دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-43319320151023Mediating role of metacognitive beliefs and anxiety sensitivity on the relationship between nauroticism with comorbidity of anxiety and depressionنقش واسطهای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در رابطه بین نوروزگرایی با همبودی اضطراب و افسردگی72396379FAمحمد علی بشارتدانشگاه تهران0000-0003-2571-2920حمید بهرامی زادهدانشگاه تهرانلادن فتیدانشگاه علوم پزشکی ایران،حمیدرضا حسن آبادیدانشگاه خوارزمی،Journal Article20150620Aim: The aim of the present study was to examine the mediating role of metacognitive beliefs and anxiety sensitivity on the relationship between neuroticism with anxiety and depression comorbidity. Method: Method of the present study was correlational and the statistical population included men and women living in Tehran. A total of 358 volunteers (178 men, 180 women) from Tehran general population participated in this study. All participants were asked to complete NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI), Metacognitive Questionnaire (MCQ), Anxiety Sensitivity Inventory (ASI), and Depression Anxiety Stress Scale (DASS). Results: The results of correlation analysis showed a significant positive association among neuroticism, metacognitive beliefs and anxiety sensitivity with anxiety and depression comorbidity. The results of path analysis also revealed that both metacognitive beliefs and anxiety sensitivity mediated the association of neuroticism with anxiety and depression comorbidity. Conclusion: Based on the results of the present study, it can be concluded that attention must be paid to the role of anxiety and depression comorbidity as well as neuroticism to the development, perpetuation, and treatment of anxiety/depressive disorders.چکیدههدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین نقش واسطهای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در رابطه بین روانرنجورخویی با همبودی اضطراب و افسردگی بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری زنان و مردان ساکن در مناطق مختلف شهر تهران به تعداد تقریبی پنج میلیون نفر بود. تعداد 358 داوطلب شامل 178 مرد و 180 زن از جمعیت عمومی شهر تهران در این پژوهش شرکت کردند و نسخه کوتاه مقیاس پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کرا (1992)، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و کارترایت- هاوتون (2003)، مقیاس حساسیت اضطرابی (ریس، پترسون، گورسکای، مکنالی، 1986) و مقیاس افسردگی اضطراب استرس لاویباند و لاویباند (1995) را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که روانرنجورخویی، باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی با اضطراب و افسردگی رابطه مثبت دارد. نتایج تحلیل مسیر نیز نقش واسطهای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی را در رابطه بین روانرنجورخویی با همبودی اضطراب و افسردگی نشان داد. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت اختلال های اضطرابی و افسردگی چندعاملی هستند و افزون بر این در شکل گیری، تداوم و درمان اختلال های اضطرابی و افسردگی، همزمان با روانرنجورخویی، باید به نقش باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی توجه کرد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-43319320151023Effectiveness of behavior management skills training for mothers to reduce the symptoms attention deficit/ hyperactivity disorder in their childrenاثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکانشان254196358FAعصمت دانشدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجزهرا حکیمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجمینا شمشیریدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجنرگس سلیمی نیادانشگاه علوم مالزیJournal Article20150608Abstract
Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of behavioral parent training program for mothers on signs of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) on their children. Method: The method was quasi-experimental using a pre- and posttest design with control group and had a two-month follow-up. Mothers of 30 children aged 9 to 11 suffering from ADHD were randomly selected from a group of 280, who came to Dr. Danesh counseling office with professional employment permit from counseling & psychology organization during 2011 till 2013; with diagnosis of ADHD verified by psychologist and psychiatrist. The children and their mothers were divided randomly into two groups: control group and experimental group. Measure: The measure of collecting information was Gado & Spriaphkin morbid symptoms questionnaire (1995).Evaluation took place before and after intervention, and two-month follow-up stages. The intervention was the parent training program developed by Barkley (2005).Mothers of experimental group were trained for 9 sessions. Mothers of control group didn’t receive any intervention. The data was analyzed using covariance method. Findings: The results showed that signs of impulsivity, attention deficit in children of trained mothers were decreased in comparison with control group and pretest. These findings were also observed in the two-month follow-up. Conclusion: Based on the results, this program is an effective method for decreasing signs of attention deficit disorder, hyperactivity in children who suffer from attention deficit disorder and hyperactivity.چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه و بیشفعالی کودکانشان بود. روش: روش مطالعه شبهآزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری 82 نفر از مادران کودکان 9 تا 11 ساله بود که در طی سالهای 93-92 به همراه کودک دچار اختلال نقص توجه و بیشفعالی خود به دفتر مشاورۀ نویسنده مسئول مراجعه کرده بودند و از سوی روانشناس و روانپزشک، اختلال کودک آنها نقص توجه و بیشفعالی تشخیص داده شده بود. از میان مادران، 30 مادر که شرایط ورود به این پژوهش را داشتند بهصورت تصادفی ساده انتخاب و پس از همتاسازی به گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودک گادو و اسپرافکین (1995) و برنامه مدیریت رفتاری به والدین بارکلی (2005) بود که در 9 جلسه، هر جلسه 90 دقیقه و هفتهای یکبار به مادران گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مختلط تکرار سنجش استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد نشانههای بیشفعالی، تکانشگری و نقص توجه کودکانِ مادران آموزشدیده، در مقایسه با گروه گواه و پیشآزمون کاهش یافته و این نتایج در دوره پیگیری 2 ماهه نیز پایدار مانده است. نتیجهگیری: میتوان برنامه مهارتهای مدیریتی مادران را روش موثری و مفیدی جهت کاهش نشانههای اختلال نقص توجه، تکانشگری و بیشفعالی کودکان دچار این اختلال دانست.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-43319320151023Assessment of parenting style and psychopathology dimensions in runaway girlsمقایسه سبکهای فرزندپروری و آسیبهای روانی در دختران فراری و عادی436396366FAسهراب امیریدانشگاه ارومیه0000-0003-0297-0142علی عیسی زادگاندانشگاه ارومیهمحمد حافظ نیادانشگاه علوم انتظامی امینJournal Article20150614aim: The purpose of the present study was to evaluate and compare parenting Styles and Psychopathological Dimensions in the runaway and normal girls. Method: the present study was to based on causal-comparative (EX Post Facto) method. In order to the implementation of Study, From the runaway girls community in Tehran city who were placed in different Welfare centers, 50 people who were placed In the Welfare Organisation and moral security police, After obtaining informed consent, and selected by purposive sampling, were homogenisation with 50 other girls in high schools throughout the city. In the final step, In order to collect research data, Questionnaires SCL 90-R (1972) and parenting style questionnaire Bamrynd (1972) was distributed between the Participants and their data were collected. Results: The results showed that the dimensions of Psychopathological and parental style In the girls running away was different from the normal girls (Pهدف: هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسه سبکهای فرزندپروری و آسیبهای روانی در دختران فراری و عادی بود. روش: روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل 968 دختر فراری در سازمان بهزیستی و امنیت اخلاقی ناجا شهر تهران در سال 1393 بود. به روش نمونهگیری هدفمند 50 نفر از آنها با کسب رضایت آگاهانه انتخاب و با 50 نفر از دختران مدارس متوسطه که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند همتاسازی شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش، فهرست بازبینی علائم مرضی 90 سوالی تجدید نظر شده دراگویتس، لیپمن و کووی (1973) و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1972) بین شرکتکننندگان توزیع و دادهها به روش شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آسیب روانی و شیوههای فرزندپروری دختران فراری از منزل و عادی متفاوت است. دختران فراری نسبت به دختران عادی سطح بالایی از آسیبهای روانی را داشتند و بیشتر شیوههای استبدادی و سهلگیرانه را تجربه کرده بودند. نتیجهگیری: بهنظر میرسد آسیب روانی و سبکهای فرزندپروری نامناسب میتواند زمینهساز فرار دختران از منزل را فراهم و خود فرار زمینه آسیبهای بیشتر را ایجاد کند، لذا نیازمند است که در جهت کاهش آسیبهای روانی و آموزش سبکهای فرزندپروری مطلوب مداخلات لازم صورت گیرد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-43319320151023Effectiveness of children of divorce intervention program on improvement self-control strategies of these childrenاثربخشی برنامه مداخلهای کودکان طلاق بر راهبردهای خودکنترلی آنها657796373FAزهرا عاصمیدانشگاه پیام نورحسین زارعدانشگاه پیام نوراحمد علیپوردانشگاه پیام نور0000-0002-0208-969xباقر غباری بنابدانشگاه پیام نورhttps://orcid.org/00Journal Article20150624Abstract
Aim: The aim of this research was assessment Effectiveness of Children of divorce intervention program to improve self-control strategies in 8-12 years old children of divorce. Method: The method of research was semi experimental with experiment and control groups and pri-posttest with 3 month follow-up and population was 143 children from divorce family that 40 children (23 girls and 17 boys) that had entrance standards were selected in convenience sampling and randomly assigned in two experimental group (20 children) and control group (20 children). The research tool was Children perceived self-control inventory of Humphrey (2000) and Children of Divorce Intervention Program. Results: Administration of Children of divorce intervention program improve average scores of self-control in participants, this improvement in self-control was more in boys in comparison with girls. The results in follow up showed consistence in effectiveness of program. conclusion: This intervention program, can used in institutions that involved with divorce issues in order to help to children`s welfare, prevention from personal and social damages and decrease of crime and delinquency ground by increase of self-control indexes.چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق بر بهبود راهبردهای خودکنترلی کودکان 8-12 ساله طلاق بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش، گروه گواه و با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری3 ماهه بود. جامعه آماری 143 کودک خانوادههای طلاق شهرستان کاشمر در سال 1393بود که از میان آنها 40 نفر شامل 23 دختر و 17 پسر که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکنترلی ادراکشده کودکان هامفری 2000 و 15 جلسه برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق لیکروی (2008) هفتهای 3 بار، هر جلسه 45 دقیقه بود. یافتهها: یافتهها نشان داد اجرای برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق، میانگین نمرات خودکنترلی شرکتکنندهها را افزایش داده و نتایج در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: این برنامه مداخلهای بهعنوان روشی موثر میتواند مورد استفاده نهادهای درگیر با مسئله طلاق قرار گیرد تا با افزایش شاخصهای خودکنترلی، به کیفیت بهزیستی کودکان، پیشگیری از آسیبهای روانی فردی و اجتماعی آنها و نیز کاهش زمینههای جرم و بزهکاری کمک کند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-43319320151023The effectiveness of Fairness-based Contextual Therapy on emotional intimacy and marital quality of couplesاثربخشی درمان بافتنگر انصافمحور بر صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی زوجین799696389FAرضا خجسته مهردانشگاه شهید چمران0000000267213823احمد احمدی قوزلوجهدانشگاه شهید چمرانمنصور سودانیدانشگاه شهید چمرانخدیجه شیرالی نیادانشگاه شهید چمرانJournal Article20150519The aim of present Study was the effectiveness of Fairness-based Contextual Therapy on emotional intimacy and marital quality of couples. Methods: Non-congruent multiple baseline experimental single case study was used as the method of the present study. Three couples referring to counseling centers in Ahwaz City were selected using purposive sampling. The treatment protocol of Fairness-based Contextual Therapy was conducted in 10 sessions and after the intervention, follow-up was performed in two stages. The participants at baseline, treatment and follow-up responded to Emotional Intimacy Subscale of Personal Assessment of Intimacy Questionnaire and Measure of Marital Quality. The data analyzed were using visuals analysis, improvement percentage and reliable change index (RCI) strategies. Results: Results showed that Fairness-based Contextual Therapy have positive effect on emotional intimacy and marital quality. Conclusion: The efficiency of Fairness-based Contextual Therapy on emotional intimacy and marital quality is acceptable, and couples therapists can use this approach in working with couples to improve marital intimacy and emotional quality of themهدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان بافتنگر انصافمحور بر صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی زوجین بود. روش: در این پژوهش از طرح تک آزمودنی از نوع خطپایه چندگانه استفاده شد. سه زوج از بین زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پروتکل درمانی رویکرد بافتنگر انصافمحور در طی 10 جلسه اجرا شد و پس از خاتمه درمان نیز پیگیری در دو مرحله و با فاصله یک ماهه صورت گرفت. آزمودنیها در مراحل خط پایه، درمان و پیگیری به خرده مقیاس صمیمیت عاطفی پرسشنامه ارزیابی شخصی صمیمیت و سنجه کیفیت زناشویی پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل دیداری، فرمول درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان بافتنگر انصافمحور موجب افزایش صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی زوجین میشود. نتیجهگیری: رویکرد درمانی بافتنگر انصافمحور در افزایش سطح صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی زوجین از کارآیی لازم برخوردار است و زوجدرمانگران می توانند از این رویکرد در کار با زوجین به منظور افزایش صمیمیت عاطفی و کیفیت زناشویی استفاده کنند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-43319320151023Rumination, Depressive Symptoms and Anxiety Symptoms on Stutter Disorder and Social Phobiaنشخوار فکری، نشانههای اضطراب و افسردگی در افراد دچار لکنت زبان، اضطراب اجتماعی و بهنجار9711496401FAفرشید علی پوردانشگاه خوارزمیشهناز محمدیدانشگاه خوارزمیJournal Article20150624Rumination, Depressive Symptoms and Anxiety Symptoms on Stutter Disorder and Social Phobia Abstract Aim: The aim of this research was to investigate the rumination, depressive symptoms and anxiety symptoms in stutter disorder and social phobia. Methods: 18 adolescents with stuttering and 18 adolescents with social phobia and 18 adolescents without Stuttering were selected through an accessible Sampling method. The subjects completed a Response Styles Questionnaire and Beck Depression Inventory-II and Beak Anxiety Inventory. The adolescents Who Stutter and control participants were matched for