دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112320190121The effect of reversibility of choice on attitude change in cognitive dissonance: Free choice paradigmاثر بازگشتپذیری انتخاب بر تغییر نگرش در ناهماهنگی شناختی: پارادایم انتخاب آزاد31933796664FAروح الله منصوری سپهردانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-3271-0974محمود حیدریعضو هیئت علمی0004-0002-1310-658Xفاطمه باقریانعضو هیئت علمیامید شکریعضو هیئت علمی0000-0002-5795-1638Journal Article20171003AbstractAim. The aim of this study was to examine the effect of reversibility of choice on attitude change in the "free choice paradigm" of cognitive dissonance theory (Festinger, 1957). Methods. This study was a quasi-experimental study conducted in a between-subject pretest- posttest with control group design. In accordance with Delavar’s (2016) suggestion, in order to place 15 participants in each group, sixty students (from among 650) at the Faculty of Psychology of Shahid Beheshti University in the academic year 2014-2015 were selected. Selection was based on participants’ availability. These were then divided into groups of easy (N=30) and difficult (N=30) choice which were divided into groups of reversible (N=15) and irreversible (N=15) choice. Groups were matched on age and gender. They were given eight psychological tests which were selected based on the degree of complexity to evaluate them before and after choice. Reversible group could change their choice after they made it. The attitude change was assessed by a researcher-made questionnaire, which was made by the researchers of this study to be use in pretest and posttest. After removing six subjects because of incomplete questionnaires, the data for 54 subjects was analyzed by ANOVA. Results. Analysis showed that in difficult choices groups, the attitude of irreversible choice group got significantly more positive about the selected choice, whereas the attitude of the reversible group got more negative (F= 29.48, P= 0.001). Conclusion. These results support the idea that positive attitude change in free choice paradigm only occurs in irreversible situations. Therefore, it is better for sellers and service providers to not facilitate replacement very much.هدف: هدف پژوهش تعیین اثر بازگشتپذیری انتخاب بر تغییر نگرش در پارادایم انتخاب آزاد نظریه ناهماهنگی شناختی فستینگر (1957) بود. روش: پژوهش شبهآزمایشی در قالب طرح بینآزمودنی 4 گروهی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه و جامعه آماری 650 دانشجوی روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 94-1393بود. برای حضور 15 نفر در هر گروه طبق پیشنهاد دلاور (1396)، 60 نفر از آنها بهشکل نمونهگیری در دسترس و همتاسازی از نظر سن و جنس انتخاب و به دو گروه انتخاب آسان و دو گروه دشوار 30 نفری و هریک به گروههای انتخاب بازگشتپذیر و بازگشتناپذیر 15 نفری تقسیم شدند. هشت آزمون روانشناسی که بر اساس میزان پیچیدگی انتخابشده بودند به آزمودنیها داده شد تا قبل و بعد از انتخاب به ارزیابی مطلوبیت آنها بپردازند. گروه بازگشتپذیر پس از انتخاب میتوانستند آن را عوض کنند. تغییر نگرش، بهوسیله پرسشنامه پژوهشگر ساخته 1393 این پژوهشگران، در پیشآزمون و پسآزمون سنجیده شد. با حذف 6 پرسشنامههای ناقص، دادههای 54 نفر با تحلیل واریانس عاملی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد در گروههای انتخاب دشوار، نگرش گروه انتخاب بازگشتناپذیر به گزینه انتخابشده بهطورمعناداری مثبتتر شد درحالیکه در گروه انتخاب بازگشتپذیر نگرش منفیتر شد (48/29=F، 001/0=P). نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهند فقط در انتخابهای بازگشتناپذیر تغییر نگرش مثبت رخ میدهد. از اینرو فروشندگان کالا و خدمات برای کمک به مثبتتر شدن نگرش خریداران، بهتر است فرایند تعویض کالا را بیش از حد هموار نسازند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112320190121Designing a model for Employee Engagement in Iranian Employee public sectorطراحی الگوی پرورش کارکنان با اشتیاق در بخش دولتی ایران33835696675FAرسول رنجبریاندانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه ازاد اسلامی واحد قزوین
گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایراننسرین جزنیگروه مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانغلامرضا معمارزاده طهرانگروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانعلی محتشمیگروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانJournal Article20170815In this study we have tried to be check models and theories of job engagement with a comprehensive approach and find the relationship between the two. The purpose of this research is to design and model engaged employee in public sector organizations. It is conducted in a mixed type format (qualitative – quantitative research). Accordingly, in the first part of the study, meta-synthesis qualitative research methods of Scandalous and Barroso were used to provide a comprehensive model of the employees with engagement. Thus, after identifying issues, concepts and codes of engaged employees and evaluating its validity and reliability, the initial concept model was prepared. The second section which included the survey evaluation has been produced by experts and content validity (CVR-CVI) and explaining the employees engagement model. Then, in order to making the model applicable and measuring engaged employees' characteristics in governmental agencies, 281 questionnaires were distributed among the staff of Tax Affairs Head Office, The Office of Court Administration and Property and General Directorate of Real Estate in West Azerbaijan province who were selected through random sampling and the needed analysis was performed by confirmatory factor analysis. Finally, in the third part of the study, the mathematical modeling (fuzzy expert system) was used in order to provide the optimal combination of models to optimize the employees with engagement. At last, from different part of the study it can be concluded that the dimensions, components and indicators derived from the meta-synthesis method (research model) was approved by the target population. As the results indicate, Job condition, personal condition and organizational condition have a significant influence on Employee Engagement Development.چکیدههدف: هدف پژوهش، طراحی الگویی برای پرورش کارکنان با اشتیاق در بخش دولتی ایران بود. روش: روش پژوهش شامل فراترکیب، پیمایش و نظام خبره فازی بود. جامعه آماری در روش فراترکیب، تعداد 158 مقاله، در روش پیمایش، تعداد 1039 نفر از کارکنان سه اداره کل استان آذربایجان غربی و در روش الگوسازی ریاضی، 20 نفر از کارکنان بود. نمونهگیری در فراترکیب، انتخاب 65 مقاله از میان 158 مقاله از مجلههای معتبر داخلی بهزبان فارسی از سال 1389 تا 1395و خارجی بهزبان انگلیسی از سال 2003 تا 2016، و در روش پیمایش انتخاب 290 نفر از کارکنان، و در روش الگوسازی ریاضی انتخاب 20 نفر از کارکنان برای تکمیل ابزار پژوهش بود. برای تعیین اعتبار مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و نیز اعتبار همگرا از طریق محاسبه همبستگی از پرسشنامه 56 گزینهای تائیدشده توسط خبرگان در بهار 1396، استفاده شد و برای تعیین پایایی، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بازآزمایی محاسبه شد و پس از حذف 6 پرسشنامه ناقص و 3 داده پرت، دادههای 281 آزمودنی ازطریق رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین متغیر مکنون فرهنگ ایرانی-اسلامی و حالتهای روانشناختی (375/0β=، 001/0=P) و ضریب مسیر غیرمستقیم بین مؤلفههای شرایط شغلی (125/0β=، 001/0=P)، شخصی (134/0β=، 01/0=P) و سازمانی (231/0β=، 002/0=P) با متغیر اشتیاق کارکنان مثبت و معنادار است. نتیجهگیری: از آنجا که جامعه هدف، ابعاد و مؤلفهها و شاخصهای استخراجی از روش فراترکیب را تائید کرد؛ بنابراین توجه به مؤلفههای دارای وزن عاملی بالاتر در اشتیاق کارکنان، میتواند ظرفیتهای روانشناختی بیشتری را در آنها خلق کند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112320190121Multi-level analysis of teens' psychological well-being by individual agency, school culture and family supportتحلیل چند سطحی بهزیستی روانشناختی نوجوانها از راه عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده35737496680FAفاطمه عشورنژادمدرس موسسه آموزش عالی رحمان رامسر (Teacher of Rahman Institute of higher education )پروین کدیوراستاد روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی0000-0001-0629-1516الهه حجازیدانشیار روان شناسی دانشگاه تهرانزهرا نقشاستادیار رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران0000-0001-6065-7838Journal Article20171013Aim: The research purpose was to determine the contribution of individual agency, school culture and family support in predicting psychological wellbeing variance in high school students. Method: The research