دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321The Effect of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Attentional Bias and Affect in Adults with Major Depressive Disorder (MDD)تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر سوگیری توجه و عاطفه بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی351110229110.48308/apsy.2022.225034.1224FAمریم مجیدی نژادکارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان(انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران0000-0003-1585-0756محمدرضا پیرمرادیاستادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران0000-0001-9492-2652کمیل زاهدی تجریشیاستادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران0000-0002-5752-7706Journal Article20211211<strong>Aim: </strong>Individuals with MDD have deficits in "hot" cognition such as attentional bias to negative stimuli.They also experience low levels of positive and high levels of negative affect.This study aimed to investigate the effects of transcranial direct current stimulation (tDCS) on the ventromedial prefrontal cortex (vmPFC) and dorsolateral prefrontal cortex (dlPFC) on attentional bias and affective state in patients with major depressive disorder. <strong>Method:</strong> The present research had a single-blinded, crossover design.Twenty-three adults with MDD received tDCS in three separate sessions with different montages: anodal dlPFC (F3)/ cathodal vmPFC (Fp2), the reversed montage and sham.Their performance was evaluated by dot- probe test (online) and PANAS questionnaire(Pre-Post Stimulation). <strong>Result: </strong>There was no significant difference between different montages of tDCS on attentional bias in depressed patients. However, a significant difference was observed in the negative affect (p<0/05). <strong>Conclusion:</strong> Attentional bias is a form of hot cognition and affects MDD patients. The present study showed no significant difference in the attentional bias scores between the three tDCS montages. However, results showed that anodal stimulation of DLPFC and cathodal stimulation of VMPFC improved the affective state of patients with MDD by reducing the levels of the negative affect.<strong>هدف:</strong> افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی نقایصی در شناخت گرم مانند سوگیری توجه نسبت به محرکهای منفی نشان میدهند. همچنین سطح پایینی از عاطفه مثبت و سطح بالایی از عاطفه منفی را تجربه میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه ای قشر خلفی – جانبی و شکمی – میانی پیش پیشانی بر سوگیری هیجانی و عاطفه افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بود. <strong>روش:</strong> در این پژوهش از طرح متقاطع یک سو کور استفاده شد. 23 بزرگسال مبتلا به اختلال افسردگی اساسی طی سه جلسه سه نوع متفاوت تحریک شامل: 1) تحریک قشرخلفی-جانبی و مهار قشر شکمی- میانی پیش پیشانی 2) مهار قشر خلفی – جانبی و تحریک قشر شکمی – میانی پیش پیشانی و 3) شبه تحریک دریافت کردند و عملکردشان بهوسیله آزمون کامپیوتری دات پروب و پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی (پاناس) ارزیابی شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین حالتهای مختلف تحریک در سوگیری توجه در بیماران افسرده تفاوت معناداری وجود ندارد. در رابطه با وضعیت عاطفی زمانی که افراد در ناحیه قشرخلفی-جانبی پیش پیشانی تحریک آندی و در ناحیه قشر شکمی – میانی تحریک کاتدی میشدند، تفاوت در سطح p<0/05 معنادار بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> سوگیری توجهی نوعی از شناخت گرم است و این شناخت در افسردگی تحت تاثیر قرار میگیرد. در این پژوهش تحریک الکتریکی فراجمجمه ای در نواحی درگیر این شناخت در نمرات سوگیری توجه بیماران تغییری ایجاد نکرد. بااینحال، تحریک الکتریکی توانست وضعیت عاطفی افراد مبتلا به اختلال افسردگی را با کاهش شدت عاطفه منفی، بهبود ببخشد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_102291_9e00d714871ebd86e45eb3d3655d5f33.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321Construction and Validation of Complex Childhood trauma-related Personality Pathology Scale (Married Form)ساخت و اعتباریابی مقیاس آسیبهای شخصیتی ناشی از ترومای پیچیده دورانکودکی (فرم متاهلین)593710158210.48308/apsy.2021.223409.1126FAنجمه بلالی دهکردیگروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران0000000217678796مریم فاتحی زادهگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000000283428680فاطمه بهرامیگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20210828<strong>Aim:</strong> The aim of this study was to construct and validate the complex childhood trauma-related Personality Pathology Scale among married women with childhood complex trauma experience. <strong>Method:</strong> At first, by conducting 18 semi-structured interviews in the form of qualitative research, the items related to scale construction were identified and a scale was designed based on it. Then the scale was administered to 100 married women with purposive sampling. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of this scale. To determine the validity of the scale, the mental well-being questionnaire (Diener et al, 1985) and DASS-21 were used. The data were analyzed using confirmatory factor analysis with Smart-PLS software. <strong>Results:</strong> The results of reliability using Cronbach's alpha coefficient as well as combined reliability for all dimensions of the scale were >0.7, which indicates the optimal reliability of the scale. The results of the correlation coefficient between personality traits with the variables of depression, anxiety, stress, and negative emotion for the convergent validity showed a positive and significant relationship (P <0.01). Also, the results of the correlation coefficient between personality traits and life satisfaction and positive emotion for divergent validity showed a negative and significant relationship (P <0.01). <strong>Conclusion:</strong> The results showed that the researcher-made scale has good reliability and validity and researchers and therapists can use it for research and treatment purposes.<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس آسیبهای شخصیتی ناشی از ترومای پیچیده دورانکودکی در میان زنان متاهل با سابقه ترومای پیچیده بود. <strong>روش:</strong> در ابتدا با اجرای 18 مصاحبه نیمهساختاریافته در قالب پژوهش کیفی، گویههای مربوط به ساخت آزمون مشخص شد و بر اساس آن مقیاسی طراحی گردید. پس از آن مقیاس بر روی 100 نفر از زنان متاهل با تجربه ترومای پیچیده در دورانکودکی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، اجرا گردید. بهمنظور تعیین پایایی این مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تعیین روایی مقیاس نیز از پرسشنامههای بهزیستی ذهنی دینر و دیگران (1985) و مقیاس افسردگی، اضطراب، تنیدگی (DASS-21) استفاده شد. دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار Smart-PLS مورد تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفت. <strong>یافتهها:</strong> نتایج پایایی با استفاده از همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ و همچنین پایایی ترکیبی برای تمامی ابعاد مقیاس از حداقل مقدار 7/0 بیشتر بود که نشان دهنده پایایی مطلوب مقیاس میباشد. نتایج ضریب همبستگی بین آسیبهای شخصیتی با متغیرهای افسردگی، اضطراب، تنیدگی و عاطفه منفی به منظور بررسی روایی همگرا بیانگر رابطه مثبت و معنادار (P<0/01) بود. از طرفی نتایج ضریب همبستگی بین آسیبهای شخصیتی و رضایت از زندگی و عاطفه مثبت برای بررسی روایی واگرا نشاندهنده رابطه منفی و معنادار (P<0/01) بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج بدست آمده نشان داد که مقیاس محققساخته از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و سایر پژوهشگران و درمانگران می توانند از آن برای اهداف پژوهشی و درمانی استفاده کنند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101582_b4734bdc639b273f6fe401f7d7304a8b.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321Phenomenological analysis of the lived experiences of adaptive and maladapted adolescents from the perception of the parent-child relationshipتحلیل پدیدارشناسانه تجارب زیسته نوجوانان سازگار و ناسازگار از ادراک رابطه والد – فرزندی796110260110.48308/apsy.2022.225889.1264FAسمیرا هاشمیدکترای مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران.0000-0002-5906-0951زهرا امان اللهیدکترای مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران.طاهره نوری. استادیار گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. ایمیل: nori.t1363@gmail.com0000-0002-5906-0951Journal Article20220204<strong>Aim:</strong> One of the most important factors in adolescents' psychological and behavioral characteristics is how they perceive the relationship with parents. This qualitative study was conducted with the aim of phenomenological analysis of the lived experiences of adaptive and maladapted adolescents from the perception of the parent-child relationship. <strong>Method:</strong> The participants of this study were among the adolescents in the age group of 13 to 19 who were selected based on purpose. The research method was qualitative interpretive phenomenology. Data collection was performed using a semi-structured interview, which after interviewing 20 people, the participants' responses were saturated. In this study, 115 codes related to research objectives were identified