دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110120160521The Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction Training in The professional stress and life stress of Working Mothersاثربخشی آموزش تنیدگیزدایی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش تنیدگی حرفهای و تنیدگی زندگی مادران شاغل42745196714FAحمیده آذری آستانهمشاورمحمد حاتمیدانشیارهادی هاشمی رزینیاستادیار0000-0003-0046-0149Journal Article20160927Stress is associated with all Human life and is very important in determining human health and disease. Recognition, prevention and treatment maternal stress and stress their professional has special importance. Aim: Present research with the aim of the studying the efficacy of training of mindfulness based stress reduction (MBSR) in the reduction of occupying mothers in proportion to mother-infant has carried out. The way of the present search is a study quasi-experimental. Methods: The method of its pre-test and post-test with control and experimental groups. In this research, nurse mothers of Rasht with the tool of measurement, with high stress have been recognized and among them 30 persons of nurses who have achieved the highest rate of stress, in the way of convenience sampling, have been selected. Participants were administered by the Philip L. rice job stress questioner and parenting stress index(PSI) questioners.12 persons as experimental group that were under training of mindfulness based stress reduction (Kabat-Zinn) have been located and 12 persons control group who have not been under intervention. Result: From both group pre-test have taken, then experimental group were under training of mindfulness based stress reduction for 8 weeks, but, the controlled group didn’t receive any training. The level of stress in both groups was assessed before and after the training. Information obtained from the questionnaires was analyzed by Repeat measure. Conclusion: The findings showed that mindfulness based stress reduction training influence in reduction of life stress of occupying mothers. Also the findings showed that mindfulness based stress reduction in the reducing of job stress of occupying mothers and in traits mother-infant are effective.هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنیدگیزدایی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش تنیدگی حرفهای و زندگی مادران شاغل بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و جامعه آماری حدود 1000 مادر پرستار بیمارستانهای دولتی رازی، الزهرا، پورسینا، امیرالمومنین، حشمت، 17 شهریور و شفا در شهر رشت در سال 93-1394 بود. از این جامعه 150 مادر که دارای فرزند 6 ساله بودند بهروش نمونهگیری در دسترس و از بین آنها ابتدا 30 مادر و درنهایت 24 مادر که واجد شرایط و ملاکهای این پژوهش بودند انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تنیدگی شغلی فیلیپ ال. رایس 1992 و تنیدگی والدینی ابیدین (1990) و برنامه آموزش تنیدگیزدایی مبتنی بر ذهنآگاهی کابات زین 1992 بود که طی دو ماه هفتهای 1 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایشی اجرا شد. پرسشنامهها در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در مورد دو گروه اجرا و دادهها با استفاده از آزمون اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش تنیدگیزدایی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش میزان تنیدگی حرفهای (328/40=F و 001/0=P) و تنیدگی زندگی (94/49= F و 001/0=P) مادران پرستار مؤثر و همچنین اثربخشی آن در دوره پیگیری یک ماهه پایدار مانده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان این روش درمانی را بهعنوان شیوهای کارآمد و موثر با قابلیت کاربرد وسیع در پیشگیری و کاهش علائم تنیدگی زندگی و شغلی مادران پرستار و مادران شاغل در سایر موسسههای و سازمانهای پراسترس بهکار برد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110120160521Effectiveness of ACT based parenting training to mothers on the self -esteem of children with cleft lip and palate: A single subject studyاثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به مادران بر عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام: پژوهش مورد منفرد45347696725FAمحمد صالح فقیهیدانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانمحمد باقر کجبافاستاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان0000-0002-9157-6026Journal Article20160904Aim: The goal of the present