br />method was quasi-experimental using pretest, post-test and a three month<br />follow up with control group. The statistical population included all 800<br />married female teachers who were working in the City of Abhar Education<br />Authority in the academic year 2017-18. 260 participants were selected by<br />systematic random sampling and responded to the Oxford Happiness<br />Questionnaire )Argyle, Martin, and Krassland, 1989( and then from the 124<br />who scored below 43, 45 subjects were selected randomly and divided into<br />three groups, consisting of 15 participants each. One group received ACT<br />Hayes & Strosahl (2010(; another group received QoL based therapy Frish<br />(2016) and a third received no therapy at all (the control group). Participants<br />took part in eight sessions of 90 minutes duration each held once a week. Data<br />was analyzed using mixed analysis of variance with repeated measures.<br />Results: Results showed that both therapy programs significantly increased<br />teachers’ total scores of happiness as well as life satisfaction (F= 94.08),<br />positive mood (F= 19.19), health efficacy (F= 56.68) and self-esteem (F=<br />48.55) at the 0.01 level. Follow-up analyses showed that these results remained<br />stable after three months. No significant difference was found between the two<br />experimental groups. Conclusion: Since quality of life therapy emphasizes the<br />promotion of happiness and life satisfaction, and ACT leads to psychological<br />flexibility and commitment, these two methods can be applied as effective<br />intervention methods to increase happiness of teachers. هدف: هدف پژوهش اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی در مقایسه با درمان پذیرش و تعهد بر افزایش شادکامی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه و جامعه آماری تمامی معلمهای زن متأهل شاغل در آموزش و پرورش شهرستان ابهر در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 800 نفر بود. به صورت تصادفی منظم از میان آنها 260 نفر انتخاب و پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرجیل، مارتین و کراسلند (1989) توسط آنها تکمیل شد. از 124 نفری که نمره پایینتر از 43 داشتند؛ 45 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در سه گروه 15 نفری درمان پذیرش و تعهد هیز و استروسال (2010) آزمایشی1، رویکرد مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی فریش (2016) آزمایشی 2 و گواه جایگزین شدند. جلسههای آموزشی در 8 جلسه 90 دقیقهای در هفته یکبار برای دو گروه آزمایشی اجرا و دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج در سطح 99 درصد اطمینان حاکی از اثربخشی هر دو برنامه آموزشی بر نمره کل شادکامی (08/94 F=)، رضایت از زندگی (19/19 F=)، خلق مثبت (68/56 F=)، سلامتی (55/48 F=)، کارامدی (55/20 F=) و عزت نفس (42/7 F=) و پایداری آن در مرحله پیگیری بود؛ ولی اثربخشی دو روش در افزایش شادکامی آنها متفاوت نبود (106/0 =P). نتیجهگیری: از آنجا که رویکرد مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر ارتقای شادکامی و رضایت از زندگی تاکید دارد و درمان پذیرش و تعهد نیز منجر به انعطافپذیری روانشناختی و تعهد فرد میشود؛ میتوان از این دو روش بهعنوان روش مداخلهای مؤثر برای افزایش شادکامی افراد، بهویژه معلمهای زن شاغل استفاده کرد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_97097_a955b0240e440284972152b3bd71833d.