دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112220181122The effectiveness of Emotion Regulation Training on Academic Burnout, Social Acceptance and Affective Control of Students with Learning Disabilitiesاثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی، پذیرش اجتماعی و عواطف دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری16318297046FAیوسف دهقانیاستادیار رواشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانسید موسی گلستانهاستادیار رواشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانسیما زنگوییدانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانJournal Article20170814Aim: The aim of current research was to investigate the effectiveness of emotion regulation based training on academic burnout, social acceptance and affective control of students with learning disabilities. Methods: The research method is quasi- experimental and pretest-posttest, control group and follow up period was used. Statistical population consists of third to fifth grade students with learning disabilities of Boushehr City in the 2016-2017 academic years. Therefore, from among them, 34 subjects were selected and assigned into two experimental & control groups randomly (each with 17 subjects). The experimental group participated in 10 sessions of training based on emoting regulation and the control group received no treatment. The measurement tools were Breso, Salanova & Schoufeli academic burnout Questionnaire (2007), Ford & Rabin social acceptance Questionnaire (1970) and Williams, Chambless & Ahrens affective control Questionnaire (1997) that were filled by the participants in pretest, posttest and follow-up stages stages. Analysis of variance with repeated measure was used for statistical analysis of data. Results: Findings showed that emotion regulation based training on academic burnout (F=3/232, P=0/013), social acceptance (F=4/467, P=0/001) and affective control (F=4/327, P=0/021) has a significant effect and this effect has remained steady in the follow-up phase. Conclusion: Results emphasize the importance of the use of these interventions in academic burnout, social acceptance and affective control of students with learning disabilities and presenting new horizons in clinical interventions and it can be used as an effective intervention methodهدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی، پذیرش اجتماعی و عواطف دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری و جامعه آماری ۵۱۳ دانشآموز پسر دچار انواع ناتوانی یادگیری پایه سوم تا پنجم ابتدایی ارجاع داده شده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر در سال تحصیلی 139۶-139۵ بود. از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس ابتدا 160 نفر که ویژگیهای لازم را داشتند؛ فهرست شدند و سپس 34 نفر انتخاب و در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی برسیو، سالانووا و اسچفلی (2007)، پذیرش اجتماعی فورد و رابین 1970، عواطف ویلیامز، کمپل و آهرانز (1997) و برنامه آموزشی تنظیم هیجان آلن، مکهاگ و بارلو ۲۰۰۹ بود که طی ۸ جلسه ۵/۱ ساعته یکبار در هفته در مورد گروه آزمایش اجرا شد. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها در مورد دو گروه در سه مرحله اندازهگیری، با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی (۲۳۲/۳ =F، ۰۱۳/0 =P)، پذیرش اجتماعی (۴۶۷/۴ =F، ۰۰۱/0 =P) و عواطف (۳۲۷/۴ =F، ۰۲۱/0 =P) اثر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش تنظیم هیجان سبب ارتقاء تعامل فرد با همسالها، افزایش آگاهی، پذیرش و ابراز هیجانهای او میشود، میتوان از آن بهعنوان روش مداخلهای مؤثری برای کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش پذیرش اجتماعی و بهبود عواطف دانشآموزان دچار انواع ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دچار اختلالهای مشابه استفاده کرد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112220181122Effectiveness of emotional regulation training on affective, social and educational adjustment in 10 to 14 years boys suffering from conduct disorderاثربخشی آموزش نظم بخشی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 10 تا 14 سال دچار اختلال سلوک18320297048FAمهدی قزلسفلواستادیار دانشگاه گنبد کاوسسمیه همتی پویادانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراJournal Article20180228Aim: The aim of present study