design is descriptive and correlational, and the statistical population included all high school students in the cities of Ramsar and Tonekabon in northern Iran (N= 7500). By random cluster sampling, 707 persons were selected from six areas, 15 girls’ high schools and 12 boys’ high schools were thus selected. The following questionnaires were used for data collection: The Agency Scale (Jaaskela, Poikkeus, Vasalampi, Valleala & Rasku-Puttonen, 2016); The Psychological Well-being Scale (Ryff, 1989); The School Culture Scale (Higgins & Sadh, 1997) and the Family Support Scale (Sands & Plunkett, 2005). Multi-Level Modeling was used for statistical analysis. Results: The results of analysis showed that personal agency (β=0.32, P=0.003), school culture (β=0.60, p=0.001) and family support (β=0.43, p=0.004), were able to predict a part of psychological well-being variance in students. Conclusion: It is argued that agency is the best predictor of psychological well-being in high school students and that social support, having proper relationships with teachers and friends, appropriate school facilities and parents' support also play an important role in students’ psychological well-being. Hence, it is necessary to develop psychological well-being in students by upgrading these factors.هدف: هدف پژوهش تعیین نقش عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شهر رامسر و تنکابن با حجم 7500 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 707 نفر از بین 6 منطقه و 15 دبیرستان دخترانه نیکان، اخضری، گاذر، رفیعی، هاشم ساداتی، خان محمدی، امام خمینی، سما، فضیلت، عصمت، امیرالمؤمنین، امام خامنهای، نرجس، فروغ دانش و فرزانگان و 12 دبیرستان پسرانه لاریجانی، میرباقری، افتخاری، حریری، خاتم الانبیا، امام (ره)، امام حسین، شهید رزاقی، شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید مصلحی انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس عاملیت جاسکیلا، پویکییس، واسالامپی، واللا و راسکوپاتونن، 2016، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، مقیاس فرهنگ مدرسه هیگینز-دالساندرو و ساد (1997) و مقیاس حمایت خانواده ساندز و پلانکت (2005) استفاده و دادهها با روش تحلیل چند سطحی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که عاملیت فردی (32/0 =β، 003/0 =P)، فرهنگ مدرسه (60/0 =β، 001/0 =P) و حمایت خانواده (43/0 =β، 004/0 =P) هریک قادر به پیشبینی بخشی از واریانس بهزیستی روانشناختی دانشآموزان هستند. نتیجهگیری: از آنجا که دانشآموزان برخوردار از عاملیت از وضعیت بهزیستی روانشناختی بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند و حمایتهای اجتماعی، بهرهمندی از روابط مناسب با معلمان و دوستان، امکانات مناسب مدرسهای و حمایتهای والدین نیز نقش اثرگذاری بر بهزیستی روانشناختی آنها دارد؛ بنابراین لازم است با ارتقا این متغیرها، بهزیستی روانشناختی دانشآموزان را افزایش داد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112320190121Relationships between metacognitive knowledge and school well-being: Meditating role of academic emotionsرابطه دانش فراشناخت و بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی37539596684FAراضیه شیخ الاسلامیدانشگاه شیرازمحمد قنبری طلبدانشگاه شیرازJournal Article20171013Aim: The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic emotions in the relationship between metacognitive knowledge and school well-being in a causal model. Method: The method of the study was a descriptive-correlation and statistical population consisted of all girl and boy students from Second high school in the city of Lordegan in the 2016-17 academic year (3008 participants), from which 456 students were selected through multistage cluster sampling. For collecting data, used Metacognitive Awareness Questionnaire Shraw & Dennison (1994), Guilt and Shame Scale Thompson, Sharp, & Alexander (2008), hope subscale of Academic Emotions Questionnaire Pekrun (2005), and School Well-Being Scale Kaplan & Maehr (1999), from which 42 questionnaires were removed from the analysis as being had outliers and missing data. Research hypothetical model was tested through path analysis and AMOS software. Results: Data analysis showed that metacognitive knowledge had direct effect on school well-being) β= 0.19, P= 0.001). It also showed that guilt emotion had direct and positive effect on school well- being) β= 0.21, P= 0.001). The Bootstrap results showed the mediating role of academic emotions in relationship between metacognitive knowledge and school well-being (β= 0.51, P= 0.001). In a way that metacognitive knowledge led to increasing school well-being through increasing hope and guilt emotions and reducing shame emotion. Conclusion It is suggested that metacognitive knowledge be taught to students to upgrade school well-being through increasing hope and guilt emotions and reducing shame emotion.