using open coding method. <strong>Results:</strong> The results showed that adaptive and maladaptive adolescents' perceptions of the parent-child relationship were identified in 6 main themes. Negative perceptions of self, negative perceptions of parents, and negative perceptions of the interactions of the three main themes of maladaptive adolescents and the other three main themes; Positive perceptions of self, positive perceptions of parents, and positive perceptions of interactions related to adaptive adolescents were extracted. <strong>Conclusion:</strong> The results showed that adaptive adolescents reported more positive perceptions of themselves in relation to parents and also had a more positive and fruitful view of parents and communicating with them, in contrast to maladapted adolescents in interaction with parents.<strong>هدف:</strong> از مهمترین عوامل مؤثر در مشخصههای روانی و رفتاری نوجوانان، نحوۀ ادراک آنان از رابطه با والدین است. این پژوهش کیفی با هدف تحلیل پدیدارشناسانه تجارب زیسته نوجوانان سازگار و ناسازگار از ادراک رابطه والد – فرزندی انجام شد. <strong>روش:</strong> مشارکتکنندگان این مطالعه از میان نوجوانان گروه سنی 13 الی 19 که به شیوه مبتنی بر هدف انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع کیفی پدیدارشناسی تفسیری بود. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد که پس از مصاحبه با 20 نفر پاسخهای مشارکتکنندگان به اشباع رسید. در این مطالعه با استفاده از روش کدگذاری باز 115 کد مرتبط با اهداف پژوهش شناسایی شد. <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که ادراک نوجوانان سازگار و ناسازگار از رابطۀ والد- فرزندی در 6 مضمون اصلی شناسایی شد. ادراکات منفی نسبت به خود، ادراکات منفی نسبت به والدین، و ادراکات منفی نسبت به تعاملات سه مضمون اصلی مربوط به نوجوانان ناسازگار و سه مضمون اصلی دیگر؛ ادراکات مثبت نسبت به خود، ادراکات مثبت نسبت به والدین، و ادراکات مثبت نسبت به تعاملات مربوط به نوجوانان سازگار استخراج شد. <strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج نشان داد که نوجوانان سازگار در رابطه با والدین ادراکات مثبت بیشتری نسبت به خود گزارش کردند و همچنین نسبت به والدین و ارتباط برقرار کردن و گفتگو با آنها دید مثبتتر و ثمربخشتری داشتند، در مقابل نوجوانان ناسازگار در تعامل با والدین هم خود ادراکی منفی را گزارش کردند.https://apsy.sbu.ac.ir/article_102601_ede7e82212a3d723995a17362a3e1a65.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321Detection of Cognitive, Affective, and Behavioral Items Related to Soccer Players’ Technical and Tactical Performanceکشف مؤلفههای شناختی، عاطفی و رفتاری مرتبط با عملکرد ورزشی فردی و گروهی فوتبالیستها1068110228710.48308/apsy.2022.225059.1225FAمحمد بی باکدانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه اصفهان- اصفهان - ایران0373-5102-0002-0000محمد باقر کجبافاستاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان0000-0002-9157-6026حمید طاهر نشاط دوستاستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان-اصفهان-ایران0000-0001-6368-0769احمدرضا موحدیاستادگروه رفتار حرکتی-دانشگاه اصفهان-اصفهان- ایرانJournal Article20211213<strong>Aim</strong>:The present study aimed to detect cognitive, affective, and behavioral items related to soccer players’ technical and tactical performance<strong>. Method</strong>: The method of this study was Thematic Analysis (King, 2004). First, using exploratory study of specialized texts, units were identified and encoded and also units of each category were determined. Then by nonprobability based qualitative-purposive sampling method and via exploratory interviews with soccer players(n=25), coaches(n=11) and football specialists(n=50), statements were identified, then a network of comprehensive themes was made and then main themes and categories were identified. <strong>Results</strong>: The themes and categories included cognitive items (20 items), affective items (13 items), behavioral items (16 items), cognitive- affective items (9 items), cognitive- behavioral items (6 items), affective- behavioral items (6 items), social items (6 items), basic items (3 items) and team items (11 items). <strong>Conclusion</strong>: Detection of cognitive, affective, and behavioral items related to soccer players’ technical and tactical performance, is useful and effective to distinguish successful soccer players, performance technical and tactical improvement, maintenance successful soccer players, counseling, injury prevention, and rehabilitation. <strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف کشف مؤلفههای شناختی، عاطفی و رفتاری مرتبط با عملکرد ورزشی در فوتبالیستها انجام