دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923Character strengths of Iranian adolescentsتوانمندی های منشی نوجوانان ایرانی38035510124110.52547/apsy.2021.216386.0FAمهسا جباریدکتری روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانشهریار شهیدیاستاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0003-2269-7462محمدعلی مظاهریاستاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0001-8638-2641لیلی پناغیدانشیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-2066-4686Journal Article20201022<strong>Aim:</strong> Character strengths are one of the important issues in positive youth development. The purpose of this qualitative study was to investigate the special character strengths of Iranian adolescents<strong>. Method:</strong> The statistical population of the study consisted of child and adolescent’s specialists and adolescents of Tehran city who were entered this study non-randomly and voluntarily. The specialist group (including psychologists, counselors, and teachers) was ten people. Adolescents consisted of two groups of nine-grade students (seven girls, six boys, M age:14/5 years old). Data were analyzed using the content analysis method (concept-driven). <strong>Results:</strong> Specialists uttered positive traits such as “learning fast”, “loyalty”, and “keeping secrets” as Iranian adolescents’ specific character strengths. In the adolescents' group “purity”, “qeirat/gheirat”, and “chastity” were declared as special strengths of Iranian youths. <strong>Conclusion:</strong> Characteristics mentioned by specialists can’t be considered as character strengths because they don’t have the ten criteria of the character strength but characteristics mentioned by adolescents such as modesty/inhibition, zeal, and chastity have some of these criteria and the addition of these traits to the 24 character strengths could be offered. These findings were discussed in the context of Iranian culture.<strong>هدف:</strong> توانمندی های منشی یکی از موضوعات مهم در رشد و تحول مثبت کودکان و نوجوانان به حساب می آیند. هدف از مطالعهی کیفی حاضر، شناسایی توانمندی های منشی خاصِّ نوجوانان ایرانی بود. <strong>روش: </strong>جامعه ی آماری این پژوهش شامل متخصصان حوزه ی کودک و نوجوان و نوجوانان شهر تهران بود که به شیوه ی غیراحتمالی و به صورت داوطلبانه در این پژوهش وارد شدند. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و بحث در گروه های متمرکز استفاده شد. گروه متخصصان (شامل روانشناسان، مشاوران و معلمان) ده نفر بود. گروه نوجوانان شامل دو گروه از نوجوانان کلاس نهمی (هفت دختر، شش پسر، میانگین سنی نوجوانان: 5/14سال) بود. دادهها با روش تحلیل محتوا (محتوا محور)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافته ها: </strong>متخصصان صفاتی مثبت مانند "زود یاد گرفتن مطالب"، "وفاداری" و "رازداری" را به عنوان ویژگی های خاص نوجوانان ایرانی برشمردند. در گروه نوجوانان، "حیا"، "غیرت" و "عفت" به عنوان توانمندی های خاص نوجوانان ایرانی مطرح شدند.<strong> نتیجه گیری:</strong> ویژگی های مطرح شده توسط متخصصان، نمی توانند به عنوان توانمندی منشی در نظر گرفته شوند؛ زیرا ملاک های ده گانه ی توانمندی منشی را ندارند؛ اما ویژگی های مطرح شده توسط نوجوانان ایرانی، یعنی "حیا"، "غیرت" و "عفت" برخی از این ملاک ها را دارا هستند و می توان اضافه شدن آنها به مجموعهی 24تایی توانمندی های منشی را پیشنهاد داد. این یافته ها در زمینه ی فرهنگ ایرانی مورد بحث قرار گرفتند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101241_1ac769a27f8b92407be107576fcb4949.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923A Phenomenological Study of Women’s Lived Experiences of domestic violence during the COVID-19 Pandemicتحلیل پدیدارشناختی تجربة زیسته زنان دربارة خشونت خانگی در دوران قرنطینه کوید 1940238110130310.52547/apsy.2021.222353.1066FAامید شکریاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-5795-1638علی خدائیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0003-0667-3348شیرین معزالدینیکارشناس ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه شهد بهشتی، تهران، ایران.0000-0003-0408-4814Journal Article20210608<strong>Aim:</strong> Past studies investigating the phenomenon of Intimate Partner Violence[Mw1] against women employed mainly quantitative methods, yielding significant findings in prevalence rates and causes of this experience. However, there is a need for more qualitative studies to provide the rich details in order to develop more congruent concept of domestic violence during the COVID-19 Pandemic. <strong>Method:</strong> A phenomenological design was used in this study to investigate women’s' “lived experiences” of