دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433114313990701What is Meaning of Life and How is it Developed?
A Qualitative Study with Iranian University Studentsمعنای زندگی چیست و تکوین آن چگونه است؟ یک مطالعۀ کیفی بر روی دانشجویان ایرانی19917310070510.52547/apsy.2021.216376.0FAعادله صمیمی بهبهانیدانشگاه شهید بهشتیشهریار شهیدیدانشگاه شهید بهشتی0000-0003-2269-7462لیلی پناغیدانشگاه شهید بهشتی0000-0002-2066-4686فاطمه باقریاندانشگاه شهید بهشتیمحسن دهقانیگروه روانشناسی دانشکدهٔ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-5260-352XJournal Article13990715<strong>Aim:</strong> Question of meaning, is a kind of inquiry that has occupied people’s mind. Answering this question that fits in a place between philosophy and psychology, many experts have tried to clarify this ambiguous concept. The aim of this study is to explore two questions about meaning of life by a phenomenological lens. <strong>Method:</strong> The present study was a qualitative research using latent thematic analysis method. The research performed semi-structural interviews in 5 focus groups with 33 participants and investigated college view of points about nature and development of meaning in life. The six phase strategy of Brown and Clark (2006) was used to extract themes. <strong>Results:</strong> After analyzing the results, two main themes, six themes and 12 subthemes were extracted. The main themes are: Nature of meaning and Development of meaning. The themes are: Need for Cohesion, Desire for Immortality, Meaning as a Scale, Livelihood Meaning, Epistemological Meaning, and Experiential Meaning. The subthemes are: Durability in the Another world, Durability via create Benefits, Living Everyday life, Living in Barrier of norms, Evasion of Thinking and Abstraction, Comfort and Benefit, Search for meaning, Creating meaning, Expansion of meaning, Imbalance, Seeking balance, and balance Discovery. <strong>Conclusion:</strong> Study results show a new perspective to build training protocols based on meaning of life in student population.<strong>هدف:</strong> پرسش از معنا، سؤالی است که ذهن بشر را سالهاست به خود مشغول کرده است. برای پاسخ به این پرسش که جایگاه طرحش جایی میان فلسفه و روانشناسی است، فلاسفه و روانشناسان بسیاری قلم فرسودند و در جهت روشن شدن این مقولۀ پُرابهام پژوهش کردند. مطالعۀ حاضر با هدف واکاوی عمیق و پدیدارشناسانۀ دو پرسش در باب معنای زندگی صورت پذیرفته است. <strong>روش:</strong> این مطالعه، پژوهشی کیفی به روش تحلیل درونمایهای است که با <br />بهره گیری از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته در 5 گروه متمرکز و با مجموع تعداد 33 نفر، به بررسی دیدگاه دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی و سنی مختلف درمورد ماهیت معنا و چگونگی شکل یافتن آن پرداخته است. راهبرد شش مرحله ای براون و کلارک (2006) برای استخراج درونمایهها مورد استفاده قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج این تحقیق در قالب دو درون مایة سایبانیِ «چیستی معنا و تکوین معنا»، شش درونمایة «نیاز به انسجام، تمنّای جاودانگی، معنا به مثابۀ محک، معنای معیشتی، معنای معرفتی، و معنای تجربتی»، و 12 درون مایة فرعیِ «ماندگاری در جهان دیگر، ماندگاری به واسطۀ فایده رسانی، زیستن در مرز روزمرگی، زیستن در انقیاد هنجارها، گریز از اندیشه و انتزاع، عافیت و منفعت، جستجوی معنا، خلق معنا، بسط معنا، بی تعادلی، تعادل جویی و کشف معنا» طبقه بندی شده است. <strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج مطالعه چشم اندازی نو به منظور ساخت پروتکل ها و بسته های آموزشی مبتنی بر معنای زندگی در جمعیت دانشجویان ترسیم می کند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_100705_5540991f0875b8ed9f4768bf23c41f13.