شد. <strong>روش</strong>: روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون (کینگ، 2004) بوده است. ابتدا از طریق مطالعه اکتشافی متون تخصصی و سپس از طریق مصاحبه اکتشافی با فوتبالیست ها (25 نفر)، مربیان (11 نفر)و متخصصین فوتبال (50 نفر)که با شیوه نمونه گیری غیراحتمالی از نوع هدفمند انتخاب شدند، برای شناسایی گزاره ها، کد گذاری آنها، تشکیل شبکه مضامین وسیع، شناسایی مضامین فرعی و اختصاص آنها به مضامین اصلی برای تدوین سیستم طبقه بندی اقدام شد. <strong>یافته ها</strong>: مضامین اصلی در نه حوزه شامل شناختی (20 مضمون فرعی)، عاطفی (13 مضمون فرعی)، رفتاری (16 مضمون فرعی)، شناختی–عاطفی (9 مضمون فرعی)، شناختی–رفتاری (6 مضمون فرعی)، عاطفی– رفتاری (6 مضمون فرعی)، اجتماعی (6 مضمون فرعی)، پایه (3 مضمون فرعی) و مؤلفه ها و مهارت های تیمی (11مضمون فرعی)شناسایی شدند. <strong>نتیجه گیری:</strong> کشف مؤلفههای شناختی، عاطفی و رفتاری مرتبط با عملکرد ورزشی فردی و گروهی فوتبالیستها علاوه بر این که به عنوان معیارهای مهم تعیین فوتبالیست های موفق کاربرد دارد، در رشد و ارتقاء عملکرد فردی و تیمی آنها، حفظ و استمرار وضعیت ایده آل فوتبالیست های نخبه و موفق، مشاوره دهی به آنها، پیشگیری از آسیب و بازتوانی آنها برای دستیابی به اجرای بهینه کاربرد دارد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_102287_7ce195201199aa69871c2bcca10a418d.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321The Effectiveness of Mother-Based Art Therapy on Stereotypic Behaviors, Verbal Skills and Social Interactions of Children with Autism Spectrum Disordersاثر برنامه هنردرمانی مادرمحور بر رفتارهای کلیشهایی، مهارتهای کلامی و تعاملات اجتماعی کودکان اتیسم12610710178410.48308/apsy.2021.223579.1140FAکیانا زاده محمدیدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب0000-0002-6700-6592محمود حیدریدانشیار عضو هیت علمی دانشگاه شهیدبهشتی0000-0002-1310-658xJournal Article20210907<strong>Aim:</strong> The aim of this study was to evaluate the effectiveness of mother-based art therapy on reducing and improving the basic problems of children with autism spectrum disorders in the areas of verbal skills, social interactions and their stereotypic behaviors. <strong>Method:</strong> A quasi-experimental method with pre-test/post-test design, with the control group and a two-month follow-up was applied. Both groups were selected from those mothers and children who referred to the Education and Research Clinic for Children with Special Disabilities of Shahid Beheshti University and were randomly divided into two groups of ten. Both groups responded to the Gilliam Autism Rating Scale in three stages: before and after the intervention and two months after the intervention. Descriptive indices and student t-test and mixed analysis of variance were used to analyze the data. Results: The results showed that the mother-based art therapy program significantly improved the basic problems of children with autism spectrum disorders in the experimental group (ie. increased verbal skills (F= 4.13; sig=0.046) and social interactions (F= 7.12; sig=0.011) and stereotypic behaviors has decreased (F= 43.83; sig<0.001). <strong>Conclusion:</strong> Therefore, our results suggest that mother-based art therapy program sounds like an effective program in treatment and rehabilitation centers for autistic children.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف اثربخشی هنردرمانی مادرمحور بر کاهش و بهبود مشکلات اساسی این کودکان درحیطه مهارتهای کلامی، تعاملات اجتماعی و رفتارهایکلیشهایی آنها انجام شد. نقص مداوم در ارتباط اجتماعی و همچنین وجود رفتارها و حرکات محدود، تکراری، کلیشهایی و یکنواخت از علائم طیف اتیسم است که نیاز به مداخلات را در این کودکان ضروری میسازد. <strong>روش:</strong> روش مورد استفاده در پژوهش، روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون، همراه با گروه کنترل و پیگیری (دوماهه) است. تعداد بیست مادر و کودک دارای اختلال طیف اتیسم (واجد ملاکهای ورود) از میان مادران و کودکانی که به کلینیک آموزش و پژوهش کودکان با اختلال ویژه دانشگاه شهیدبهشتی مراجعه کردند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ده نفره آزمایش و گواه قرار داده شدند. هر دو گروه در سه مرحله، پیش و پس از مداخله و دو ماه بعد از مداخله، به مقیاس درجه بندی اتیسم گیلیام پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و روشهای آماری t استیودنت و تحلیل واریانس آمیخته استفاده شدهاست.<strong>یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد که برنامه هنردرمانی مادرمحور به طور معناداری مشکلات اساسی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در گروه آزمایش را بهبود بخشیده است یعنی مهارتهای کلامی ( 046/0 sig=؛ 13/4 F=) و تعاملات اجتماعی (011/0 sig=؛ 12/7 F=) افزایش و رفتارهای کلیشه ایی ( 001/0 sig<؛ 83/43 F=) کاهش یافته است. <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین اثربخشی برنامه هنردرمانی مادرمحور تائید گردید و میتوان از این برنامه در مراکز درمانی و توانبخشی کودکان اتیستیک استفاده نمود.