دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110220160822The effectiveness of stress management on impulsivity and mental health of addictاثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی– رفتاری بر سلامت روانشناختی و تکانشگری معتادان11996534FAزهرا سپهری نسبدانشگاه علامه طباطباییفرامرز سهرابیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160106Aim: The purpose of this research was to investigate the effectiveness of cognitive- behavioral stress management group training on impulsivity and mental health of addicts who were under methadone maintenance therapy (MMT). Methods: the research design in this study was quasi – experimental, 20 addicts who were under methadone maintenance therapy were selected by available sampling model from one of the Tehran province clinic, then were put into two experimental group (n=10) and control group (n=10) by random. The experimental group received cognitive- behavioral stress management group training in 10 sessions. All participants completed the Barratt Impulsivity Scale (BIS) and depression, anxiety and stress subscales of DASS- 21 test as pre- test and the post- test. Results: The results of MANCOVA showed that the mean scores of impulsivity, depression, anxiety and stress have significantly decreased in the experimental group compared to control group in the post- test. Conclusion: The results of this research showed that cognitive - behavioral stress management group training can be an effective intervention for addicts who are under MMT.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی – رفتاری بر تکانشگری و سلامت روانشناختی معتادان تحت درمان نگهدارنده با متادون است. روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و طرح تحقیق آن از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور 20 فرد مبتلا به سوءمصرف مواد که تحت درمان نگهدارنده با متادون در یکی از مراکز ترک اعتیاد استان تهران قرار گرفته بودند؛ به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. آموزش طی 10 جلسه برگزار شد و پرسشنامه تکانشگری بارت و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس در دو مرحله توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. یافتهها: یافتههای تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که تفاوت معناداری در نیمرخ دو گروه آزمایش و کنترل در میزان تکانشگری و همچنین سلامت روان در مرحله پسآزمون وجود دارد. بهطوریکه گروه آزمایش ارتقاء قابلملاحظهای را نشان دادند. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی – رفتاری میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید برای ارتقاء سلامت روان و کاهش تکانشگری معتادان تحت درمان نگهدارنده با متادون مؤثر باشددانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110220160822Investigation on the Effect of Written Emotional Disclosure on Self-Efficacy and Affective Control in Student with Anxiety Disorderاثربخشی آموزش برونریزی نوشتاری هیجانها بر خودکارامدی و کنترل عواطف در دانشآموزان مضطرب213796550FAمهسا مرادمنددانشگاه آزاد اسلامیمهدی خانبانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160113Abstract
The aim of research is effective teaching of written emotional disclosure about anxious student’s self-Efficacy and affective control. For this, thirty adolescent girls in high school of region 4 of Tehran screened selected were taken at random in two experimental and control groups and were superseded. In order to measure anxiety Beck Anxiety Inventory (BAI), Scherrer clinical interview to assess efficacy (GSE) and also control emotions of emotional control test profile (ECS) were applied. After data collection and analysis spss 21 statistical software was used to study multi-way analysis of covariance (MANCOVA). Further, in order to study the discrepancy between experimental and control groups mean scores written emotional disclosures were used. The findings indicated that education and performance of emotional disclosure can increase significant efficacy, reduce significant anxiety (Beck) and better control of emotions and their subscales (anger, anxiety, depression and positive affect) and next the experimental group was put into comparison with the control group.