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433114306210323Psychometric properties of the Persian version of Moral Perfectionism Scale (MPS-P) in studentsویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس کمالگرایی اخلاقی در دانشجویان ایرانی در سال 139722120110070610.52547/apsy.2021.215404.0FAسیمین حسینیاندانشگاه الزهرا0000-0003-1852-3953عباس عبدالهیدانشگاه الزهرافاطمه هاشمی گلپایگانیدانشگاه الزهراJournal Article19700101<strong>Aim:</strong> The purpose of the present study was to determine the psychometric properties of the Moral Perfectionism Scale (MPS-P) in undergraduate students. <strong>Method:</strong> The research method was correlational and statistical population included all 900 undergraduate students of Tehran, Al-Zahra and Al-Taha universities, which among whom, 587 (410 girls and 177 boys) were selected through available sampling. The research tool were Persian version of the MPS (Stoeber & Young, 2016) and MAC IV (Christie & Geis, 1970). After removal 16 outlier cases, the data of 571 (401 girls and 170 boys) were analyzed using confirmatory factor analysis. <strong>Results:</strong> The results of confirmatory factor analysis confirmed the two-dimensional structure of the Moral Perfectionism Scale, and showed that the factors of Personal Moral Standards (PMS) and Concern about Moral Mistakes (CMM) are separate from each other. The confirmatory factor fitness indicators with the exception of c<sup>2</sup>/df 3.21 (p = 0/001) were in the accepted range. Cronbach's alpha coefficients was 0.85 for PMS and 0.73 for CMM. <strong>Conclusion:</strong> Considering the acceptable psychometric properties of the Persian version of Moral Perfectionism Scale, its use is recommended to psychologists and counselors in research and clinical settings to measure the degree of perfectionism in the field of moralities.<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر، تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس کمالگرایی اخلاقی در بین دانشجویان بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری آن کلیة دانشجویان کارشناسی روانشناسی دانشگاههای تهران، الزهرا، و آلطاها به تعداد 900 نفر بودند که از میان آنها 587 نفر (410 دختر و 177 پسر) از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش نسخة فارسی مقیاس کمالگرایی اخلاقی استوبر و یانگ (2016) و ماکیاولیسم چهار (کریستی و گیس، ۱۹۷۰) بود. پس از کنار گذاشتن ۱۶ دادۀ دورافتاده، 571 پرسشنامه، 401 دختر و 170 پسر، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ساختار دو بعدی مقیاس کمالگرایی اخلاقی را تأیید کرد و نشان داد که عامل معیارهای اخلاقی شخصی و عامل نگرانی در مورد خطاهای اخلاقی، جدا از یکدیگر هستند. بهجز شاخص خی دو بهنجار با مقدار 21/3 (001/0P=)؛ دیگر شاخصهای برازش الگو در محدودۀ قابل قبولی قرار داشتند. آلفای کرونباخ برای بُعد معیارهای اخلاقی شخصی 85/0 و برای بُعد نگرانی درباره خطاهای اخلاقی 73/0 بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به مطلوب بودن خصوصیات روانسنجی نسخة فارسی مقیاس کمالگرایی اخلاقی، استفاده از آن به متخصصان حوزة روانشناسی و مشاوره در موقعیتهای پژوهشی و بالینی برای سنجش میزان کمالگرایی در حوزۀ اخلاقیات، پیشنهاد میشود.https://apsy.sbu.ac.ir/article_100706_7484aaea01bc0391c366f6a06749ab68.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433114320200922The Psychometric Characteristics of Values in Action Inventory of Strengths for Youthبررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهة ارزشها در عمل از مقیاس توانمندیهای نوجوانان24322310070710.52547/apsy.2021.216210.0FAزهرا خسروجردیدانشجوی دکتری شهید بهشتی0000-0001-9280-7562محمود حیدریعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی0004-0002-1310-658Xسعید قنبریعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-7269-6014شهلا پاکدامنعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-2735-7766Journal Article20200530<strong>Aim:</strong> The aim of this study was to investigate the psychometric properties of values in action inventory of strengths for youth<strong>. </strong><strong>Method:</strong>The research method was correlation and the statistical population of students studying in the ninth grade of Tehran was selected by cluster sampling method of 417 students (213 girls and 204 boys) from regions 3, 4, 10, 13.The students responded to Values in Action Inventory of Strengths scale of Park and Peterson (2006), the Lyubomirsky & lepper General Happiness Scale (1999), Schwartz and Jerselm Self-Efficacy Scale (1995), and Rosenberg Self-Handicapping Scale (1965). To evaluate the reliability and validity of the questionnaire, internal consistency coefficient and convergent validity, divergent validity and confirmatory factor analysis were