was to investigate effectiveness of emotional regulation training on affective, social and educational adjustment in 10 to 14 years boys’ student suffering from conduct disorder. Methods: it was a quasi-experimental with control, experimental group and pretest, posttest, and follow-up was 2 months. Target population was 68 pupils aged 10 to 14 years old who referred to counseling center of Rahe Novin Zendegi in Gonbad kavous from October to November 2017, among which, 30 students who had the highest score in Sinha and Sing Student Adjustment Inventories 1993 and Parents' Parenting, Gadowc& Sprafkin (2007) were selected through convenience sampling and randomly assigned into two groups of experimental and control. The experimental group received 8 weekly 90-minute sessions based on combination of McGee, Wood, and Brentley (2011) and Allen, Maggie and Barlow (2009) guidelines for emotional regulation. The control group did not receive any interventions during this period. Data were analyzed using mixed variance repeated measures. Results: Results showed significant difference between function of experimental and control group in Symptoms of conduct disorder (F= 19.27, P= 0.001), total adjustment (F= 59.02, P= 0.001), affective adjustment (F= 19.86, P= 0.01), social adjustment (F= 47.83, P= 0.001) and educational adjustment (F= 32.05, P= 0.001) in post test and after two month of follow up. Conclusion: Since the training of emotional regulation is directly influencing on interaction of individual with peers and community and reduces the symptoms of conduct disorder, hence, this method can be used in families, educational institute and Psychological and Counseling Services Centers in Iran in order to improve symptoms of conduct disorder.هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش نظم بخشی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 10 تا 14 سال دچار اختلال سلوک بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 68 دانشآموز پسر 10 تا 14 ساله مراجعه کننده در بازه زمانی مهر و آبان ماه 96 به مرکز مشاوره راه نوین زندگی شهر گنبدکاووس بود. از بین آنها 30 دانشآموز که کمترین نمره سازگاری را در پرسشنامه سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ، 1993 و بالاترین نمره را در پرسشنامه علائم مرضی کودکان نسخه والدین گادو و اسپراکفین (2007) کسب کرده بودند؛ بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش بهمدت 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت هفتگی و بر اساس تلفیق دستورالعمل مکگی، وود و برنتلی (1390) و آلن، مکگی و بارلو (2009) تحت آموزش گروهی نظم بخشی هیجانی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: یافتهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه در نشانههای اختلال سلوک (27/19 =F، 001/0 =P)، سازگاری کل (02/59 =F، 001/0 =P)، سازگاری عاطفی (86/19 =F، 001/0 =P)، سازگاری اجتماعی (83/47 =F، 001/0 =P) و سازگاری تحصیلی (05/32 =F، 001/0 =P) در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش نظم بخشی هیجان، بر تعامل فرد با همسالها و اجتماع بهشکل مستقیم تأثیرگذار است؛ به نحو مطلوبی میتواند از میزان نشانگان اختلال سلوک بکاهد. لذا نهادهای خانواده، تربیتی، آموزش و پرورش و مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره میتوانند در جهت بهبود این اختلال از این روش بهره مند شوند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112220181122Effectiveness of Mindfulness training compared to Emotion Regulation on the compatibility of students with ADHDاثر بخشی آموزش مدیریت رفتار کلاسی به معلمان بر کاهش علائم کاستی توجه/فزون کنشی و قلدری دانشآموزان20322297056FAطاهره سام خانیانیدانشجوی مقطع دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد بابلسپیده سوکیشهیدبهشتیJournal Article20170226Aim: The study aim was to determine effectiveness of Mindfulness training and Emotion Regulation on the adjustment of ADHD students. Methods: Method was quasi-experimental with control group, pretest, posttest, and one-month follow-up. Statistical population consisted of 341 male students who were referred to the counseling center of Education Administration of Eslamshahr town in 2017-2018. Of these, 45 students aged 14 to 16 with the highest scores in Connors, Erhardt and Sparrow Scale of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (1999) and