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101784_ea168e0775d6ca39314811657af96470.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321Effectiveness of the Children of Divorce Intervention Program (CODIP) on Children’s Perceptions of Parental Divorce: Single Subject Studyاثربخشی برنامه مداخلهای کودکان طلاق بر ادراک کودکان از طلاق والدین: پژوهش مورد منفرد14912710228810.48308/apsy.2022.225118.1229FAثریا رمضان زادهدانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.org/0000-0002-4809-5عذرا اعتمادیاستاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0003-4767-6705فرامرز اسنجرانیاستادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-5589-3905Journal Article20211217<strong>Aim:</strong> The aim of this study was to explore the effectiveness of the children of divorce intervention program on children's perceptions of parental divorce. <strong>Method:</strong> The research method was single subject (A-B design) and the statistical population of this study consisted of all female children of divorce in Bumehen, among them three children were selected through convenience sampling. A 31- item researcher-made questionnaire on children's perception of parental divorce (CPPDQ) was used to collect the data.<strong> </strong>The face and content validity of the questionnaire were confirmed by experts, and the reliability of the questionnaire was reported to be 0/86 for the whole questionnaire using Cronbach's alpha coefficient. After one baseline session for each child, an intervention program was presented to each child individually through the 8-week program. Each session lasted for 45 minutes. Also, in the follow-up phase, the data were analyzed using visual analysis and descriptive statistical indicators. <strong>Results:</strong> The results of the study indicated that CODIP was effective to increase children's positive feelings and attitudes towards their parental divorce, reduce children's negative feelings towards their parental divorce, improve children's relationships with their parents and peers, and increase the feeling of competence in children. <strong>Conclusions:</strong> The children of divorce intervention program for children of divorce can be considered as an effective way to improve children's perceptions in response to their parents' divorce and can be used in counseling and educational centers.<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه مداخله ای کودکان طلاق بر ادراک کودکان از طلاق والدین بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهشی مورد منفرد (A-B) و جامعه آماری پژوهش، شامل کودکان دختر طلاق شهر بومهن بود که از میان آنها سه کودک از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها، پرسشنامه 31 سؤالی محقق ساخته<em> </em>ادراک کودکان از طلاق والدین (CPPDQ) استفاده شد. روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوایی و صوری مورد تأیید متخصصان قرار گرفته و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرانباخ برای کل پرسشنامه 86/0 گزارش شده است. پس از یک جلسه خط پایه برای هر کودک برنامه مداخله ای به هر یک از کودکان، به صورت انفرادی در 8 جلسه هفتگی هر جلسه 45 دقیقه ارائه و ادراک کودکان بعد از هر جلسه، و در مرحله پیگیری مجددأ اندازه گیری، و داده ها بر اساس تحلیل دیداری و شاخص های آماری توصیفی تحلیل شد. <strong>یافته ها:</strong> یافته ها نشان داد برای هر سه آزمودنی میانگین، میانه، روند و درصد غیرهمپوشی داده های مداخله بر ادراک شرکت کنندگان مؤثر بود و برنامه مداخله ای کودکان طلاق در افزایش احساسات و نگرش مثبت، کاهش احساسات منفی نسبت به طلاق والدین، بهبود روابط با والدین و همسالان و افزایش احساس شایستگی در کودکان مؤثر بوده است. <strong>نتیجه گیری</strong>: بر اساس نتایج، برنامه مداخله ای کودکان طلاق را می توان به عنوان روشی مؤثر برای بهبود ادراک کودکان در واکنش به طلاق والدینشان تلقی کرد و در مراکز مشاوره و آموزشی میتوان از آن استفاده کرد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_102288_fcfcb3a217fb11e2a897c85cf7337f26.