used. <strong>Results: </strong>The results of confirmatory factor analysis showed that CMIN/DF ≥ 3, CFI = 0/90, PCFI= 0/60, RMSEA= 0/08 confirm the proposed structure of the scale with data taken from the Iranian adolescent sample. Significance correlation of character Strengths with happiness and self-efficacy (r =0.28 – 0.56, p < 0/001) confirms convergent validity and with claim, behavioral Self-Handicapping and general Self-Handicapping (r= 0.12 - 0.61; p <0.001) confirms divergent validity of the scale. Cronbach's alpha coefficients for the virtues are 0.79 to 0.97 and its reliability was obtained 0.76 to 0.94 with a time interval of 15 days. <strong>Conclusion:</strong> adolescent character strengths scale 96 item is a valid and rely instrument. And can be used to identify the character strengths of children and adolescents.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهة ارزشها در عمل از مقیاس توانمندیهای نوجوانان بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری دانشآموزان مشغول به تحصیل پایة نهم شهر تهران بود که با روش نمونهگیری خوشهای 417 دانشآموز (213 دختر و 204 پسر) از مناطق 3، 4، 10، 13 انتخاب شدند. کلیة دانشآموزان به سیاهة ارزشها در عمل از مقیاس توانمندیهای نوجوانان پارک و پیترسون (2006)، مقیاس شادی عمومی لیبومیرسکی و لپر (1999)<strong>، </strong>مقیاس خودکارآمدی شوارتز و جرسلم (1995) و خودناتوانسازی روزنبرگ (1965) پاسخ دادند. جهت بررسی پایایی و روایی پرسشنامه از ضریب همسانی درونی و روایی همگرا، روایی واگرا و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که 3 ≥ CMIN/DF، 90/0 =CFI، 60/.=PCFI و 08/0 = RMSEA ساختار پیشنهادی مقیاس با دادههای برگرفته از نمونة نوجوان ایرانی تأیید میشود که همبستگی معنادار مقیاس توانمندیهای منش با شادی و خودکارآمدی (001/0>p؛ 56/0 – 28/0r=) موید روایی همگرا و با خودناتوانسازی ادعایی، رفتاری و خودناتوانسازی عمومی (001/0>p: 61/0 - 12/0r=) موید روایی واگرا است. مقادیر ضرایب آلفای کرانباخ این سازه برای فضائل 79/0 تا 97/0 است و پایایی مقیاس با فاصلة زمانی 15روز 76/0 تا 94/0 به دست آمد. <strong>نتیجهگیری:</strong> مقیاس توانمندیهای منش نوجوان 96 مادهای ابزاری روا و پایا در نوجوانان است و میتوان از آن برای شناسایی توانمندیهای منش کودک و نوجوان استفاده کرد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_100707_e0dbb1e6485f9c3d08ba5aead7582153.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433114320200922The analysis of psychometric properties of the Vancouver Obsessional Compulsive Inventory, Persian form (VOCI)تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة وسواسی-جبری ونکوور26724510070810.52547/apsy.2021.215660.0FAهاله ایماندوستدانشگاه ارومیهعلی عیسی زادگاندانشگاه ارومیهاسماعیل سلیمانیدانشگاه ارومیهJournal Article20191218<strong>Aim: </strong>The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the VOCI in northwest of Iran With the participation of a broader non-clinical sample and Compare the results with Abedi, Izadi and Moien’s(2012) study. <strong>Method: </strong>The method was a descriptive-correlation and statistical population consisted of all adults with no psychiatric disorder residing in the East and West Azerbaijan province (N=3437411) which 200 people were selected through cluster sampling and 40 patients with OCD selected through purposeful sampling. VOCI and Abdel-Khalek death obsession scale (DOS) used for collecting data. Data analysis was performed using SPSS-24 software <strong>Results:</strong> results showed the same extraction and validation in the present sample. Significant correlation coefficients with DOS (p=0.0001, r =0.56) showed Criterion validity. Cornbrash’s alpha coefficient of validity (0/946 non- obsessional group, 0.938 obsessional group, & 0.952 the whole score) showed favorable internal consistency. In addition, the results of the two-tailed independent t-test showed a statistically significant difference between mean scores of the present sample (In both clinical and nonclinical samples) with the mean of normative sample (p<0.05, df= 278, T= 2.23 non clinical sample & p=0.02, df= 118, T= 6.53 clinical sample & p= 0.0001). Using the ROC curve, a new cut-off point (91) was proposed for this tool in northwestern Iran. <strong>Conclusion:</strong> It can be concluded that VOCI has also a favorable validity and reliability in the nonclinical sample but because of cultural reasons has higher cut point in the northwest of Iran.