study was to examine the effect of training mothers to use acceptance and commitment therapy (ACT) parenting skills on the self-esteem of their children with cleft lips and palates. Method: An isolated case method was used and the population was composed of all 65 elementary school children with Clift lips and palates in Isfahan province who were registered in the only professional and supportive clinic of Cleft lip and palate in the country, Labkhand clinic affiliated with Imam Hosain charity. Five children were chosen. These children scored 26 and less on Cooper Smith’s Self-Esteem Inventory (1967). After three baseline sessions for each child, ACT parenting skills were taught to their mothers in eight 60-minute weekly sessions. The child’s self-esteem was tested after each session as well as in 15-days, 30-days, and 90-days follow up sessions and the results were obtained via descriptive statistics. Findings: The findings have shown that in all five subjects, mean and median scores decreased compared to base line and as a result of intervention. In addition, this remained stable at follow up. Conclusion: Based on the results of the present study, training mothers with children with cleft lips and palates and possibly with similar deformities, with ACT parenting skills, can be considered as an effective method in increasing self-esteem of these children and timely intervention can improve the children's self-esteem.هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش فرزندپروری بهشیوه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام بود. روش: روش پژوهش موردی و جامعه آماری کلیه کودکان سن دبستان دچار شکاف لب و کام استان اصفهان بهتعداد 65 نفر بود که تا ابتدای سال 1395 در تنها کلینیک تخصصی و حمایتی شکاف لب و کام در کشور بهنام کلینیک لبخند وابسته به خیریه امام حسین (ع) پرونده داشتند. از میان این کودکان، بهروش نمونهگیری بهصورت هدفمند، 5 کودک که در غربالگری حد نصاب نمره 26 و کمتر را در پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت 1967 کسب کرده بودند؛ انتخاب شدند. پس از سه جلسه خط پایه برای هر کودک، آموزش فرزندپروی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به مادر هر یک از کودکان، بهصورت انفرادی در 8 جلسه هفتگی هر جلسه 60 دقیقه ارائه و عزت نفس کودکان بعد از هر جلسه، و نیز در مرحله پیگیری 15 روزه، 1 ماهه و 3 ماهه مجدداً اندازهگیری، و دادهها بر اساس تحلیل دیداری و شاخصهای آماری توصیفی تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد برای هر 5 آزمودنی نمرههای میانه و میانگین در مداخله نسبت به خط پایه افزایش داشته و روند با ثبات و صعودی بوده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به مادران را روش موثری برای افزایش عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام و سایر کودکان با معلولیت های مشابه در نظر گرفت و با مداخله به هنگام عزت نفس آنها را بهبود بخشید. دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110120160521Effectiveness of social skills training on behavioral problems and social skills in high-functioning adolescents with autism spectrum disorder (ASD)اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا47749996736FAسعید صادقیدانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0002-2922-6412حمیدرضا پوراعتمادرئییس پزوهشکده علوم و شناختی و استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهرانجلیل فتح آبادیدانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0002-5667-857XJournal Article20160914Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of social skills training on problematic behaviors and social skills in adolescents with high-function autism spectrum disorder. Method: The study method was quasi-experimental with pre–post-test and follow-up without control group and the population included 60 adolescents between 11 & 17 years old who were clients of Tehran Autism Center and Ava Autism Center in Tehran. By using purposeful sampling, twelve adolescents with H-F ASD were selected and divided into two equal groups of six persons who participated in 10 sessions of 90-minute intervention and received two sessions per week. Then their parents completed the Gresham and Elliott Social Skills Rating Scale-Version parents (1990) at pre, posttest and follow up. Data was analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: Results showed that