هدف: هدف پژوهش تعیین نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی در رابطه بین دانش فراشناخت و بهزیستی مدرسه در قالب یک الگوی علّی بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان لردگان در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 3008 نفر بود. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 456 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامههای آگاهیهای فراشناختی شرا و دنیسون (1994)، مقیاس شرم و گناه تامپسون، شارپ و الکساندر (2008)، خرده مقیاس امید پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران، گوتز و پری (2005) و مقیاس بهزیستی مدرسه کاپلان و ماهر (1999) پاسخ دادند. پس از حذف 18 پرسشنامه مخدوش و 24 داده پرت، اطلاعات 414 آزمودنی با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار آموس آزمون شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان دهنده اثر مستقیم دانش فراشناخت بر بهزیستی مدرسه (19/0 =β، 001/0 =P)، اثر مستقیم هیجان گناه بر بهزیستی مدرسه (21/0 =β، 001/0 =P) و نیز نتایج بوت استراپ حاکی از نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی در رابطه بین دانش فراشناخت و بهزیستی مدرسه بود (51/0 =β، 001/0 =P)؛ به این شکل که دانش فراشناخت از طریق افزایش هیجان گناه و امید و کاهش هیجان شرم منجر به افزایش بهزیستی مدرسه شده بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود دانش فراشناخت به دانشآموزان آموزش داده شود تا آنها با افزایش هیجانهای امید و گناه و کاهش هیجان شرم بتوانند بهزیستی مدرسه را در خود ارتقاء دهند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112320190121The mediating role of self-concept in relation between attachment to parents and peers with prosocial behaviorsنقش واسطهای خودپنداره در رابطه بین دلبستگی به والدین و همسالان با رفتارهای جامعه پسند39641796691FAطیبه محمدیدانشجوی دکتریسوسن صابراستادیار، دانشگاه ازاد رودهنJournal Article20180429Aim: The purpose of this study was to determine the mediating role of self-concept in the relation between attachment to parents and peers with prosocial behaviors. Method: The research method was descriptive-correlational and the statistical population of the study included all the first grade female students of the seven to ninth grades of the schools in one and two regions of Hamedan to 21690, among them two-step random sampling according to recommendation of Mishel 1993, the ratio of 10 to 20 subjects per observed variable and Guadagnoli & Velicer (1998), a minimum of 450 people and considering the probability of a sample loss, 570 people among the schools in Shahed 1, Shahed 2, Forough School and Fatemeh Al-Zahra School, two schools from each district and from each school 4 classes were selected. The study tool was the inventory of parent and peer attachment by Armsden & Greenberg (1987), self-concept questionnaire by Sarswat 1984 and prosocial personality battery by Penner, Fritzsche, Craiger, & Freifeld (1995). After exclusion of 48 distortion questionnaires and 2 outlier data, data were analyzed using structural equation modeling method. Results: In this study, the indirect path coefficient of attachment to the peers with prosocial behaviors (β= 0.064, P= 0.001), attachment to the father with prosocial behaviors (β= 0.033, P= 0.018) and attachment to the mother with prosocial behaviors (β= 0.022, P= 0.073) were positive and significant. Conclusion: It is suggested to reducing the antisocial behaviors in schools and increasing prosocial behaviors on improving the self-concept of adolescents and restoring their attachment to parents and peers be focused.