<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة وسواسی-جبری ونکووردر شمالغرب ایران، با مشارکت نمونة غیر بالینیِ وسیعتر و مقایسة نتایج حاصل با مطالعة ایزدی، عابدی و معین (1391) بود. <strong>روش: </strong>روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری کلیة بزرگسالان ساکن استان آذربایجان شرقی و غربی (3437411 نفر) با 200 نفر نمونة غیر بالینی (نمونهگیری خوشهای) و 40 بیمار مبتلا به اختلال وسواسی-جبری (نمونهگیری هدفمند) بود. کلیة افراد به پرسشنامة وسواسی-جبری ونکوور تورداسون و همکاران (2004) و پرسشنامة وسواس مرگ عبدالخالق (1998) پاسخ دادند. <strong>یافتهها: </strong>نتایج حاکی از هماهنگی ساختار عاملی پرسشنامه وسواسی-جبری ونکوور با ساختار عاملی مفروض مؤلفان اصلی پرسشنامه است. ضریب همبستگی معنادار با پرسشنامة وسواس مرگ (56/0= r، 0001/0=P) نشان از روایی ملاکی این ابزار داشته و اعتبار به روش همسانی درونی با محاسبة آلفای کرونباخ برای نمرة کل مقیاس در گروه غیر وسواسی، وسواسی و کل به ترتیب برابر با 946/0، 938/0 و 952/0 است که حاکی از همسانی درونی مطلوب این ابزار میباشد. نتایج آزمون تی دو گروهی مستقل حاکی از تفاوت آماری معنادار بین میانگین دو گروه بالینی و غیر بالینی است (23/2T=، 278df= و 02/=0P نمونة غیر بالینی) و (53/6T=، 118df= و 0001/0P= نمونة بالینی). با استفاده از منحنی ROC نقطة برش جدیدی برابر با 91 برای این ابزار در شمالغرب ایران پیشنهاد شد. <strong>نتیجهگیری:</strong> پرسشنامة وسواسی-جبری ونکوور در نمونة غیر بالینی نیز از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار بوده و ابزار مناسبی برای سنجش این سازه تلقی میشود اما در شمالغرب ایران بنا به دلایل فرهنگی نمرة برش بالاتری دارد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_100708_e2ad7f9ad91cbc67566b0d44bde3aec8.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433114320200922Exploration and Explanation the Marital Disillusionment among Married Women: Grounded Theoryکشف و توضیح روند دلزدگی زناشویی در بین زنان متأهل: یک نمونه نظریة زمینهای29026910070910.52547/apsy.2021.216280.0FAزهرا احمدی مهردانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)زهرا یوسفیاستادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)محسن گلپروردانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20200720<strong>Aim: </strong>The purpose of the present study is to explore and describe the marital disillusionment among married women. To achieve this goal, the constructing grounded theory method (Charmaz, 2014) was used. <strong>Method:</strong> The research population consisted of women with disillusionment who were purposefully selected in a homogeneous manner. The research tool was a semi-structured interview conducted with selected women. The time of each interview was between 60 and 120 minutes. <strong>Findings:</strong> The data collected were analyzed in three stages of initial coding, axial coding and final classification. Then two classes of findings were revealed, which were: (1) why disillusionment that it is included the before, during and after marriage causes and (2) how to cope with disillusionment that is included maladjustment and adjustment mechanisms. <strong>Conclusion:</strong> According to the results of this study, this grounded theory is effective in integrating the process of boredom experience and can help in redefining the term, prevention and correction of this family injury.<strong>هدف: </strong>هدف از مطالعة حاضر،کشف و توضیح روند دلزدگی زناشویی از طریق نظریة زمینه ای در بین زنان متأهل بود. این مطالعه با توجه به دیدگاه ساختارگرایی اجتماعی که از سوی چارمز (2014) مطرح گردید، انجام شد. <strong>روش: </strong>جامعة پژوهش شامل زنان متأهل دلزده بود که به شکل هدفمند از نوع متجانس انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمه ساختاریافته بود که با زنان مبتلا به دلزدگی انجام شد. مدت زمان هر مصاحبه بین 60 الی 120 دقیقه بود. <strong>یافتهها: </strong>داده های گردآوری شده به روش چارمز (2014) در سه مرحلة کدبندی اولیه، کدبندی محوری، و طبقه بندی نهایی تحلیل شدند و سپس دو طبقه از یافته ها آشکار شد که عبارت بودند از: (1) چرایی دلزدگی که شامل علل قبل از ازدواج، حین ازدواج، و پس از ازدواج میشد و (2) چگونگی کنار آمدن با دلزدگی که سازوکارهای سازگارانه و سازوکارهای سازشکارانه را در برمی گرفت. <strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به نتایج این پژوهش، این نظریة زمینه ای در یکپارچگی روند تجربة دلزدگی مؤثر است و می تواند در بازتعریف این واژه، پیشگیری، و اصلاح این آسیب خانوادگی کمک کند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_100709_e4cbecadace056c358ab065cd7018dbb.