domestic violence and how they managed these experiences. The sample consisted of 25 women victims of domestic violence who referred to a counseling center in Tehran for counseling services. The data were collected through online in-depth semi-structured individual interviews. After recording and rewriting the interviews, the available data were analyzed by the application of Colaizzi’s method. <strong>Results:</strong> Two major themes were extracted from the analysis, including the autonomous motivation orientation and controlled motivation orientation toward romantic relationships. In addition, based on the results, subthemes of the aforementioned major themes were as follows: causal attributions, goal orientations, emotion regulation, eempathetic response, cognitive appraisals, assertiveness, social problem solving, positive perception of others, positive feelings for others, coping and mental sets. <strong>Conclusion: </strong>The results showed that in a situation where the family is under pressure, for some men the only way to take care of their powerful position, is to seek harsh and authoritarian methods<strong>. </strong>Therefore, the use of interventions based on social empowerment to strengthen men's psychological capital and skill treasury has an important role. <br /><br /><br /> <strong>هدف</strong>: در مطالعات پیشین، محققان توانستهاند با استفاده از روشهای کمی، درباره علل و پیامدهای پدیدة خشونت خانگی علیه زنان به نتایج بااهمیتی دست یابند. پس از پدیدایی کرونا و تجربة زیست قرنطینهای در شرایط اپیدمی این بیماری و افزایش نرخ شیوع خشونت خانگی، تحلیل تجربة زیسته زنان قربانی خشونت خانگی برای دستیابی به فهمی عمیق از این پدیده مهم است. <strong>روش:</strong> برای تحلیل تجربة زیسته زنان قربانی خشونت خانگی از طرح پدیدارشناختی توصیفی استفاده شد. گروه نمونه شامل 25 زن قربانی خشونت خانگی بودند که برای دریافت خدمات مشاورهای به یکی از مراکز مشاوره در شهر تهران مراجعه کردند. دادههای پژوهش حاضر از طریق انجام مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته به صورت فردی و به شکل آنلاین جمعآوری شد. داده های گردآوری شده با استفاده از روش کلایزی تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> پس از تحلیل دادهها، دو مضمون اصلی شامل جهتگیری انگیزشی مبتنی بر خودمختاری و جهتگیری انگیزشی مبتنی بر کنترلگری استخراج شدند. نتایج همچنین نشان داد که خردهمضامین ذیل هر مضمون اصلی شامل اسنادهای علّی، جهتگیریهای هدفی، نظمبخشی هیجانی، پاسخدهی همدلانه، ارزیابیهای شناختی، ابرازمندی، دفاعی بودن، تاملی بودن، واکنشی بودن، حل مسئله اجتماعی، ادراک مثبت از دیگران، احساسات مثبت نسبت به دیگران، راهبردهای مقابلهای و آمایههای ذهنی بودند. <strong>نتیجه گیری: </strong>نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در شرایط فزونیافتگی تجارب فشارزای درونـبرونخانوادگی، برای مردانی با فقر در منابع مقابلهای، تنها مسیر باقیمانده برای مراقبت از جایگاه مردانه خود و حفظ آن، در بافت تعاملات درونخانوادگی، بر جستجوی تدابیری آمرانه، قهرآمیز و خشن استوار میشود.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101303_cc69fe585dfef85a53e8b6003cdc4810.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923Effectiveness of mental toughness on distress tolerance and mental vitality in parents of children with leukemiaاثربخشی آموزش استواری روانی بر تحمل پریشانی و سرزندگی ذهنی والدین کودکان مبتلا به سرطان خون42240310129910.52547/apsy.2021.222302.1062FAفروغ السادات رضویانگروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانسعید ایمانیاستادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)0000-0001-5290-2995سیدمحمدکاظم نوربخشدانشیار خون و سرطان کودکان، گروه بیماریهای کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.Journal Article20210606<strong>Aim:</strong> The aim of this study was the effectiveness of mental toughness on distress tolerance and mental vitality in parents of children with leukemia. <strong>Method:</strong> the research method was quasi-experimental with pre-test, post-test and follow-up with control group. The statistical population included all parents of children with leukemia who were admitted to Imam Khomeini Hospital in Tehran in 1399. The sample consisted of 30 parents of children with leukemia located in Imam Khomeini Hospital who were selected by purposive sampling and randomly divided into two experimental and control groups. To conduct the research, first both groups were pre-tested using distress tolerance and the mental vitality questionnaires and then the experimental group was trained for 8 sessions per week for a 150-minute session. They were subjected to mental toughness. at the end of the experimental group training sessions, both groups completed the distress and vitality Tolerance questionnaire in two stages, one stage immediately after the end of the training and one stage after three months of training, and the data were analyzed using a mixed ANOVA of repeated measures. <strong>Results:</strong> findings of this study showed that there is a significant difference between the experimental and control groups during the research stages. <strong>Conclusion:</strong> the results show that mental toughness training due to training can improve the mental vitality and distress.