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321Modeling the Adolescents perceived Well-being based on perceived coparentig in parenting process: the Mediating Role of Parental Attachmentمدل یابی بهزیستی ادراک شده نوجوانان بر اساس همکاری ادراک شده والدینی در فرآیند فرزندپروری: نقش میانجیگری دلبستگی به والدین17015110228010.48308/apsy.2022.225120.1235FAراضیه احمدیدانشگاه یزد0000-0002-6549-0202زهرا نادری نوبندگانیاستادیار مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.0000000316466086سمانه اسعدیدانشیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.Journal Article20211224 <strong>Aim:</strong> Relationships between family members is one of the main and influential pillars on adolescents' perception of well-being. Therefore, the aim of this study was to determine the mediating role of parental attachment in the relationship between perceived parental cooperation and perceived adolescent well-being. <strong>Method:</strong>The study population included all parents (parents) of adolescents aged 12-18 years with their adolescent children in Isfahan, from which 482 parents (241 father and 241 mother) and 241 children were selected using convenience sampling method. Participants answered the Parent-Peer Attachment Questionnaire (lPPA), and the KIDSCREEN-10 Quality of Life Questionnaire and the Parent-Collaborative Questionnaire (CRS-Brief). Data was analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equationsusing spss-23and Amos-23 programs. <strong>Results:</strong> The results of fitness indices indicated the fit of the proposed model and Adolescent attachment to father (P<0.001) and mother(P<0.001) was able to play a mediating role in the relationship between perceived parental cooperation and adolescent perceived well-being. It should be noted that the direct paths of perceived parental cooperation to perceived well-being were not significant for father(P=0.16) and mother (P=0.22). <strong>Conclusion:</strong><strong> </strong>Accordingly, by considering the role of variables such as perceived parental cooperation, adolescent attachment to parents and perceived well-being, the perceived cooperation of each parent and playing an effective role in child rearing can affect the psychological well-being of children by creating secure attachment.<strong>هدف:</strong> روابط میان اعضای خانواده یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان ادراک نوجوانان از بهزیستی است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگری دلبستگی به والدین در رابطه بین همکاری ادراک شده والدینی و بهزیستی ادراک شده نوجوان بود. <strong>روش:</strong> جامعه پژوهش شامل کلیه والدین (پدر و مادر) نوجوانان 18-12 ساله به همراه فرزند نوجوان آنها در شهر اصفهان بودند، که از میان آنها 482 نفر از والدین (241 پدر و 241 مادر) و 241 فرزند با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به ترتیب به پرسشنامه های دلبستگی به والدین (lPPA) کیفیت زندگی کید اسکرین (KIDSCREEN-10) و روابط همکاری ادراک شده والدینی (CRS-Brief) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای 23-spss و 23-Amos تحلیل شدند. <strong>یافتهها</strong>: نتایج شاخصهای برازندگی حاکی از برازش مدل پیشنهادی بود و دلبستگی نوجوان به پدر (001/0˂P) و مادر (001/0˂P) توانست نقش میانجیگر را در رابطه ی همکاری ادراک شده والدینی و بهزیستی ادراک شده ی نوجوان ایفا کند. لازم به ذکر است که مسیرهای مستقیم همکاری ادراک شده والدینی به بهزیستی ادراکشده برای پدر (16/0 P=) و همینطور مادر (22/0 P=) معنادار نبود. <strong>نتیجه گیری:</strong> بر این اساس با در نظر گرفتن نقش متغیرهایی چون همکاری ادراک شده والدینی، دلبستگی نوجوان به والدین و بهزیستی ادراکشده، همکاری هرکدام از والدین و ایفای نقش مؤثر درزمینه پرورش فرزند میتواند بهواسطه ایجاد دلبستگی ایمن بیشتر بر بهزیستی روانشناختی فرزندان تأثیر بگذارد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_102280_8e65f2b60555b082810f2e133d8e9b6d.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321Psychometric Properties of the Empathy Questionnaire for Children and Adolescents - Revised (EmQue-CA-R)ویژگیهای روانسنجی نسخة تجدیدنظرشده مقیاس همدلی کودکان و نوجوانان19117110161610.48308/apsy.2021.223911.1164FAمرجان طاهریگروه روانشناسی و آموزش کودکان اسنثناییپریسا تجلیاستادیار گروه روانشناسی استثنایی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.0000-0003-2078-5485منصوره شهریاری احمدیاستادیار گروه روانشناسی استثنایی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.0000-0002-7344-0758Journal Article20210929<strong>Aims</strong>: The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Empathy Questionnaire for Children and Adolescents-Short Form (EmQue-CA-R, Overgaauw & et al, 2017) among Iranian students. <strong>Methods</strong>: The present study was a descriptive correlational study. The statistical population included all students in Tehran in the age range of 11 to 17 years who were selected using available sampling method 280 students (145 boys and 135 girls). After translating and obtaining the opinions of experts and subjects, the face validity of the questionnaire were confirmed. SPSS and AMOS software were used for statistical analysis.