Key words: written emotional disclosure, self-efficacy, affective control, anxietyچکیدههدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی برونریزی نوشتاری هیجانها بر خودکارامدی و کنترل عواطف در دانشآموزان مضطرب بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش، گروه گواه، و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان دبیرستان شهید صادقی بهتعداد 600 نفر بود. پس از آزمون غربالگری اضطراب در مورد 200 نفر، 30 دانشآموز که بیشترین نمره را در اضطراب داشتند بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی در گروه آزمایش و گواه هر گروه 15 نفر جایگزین شدند. ابزار پژوهش سیاهه اضطراب بک و استیر (1990)، آزمون خودکارامدی شرر و مادوکس (1982)، آزمون کنترل عواطف ویلیمایز و چاملز (1997) و مداخلههای افشای نوشتاری هیجانها پنهبیکر (1995) 4 جلسه 30 دقیقهای هر هفته یک جلسه بود. دادهها با استفاده از روش آماری کواریانس و روش واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: یافتهها تفاوت معناداری را بهواسطه تاثیر آموزش برونریزی نوشتاری هیجانها بین نمرههای دو گروه آزمایش و گواه و پایداری نتایج را در مرحله پیگیری در متغیرهای خودکارامدی (67/23 =F، 001/0 =P)، در کنترل عواطف (1/10 =F، 001/0 =P) و در اضطراب (09/11 =F، 001/0 =P) نشان داد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان روش درمانی برونریزی نوشتاری هیجانها را بهعنوان شیوهای آسان، کم هزینه، موثر و کارآمد با قابلیت کاربرد وسیع در کاهش علائم اضطراب، بهبود خودکارامدی و کنترل عواطف بهکار برد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110220160822effectiveness of group therapy with the approach of logo therapy on general public health of elderly in Yas daily rehabilitationاثربخشی گروه درمانی با رویکرد معنا درمانی بر سلامت عمومی سالمندان395396558FAسارا پاشنگدانشگاه آزاد اسلامی کرجمرجان حسین زاده تقواییدانشگاه ازاد اسلامی کرجمحمد رضا بلیاددانشگاه ازاد اسلامی کرجزهرا ونکی فراهانیJournal Article20151027Aim: the present study conducted to evaluate the effectiveness of group therapy with the approach of logo therapy on general public health of elderly in Yas daily rehabilitation center. Method: the research method was quasi- experimental with pre-test, post-test, follow-up and control group. Subjects were all elderly admitted to Yas daily rehabilitation center located in Tehran City in first six months in 1393. The sample of the study consisted of 24 elderly (65-75) who were selected by available sampling and were sited randomly in an experimental and a control group (twelve in each group). Public health (CH2) (Goldberg, 1972) questionnaire was implemented in three stages (pre-test, post-test & follow-up). The experimental group received eight two hours logo therapy sessions twice a week and the control group was placed in the waiting list. Data was analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). Results: studding of the research results showed that group therapy approach to logo therapy is effective in improving general health in elderly. A three- month follow-up confirmed this result. Conclusion: since elderly people needs more emotional supports, logo therapy can be used as a supporting tool for improving their general health.هدف: هدف پژوهش نعیین میزان اثربخشی گروه درمانی با رویکرد معنا درمانی بر سلامت عمومی سالمندان بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و پیگیری و جامعه آماری شامل کلیه سالمندان مراجعهکننده به مرکز توانبخشی یاس در 6 ماه اول سال 1393 بود که تعداد آنها حدود 150 نفر برآورد شد. نمونه پژوهش 24 سالمند 75-65 ساله بود که بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 12 نفره گواه و آزمایش جایگزین شد. پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1978) در هر 3 مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری اجرا شد. مداخله شامل ارائه بسته معنا درمانی(فرانکل، 1374) بهشیوه گروهی بود که در 8 جلسه 2 ساعته، هفتهای 2 جلسه برای گروه آزمایش ارائه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد مداخله با رویکرد معنا درمانی سلامت عمومی سالمندان را افزایش داده است (04/5 =F، 001/0 =P). نتایج حاصل از پیگیری نیز حاکی از ماندگاری اثر درمان در طول زمان بود (577/8 =F ، 002/0 =P) نتیجهگیری: این شیوه درمانی میتواند به سالمندان کمک کند تا وضعیت سلامت روانی خود را بهتر بشناسند و بیشتر به زندگی امیدوار شوند. بنابراین لازم است درمانگران نیز با افزایش دانش و تجربه خود در این زمینه امکانات رشد و سلامت روانی سالمندان را فراهم سازند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110220160822Determining underlying structure of the Wechsler Intelligence