age, Education level, economic situation Family and Parents' educational level. Results: The findings revealed significant differences rumination, depressive symptoms and anxiety symptoms in two groups (social phobia and stuttering) with normal group. Conclusion: rumination, depressive symptoms and anxiety symptoms are definite problems for many adolescents who stutter. Clinical implications of these findings for the diagnosis and treatment of adolescents who stutter. Keywords: stutter disorder, social phobia rumination, depressive symptoms, and anxiety symptomsهدف: هدف پژوهش تعیین و مقایسه نشخوار فکری، نشانههای اضطراب و افسردگی در افراد دچار لکنت زبان، اضطراب اجتماعی و بهنجار بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسهای و جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر همدان دچار لکنت زبان ارجاع داده شده بهگفتار درمانگر به تعداد ۴۸ نفر؛ کلیه نوجوانان پسر دارای اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز خصوصی خدمات روانپزشکی شهر همدان در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به تعداد ۳۷ نفر؛ و نیز تمامی دانشآموزان پسر بهنجار مدارس مقطع متوسطه شهر همدان به تعداد ۱۲۳۴۷ نفر بود. از هر گروه ۱۸ آزمودنی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و از پرسشنامههای افسردگی بک (1996) اضطراب بک (1990)، مقیاس پاسخهای نشخواری (۱۹۹۱) و پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیتشناختی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد نشانههای اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری در افراد دچار لکنت زبان و اضطراب اجتماعی بیشتر از افراد بهنجار و همچنین میانگین نمرههای نشخوار فکری افراد دچار لکنت زبان بیشتر از افراد دچار اضطراب اجتماعی است. نتیجهگیری: با توجه به وجود نشانههای افسردگی، اضطراب و پاسخهای نشخواری در نوجوانان دچار لکنت زبان لزوم توجه به این نشانهها در برنامههای پیشگیری و درمانی بیش از پیش آشکار میشود.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-43319320151023Relationship between early maladaptive schemas of mothers with parenting styles and externalizing symptoms in childrenرابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با شیوههای فرزندپروری مادران و اختلالهای بیرونیشده فرزندانشان11513596348FAعلیرضا کاکاونددانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجفاطمه نظریدانشگاه بین المللی امام خمینیملکه مشهدی فراهانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20150623Aim: The purpose of this study was to determine the relationship between early maladaptive schemas of mothers with parenting styles and externalizing symptoms of their children. Method: This study utilized a descriptive correlational design. Statistical population of this study was included of all male students of 6th grade elementary schools of District 3 of Karaj city with the quantity of 1080, through a purposive, 150 students were selected. Mothers of these students answered to the Young Schemas Questionnaire (1998) and Alabama Parenting Questionnaire (1996) and their teachers answered to the Rutter Teacher Questionnaire (1967). Data were studied through correlation and multiple regression techniques. Results: There is a significant relationship between parent’s maladaptive schemas and parenting styles and other-oriented is a negative predictor for corporal punishment and overvigilance and inhibition are predictor of inconsistent discipline. There is a significant relationship between parenting styles and externalizing disorders and poor monitoring is a predictor for social maladjustment in children and poor monitoring and parent involvement are predictor of aggression and hyperactivity in children. Conclusion: Early maladaptive schemas are effective in the formation specific parenting styles and finally externalizing disorders in children. Parent could be targeted in treatment of externalizing disorder in childrenهدف: پژوهش تعیین رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با شیوههای فرزندپروری مادران و اختلالهای بیرونیشده فرزندانشان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس ابتدایی ناحیه 3 کرج بهتعداد 1080 نفر بود که از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند، 150 دانش آموز از مدارس شهید حجازی، علامه حلی، شهید حسن برجسته، شهید کنسویه، قلم و مفید انتخاب شد. مادران این دانشآموزان به پرسشنامههای طرحواره یانگ 1998 و شیوههای فرزندپروری آلاباما 1996 و معلمهایشان به پرسشنامه راتر (1967) پاسخ دادند. دادهها از طریق روشهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه میان طرحوارههای ناسازگار والدین و شیوههای فرزندپروری آنها معنادار و مؤلفه دیگر جهتمندی پیشبینیکننده منفی تنبیه بدنی و مؤلفه گوش به زنگی و بازداری پیشبینیکننده عدم ثبات در نحوه برخورد با فرزند است. رابطه میان شیوههای فرزندپروری با اختلالهای بیرونیشده معنادار و مؤلفه ضعف در نظارت، پیشبینیکننده ناسازگاری اجتماعی در کودکان و مؤلفههای مشارکت والدین و ضعف در نظارت، پیشبینیکنندههای پرخاشگری و بیشفعالی در کودکان بود. نتیجهگیری: از آنجا که طرحوارههای ناسازگار اولیه والدین میتواند در شکلگیری شیوههای خاص فرزندپروری آنها و در نهایت اختلالهای بیرونی کودکان مؤثر باشد، بنابراین در درمان اختلالهای بیرونیشده این کودکان میتوان طرحوارههای ناسازگار اولیه والدین را نیز هدف قرار داد.