the lowest scores in the Adjustment Scale of Sinha and Singh's 1993, were selected and assigned randomly to either an experimental or a control group. Kabat-Zinn’s (1992) Mindfulness training and Emotion Regulation of Alan, McHugh and Barlow (2009) were conducted on the experimental groups (90 minutes once a week for 8 weeks). Results: Results indicated that Mindfulness (F=8.89, P=0.006) and Emotion Regulation training (F=12.54, P=0.001) were effective on improving adjustment, and Emotion Regulation (F=16.59, P=0.001) could reduce symptoms of attention deficit/ hyperactivity disorder and that these effects remained stable in the follow-up phase. Conclusion: Since the training of emotional regulation is directly influencing the interaction of the individual with his peers as well as the community and on the other hand it seems that emotional regulation may consist of certain components of Mindfulness as well, compared to the latter, Emotion Regulation may be considered as a more effective treatment to improve the level of compatibility and reduce the symptoms of attention deficit/hyperactivity of students.هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مدیریت رفتار کلاسی به معلمان بر کاهش علائم کاستی توجه/فزون کنشی و قلدری دانشآموزان بود. روش:روش پژوهش نیمهآزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری معلمان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر تهران در سال 97-1396 بود که تعداد 50 نفر بر اساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت دو ماه در 8 جلسه آموزش مدیریت رفتاری شرکت کردند، در حالی که گروه گواه تحت هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. ابزار پژوهش مقیاس قلدری ایلی نویز (2001) و پرسشنامه کاستی توجه/فزونکنشی کانرز، ایرهارد و اسپارو (1999) و برنامه آموزش مدیریت رفتار کلاسی پاراسنسان (2012) بود. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از روش تحلیل اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها:نتایج نشان داد آموزش مدیریت رفتار کلاسی به معلمان بر کاهش علائم کاستی توجه/فزون کنشی (80/29=F، 001/0=P)، زد و خورد (45/19=F، 001/0=P) و قلدری (55/11=F، 001/0=P) دانشآموزان تأثیر داشتو این تأثیرها در مرحله پیگیری نیز پایدار میماند. نتیجهگیری:با توجه به نتایج به دست آمده، استفاده از راهکارهای مدیرت رفتار کلاسی در کارگاههای آموزشی به منظور کاهش قلدری و کاستی توجه/فزون کنشی دانشآموزان پیشنهاد میشود.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112220181122Effectiveness of attachment-centered intervention to improve parent-child relationship and reduce symptoms of separation anxiety in 7-10 year-old childrenاثربخشی مداخله دلبستگی محور بر بهبود رابطه والد-کودک و کاهش نشانههای اضطراب جدایی در کودکان 7 تا 10 ساله22324297062FAمحمد محمدی پوراستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، قوچان، ایراناحمد مزارعی ستودهدانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد، ایرانJournal Article20180107Aim: Present study aim was to determine effectiveness of attachment-centered intervention on improving the relationship between mother-child and reducing the symptoms of separation anxiety in elementary school children. Method: Research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design, a control group and a two-month follow-up process. The target sample included 20 mothers from a 73-member population of male students referred to Robat Karim Education Counseling Center in the academic year of 2016-2017. After screening, 20 of the mothers of the students were selected who had obtained higher scores from the Separation Anxiety Assessment Scale–Child (SAAS -C)’ Hahn, Hajilian, Eisen, Winder, & Pincus (2003) and lower scores from the Child-Parent Relationship Scale (CPRS)’ Pianta (1994) at the same time. They were randomly divided into the experimental and control groups. The experimental group received attachment-based intervention package’ Ganbari, Khodapanahi, Mazaheri & Gholamali Lavasani (2013) on a weekly basis in eight 90-minute sessions. The data were analyzed using the mixed variance analysis with repeated measurements. Results: The findings showed a significant difference between the performance of two experimental and control groups on the symptoms of separation anxiety (F= 18.86, P= 0.001) and parent/child relationship (F= 12.18, P= 0.003) at the post-test stage and after two months of follow-up. Conclusion: As the attachment-centered treatment provides effective and beneficial strategies for mothers, parents and children's psychiatric centers to improve the relationship between mother and child as well as treating separation anxiety problems in children with attachment problems, it can be considered as an effective treatment method.هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی مداخله دلبستگی محور بر بهبود رابطه مادر و کودک و کاهش نشانههای اضطراب جدایی در کودکان مقطع ابتدایی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری مادران 73 دانشآموز پسر با دامنه سنی 7 تا 10 سال ارجاع داده شده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش رباط کریم در سال تحصیلی 96-95 بود. پس از غربالگری 20 مادر انتخاب شدند که همزمان نمره بالاتری از نسخه والدین آزمون اضطراب جداییِ هان، هاجینلاین، ایشن، ویندر و پینکاس (2003) و نمره کمتری از پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا (1994) کسب کرده بودند و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش بسته آموزشی مداخله دلبستگی محور قنبری، خداپناهی، مظاهری و غلامعلی لواسانی (1392) را بهصورت هفتگی در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در نشانههای اضطراب جدایی (86/18 =F، 001/0 =P) و رابطه مادر و کودک (18/12 =F، 003/0 =P) در مرحله پسآزمون و پس از دو ماه پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: از آنجا که درمان دلبستگی محور، راهبردهای کارامد و سودمندی را برای بهبود عملکرد رابطه مادر و کودک و درمان مشکلات اضطراب جدایی کودکان دارای مشکلات دلبستگی در اختیار مادران، والدین و مراکز رواندرمانی کودکان قرار میدهد؛ میتوان آن را روش درمانی مؤثری تلقی کرد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112220181122Mediation role of coping strategies and perceived social support in relation to stress and quality of life in parents of children with Autism Spectrum Disorderنقش میانجیگر راهبردهای مقابلهای و حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه با استرس ادراک شده و کیفیت زندگی والدین کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم24326397069FAفرزانه غنیمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجعصمت دانشاستاد گروه روانشناسی، واحد کرج دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایراناصغر دادخواهاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانصادق تقی لواستادیار گروه روانشناسی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایرانJournal Article20180604Aim: The purpose of this study was to determine the role of mediator of coping strategies and perceived social support in relation to perceived stress and quality of life of parents of children with autism spectrum disorder. Method: The research method was correlation and the statistical society was the all parents of ASD children in the whole country was 4000 in 1396. Using a purposeful sampling method, one of the 31 provinces of the country was a center and in the provinces of Tehran and Alborz, two autism-related organizations were also selected. A total of 623 eligible subjects were selected and included Perceived Stress Scale (PSS), by Cohen and Kamarck, Mermelstein (1983), Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS), of Zimet, Dahlem, Zimet and Farley (1988), Coping Inventory for Stressful Situation (CISS) of Endler, and Parker (1990), and World Health Organization Quality of Life (WHOQOL-BREF), (1996). After deleting 11 data, 612 data were analyzed by structural equation modeling. Results: The findings showed that the structural pattern of the research with the collected data was favorable and social support perceived was negatively mediates the relationship between perceived stress and quality of life of parents of ASD children (β =-0/1512, Pهدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر راهبردهای مقابلهای و حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه با استرس ادراک شده و کیفیت زندگی والدین دارای کودک دچار اختلال طیف اُتیسم بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی والدین کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم ۳۱ استان کل کشور حدود ۴۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۶ بود. به روش نمونهگیری در دسترس ۶۶۰ پدر یا مادر واجد شرایط انتخاب شدند و به پرسشنامههای استرس ادراک شده کوهن، کامارک و مرملستین (۱۹۸۳)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت، دالم، زیمت و فارلی (۱۹۸۸)، راهبردهای مقابله با استرس ایندلر و پارکر (۱۹۹۰) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (۱۹۹۶) پاسخ دادند. پس از حذف 26 پرسشنامه مخدوش و ۱۱ داده پرت، دادههای مربوط به 623 نفر از طریق روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که الگوی ساختاری پژوهش با دادههای گردآوری شده برازش مطلوب دارد و استرسهای ادراک شده هم بهصورت مستقیم و منفی (۳۲۸/۰- =β، ۰۰۱/۰ =P) و هم با واسطه حمایت اجتماعی ادراک شده (151/0- =β، 0۰1/0 =P) و نیز راهبردهای مساله مدار (۰۳۵/0- =β، ۰0۵/0 =P)، هیجان مدار (۱۸۲/0- =β، ۰01/0 =P) و سبک اجتنابی (۰۲۴/0- =β، ۰۰۷/0 =P) با کیفیت زندگی والدین کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم رابطه دارد. نتیجهگیری: از آنجا که ارتقای کیفیت زندگی والدین ایرانی دارای کودک دچار اختلال طیف اُتیسم تأثیر بهسزایی در توانبخشی و مداخلههای درمانی کودکان آنها دارد؛ لازم است تدابیری برای آموزش راهبردهای مقابلهای مؤثر و نیز ادراک درست والدین از منابع حمایتی اتخاذ شود.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112220181122The prediction of drug use tendency based on the psychological space of the family, the family history of addiction and the role of the peer group in the tobacco-consuming adolescentsالگوی ساختاری گرایش به مصرف مواد در نوجوانان بر مبنای فضای روانشناختی خانواده و پیشینه اعتیاد اعضای خانواده با میانجیگری گروه همسالان26528497075FAفروزش سلامیدانشجوی کارشناسی ارشدحمیدرضا حاتمیدانشگاه امام حسینربابه نوریدانشگاه خوارزمی0000-0003-3414-3539Journal Article20180302Aim: This study was conducted with the purpose to the prediction of drug use tendency based on the psychological space of the family, the family history of addiction and the role of the peer group in the tobacco-consuming adolescents. Method: The research method was descriptive and correlational type and the statistical population of the study was all male and female adolescents (13-19 years old) with the quantity 839057 in the second half of 2016 which using cluster random sampling, 150 people from gardens of 22 areas of Tehran were selected. The data were collected using addiction susceptibility questionnaire- adolescent’s version by Zeinali, Vahdat & Hamedaniyah (2007); affective family climate scale Hillburn by 1964; adolescent affiliation with deviant peers scale by Paschal, Ringwalt & Flewelling by (2003); and a researcher-made tool for collecting family history of addiction. After removing 3 participants, data analysis was performed using structural equation modeling. Results: The results showed that the indirect pathway coefficient of the family psychological space and drug use tendency were negative and significant with the peer group mediation (β=-0.164, P=0.002) and the indirect path coefficient of the family history of addiction and relatives and tendency to drug use by peer group mediation were positive and significant (β=0.153, P=0.002). Conclusion: The results indicate the need for prevention of tobacco use by adolescents. It also emphasizes the importance of the role of the family in terms of creating a desirable psychological atmosphere and role play, as an appropriate model, and on the role of peer and friends' groups in the behavior. It is therefore suggested that parents, by providing psychological and emotional atmosphere, protect their children from the effects of peers.هدف: هدف پژوهش تعیین میزان گرایش نوجوانان مصرف کننده دخانیات به مصرف مواد بر مبنای فضای روانشناختی خانواده و پیشینه اعتیاد اعضای خانواده با میانجیگری گروه همسالان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی نوجوانان دختر و پسر 19-13 ساله شهر تهران به تعداد ۸۳۹۰۵۷ در نیمه دوم سال 1395 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ابتدا شهر تهران به 5 قسمت جغرافیایی شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم و سپس از بین مناطق 22 گانه شهرداری، 11 منطقه بهصورت تصادفی انتخاب و حجم نمونه به پیشنهاد میشل 1993 و با در نظر گرفتن نسبت 10 تا 20 آزمودنی به ازای هر متغیر مشاهده شده و احتمال ریزش نمونه 150 نفر تعیین شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استعداد