<strong>هدف:</strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش استواریروانی بر تحملپریشانی و سرزندگیذهنی والدین کودکان مبتلا به سرطانخون انجام شد. <strong>روش:</strong>روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل کلیه والدین کودکان مبتلا به سرطانخون که در سال 1399 در بیمارستان امام خمینی تهران بستری بودند. نمونه پژوهش شامل 30نفر از والدین کودکان مبتلا به سرطانخون واقع در بیمارستان امام خمینی بود که با روشنمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.برای انجام پژوهش ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون با استفاده از پرسشنامه تحملپریشانی و سرزندگیذهنی به عمل آمد و سپس گروه آزمایش به مدت 9 جلسه هرهفته یکجلسهی 150 دقیقهای تحت آموزش استواریروانی قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات آموزشی، هر دو گروه در دو مرحله، یک مرحله بلافاصله پس از پایان آموزش و یک مرحله بعد از گذشت سه ماه از آموزش مجدداً پرسشنامهها را تکمیل نمودند و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد.<strong>یافتهها:</strong>یافتههای این مطالعه نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در طی مراحل پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد <strong>نتیجهگیری:</strong>نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش استواریروانی میتواند منجر به ارتقای سرزندگیذهنی و تحملپریشانی شود.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101299_4143c0522a91883d5006c505ebfd8a70.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923The Comparison of the Effectiveness of Relationship Enhancement Program, CREW Intervention and Combined Method on the Relational Energy of Employeesمقایسة اثربخشی برنامة غنیسازی رابطه، مداخلة CREW و روش ترکیبی بر انرژی رابطهای کارکنان44742310138110.52547/apsy.2021.221472.1032FAسحر سوادکوهیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،
اصفهان، ایران0000-0003-2336-0087حمید رضا عریضیاستاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان-شناسی،
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-5232-6000کریم عسگریدانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-7094-7860Journal Article20210419<strong>Aim:</strong> The aim of this study was to compare the effectiveness of relationship enhancement program, CREW intervention and combined method on the enhancement of relational energy of employees. <strong>Method:</strong> The research was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population was comprised of employees of central office of Isfahan Gas Company in year 2019. The sample consisted of 75 volunteer staff of Gas company who randomly assigned to experimental and control groups (15 people in each group). The research instrument was the relational energy questionnaire (Owens, Baker, Sumpter & Cameron, 2016). The subjects responded in two stages: pre-test and post-test. The experimental groups received the CREW intervention, the relationship enhancement program and the combined method (the combination of the CREW intervention and the relationship enrichment program) separately for 8 sessions, each session 90 minutes. The data was analyzed through ANCOVA by SPSS-23. <strong>Results:</strong> The results showed that CREW intervention, relationship enhancement program and combined method enhanced relational energy of employees in the post-test. The results of post hoc tests suggested that combined approach, has enhanced the relational energy, more than the other approaches- relationship enhancement program and CREW intervention. <strong>Conclusion:</strong> Therefore, managers can use relationship enhancement program, CREW intervention and combined method to enhance the relational energy of personnel and prioritize the implementation of the combined method.