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433114320200922The relationship between chronic pain and pain catastrophizing with body mass index: The mediating role of eating behaviorsرابطة درد مزمن و فاجعهانگاری درد با شاخص تودة بدنی: نقش میانجی رفتارهای خوردن31229110071010.52547/apsy.2021.216317.0FAمژگان خداپناهگروه روانشناسی سلامت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانصادق تقی لوگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا، گیلان، ایرانفاطمه گلشنیگروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانآنیتا باغداساریانسگروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000000182548173Journal Article20200815<strong>Aim:</strong> To investigate the mediating role of eating behaviors in the relationship between chronic pain and pain catastrophizing with body mass index in people with chronic pain. <strong>Method:</strong> The research method was correlation. The sample (n = 400) were recruited through purposive sampling method from patients (males and females) with chronic pain who were visiting orthopedic, physiotherapy, neurology wards of Al-Ghadir Hospital and Farahbakhsh Clinic in Tehran in spring, summer and autumn of 2016. Participants' body mass index were collected, as well as, participants' responses on the Dutch Eating Behavior Questionnaire (VanStrien, Frijters, Bergers & Defares, 1986), Chronic Pain Questionnaire (VonKorff, Dworkin & Le Resche, 1990), and the Pain Catastrophizing Scale (Sullivan, Bishop & Pivik, 1995), then analyzed using structural equation modeling employing Amos software. <strong>Results:</strong> The results showed that the model has a good fit (df2c <3, GFI, AGFI and CFI> 0.90 and RMSEA <0.08). Examination of the path coefficients showed that pain (β = 0.303, P = 0.001; β = 0.148, P = 0.001) and pain catastrophizing (β = -0.149, P = 0.001; β = 0.153, P = 0.001) have a significant direct and indirect effect on body mass index, respectively. Furthermore, chronic pain, pain catastrophizing, and eating behaviors explained for 30.5% of the variance in body mass index. <strong>Conclusion:</strong> The interaction between pain experience and pain catastrophizing with eating behaviors affects body mass index.<strong>هدف: </strong>هدف از این مطالعه بررسی نقش میانجی رفتارهای خوردن در رابطة بین درد مزمن و فاجعهانگاری درد با شاخص تودة بدنی در افراد دارای درد مزمن بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری زنان و مردان مبتلا به درد مزمن مراجعهکننده به بخشهای ارتوپدی، فیزیوتراپی، مغز و اعصاب بیمارستان الغدیر و متخصصان ارتوپدی درمانگاه فرحبخش شهر تهران در بهار، تابستان، و پاییز 1398 بود که 400 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و در پژوهش شرکت کردند. دادهها با استفاده از محاسبة شاخص تودة بدنی شرکتکنندگان و پرسشنامههای رفتار خوردن داچ (فناشتراین، فریجرز، برگرز و دیفارس، 1986)، درد مزمن (ونکورف و همکاران، 1990) و مقیاس فاجعهانگاری درد (سالیوان، بیشاپ و پیویک، 1995)، جمعآوری و با استفاد از مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos21 تحلیل شدند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که مدل با دادههای مشاهدهشده برازش مطلوب دارد (df<sup>2</sup>c 90/0و RMSEA< 08/0). بررسی ضرایب مسیر نشان داد درد (303/0=β، 001/0P=) و فاجعهانگاری درد (149/0-=β، 001/0P=) اثر مستقیم معناداری بر شاخص تودة بدنی دارند. اثر غیرمستقیم درد (148/0=β، 001/0P=) و فاجعهانگاری درد (153/0=β، 001/0P=) بر شاخص تودة بدنی معنادار است. درد مزمن، فاجعهانگاری درد و رفتارهای خوردن 5/30% از واریانس شاخص تودة بدنی را تبیین کردند. <strong>نتیجهگیری:</strong> تعامل بین تجربة درد و فاجعه انگاری درد با رفتارهای خوردن بر شاخص تودة بدنی تأثیر می گذارد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_100710_be57b64d642511569d0cb39110f1bb96.