هدف: هدف پژوهش تعیین نقش واسطهای خودپنداره در رابطه بین دلبستگی به والدین و همسالان با رفتارهای جامعه پسند بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر متوسطه اول پایههای هفتم تا نهم مدارس نواحی یک و دو شهرستان همدان به تعداد 21690 بود. میشل 1993، نسبت 10 تا 20 آزمودنی به ازای هر متغیر مشاهده شده و گاداگنولی و ولیسر (1998) نیز در پژوهش با رویکرد الگویابی و تحلیل مسیر، نمونهای با حجم 300 تا 450 نفر را ضروری میدانند. بنابراین در این پژوهش با در نظر گرفتن احتمال ریزش نمونه۵70 نفر، به روش نمونه برداری تصادفی دو مرحلهای به این صورت که از هر ناحیه 2 مدرسه به نام مدرسه شاهد 1 و 2 و مدرسه فروغ و فاطمه الزهرا و از هر مدرسه 4 کلاس انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ (1987)، پرسشنامه خودپنداره ساراسوت 1984 و مجموعه شخصیت جامعه پسند پنر، فریتشر، کریگر و فرایفلد (1995) بود. پس از حذف 48 پرسشنامه مخدوش و 2 داده پرت، دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر غیرمستقیم دلبستگی به همسالان با رفتارهای جامعه پسند (064/0=β، 001/0=P)، دلبستگی به پدر با رفتارهای جامعه پسند (033/0=β، 018/0=P) و دلبستگی به مادر با رفتارهای جامعه پسند (022/0=β، 037/0=P) مثبت و معنادار است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود برای کاهش رفتارهای ضداجتماعی و افزایش رفتارهای جامعه پسند در مدارس، برنامههایی جهت ارتقای خودپنداره نوجوانان و ترمیم دلبستگی آنها با والدین و همسالان تدوین شوددانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112320190121Structural model of academic burnout based on perceived social support, educational justice, and academic motivation variables of studentsالگوی ساختاری فرسودگى تحصیلى بر اساس متغیرهاى حمایت اجتماعى ادراک شده، عدالت آموزشى و انگیزش تحصیلى دانشجویان41843896701FAنوریه یوسفیدانشجوی دکتریحسن پاشا شریفیدانشگاه آزاد رودهننسترن شریفیدانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20180204Aim: This study purpose was to determine the mediating role of academic motivations component in the relationship between perceived social support and educational justice with students’ academic burnout. Method: Method was correlational and statistic population included all students of Islamic Azad University Tehran center and Tehran east branches and Islamic Azad University, Tehran Medical Branch in 2016-2017 first semester with the quantity of 83834 people which through them in a multi-stage random sampling method, in the first stage, 3 universities, from each university 3 colleges and 3 class from each of college, were randomly selected, and finally from departments of Accounting, Psychology, Microbiology, Social Sciences, and genetic engineering, 410 people were selected based on Guadagnoli & Velicer's offer (1998) and the number of parameters. The study tool included Academic Burnout Questionnaire by Berso 1997; Academic Motivation Scale by Vallerand, Pelletier, Blais, Briere, Senecal, et al. (1992); Educational Justice Questionnaire by Golparvar (2010); and Multidimensional Scale of Perceived Social Support by Zimet, Dahlen, Zimet, & Farley (1998). After removal of 40 distortion questionnaires and four outliers, the data were analyzed by structural equation modeling. Results: The result showed that the indirect path between educational justice with academic burnout (β= -0.121, P= 0.002) and perceived social support with academic burnout (β= -0.253, P= 0.001) is negative and significant. Conclusion: It is imperative that all students have enough facilities and support in the educational environment to provide their potential for the growth and prosperity of talent to find the motive for their efforts in order to achieve their goals.هدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر [D1] ابعاد انگیزش تحصیلی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکز، تهران شرق و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ به تعداد 83834 نفر بود که از میان آنها به روش نمونه برداری تصادفی چند مرحلهای به این صورت که در مرحله اول 3 دانشگاه، از هر دانشگاه 3 دانشکده و از هر دانشکده 3 کلاس به صورت تصادفی و در نهایت از رشتههای حسابداری، روانشناسی، میکروبیولوژی، علوم اجتماعی و مهندسی ژنتیک بر اساس پیشنهاد گاداگنولی و ولیسر (1998) و تعداد پارامترها ۴۱۰ نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو ۱۹۹۷، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند، پلیتیر، بلایس، بریر، سنسال و همکاران (۱۹۹۲)، پرسشنامه عدالت آموزشی گلپرور (۱۳۸۹) و مقیاس چند وجهی حمایت ادراک شده زیمت، داهلم، زیمت و فارلی (1988) بود. پس از حذف 40 پرسشنامه مخدوش و 4 داده پرت، با استفاده از روش الگویابی معادلههای ساختاری دادهها تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر غیرمستقیم بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی (121/0- =β، 002/0 =P) و حمایت اجتماعی ادراک شده و فرسودگی تحصیلی (253/0- =β، 001/0 =P) منفی است. نتیجهگیری: ضروری است که همه دانشجویان در محیط آموزشی از امکانات و حمایت کافی برخوردار شوند تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای آنها فراهم شود و بتوانند در راستای رسیدن به اهداف خود، انگیزه کافی برای تلاش و تکاپو پیدا کنند.