participating in intervention sessions lead to increased adolescents social skills, including cooperation (F=9.92,P=0.005), assertiveness (F=7.81, P=0.009), responsibility (F=8.18، P=0.002) and self-control (F=7.64, P=0.003); but this effect in one-month follow-up phase was not stable, on the other hand, no significant differences were found in participants' external (F=0.28, P=0.75) and internal (F=0.24, P=0.65) behavioral problems and over-activity (F=1.08, P=0.33). Conclusion: Based on these findings, social skills training programs can be consider an effective method for improving social skills of adolescents with high-functioning autism spectrum disorder and it may be suggested that these methods could be applied in order to improve social skills of young people. However, to keep persistence of effectiveness, more practice in natural life environment is necessary and also as far as reduction of problematic behaviors and identify effective interventions are concerned, more research is certainly needed.هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر رفتارهایِ مشکلزا و مهارتهای اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا بود. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی بدون گروه گواه، با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، و جامعه آماری شامل60 نوجوان 11 تا 17 ساله مراجعهکننده به مرکز تهران اُتیسم و مرکز اُتیسم آوا در شهر تهران بود. با روش نمونهگیری هدفمند 12 نوجوان انتخاب و به دو گروه 6 نفری مشابه تقسیم شدند و مداخله را در 10 جلسه 90 دقیقهای، هر هفته دو جلسه دریافت؛ و والدینِ آنها نیز در سه مرحله مقیاسِ درجهبندیِ مهارتهای اجتماعی-نسخه والدینِ گرشام و الیوت (1990) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد شرکت در جلسههای مداخله منجر به افزایش مهارتهای اجتماعی شامل همکاری (92/9=F، 005/0=P)، جرأتورزی (81/7=F، 009/0=P)، مسئولیتپذیری (18/8=F، 002/0=P) و خودکنترلی (64/7=F، 003/0=P) نوجوانان با اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا شده است؛ ولی این تاثیر در مرحله پیگیری یک ماهه پایدار نمانده؛ و از سوی دیگر در کاهش مشکلات رفتار بیرونی (28/0=F، 75/0=P)، درونی (24/0=F، 65/0=P) و بیشفعالی (08/1=F، 33/0=P) آنها بهبودی حاصل نشده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان برنامه آموزشی مهارتهای اجتماعی را روش مؤثری برای ارتقاء مهارتهای اجتماعی نوجوانان دچار اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا تلقی کرد؛ و آن را برای افزایش مهارتهای اجتماعی این نوجوانان توصیه نمود؛ اما لازم است برای پایدار ماندن اثربخشی تمرینهای بیشتری در محیط زندگی طبیعی و نیز برای کاهش رفتارهای مشکلزا پژوهشهای بیشتری برای شناسایی روشهای مداخلهای موثر انجام شود.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110120160521Effectiveness of training of emotion regulation strategies on increasing resilience and engagement with academic affairs in teenaged girlsاثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر افزایش تابآوری و دلمشغولیهای تحصیلی در دانشآموزان دختر نوجوان50152196746FAفاطمه عشورنژاددانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمیJournal Article20170201Aim: This research aimed to investigate the effect of emotion regulation strategies training on increasing students’ resilience and engagement with academic affairs in teenaged girls. Method: Method was a quasi-experimental research with experimental and control groups, and pretest, posttest and follow up design. The statistical population comprised of all female students of middle schools of Ramsar city in 2015-2016 (n= 820). By random cluster sampling two schools were selected, and in each school three classrooms were selected, and among them 40 students were placed randomly in two experimental and control groups. For collection of data the Academic Resilience Scale (Samuels & Woo, 2009) and the Academic Engagement Scale (Fredricks, Blumenfeld & Paris, 2004) were used. Students in the experimental group were trained using the Emotion Regulation Protocol designed by Gross (2014) in ten sessions, each session lasting 60 minutes, once a week. At the end of training, and also at follow up students completed both sets of questionnaires again. Data was analyzed using analysis of variance with repeated measures. Results: Result showed that emotion regulation training increases academic resilience (F=4.470, P=0.021) and engagement on the academic affairs in teenaged girls (F=7.309, P=0.001), and this result remains constant at follow up. Conclusion: Training emotion regulation strategies to students can be considered important in improving unreasonable beliefs and irrational behaviors via understanding emotions and modifying and increasing their academic resilience and engagement.هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تابآوری و دلمشغولی تحصیلی دانش آموزان نوجوان انجام شد. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه و پیگیری دو ماهه، و جامعه آماری 820 دانشآموز دختر دوره اول متوسطه رامسر در سال تحصیلی 95-94 بود. به روش تصادفی خوشهای دو دبیرستان آذرهوش و رضیکاظمی و از هر دبیرستان 3 کلاس و از هر کلاس 40 نفر انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه کاربندی شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تابآوری تحصیلی ساموئلز و وُو (2009) و مقیاس دلمشغولی تحصیلی فردریکس، بلومنفلد و پاریس (2004) استفاده شد. دانشآموزان گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه 60 دقیقهای، هفتهای یک جلسه تحت آموزش راهبردهای تنظیم هیجان گروس (2014) قرار گرفتند و در پایان و نیز پس از گذشت دو ماه در مرحله پیگیری، مجدداً هر دوگروه به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش تابآوری (470/4=F، 021/0=P) و دلمشغولی تحصیلی (309/7=F، 001/0=P) دانشآموزان گروه آزمایش شده، و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است. نتیجهگیری: میتوان با آموزش راهبردهای تنظیم هیجان به دانشآموزان باورهای نامناسب و رفتارهای غیرمنطقی آنها را اصلاح کرد و با ایجاد شناخت هیجانها و آموزش نحوه تعدیل هیجانها ، تابآوری و دلمشغولی تحصیلی آنها را ارتقاء بخشید.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110120160521Mediating role of interpersonal problems in the relationship between experiential avoidance with depression and anxietyنقش میانجیگر دشواریهای بینفردی در رابطه بین اجتناب تجربی با افسردگی و اضطراب52354296757FAرویا آفتابدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20161129Aim: Study aim was to determine the mediating role of interpersonal problems in the relationship between experiential avoidance with depression and anxiety. Method: Method was correlation and statistical population consisted of all male and female residents of City of Karaj in seven region with the quantity of 124688 in 2016. Sample size of 300 volunteers was determined based on Guadagnoli & Velicer (1998) method. Participants were approached in three parks, chosen at random from a list of public parks in Karaj. These were volunteers and informed consent was obtained from each participant. The tools used in the present study consisted of the following questionnaires: The multidimensional experiential avoidance questionnaire (Gámez, Chmielewski, Kotov, Ruggero & Watson, 2011), the interpersonal difficulties scale-47 (Pilkonis, Kim, Proietti & Barkham, 1996), Beck’s depression scale (Beck, Steer & Brown, 1996) and Beck’s anxiety scale (Beck, Epstein, Brown & Steer, 1988). After 50 questionnaires were excluded of the research process because of distortion, the Mahalanobis distance method showed that none of the subjects in this study were outliers, so structural equation modeling was used to analyze the data of 250 subjects. Results: Indirect path coefficients between behavioral avoidance (β=0.151, P=0.016), distraction/ suppression (β=0.151, P=0.021), distress aversion (β=0.270, P=0.001), distress endurance (β=0.161, P=0.005) components with depression and anxiety were significant. Conclusion: Interpersonal difficulty arises from strategy avoidance of some thoughts, memories and activities that is followed by depression and anxiety in the long term. On the other hand, interpersonal problems may affect response to treatment in people with depression and anxiety. Therefore as far as primary prevention training is concerned, it is essential to teach parents and educators how to deal with experiential avoidance in different stages of development.چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر دشواریهای بینفردی در رابطه بین ابعاد اجتناب تجربی با افسردگی و اضطراب بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی ساکنان مرد و زن منطقه 7 شهر کرج در سال 1395 بهتعداد 124688 نفر بود. از میان فهرست پارکها با روش نمونهبرداری تصادفی، پارک الغدیر، آزادی و گل نرگس انتخاب و حجم نمونه در پژوهشهای الگویابی معادلههای ساختاری، بر اساس پیشنهاد گاداگنولی و ولیسر (1998)، 300 نفر برآورد و از میان داوطلبانی انتخاب شد؛ که شرایط ورود به پژوهش را داشتند. ابزار پژوهش پرسشنامه اجتناب تجربی گامز، چمیلسکی، کتوو، راجرو و واتسون (2011)، مقیاس دشواریهای بینفردی-47 پیلکونیس، کیم، پرویتی و بارخام (1996)، پرسشنامه افسردگی بک، اِستیر و براون 1996 و پرسشنامه اضطراب بک، اِپستین، براون و اِستین (1988) بود. فاصله مهلنوبایس نشان داد دادههای هیچیک از آزمودنیها پرت نیست. پس از حذف 50 پرسشنامه مخدوش، دادههای 250 نفر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضرایب مسیر غیرمستقیم بین مؤلفههای اجتناب رفتاری (151/0=β، 016/0=P)، حواسپرتی/فرونشانی (151/0=β، 021/0=P)، پریشانی ناسازگار (270/0=β، 001/0=P) و تحمل پریشانی (161/0=β، 005/0=P) با افسردگی و اضطراب معنادار است. نتیجهگیری: دشواریهای بینفردی از راهبرد اجتناب از برخی افکار، خاطرهها و فعالیتها ناشی میشود که در درازمدت به افسردگی و اضطراب منتهی میشود. از سوی دیگر دشواریهای بینفردی ممکن است بر پاسخ افراد افسرده و مضطرب به درمان تاثیرگذار باشد، از اینرو، برای پیشگیری اولیه آموزش نحوه مقابله با اجتناب تجربی در مراحل رشد به اولیاء، مربیان و تمرکز بر آن در درمان ضروری بهنظر میرسد. دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110120160521Relationship between internet addiction and Gardner's multiple intelligences and academic achievementرابطه اعتیاد به اینترنت با هوشهای چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی54355996770FAندا کلهرفارق التحصیل روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهرانقدسی احقردانشیار پژوهشگاه مطالعات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، ایرانJournal Article20160830Aim: This study aims to identify the relationship between internet addiction and Gardner's multiple intelligences. Method: The research methodology was correlational and the statistical population comprised of all female students in the 8th grade of the first cycle of non-governmental secondary school in the city of Tehran in the school year 2015-2016. The sample included 200 subjects who were selected by Cochran's formula using multistage sampling method. The data were collected by Young internet addiction questionnaire developed in 1996 and Gardner's multiple intelligences questionnaire developed in 1983 and multivariate regression was used to analyze the data. Results: There was a positive, significant relationship between visual-spatial intelligence (β=0.256, P=0.001) and musical intelligence (β=0.168, P=0.032), and internet addiction. There was a negative, significant relationship between interpersonal intelligence (β=0.419, P=0.001), logical-mathematical intelligence (β=0.337, P=0.001), intrapersonal intelligence (β=0.235, P=0.001), and internet addiction. There was not a significant relationship between kinetic-physical Intelligence (β=0.152, P=0.073), naturalistic intelligence (β=0.140, P=0.092), linguistic-verbal intelligence (β=0.004, P=0.965), and internet addiction. There was a negative, significant relationship between internet addiction and academic achievement (β=0.216, P=0.001). Conclusion: Considering the fact that the interpersonal intelligence, logical-mathematical intelligence can be regarded as internet addiction deterrent, it is recommended that parents, teachers, officials and experts in Department of Education plan for a number of lessons and activities from the beginning the students start studying at all educational levels to improve their interpersonal intelligence, logical-mathematical intelligence, that may be led to decrease in internet addiction and increase in academic achievement.چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین رابطه هوش چندگانه گاردنر با اعتیاد به اینترنت بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم دوره متوسطه اول غیردولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 بهتعداد 1200 نفر بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران، 200 نفر با بهرهگیری از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ 1996 و هوشهای چندگانه گاردنر 1983 جمعآوری و جهت تحلیل دادهها از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه هوش تجسمی-فضایی (256/0=β، 001/0=P)، موسیقایی (168/0=β، 032/0=P) و درون فردی (235/0=β، 001/0=P) با اعتیاد به اینترنت مثبت و معنادار؛ و رابطه هوش بین فردی (419/0-=β، 001/0=P) و منطقی-ریاضی (337/0-=β، 001/0=P) منفی و معنادار است. رابطه هوش جنبشی-جسمانی (152/0=β، 073/0=P)، هوش طبیعتگرا (140/0-=β، 092/0=P) و زبانی-کلامی (004/0=β، 965/0=P) با اعتیاد به اینترنت معنادار نبود. رابطه بین اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی منفی و معنادار بود (216/0-=β، 001/0=P). نتیجهگیری: از آنجا که میتوان هوش بین فردی، منطقی-ریاضی را عامل بازدارنده اعتیاد به اینترنت محسوب کرد؛ پیشنهاد میشود اولیاء، مربیان، مسئولین و متخصصان آموزش پرورش، از همان آغاز ورود دانشآموزان به مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی درسها و فعالیتهایی را در برنامه آنها بگنجانند که هوش بین فردی، منطقی-ریاضی دانشآموزان را ارتقاء و از این طریق اعتیاد به اینترنت را کاهش و پیشرفت تحصیلی آنها را افزایش دهد. دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433110120160521Study of co-authorship rate of articles in the Journal of Applied Psychology during 2007-2016میزان همکاری نویسندگان مقالههای فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی در فاصله سالهای 1385 تا 139455957296782FAمهدی رحمانیدانشگاه شهید بهشتیامیررضا اصنافیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160809Aim: The research aim is to determine the authors’ cooperation in the articles Journal of Applied Psychology in Shahid Beheshti University. Method: The research method is survey and evaluative and the statistical population included all 686 authors of 235 articles from No. 1 to No. 36 in the years 2007 to 2016. The data gathering tools was a researcher made checklist, including articles specifications, number of authors, gender of authors, their educational level and institutes and university, respectively. Data collection was performed by referring to the articles printed edition and data analysis using descriptive statistics and cooperation coefficient calculation formula. Results: Results showed that the average number of authors in the 9 year period, were about 3 people and maximum number of authors to collaborate on articles in the years 2015 & 2016 were 6 In terms contribution in the article of universities in publish article in this Journal, Shahid Beheshti University researchers contribution was 33.33% and other universities researchers contribution was 66.66% published articles in total publication period of the Journal. Finding: The authors’ cooperation coefficient in writing Journal of Applied Psychology articles at Shahid Beheshti University was equal to 0.59, and outside the university 0.62. Conclusion: Because the collaboration between the articles producers in the Journal of Applied Psychology is in the average level and was equal to 0.58 it is necessary to emphasize in increasing the authors number of articles to reach the co-authorship in this journal and all the ministries magazines to the desired level.هدف: هدف پژوهش تعیین میزان همکاری نویسندگان در مقالههای فصلنامه روانشناسی کاربردی دانشگاه شهید بهشتی بود. روش: روش پژوهش ارزیابانه و جامعه آماری 686 نویسندۀ 235 مقاله فصلنامه مزبور از شماره 1 تا شماره 36 در سالهای 1385 تا 1394 بود. ابزا گردآوری دادهها سیاهه محقق ساخته شامل مشخصات مقاله، تعداد، جنس و مقطع تحصیلی نویسندگان، موسسه و دانشگاه محل تحصیل آنها بود. دادهها از طریق مراجعه به نسخه چاپ شده مقالهها گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی و فرمول محاسبه ضریب همکاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین تعداد نویسندگان در بازه زمانی 9 ساله، حدود 3 نفر و بیشترین تعداد نویسندگان برای هم نویسندگی مقالهها مربوط به سالهای 1393 و 1394 برابر با 6 نویسنده است. از لحاظ سهم دانشگاهها در انتشار مقاله، پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی در انتشار 33/33 درصد از مقالهها و پژوهشگران سایر دانشگاهها در انتشار 66/66 درصد از مقالههای فصلنامه روانشناسی کاربردی سهم داشتهاند. ضریب همکاری نویسندگان در نوشتن مقالههای فصلنامه روانشناسی کاربردی در داخل دانشگاه شهید بهشتی برابر با 59/0 و در خارج دانشگاه 62/0 بود. نتیجهگیری: از آنجا که میزان همکاری گروهی بین تولیدکنندگان مقاله در مجله روانشناسی کاربردی در سطح متوسطی قرار دارد و برابر با 58/0 است؛ لازم است تاکید کلیه مجلهها بر افزایش تعداد نویسندگان در مقالهها باشد تا این هم نویسندگی در این مجله و تمام مجله های وزارتین به سطح مطلوبی برسد.