Scale for Children- Fourth Edition (WISC-IV) using multidimensional scaling, exploratory and confirmatory factor analysis methodsبررسی ساختار زیربنایی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-4 از طریق مقیاسبندی چندبُعدی و روشهای تحلیل عاملی557196566FAسارا یداللهیدانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهرانمحمدرضا فلسفی نژاددانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییاحمد برجعلیدانشیار و رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-5118-7635نورعلی فرخیدانشیارو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151213Aim: Wechsler’s intelligence scales are among the most common psychological instruments in clinical and research settings used in order to assess intelligence in general and its structure. Given the ambiguity and contradictions regarding its underlying structure, this study is aimed at determining the assumed basic structure of WISC-IV using Multidimensional Scaling, Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis. Method: 200 male students studying at 6th distinct of Tehran were sampled using cluster sampling method. Results: Gathered data from individual assessments were analyzed via SPSS-21 and AMOS-18 software. MDS resulted in 3 separate dimensions (processing speed vs. working memory, lexical knowledge vs. visual alertness and perceptual reasoning vs. verbal comprehension). Three components were extracted using Exploratory Factor Analysis including comprehension and perceptual reasoning, working memory and processing speed. Fit indices of Second-Order Confirmatory Factor Analysis along with some modifications confirmed the 3-factorial model derived from previous stages. Conclusion: The results showed that WISC-IV scores could be better understood using 3-factorial solution comparing with the existing 4-factorial structure.هدف: هدف پژوهش تعیین ساختار زیربنایی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-4 با استفاده از مقیاسبندی چندبُعدی و تحلیل عاملی تأئیدی و تفسیرپذیری نتایج حاصل از این روشها در مقایسه با ساختار چهار عاملی مفروض مقیاس است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی مدارس منطقة 6 تهران بهتعداد 1314 نفر بود که بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای 200 دانشآموز از میان آنها انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار (2003؛ ترجمه، انطباق و هنجاریابی عابدی، صادقی و ربیعی، 1391) بود. دادهها با استفاده مقیاسبندی چندبُعدی و روشهای تحلیل عاملی تحلیل شد. یافتهها: یافتههای بهدست آمده به استخراج سه بُعد سرعت عمل، ماهیت سؤال و نوع پاسخ ابراز شده انجامید ( 021/0 =Stress ، 04/0 =P )، الگوی چهار عاملی مفروض توسط تحلیل عاملی تأئیدی حمایت نشد (63/102 = ، 04/0 =P ) و ساختار سه عاملی مرتبه دوم با اِعمال برخی تغییرات تأئید شد (99 = ، 055/0 =p). نتیجهگیری: از آنجا که بر اساس نتایج پژوهش حاضر استفاده از راهکار سهگانه نسبت به چهار عامل مفروض به بهبود در تفسیر و درک بیشتر ساختار هوشی میانجامد؛ پیشنهاد میشود این ساختار در بافت بالینی و بهمنظور ارائة راهکارهای درمانی در امر مشاوره زیربنای تفسیر نتایج قرار گیرد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110220160822Persian Version of Digit Span Test, Word Span, Non-Word Span, and Evaluate the Psychometric Properties and Comparable Sensitivity in Measuring Working Memory of Childrenویژگیهای روانسنجی ابزارهای فراخنای عدد، کلمه و ناکلمه و مقایسه آنها در سنجش حافظه کاری کودکان738896574FAوحید نجاتی0000-0003-0419-5207فرشید علیپوردانشگاه خوارزمیJournal Article20151113Abstract
Aim: Due to the widespread use of digit span test, word Span, non-word span to assess cognitive abilities, particularly working memory, in this study, we compared the sensitivity and examine the psychometric properties of these tests.
Method: this research include causal cooperative, 178 subjects of both sexes with regard to the inclusion and exclusion criteria for the study, including the use of lack psychiatric drugs, lack of physical and psychiatric disorders and informed consent to participate in the study sample were chosen. Digit span test, word Span, non-word was used for data collection. The results of discriminant analysis and multivariate analysis of variance were analyzed.
Result: The results showed that non-word span test correlated with diagnostic function and a better ability to recognize the superior right. As well as non-word span test sensitivity in measuring working memory's good psychometric parallel increasing age.