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433114320200922Biological Maturation and Physical Activity in Mazandaran’s Female Adolescents: Mediating Role of Psychological Factorsبالیدگی زیستی و فعالیت بدنی دختران نوجوان مازندران: نقش عوامل واسطه ای عوامل روان شناختی33431310070410.52547/apsy.2021.214613.0FAلیلا ضامنیگروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران0000000284117120عباس بهرامگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسن خلجیگروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانJournal Article20190204<strong>Aim</strong>: Aim was to determine the relationship between biological maturation and physical activity of female adolescents regarding the mediating role of psychological factors. <strong>Methods</strong>: Method was correlational and statistical population included all of the 31522 female students of public junior schools, in Mazandaran Province in 2016-2017, using multi-stage random sampling method, finally 630 students were selected based on a ratio of 5 to each item with probability of sample loss. The tools included Khamis–Roche (1994) Adult Stature Estimation, Xiaomi Mi Band (2014) Pedometer, Seca 213 (2015) Stadiometer, Seca 813 (2015) Robusta Scales, Marsh (2010) Physical Self-description Questionnaire, Rosenberg (1965) Self-esteem Scale, Littelton, Axsom & Pury (2005) Body Image Concern Inventory and Simon & Smoll, (1974) Attitude toward Physical Activity Inventory. After excluding 57 respondents based on exclusion criteria, data were analyzed using structural equation modeling. <strong>Results: </strong>The data analysis showed a significant inverse relationship between biological maturation and physical activity (β= -0.289, P= 0.001). The structural equation modeling results showed a goodness of fit of model (GOF= 0.46) and there was significant indirect path coefficient between biological maturation and physical activity by mediating attitudes toward physical activity (β= -0.150, P= 0.012), self-esteem, (β= -0.091, P= 0.015), physical self-concept (β= -0.062, P= 0.016) and body image satisfaction (β= -0.009, P= 0.019). <strong>Conclusion: </strong>To promoting health-related behaviors, programs need to to be designed that girls can evaluate puberty as a normal and attractive transition to adulthood and to accept individual differences and differences in appearance.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش تعیین ارتباط بالیدگی زیستی و فعالیت بدنی دختران نوجوان بر اساس نقش واسطهای عوامل روانشناختی بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری دانشآموزان دختر دورة متوسطة اول مدارس دولتی استان مازندران در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 31522 نفر بود که به روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی، در نهایت 630 نفر بر اساس نسبت پنج نفر به ازای هر گویه با احتمال ریزش نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل تخمین درصد قامت بزرگسالی خمیس–روشه (1994)، گامشمار شیائومی میبند (2014)، قدسنج سکا 213 (2015)، ترازوی سکا 813 (2015)، پرسشنامة خودتوصیفی بدنی مارش (2010)، سیاهة نگرانی از تصویر بدن لیتلتون، آکسم و پوری (2005)، مقیاس عزتنفس رزنبرگ (1965)، و سیاهة نگرش به فعالیت بدنی سایمول و اسمول (1974) بود. پس از حذف 57 نفر، دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> دادهها رابطة معکوسی را بین بالیدگی زیستی و فعالیت بدنی نشان داد (289/0- =β، 001/0=P). نتایج الگویابی معادلههای ساختاری حاکی از برازش خوب الگو (46/0 = معیار نکویی برازش) و معناداری ضریب مسیر غیرمستقیم بالیدگی زیستی و فعالیت بدنی با میانجیگری نگرش به فعالیت بدنی (150/0- =β، 012/0=P)، عزتنفس (091/0- =β، 015/0=P)، خودپندارة بدنی (062/0- =β، 016/0=P) و رضایت از تصویر بدن (009/0- =β، 019/0=P) بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> برای ارتقاء رفتارهای مرتبط با سلامتی لازم است که برنامههایی طراحی شود تا دختران بلوغ را امری طبیعی و جذاب در گذار به دورة بزرگسالی قلمداد کنند و تفاوتهای فردی و تنوع در ظاهر را بپذیرند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_100704_930856c66955b4af23fd986eed9e4b0f.pdf