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر، با هدف مقایسة اثربخشی برنامه غنی سازی رابطه، مداخله CREW و روش ترکیبی بر ارتقاء سطح انرژی رابطه ای کارکنان، انجام شد. <strong>روش:</strong> روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری را کارکنان ستاد مرکزی شرکت گاز استان اصفهان در سال 1398، تشکیل دادند. نمونة پژوهش، 75 نفر از کارکنان داوطلب برای شرکت در این برنامه آموزشی بودند که با روش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامة انرژی رابطه ای (اوونز باکر، سامپتر و کامرون، 2016) بود که آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به آن پاسخ دادند. گروه های آزمایش، مداخلة CREW، برنامة غنی سازی رابطه و روش ترکیبی (متشکل از مداخلة CREW و برنامة غنی سازی رابطه) را در 8 جلسة 90 دقیقه ای به شکل جداگانه دریافت کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS-23 انجام شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که اجرای مداخلة CREW، برنامه غنی سازی رابطه و روش ترکیبی، انرژی رابطه ای کارکنان را در پس آزمون افزایش داده است. نتایج آزمون تعقیبی نیز بیانگر آن بود که روش ترکیبی نسبت به برنامة غنی سازی رابطه و مداخلة CREW، تأثیر بیشتری بر انرژی رابطه ای کارکنان داشته است. <strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین مدیران می توانند به منظور افزایش انرژی رابطه ای کارکنان، از برنامة غنی سازی رابطه، مداخلة CREW و روش ترکیبی استفاده کنند و اجرای روش ترکیبی را در اولویت قرار دهند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101381_97beae4e1426159ca72707dad46cb5d8.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923The Relationship Between Character Strengths, Person-Job Fit and Job Involvement with Organizational Well-Being in Social Securityرابطة توانمندیهای منش، تناسب شغلی و مشغولیت شغلی با بهزیستی سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی47644910138710.52547/apsy.2021.220404.1001FAمهرناز مرادیدانشگاه علامه طباطبائیمهدی خانجانیعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-8662-0264محمد عسگریدانشگاه علامه طباطبائی، گروه روانسنجی0000-0003-0226-175XJournal Article20210127<strong>Aim:</strong> This study was conducted to determine the relationship between character strengths, person-job fit and job involvement with organizational well-being in west Tehran social security employees. <strong>Methods: </strong>The research method was correlation and statistical population was 1400 employees of west Tehran Social Security Organization and its branches. The sample size was 312 employees which were selected by random cluster sampling. Tools used for this study were Kanungo’s job involvement questionnaire (1982), workplace Perma profiler by Kern (2014), via character strengths questionnaire by Peterson and Seligman (2004) and person job fit questionnaire by Ahmadi (2015). Data from 312 questionnaires were analysed using structural equations with partial least squares method in Smart Pls software. <strong>Findings</strong><strong>:</strong> Calculation and analysis of fitness indicators using Smart-PLS software, confirmed adaptation of conceptual framework and empirical data. The conceptual model was validated by Goodness of Fit index (GOF=0.733). The results also showed that character strengths, person job fit, job involvement and organizational well-being are related and job involvement played a mediating role in the relationship(p=0.001 , t= 3.137, t=3.543). <strong>Conclusion:</strong> Fostering and encouraging using of character strengths by employees alongside with applying person job fit concept in hiring and task assigning in organization, can lead to higher organizational well-being and positive outcomes for both organization and employees.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه توانمندیهای منش، تناسب شغلی و مشغولیت شغلی با بهزیستی سازمانی در کارکنان سازمان تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ صورت گرفت. <strong>روش:</strong><strong> </strong> طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان این پژوهش 312 نفر از کارکنان شاغل در ادارة کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ و شعب تابعه آن در سال 1399 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای شکوفایی در محل کار کرن (2014)، مقیاس تناسب شغلی احمدی (1394)، فضیلتهای دخیل در عمل پترسون و سلیگمن (2004) و مشغولیت شغلی کانونگو (1982) پاسخ دادند. در مجموع 312 پرسشنامة قابل استفاده دریافت شد. ارزیابی دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی انجام شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل دادههای به دست آمده نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است (0.733 GOF=). برای رابطة غیر مستقیم بین دو متغیر بهزیستی سازمانی و توانمندیهای منش با میانجیگری مشغولیت شغلی مقدار 3.543 t= و 0.05P= و برای رابطة غیرمستقیم بین دو متغیر بهزیستی سازمانی و تناسب شغلی با میانجیگری مشغولیت شغلی 3.137 t= و 0.05P= به دست آمد. <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس این یافتهها پیشنهاد میشود با توجه به رابطة متغیرهای مطالعه شده در این پژوهش، تدوین برنامههایی برای پرورش توانمندیهای منش و همچنین توجه به تناسب شغلی در هنگام جذب و بکار گیری افراد در مشاغل مختلف، مد نظر سازمان قرار گیرد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101387_a35ed0a9abef248f16ad6270055e154a.