اعتیاد ویراست نوجوانان زینالی (1393)، مقیاس جو عاطفی خانواده هیلبرن ۱۹۶۴، مقیاس همنشینی با همسالان بزهکار پاسکال، رینگوالت و فلولینگ (۲۰۰۳) و ابزار محقق ساخته پیشینه اعتیاد اعضای خانواده ۱۳۹۵ گردآوری و پس از حذف ۵ پرسشنامه مخدوش و ۳ شرکت کننده پرت، با استفاده از روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر غیرمستقیم فضای روانشناختی خانواده و گرایش به مصرف مواد با میانجیگری گروه همسالان منفی (۱۶۴/۰- =β، ۰۰۲/۰ =P) و ضریب مسیر غیرمستقیم پیشینه اعتیاد اعضای خانواده و فامیل و گرایش به مصرف مواد با میانجیگری گروه همسالان مثبت (۱۵۳/۰ =β، ۰۰۲/۰ =P) است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود والدین با فراهم آوردن فضای روانشناختی و عاطفی مناسب فرزندان خود را از تأثیر همسالان و گرایش به مصرف دخانیات و مواد محفوظ دارند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112220181122Structural model of parenting styles, early maladaptive schemas and narcissistic personality traits in adolescentsالگوی ساختاری سبکهای والدگری، طرحوارههای ناسازگار اولیه و خودشیفتگی نوجوانان28530297082FAعطیه سادات ضابطیدانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدسصدیقه جعفریدانشگاه الزهراJournal Article20170523Aim: The purpose of this study was to determine the structural model of parenting styles, early maladaptive schemas and narcissistic personality traits in adolescents in male adolescents. Method: This study utilized a descriptive correlational design and statistical population of this study was included all second high school male students in Tehran in the first semester of 2016-2017 which through them by target sampling 300 teenager were selected based on Guadagnoli & Velicer proposal. The study tools were Baumrind Parenting Styles Questionnaire (1990), Young Schema Questionnaire-short form (1988) and Ames, Rose & Anderson Narcissistic Personality Inventory (2006). After removing 5 outlier subjects, data were analyzed with Structural Equation Modeling. Results: Results showed that research structural model base on gathered data fit well and early maladaptive schema negatively are the mediation in the relationship between authoritative parenting styles and narcissistic personality traits (β =-0.319, P=0.001) and positively are the mediation in the relationship between authoritarian parenting styles and narcissistic personality traits (β =0.153, P=0.02). Conclusion: Educational system of family or in other words parenting styles of parents are important factors in formation of children's personality and formation of cognitive constructs including early maladaptive schemas. Based on this results it is recommended that in treatment of narcissistic personality features to be focus on parenting styles of parents and treatment like schema therapy be used.هدف: هدف پژوهش تعیین الگوی ساختاری سبکهای والدگری، طرحوارههای ناسازگار اولیه و خودشیفتگی در نوجوانان پسر بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تمام نوجوانان پسر ۱۳ تا ۱۸ سال منطقه ۱۶ شهر تهران در فصل پاییز و زمستان سال ۱۳۹۵ بهتعداد ۱۶۷۴۵۹ نفر بود که از میان آنها بهروش نمونهبرداری هدفمند از فرهنگسرای بهمن، مجتمع فرهنگی هنری فجر و مجتمع ورزشی بهمن تعداد300 نوجوان بههمراه مادرانشان به پیشنهاد گاداگنولی و ولیسر (1998) در پژوهشهای الگویابی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبکهای والدگری بامریند (1991) بود که توسط مادران و نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ، 1988 و صفتهای شخصیت خودشیفته آمز، رز و اندرسون (2006) بود که توسط نوجوانان تکمیل شد. پس از کنار گذاشتن ۵ پرسشنامه مخدوش و دادههای پرت ۵ شرکتکننده، دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلهها تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد طرحوارههای ناسازگار اولیه رابطه بین سبکهای والدگری مقتدرانه و صفتهای شخصیت خودشیفته را بهصورت منفی (۳۱۹/0-=β، ۰۰1/0=P) و رابطه بین سبکهای والدگری مستبدانه و صفتهای شخصیت خودشیفته را بهصورت مثبت (۱۵۳/0=β، 0۲/0=P) میانجیگری میکند. نتیجهگیری: نظام تربیتی خانواده و یا به تعبیر دیگر شیوههای فرزندپروریوالدین، یکی از عوامل مهم در شکلگیری شخصیت فرد و شکلگیری سازههای شناختی از جمله طرحوارههای ناسازگار اولیه او است. بر اساس این نتایج اهمیت و ضرورت آموزش فرزندپروری مثبت به والدین بهویژه مادران و بهویژه در سنین کودکی فرزندانشان بیش از پیش برجسته میشود.