<strong> Results</strong>: The results of the confirmatory factor analysis, based AMOS software, showed that three-factor structure of the affective empathy, cognitive empathy and intention to comfort in the Iranian sample had good fit with data. Correlational analyses between this Questionnaire with AMES provided initial evidence for the ACS convergent validity. Internal consistency coefficients for the affective empathy, cognitive empathy and intention to comfort subscales were .79, .76 and .82, respectively. <strong>Conclusion</strong>: In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the EmQue- CA-R as an instrument to measure empathy among Iranian students. This scale can be used to measure empathy in research and treatment departments.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة تجدیدنظر شده مقیاس همدلی کودکان و نوجوانان در بین گروهی از دانشآموزان ایرانی انجام شد. <strong>روش</strong><strong>:</strong> روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان سنین 11 تا 17 ساله شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 280 دانشآموز (145پسر و 135 دختر) انتخاب شدند. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنیها، روایی صوری مقیاس تأیید شد. برای انجام تحلیلهای آماری از نرمافزار AMOS و SPSS استفاده شد. <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها</strong>: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در نمونة دانشآموزان ایرانی ساختار سه عاملی مقیاس شامل همدلی عاطفی، همدلی شناختی و تمایل به حفظ آرامش با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین این مقیاس با مقیاس همدلی و همدردی نوجوانان بهطور تجربی از روایی همگرا نسخة تجدیدنظر شده مقیاس همدلی کودکان و نوجوانان حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی نسخة تجدیدنظر شده مقیاس همدلی کودکان و نوجوانان برای زیرمقیاسهای همدلی عاطفی، همدلی شناختی و تمایل به حفظ آرامش به ترتیب برابر با 79/0، 76/0 و 82/0 به دست آمد. <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری</strong>: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة تجدیدنظر شده مقیاس همدلی کودکان و نوجوانان برای سنجش همدلی در دانشآموزان ایرانی ابزاری روا و پایا است.ا این ابزار میتواند جهت اندازهگیری همدلی در بخشهای پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.https://apsy.sbu.ac.ir/article_101616_23cb0e3fc7a4b30a84325bd6c5e674cf.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on the happiness and ambiguity of mothers with children with autism spectrum disorderاثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شادکامی و توانایی تحمل ابهام مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم21219310257210.48308/apsy.2022.225775.1262FAحدیث ولی زادهدانشجویی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.0000-0001-8992-1559وحید احمدیاستادیار گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.0000-0001-7597-1416Journal Article20220129<strong>Aim:</strong> The aim of this study was to determine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on happiness and ambiguity of mothers with children with autism spectrum disorder<strong>. Method:</strong> The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test-follow-up design with the control group. The statistical population of this study included all mothers with children with autism spectrum disorder in Kermanshah in 2021, from which 30 people were selected by random sampling method and by homogenizing age and level of education were randomly divided into two experimental and control groups. Participants responded to the Oxford Happiness Scale (Argyle and Lou, 1989) (OHQ) and the Ambiguity Tolerance Questionnaire (McLean, 2009) (ATQ) for pretest, posttest, and follow-up. After 8 sessions of mindfulness-based cognitive therapy training for the experimental group, the research data were analyzed using repeated measures covariance analysis. <strong>Results:</strong> The results showed that mindfulness-based cognitive therapy was effective on happiness and ambiguity tolerance in mothers of children with autism spectrum disorder (P <0.05) and its effect lasted over time (P <0.05). <strong>Conclusion:</strong> Based on the results of applying mindfulness-based cognitive therapy in increasing happiness and the ability to tolerate ambiguity in counseling and psychotherapy centers can be useful and effective.