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923Standardization of Elderly Life Satisfaction Index (LSIA)هنجاریابی شاخص رضایت از زندگی سالمندان (ALSI)49547710138210.52547/apsy.2021.221876.1047FAسمانه شمس الدینیدانشگاه بین الملل امام خمینی رهعبدالجواد احمدیدانشگاه بین الملل امام خمینی رهسید علی محمد موسویدانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)Journal Article20210525Aim: The aim of this study was to standardize the 20-item life satisfaction index of the elderly without cognitive problems. Method: The present study was cross-sectional and descriptive and was in the category of developmental research. The population of this study is the elderly of Tehran, the method of judgmental sampling and the sample after removing the incomplete cases of 199 people, including 116 women and 83 men. After translating and obtaining the opinions of experts and subjects, the face validity and content of the questionnaire were confirmed. SPSS-22 and AMOS-23 software were used for statistical analysis. Results: The reliability of the questionnaire was calculated by internal consistency method and Cronbach's- alpha coefficient for the whole test was 0.840 and for all subscales was between 0.295 and 0.678. The construct validity of the questionnaire was assessed by first and second- order confirmatory factor analysis. The results show that five factors, including zest for life, Resolution and fortitude, consistency between aspirations and goals achieved, positive self-image and how to mood are approved with 99% confidence and 18 questions of the questionnaire with 99% confidence are included in the test scales. The results of convergent validity were also favorable and the correlation between the elderly life satisfaction questionnaire and the public life satisfaction scale was r = 0.726 (P <0.001). Conclusion: The analysis of the findings shows that the 18-item questionnaire on life satisfaction of the elderly is acceptable in terms of psychometric properties.<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی شاخص 20 سؤالی رضایت از زندگی سالمندان بدون مشکل شناختی ساکن تهران بود. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع مقطعی و توصیفی و در زمرة تحقیقات توسعهای قرار داشت. جامعة این پژوهش، سالمندان شهر تهران، روش نمونهگیری قضاوتی و نمونه پس از حذف موارد ناقص به تعداد 199 نفر شامل، 116 زن و 83 مرد است. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنیها، روایی صوری و محتوای پرسشنامه تأیید شد. برای انجام تحلیلهای آماری از نرمافزارSPSS-22 وAMOS-23 استفادهشد. <strong>یافتهها:</strong> پایایی پرسشنامه با روش همسانی درونی محاسبه و ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون 840/0 و برای تمام خرده مقیاسها بین 295/0 تا 678/0 است. روایی سازه پرسشنامه، با روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم بررسی شد. نتایج نشان میدهد پنج عامل، شامل میل به زندگی، ثبات قدم و شکیبایی، همخوانی میان آرزوها و اهداف تحققیافته، خودانگاره مثبت و چگونگی خلق با اطمینان 99 درصد مورد تأیید بوده و 18 سؤال پرسشنامه با 99 درصد اطمینان زیرمجموعة مقیاسهای آزمون قرار میگیرند. نتایج روایی همگرا نیز مطلوب بوده و همبستگی میان پرسشنامة رضایت از زندگی سالمندان و مقیاس رضایت از زندگی عمومی برابر 726/0 r= بدست آمد ( 001/0p < ). <strong>نتیجهگیری:</strong> تحلیل یافتهها نشان میدهد پرسشنامة 18 سؤالی رضایت از زندگی سالمندان، از نظر ویژگیهای روانسنجی درحد قابل قبولی است. این ابزار میتواند جهت اندازهگیری رضایت از زندگی در بخشهای پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101382_5855e43ba8797bdddb1de943d0db57e4.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923The Effect of Music Therapy on Self-Esteem and Meaning of Life in the Elderlyتأثیر موسیقی درمانی بر عزت نفس ومعنای زندگی درسالمندان49751010140410.52547/apsy.2021.220924.1010FAسیدجواد حسینیدانشگاه شهیدبهشتیعلی زاده محمدیدانشیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-8482-3730Journal Article20210308<strong>Aim:</strong> Increasing the elderly population in the 21st century one of the best ways to improve the life of the elderly and increase their ability and reduce their dependence on drugs and treatments that impose a significant cost on them is music therapy. The present study was conducted with the aim of the effect of music therapy on self-esteem and meaning of life in 60 elderly people up to 80 years old in Tehran.