Conclusion: According to the non-word span test results of the tests span word and digit the better psychometric properties, this test can be used in research and clinical settingsچکیدههدف: هدف پژوهش تعیین میزان حساسیت آزمونهای فراخنای عدد، کلمه و ناکلمه در سنجش حافظه کاری کودکان و ویژگیهای روانسنجی این سه آزمون بود. روش: روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری تمامی دانشآموزان مدارس ابتدایی منطقه یک تهران بهتعداد ۸۳۳۴۵ نفر بود، که از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد ۱۷۸ دانشآموز دختر و پسر مدارس مقطع ابتدایی منطقه یک شهر تهران شامل مدارس فرزندان ایران زمین، فرزانه ۲، عدالت ۱ و ضحی در نیمسال دوم تحصیلی 94-1393 با لحاظ کردن ملاکهای ورود و خروج پژوهش شامل عدم مصرف داروهای روانپزشکی، عدم بیماری جسمانی و رضایت آگاهانه جهت شرکت در پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش آزمون فراخنای عدد گاترکول و پیکرینگ (۲۰۰۰)، آزمون کلمه مارکنی، اوت، پسنتی، راتی و تاولا (۱۹۹۳) و آزمون ناکلمه گاترکول، ویلز، بدلی و امسیل (۱۹۹۴) بود. دادهها با استفاده از تحلیل تشخیص و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آزمون فراخنای ناکلمه بیشترین همبستگی را با تابع تشخیصی، و نیز توانایی بهتری برای تشخیص راست برتری دارد (۳۱/۱۴ =F، ۰۰۹/0P<)؛ و آزمون فراخنای ناکلمه نیز حساسیت روانسنجی مناسبی در سنجش حافظه کاری کودکان بهموازات افزایش سن دارد (36/22 =F، ۰۰۶/0P<). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش آزمون فراخنای ناکلمه نسبت به آزمونهای فراخنای کلمه و عدد ویژگیهای روانسنجی بهتری دارد؛ و میتوان از این آزمون در موقعیتهای پژوهشی و بالینی استفاده کرد. دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110220160822The Role of Spiritual Intelligence, Problem- solving style and Perfectionism in Prediction of Psychological well- being of Teachersپیشبینی بهزیستی روانشناختی معلمان بر اساس هوش معنوی، سبکهای مسالهگشایی و کمالگرایی آنها8910696582FAسمیرا رحمانیدانشگاه پیام نورنیلوفر میکائیلیدانشگاه محقق اردبیلیزهره وحیدیدانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150707The Role of Spiritual Intelligence, Problem- solving style and Perfectionism in Prediction of Psychological well- being of Teachers Abstract: Aim: This study investigation The Role of Intelligence, Problem- solving and Perfectionism in Prediction of Psychological well- being of city School Teachers Alashtar. Methods: The method of The study was descriptive- correlational and the statistical population was all high school teachers of Alashtar city size of 350 individual which 100 individual were selected from among their by cluster sampling. To collect data, Questionnaires the spiritual intelligence (SISRI-24), Terry -Shortś Perfectionism, Cassidy & Longś problem- solving styles (1996) and Ryffś Psychological Well- being Inventory were used. Data obtained were analyzed using Pearson's correlation coefficients and multiple regression analysis. Rseults: Findings indicate that spiritual intelligence, positive problem- solving styles and positive perfectionism was positively and meaningful related to psychological well- being (P0/001). Also regression analysis showed that variables negative perfectionism, positive perfectionism and positive problem- solving styles explaind 0/33 of variance in psychological well- being. Conclusion: Since the task of educating and nurturing teachers, students and active military are responsible for their potential in the right direction, so there problem in psychological well- being and self-efficacy can affect their job performance and they influence the future course of learning and transfer. So the positive problem- solving styles, spiritual intelligence and perfectionism increase the welfare of teachers, provide strategies in order to develop the characteristics of teacher is proposed.