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شادکامی و توانایی تحمل ابهام مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم شهر کرمانشاه در سال 1400 بودند که از میان آنان 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و با همگن سازی سن و میزان تحصیلات به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان جهت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به مقیاس شادکامی آکسفورد (آرگایل و لو، 1989) (OHQ) و پرسشنامه تحمل ابهام (مکلین، 2009) (ATQ) پاسخ دادند. پس از 8 جلسه آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برای گروه آزمایش، داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شادکامی و توانایی تحمل ابهام در مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم اثربخش بود (05/0P<) و اثر آن در طول زمان تداوم داشت (05/0P<). <strong>نتیجه گیری:</strong> بر اساس نتایج حاصل از بکارگیری شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش شادکامی و توانایی تحمل ابهام در مراکز مشاوره و رواندرمانی می تواند مفید و مؤثر واقع شود.https://apsy.sbu.ac.ir/article_102572_be8cc7fa11f7165ed483903c15d54511.pdfدانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433117120230321Comparing the effectiveness of classical cognitive-behavioral therapy and cognitive-behavioral therapy based on purposeful support on sexual function and disturbance toleranceمقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری کلاسیک و درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر حمایت هدفمند بر عملکرد جنسی و تحمل آشفتگی23221310254710.48308/apsy.2022.225857.1267FAستاره جانیدانشجوی دکترای روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0001-5801-5449Journal Article20220207<strong>Aim: </strong>The aim of this study was to compare the effectiveness of classical cognitive-behavioral therapy and cognitive-behavioral therapy based on purposeful support on the sexual function and disturbance tolerance. <strong>Method:</strong> The research design was experimental with pre-test and post-test and control group. 48 people were selected by available sampling method and randomly divided into two experimental groups and one control group among female patients with obsessive-compulsive disorder who had referred to counseling centers and psychological and psychiatric services in Parsabad city of Ardabil province in the period from April to July 2021 for treatment. Data collection tools were: Yale-Brown Obsessive-Compulsive Disorder Scale, Sexual Function and Disorder Tolerance Scale. Interventional treatments were performed in 8 sessions each at different time intervals. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. <strong>Results:</strong> The results showed that classical cognitive-behavioral therapy and cognitive-behavioral therapy based on purposeful support were effective on the sexual function and disturbance tolerance in people with washing obsession (P <0.05). Also, the effectiveness of cognitive-behavioral therapy based on purposeful support was significantly higher than classical cognitive-behavioral (P <0.05). <strong>Conclusion:</strong> It is suggested to pay attention to the effect of cognitive-behavioral therapy based on purposeful support as a new treatment method.<strong><em>هدف:</em></strong> هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری کلاسیک و درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر حمایت هدفمند بر عملکرد جنسی و تحمل آشفتگی بود. <strong><em>روش:</em></strong> طرح پژوهش از نوع آزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. 48 نفر از بیماران زن مبتلا به وسواس شستشو که در بازه زمانی فروردین تا تیرماه سال 1400 جهت درمان به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و روانپزشکی شهر پارسآباد استان اردبیل مراجعه کرده بودند، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار جمعآوری داده ها عبارت بودند از: مقیاس وسواس فکری- عملی ییل- براون، عملکرد جنسی و مقیاس تحمل آشفتگی. درمان های مداخله ای هر کدام طی 8 جلسه و در بازه های زمانی مختلف انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong><em>یافته ها:</em></strong> نتایج نشان داد درمان شناختی- رفتاری کلاسیک و درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر حمایت هدفمند بر عملکرد جنسی و تحمل آشفتگی در افراد مبتلا به وسواس شستشو اثربخش بوده است (05/0>P). همچنین اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر حمایت هدفمند به طور معناداری بیشتر از شناختی- رفتاری کلاسیک بوده است (05/0>P). <strong><em>نتیجه گیری:</em></strong> توجه به تأثیر روش درمانی شناختی- رفتاری مبتنی بر حمایت هدفمند به عنوان درمانی جدید، پیشنهاد می شود.https://apsy.sbu.ac.ir/article_102547_27c5153babcbaf6add8627c489ff916e.pdf