<strong> Method: </strong>A quasi-experimental research method was used with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study consisted of all elderly people aged 60 to 80 years living in a nursing home. By purposive sampling method, 22 people were selected in two groups (11 in the experimental group and 11 in the control group). The experimental group received ten sessions of 45 minutes of music therapy intervention. The Rosenberg Self-Esteem Scale Questionnaire (1965) and the Meaning of Life Questionnaire (Estger, 2010) were used to collect data.<strong> Results: </strong>Studies showed that music therapy has a significant effect on the self-esteem of the elderly (p /0 0.05) and on the meaning of life in the elderly (p /0 0.05).<strong> Conclusion: </strong>Therefore, based on the results obtained, nursing homes can use music and related interventions to increase self-esteem and the meaning of life of the elderly and thus improve their quality of life<strong>.</strong><strong>هدف:</strong> با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در قرن 21 یکی از راههای مناسب برای بهتر شدن زندگی سالمند و افزایش توانمندی او و کاهش وابستگی او به دارو و درمان که هزینة قابل توجهی را بر او تحمیل میکند موسیقی درمانی است. پژوهش حاضر نیز با هدف تأثیر موسیقی درمانی برعزت نفس ومعنای زندگی در سالمندان 60 تا 80 سال شهر تهران تدوین شد. <strong>روش:</strong> روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعة آماری پژوهش کلیة افراد سالمند 60 تا 80 سال ساکن خانه سالمندان تشکیل می دادند که با روش نمونه گیری هدفمند 22 نفر در دو گروه (11 نفر گروه آزمایش و 11 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. گروه آزمایش ده جلسة 45 دقیقه ای مداخله موسیقی درمانی دریافت کردند. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامة مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامة معنای زندگی (استگر، 2010) استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> بررسی ها نشان داد که موسیقی درمانی بر میزان عزت نفس سالمندان (05/0 ≤ p) و بر معنای زندگی در سالمندان تأثیر معناداری (05/0 ≤ p) دارد. <strong>نتیجه گیری:</strong> بنابر این و بر اساس نتایج به دست آمده مراکز نگهداری سالمندان می توانند از موسیقی و مداخلات مربوط به آن در جهت افزایش عزت نفس و معنای زندگی سالمندان و در نتیجه ارتقای کیفیت زندگی آنها استفاده نمایند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101404_4d38f6ca4a23076b4d416dc95ad8dee9.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923Comparison of the Effectiveness of Schema Therapy and Reality Therapy on Psychological Capital of Preschool Teachersمقایسة اثربخشی طرحوارهدرمانی و واقعیتدرمانی بر سرمایة روانشناختی مربیان پیشدبستانی53651110138910.52547/apsy.2021.222264.1060FAعلی نصیریدانشجوی دکتری تربیتی گروه روانشناسی ، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد ، ایرانطیبه شریفیدانشیارگروه روانشناسی ، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد ، ایران0000-0002-8224-8805احمد غضنفریدانشیارگروه روانشناسی ، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد ، ایران0000-0002-2270-1129مریم چرامیاستادیار گروه روانشناسی، واحدشهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی،شهرکرد،ایران0000000302277970Journal Article20210603<strong>Aim:</strong> Psychological capital is a positive construct and indicates the latent readiness and capacity for individual change and consists of components such as self-efficacy, hope, optimism and resilience. These four components work synergistically to help a person adapt more easily to life, community, and the workplace and achieve success. The aim of this study was to compare the effectiveness of schema, therapy and reality therapy on the psychological capital of preschool teachers in Shahrekord. <strong>Method:</strong> The statistical population was all preschool teachers in Shahrekord, from which 45 people were selected by available sampling and randomly assigned to 2 experimental groups and 1 control group (15 people each). The research instrument was the Psychological Capital Questionnaire (Lutans et al., 2007) which was completed in three stages: pre-test, post-test and 3-month follow-up. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. <strong>Results:</strong> The results showed that the two methods of schema therapy and reality therapy had a stable effect on the average scores of total psychological capital and the components of self-efficacy, hope and optimism (P <0.05). ETA coefficients for psychological capital were 0.432 and for self-efficacy, hope and optimism were 0.265, 0.207 and 0.151, respectively. <strong>Conclusion:</strong> It was concluded that both schema therapy and reality therapy methods, in terms of their multifaceted structure and content, have almost the same value as the ability to improve psychological capital and the components of self-efficacy, hope and optimism, and can be He used these two intervention methods for preschool teachers.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی طرحوارهدرمانی و واقعیتدرمانی بر سرمایة روانشناختی مربیان پیشدبستانی شهرستان شهرکرد اجرا شد. <strong>روش:</strong> جامعة آماری کلیة مربیان پیشدبستانی شهرستان شهرکرد بودند که از بین آنها تعداد 45 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و 1 گروه گواه (هر کدام 15 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة سرمایة روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) بود که طی سه مرحلة پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 3 ماهه تکمیل شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که دو روش طرحواره درمانی و واقعیتدرمانی بر روی میانگین نمرات کل سرمایه روانشناختی و مؤلفههای خودکارآمدی، امیدواری و خوشبینی به یک اندازه تأثیر پایدار داشتهاند (05/0 >P). ضرایب اتا نیز برای سرمایه روانشناختی برابر با 432/0و برای خودکارآمدی، امیدواری و خوشبینی به ترتیب برابر با 265/0، 207/0 و 151/0 به دست آمد. <strong>نتیجه گیری:</strong> نتیجهگیری شد که هر دو روش طرحواره درمانی و واقعیتدرمانی برای بهبود سرمایه روانشناختی مربیان پیشدبستانی موثرند و می توان آنها را مورد استفاده قرار داد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101389_20dc070c7dd140836488f28003d87470.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923The Mediating Role of Interpersonal needs, Parent- Adolescent Conflict in the Relationship Between Parenting Styles, Basic Needs with Non-Suicidal Self-Injury, Suicidal Ideationنقش واسطهای نیازهای بینفردی، تعارض والد – نوجوان در رابطه بین سبکهای والدگری، نیازهای بنیادین با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا، ایدهپردازی خودکشی56453710140810.52547/apsy.2021.222881.1093FAآرزو والینژاددانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانمحترم نعمت طاوسیدانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-0184-0007حسین رضابخشاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانآدیس کراسکیان موجمناریاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، تهران، ایرانناهید هواسیسوماراستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، تهران، ایرانJournal Article20210719<strong>Aim:</strong> This research was carried out with the purpose of investigating The Mediating Role of Interpersonal needs and Parent-Adolescent Conflict in the Relationship Between Parenting Styles and Basic Psychological Needs with Non-Suicidal Self-Injury and Suicidal Ideation.<strong> Method: </strong>Research statistical population were the 224,400 male and female high school students in Tehran in year 1398-1399. Among them 420 students were selected via sampling cluster random method. The research instruments consisted of: Beck scale for suicide ideation (Beck, Kovacs & Weissman, 1979), Self-harm inventory (Sansone, Wiederman & Sansone, 1998), Basic needs satisfaction in general scale (Gagne, 2003), Parents as social context questionnaire (Skinner, Snyder & jonson, 2005), Conflict behavior questionnaire (Robin & Foster, 1989) and Interpersonal needs questionnaire (Van orden, Cukrowicz, Witte & joiner,2012), <strong>Result:</strong> Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equations. The results of structural equations showed that parenting styles and basic psychological needs have a significant indirect effect on non-suicidal self-injury and suicidal ideation through thwarted belongingness, perceived burdensomeness and parent-adolescent conflict. <strong>Conclusion:</strong> Based on the research results, it can be found that the reduction of thwarted belongingness, perceived burdensomeness and parent-adolescent conflict in adolescents can play an effective role in reducing non-suicidal self-injury and suicidal ideation.<strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدفبررسی نقش واسطهای ادراک باری بودن، تعلقپذیری خنثی و تعارض والد-<br /> نوجوان در رابطة بین سبکهای والدگری و نیازهای روانشناختی بنیادین با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا و ایدهپردازی خودکشیبه مرحلة اجرا درآمد.