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433112320190121Mediating role of psychological capital in the relationship between personality features with marital adjustment in studentsنقش میانجیگر سرمایه روانشناختی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با سازگاری زناشویی دانشجویان43946296705FAحمیده شیخ زین الدیندانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجنورعلی فرخیدانشگاه علامه طباطباییزهرا عباس پور آذردانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20180315Aim: The purpose of the present study was to determine the mediating role of psychological capital in the relationship between personality features (neuroticism, openness, extroversion, agreeableness and conscientiousness) with marital adjustment in students. Method: The research method was descriptive-correlational and the statistical population included all married female students of Islamic Azad University, Karaj Branch, in the first semester of 2017-2018 with the quantity of 33000 people, among them 300 subjects Based on Kline's (2011) proposal from faculty of psychology classes were selected through sampling. The study tools included Dyadic Adjustment Scale by Spanier 1976; NEO-Five Factor Inventory by McCrae & Costa 1985 and Psychological Capital Questionnaire by Luthans et al., 2007. After exclusion of 3 distortion questionnaires and removal of 1 outlier subject, the data of the present study were analyzed using Structural Equation Modeling Method. Results: The results of this study showed that the indirect path coefficient between openness and marital adjustment (P= 0.016, β= 0.066), indirect path coefficient between extraversion and marital adjustment (P= 0.012, β= 0.083), and indirect path coefficient between neuroticism and marital adjustment (P= 0.001, β= -0.117) were significant. Conclusion: Personality traits, as the preconditions that individuals enter into marital relationships, are likely to affect individuals' equity including optimism, self-efficacy, hope, and resilience in dealing with marital problems, leading to reduce or increase marital adjustment. Therefore, it is suggested that workshops aimed at promoting the psychological capital for married female students in universities should be held.هدف: هدف پژوهش تعیین نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی روان رنجورخویی، گشودگی، برونگرایی، توافق پذیری و وظیفه شناسی با سازگاری زناشویی دانشجویان زن بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نیمسال اول ۹۷-۱۳۹۶ به تعداد ۳۳۰۰۰ نفر بود. از میان آنها به روش نمونه برداری در دسترس ۳۰۰ نفر بر اساس پیشنهاد کلاین (2011) از کلاسهای دانشکده روانشناسی که معیارهای ورود به پژوهش داشتند؛ انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری زناشویی اِسپانیر ۱۹۷۶، پرسشنامه پنج عاملی نئو کاستا و مک کری ۱۹۸۵ و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، آوولیو، آوی و نورمان (2007) بود. پس از حذف ۳ پرسشنامه مخدوش و ۱ داده پرت، دادههای پژوهش با استفاده از روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر غیرمستقیم بین صفت گشودگی و سازگاری زناشویی (066/0 =β، ۰۱۶/۰ =P)، ضریب مسیر غیرمستقیم بین صفت برونگرایی و سازگاری زناشویی (083/0 =β، ۰۱۲/۰ =P) و ضریب مسیر غیرمستقیم بین صفت روان رنجورخویی و سازگاری زناشویی (117/0- =β، ۰۰۱/۰ =P) معنادار است. نتیجهگیری: صفات شخصیتی بهعنوان پیش آمادگیهایی که افراد با خود در روابط زناشویی وارد میکنند؛ احتمالاً بر سرمایه روانشناختی افراد شامل خوش بینی، خودکارامدی، امیدواری و تاب آوری در برخورد با مشکلات زناشویی اثرگذار است و ممکن است منجر به کاهش یا افزایش سازگاری زناشویی شود. از این رو، پیشنهاد میشود که کارگاههایی با هدف ارتقاء سرمایه روانشناختی برای دانشجویان متأهل در دانشگاهها برگزار شود.