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113120190723Evaluation of factors affecting female students’ satisfaction in residential dormitoriesارزیابی مؤلفههای مؤثر بر میزان رضایت دانشجویان دختر از سکونت در خوابگاههای دانشگاهی1631799712010.29252/apsy.13.1.163FAمحمدتقی نظرپوردانشکده معماری و شهرسازی- دانشگاه شهید بهشتیسعید نوروزیان ملکیدانشکده معماری و شهرسازی- دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190301Aim: The purpose of the present study was to determine factors affecting the<br />quality of dormitory physical environment. Methods: The research method<br />was correlational and the statistical population consisted of all female<br />students living in dormitories (N=1648). The sample size was based on<br />Kline’s (2015) recommendation of 2.5–5 cases per parameter. Since there<br />were 29 parameters in the present study, a sample size of 150 was deemed<br />suitable. This cross-sectional study was conducted using 172 female students<br />residing in the women’s dormitory of Shahid Beheshti University, Tehran<br />from October to December 2018. Bachelor, Master and PhD students were<br />selected using cluster sampling. Respondents were selected from 24 different<br />disciplines and from faculties of Humanities, Social Sciences, Natural<br />Sciences and Engineering. Students’ residential satisfaction questionnaire<br />was completed by all participants. Students responded to each item of the<br />questionnaire by using a Likert scale. 150 questionnaires were included in the<br />final analysis after excluding 22 questionnaires with missing data. In order to<br />process information and put items of the questionnaire into categories,<br />exploratory factor analysis (EFA) was used and five major factors for<br />residential satisfaction in dormitories were extracted according to students’<br />opinions. Results: Results showed that there was a significant positive<br />relationship between residential satisfaction and physical criteria of interior<br />space and function (r=0.361, P=0.01), management and health services<br />(r=0.475, P=0.01), aesthetics and natural lighting (r=0.498, P=0.01), security<br />and social relationships (r=0.141, P=0.05) and relationship with nature<br />(r=0.225, P=0.01). Conclusion: Based on the findings, we conclude that the<br />evaluation of effective factors on satisfaction in dormitory space may be<br />useful in the designers’ decision to improve the quality of student housing.<br />As a consequence, the conversion of these qualitative criteria into<br />architectural design suggestions is needed to reduce the present problems of<br />students’ dormitories.هدف: هدف پژوهش یافتن معیارهایی برای ارتقای کیفیت فضای کالبدی خوابگاههای دانشجویی بود. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی در یک مقطع زمانی و جامعه آماری کلیه ساکنان خوابگاه دختران دانشگاه شهید بهشتی تهران به تعداد 1648 نفر در پاییز سال 1397 بود. حجم نمونه بر اساس نظر کلاین (2015)، 5/2 تا 5 برابر تعداد گویههای پرسشنامه تعداد 172 نفر تعیین و به روش نمونهگیری خوشهای از 24 رشته مختلف در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از دانشکدههای علوم انسانی، علوم اجتماعی و رفتاری، علوم پایه و فنی و مهندسی انتخاب شد. در راستای سنجش اولویت بندی نیازهای کیفی، دانشجویان دخترِ ساکن خوابگاه به پرسشنامه 29 گویهای پژوهشگر ساخته رضایت سکونتی دانشجویان پاسخ دادند. پس از حذف 22 پرسشنامه مخدوش، تحلیل اطلاعات 150 آزمودنی با روش تحلیل عاملی انجام و پنج عامل رضایت سکونتی در خوابگاهها بر اساس دیدگاه دانشجویان استخراج شد. نتایج: نتایج نشان داد که رابطه بین رضایت سکونتی با عوامل کالبدشناختی فضاهای داخلی و عملکردها (361/0 =r، 01/0 =P)، مدیریت و بهداشت خدمات (475/0 =r، 01/0 =P)، زیبایی شناسی و نورگیری طبیعی (498/0 =r، 01/0 =P)، امنیت و ارتباطات اجتماعی (141/0 =r، 05/0 =P) و ارتباط با طبیعت (225/0 =r، 01/0 =P) مثبت است. بحث و نتیجهگیری: از آنجا که ارزیابی معیارهای مؤثر بر میزان رضایت از فضاهای خوابگاهی میتواند در تصمیم طراحان برای ارتقای کیفی فضاهای سکونتی دانشجویان راهگشا باشد؛ بنابراین با تبدیل این معیارهای کیفی به پیشنهادهای طراحی توسط معماران، میتوان تا حد زیادی معضلات موجود در خوابگاههای دانشجویی را کاهش داد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_97120_4791b3676d0e5dc2efe4cf2c7f32a996.pdf