<strong>روش:</strong> جامعة آماری پژوهش را دانشآموزان دختر و پسر دورة متوسطة دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 224400 نفر تشکیل دادند، که از میان آنها 420 نفر به شیوة نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس ایدهپردازی خودکشی بک (بک، کواس و ویزمن، 1979)، سیاهة آسیب به خود (سانسون، ویدرمن و سانسون، 1998)، پرسشنامة بافت اجتماعی والدین (سبکهای والدگری) (اسکینر، اسنایدر و جانسون، 2005)، مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی (گنیه، 2003)، پرسشنامة نیازهای بین فردی (ونآردن، کوکرویکز و وایتو جوینر، 2012) <sup> </sup>و پرسشنامة رفتار متعارض (رابین و فاستر، 1989) بود. <strong>یافتهها: </strong>دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد، سبکهای والدگری و نیازهای بنیادین روانشناختی با واسطة تعلقپذیری خنثی، ادراک باری بودن و تعارض والد- نوجوان بر جرح خویشتن غیرخودکشیگرا و ایدهپردازی خودکشی اثر غیرمستقیم معنادار دارند. <strong>نتیجهگیری: </strong>براساس نتایج پژوهش میتوان دریافت که کاهش تعلقپذیری خنثی، ادراک باری بودن و تعارض والد- نوجوان در نوجوانان میتواند نقش موثری در کاهش جرح خویشتن غیرخودکشیگرا و ایدهپردازی خودکشی داشته باشد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101408_b68b7b8958213bb784b2b8ba623a544b.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433115320210923The Effectiveness of Forgiveness Training Program on Increasing Academic well-being in Victims of Bullying Studentsاثربخشی آموزش بخشایشگری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان قربانیِ قلدری59156510140910.52547/apsy.2021.222731.1084FAدل آرام محمدیدانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز0000-0002-3052-2067رحیم بدری گرگریاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز0000-0001-7196-6601اسکندر فتحی آذردانشکده روانشناسی دانشگاه تبریزشهروز نعمتیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز0000-0001-6898-9749Journal Article20210708<strong>Aim:</strong> This study aimed to evaluate the effectiveness of forgiveness training programs on academic well-being in high school Victims of Bullying Students. <strong>Methods:</strong> This study was a semi-experimental study with pre-test / post-test and had a control group. From the high school students of Tabriz in the academic year of 2019-20, a sample consisting of 32 students who were victims of bullying was selected and randomly divided into two groups of 16 people. The experimental group received ten sessions of forgiveness training intervention. After the training, post-test scores were obtained and analyzed by multivariate covariance. Research tools include; Bullying Victim Scale (BVS), Academic well-being questionnaire (AWBQ), and Forgiveness Training Package. <strong>Results:</strong> The results showed that forgiveness training has a positive and significant effect on school value, Academic Satisfaction, and schoolwork engagement. It has a negative effect on school burnout. <strong>Conclusion</strong>: Based on the findings, it is suggested that a forgiveness training program be introduced in schools so that students can increase academic well-being by repairing injuries caused by past experiences, strengthening relationships, and creating positive feelings and attitudes toward peers and the school.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامZ آموزش بخشایش گری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان قربانیِ قلدری دوره اول متوسطه بود. <strong>روش: </strong>این پژوهش از نوع مطالعة نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و دارای گروه کنترل بود. از جامعة دانش آموزان متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 98-99، نمونه ای متشکل از 32 دانشآموز قربانی قلدری، انتخاب شد و در دو گروه 16 نفری به صورت تصادفی قرار گرفت. گروه آزمایش ده جلسه مداخله آموزش بخشایش گری دریافت نمود. بعد از اتمام آموزش نمرات پس آزمون اخذ و با استفاده از روش کواریانس چند متغیره تحلیل شد. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامة قربانی قلدری، مقیاس بهزیستی تحصیلی و بسته آموزش بخشایش گری بود. <strong>یافته ها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد، آموزش بخشایش گری بر مؤلفه های ارزش مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با مدرسه تأثیر مثبت، و بر مؤلفة فرسودگی نسبت به مدرسه تأثیر منفی دارد. <strong>نتیجه گیری:</strong> بر اساس یافته ها پیشنهاد میشود، برنامه آموزش بخشایش گری در مدارس ارائه شود تا دانش آموزان بتوانند با ترمیم آسیبهای ناشی از تجارب گذشته، تقویت روابط و ایجاد احساسات و نگرش مثبت نسبت به همسالان و مدرسه، بهزیستی تحصیلی را افزایش دهند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101409_9e22faa0e9db1af8b9eadee992d92307.pdf