هدف: هدف پژوهش تعیین میزان بهزیستی روانشناختی معلمان بر اساس هوش معنوی، سبکهای مسالهگشایی و کمالگرایی آنها بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی معلمان شهرستان الشتر در مقطع دبیرستان بهتعداد 350 نفر در سال تحصیلی 92- 1391بود که از میان 5 دبیرستان دخترانه نور، ولایتفقیه، راضیه، آفرینش، سمیه و 5 دبیرستان پسرانه امام (ره)، امیرکبیر، امام جعفرصادق (ع)، چمران و باهنر و از هر دبیرستان 10 معلم و درمجموع تعداد 100 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، سبکهای مسالهگشایی کسیدی و لانگ (1996)، کمالگرایی تری-شورت (1995) و بهزیستی روانشناختی ریف (1998) جمعآوری شد. یافتهها: نتایج نشان داد متغیرهای هوش معنوی (091/0 =β ، 004/0P<)، سبکهای مسالهگشایی مثبت (361/ 0=β ، 001/0P<) و کمالگرایی مثبت (424/ 0=β ، 008/0P<) رابطه مثبتی با بهزیستی روانشناختی دارند؛ اما سبکهای مسالهگشایی منفی (007/0- =β ، 251/0P<) و کمالگرایی منفی(442/0- =β ، 243/0P<) با بهزیستی روانشناختی رابطهای ندارند؛ و در مجموع کمالگرایی منفی، کمالگرایی مثبت و سبکهای مسالهگشایی مثبت قادر به پیشبینی 6/33 درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی هستند. نتیجهگیری: از آنجا که هوش معنوی منجر به ارزشمند بودن فلسفه زندگی، انتخاب اهداف والا و حس موفقیتهای بالقوه و سبکهای مسالهگشایی و کمالگرایی مثبت نیز منجر به اتخاذ معیارهای معقول و دستیافتنی برای عملکرد و سازگاری فرد با مسائل مختلف زندگی میشوند و رابطه مثبتی با بهزیستی روانشناختی دارند؛ بنابراین لازم است با ارتقا این متغیرها بهزیستی روانشناختی افراد را افزایش داد. دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110220160822The relationship between perfectionism and generalized anxiety disorder with mediating role of perseverative thinkingارتباط کمالگرایی و اختلال اضطراب فراگیر با میانجیگری تفکر ارجاعی10712396541FAفرهاد شیرمحمدیدانشگاه امام خمینی قزوینعلیرضا کاکاونددانشگاه امام خمینی قزوینحسن شمس اسفندآباددانشگاه امام خمینی قزوین0000000316956747Journal Article20150723Purpose: This study aimed to determine the mediating role of perseverative thinking in relationship between perfectionism and generalized anxiety disorder.Methodology: In this study we used descriptive-correlation method. Among all of the patients withgeneralized anxietydisorder in Qazvin in 1394, 221patientsofRazi hospital thathad thecharacteristics ofgeneralized anxietydisorder were chosen by targeted judgment Sampling. Data was collected by using Flett and Hewitt Perfectionism Scale (1991), Spitzer generalized anxiety scale (2006), and Ehring perseverative thinking questionnaires (2010) and analyzed by Structural Equation Modeling.Results: Data analysis showed that perseverative thinking mediates the relationship between perfectionism and generalized anxiety disorder.The direct effect ofperfectionism on perseverative thinking, and the direct and indirect effect of perfectionism on generalized anxiety disorderwas approved.Conclusion: Perfectionism and perseverative thinking have predictor roles on generalized anxiety disorder. The perfectionists with perseverative thinking trait, incur more generalized anxiety disorder. In treatment plannings for generalized anxiety disorder, specially should be considered to perfectionism and perseverative thinking that are propounded as transdiagnostic processes.چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط کمالگرایی و اختلال اضطراب فراگیر با میانجیگری تفکر ارجاعی بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمام بیماران مراجعهکننده به بیمارستان رازی شهر قزوین بهتعداد 29800 نفر در سال 1394 بود. از میان آنها بهروش نمونهگیری قضاوتی در دسترس 221 نفر انتخاب شدند که مشخصههای اختلال اضطراب فراگیر را داشتند. ابزار پژوهش مقیاسهای کمالگرایی فلت و هویت 1991، اضطراب فراگیر اسپیتزر 2006 و تفکر ارجاعی اهرینگ، زستچ، ویداکر، واهل و اهلرس (2010) بود. دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد تفکر ارجاعی ارتباط بین کمالگرایی و اضطراب فراگیر را میانجیگری میکند (21/0 = β، 05/0>P). همچنین اثر مستقیم کمالگرایی بر تفکر ارجاعی (47/0 = β، 01/0>P) و اثر مستقیم کمالگرایی بر اضطراب فراگیر (16/0 = β، 05/0>P) تأیید شد. نتیجهگیری: کمالگرایی و تفکر ارجاعی بهنوعی نقشی پیشبینیکننده برای اضطراب فراگیر دارند. افراد کمالگرایی که مشخصههای تفکر ارجاعی را دارند، اضطراب فراگیر بیشتری را متحمل میشوند. از اینرو توصیه میشود در تدوین برنامههای درمانی برای اضطراب فراگیر، به کمالگرایی و تفکر ارجاعی توجه ویژه مبذول شود.