دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113220191023Effectiveness of Positive Psychology Intervention training on
increasing well-being, academic buoyancy and academic
achievement in female studentsاثربخشی آموزش مداخله روانشناسی مثبت بر افزایش بهزیستی، سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر1872089719210.29252/apsy.13.2.187FAسیدموسی گلستانهدانشگاه خلیج فارسعلی بهزادیدانشگاه خلیج فارسJournal Article20180204Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of Positive<br />Psychology Intervention training on enhancement of wellbeing, academic<br />buoyancy and academic achievement in students. Method: A quasiexperimental<br />method was used with control group and pre-test, post-test and<br />one-month follow-up. The population consisted of 360 female secondary<br />third grade school students in the academic year 2015-16 in the Charosa<br />district of the City of Kohgiluyeh western Iran. Using a multi-stage cluster<br />sampling method, 12 girls' high schools were selected. Of these, two high<br />schools namely, Umm-e-Kulthum and Khadijeh-e-Kobra and from each high<br />school one class was selected and 48 students who fulfilled the necessary<br />research entrance criteria were randomly assigned to an experimental and a<br />control group. Data collection tools were as follows: Hoseinchari and<br />DehghaniZadeh’s (2012) Academic Buoyancy Scale, Ryff’s (1989)<br />Psychological well-being inventory, the grade point average (GPA) and<br />Savajs' Positive Psychology Intervention Program (2011) which included 11<br />weekly sessions of 60-minutes duration. The intervention program was<br />carried out with the experimental group only. Data was analyzed using mixed<br />variance analysis with repeated measures design Results: Results showed that<br />Positive Psychology Intervention training had a significant effect on wellbeing<br />(F= 16.71, P= 0.001), and academic buoyancy (F= 16.21, P= 0.001),<br />and that this effect remained stable after the follow-up phase. However, the<br />intervention did not have any effect on the improvement of students' academic<br />achievement. Conclusion: Positive Psychology Intervention has the<br />necessary efficacy to enhance wellbeing and academic buoyancy. Hence, it<br />can be used as an effective intervention by therapists to develop psychological<br />positive characteristics in adolescents as well as college students.هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مداخله روانشناسی مثبت بر افزایش بهزیستی، سرزندگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه، پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 1 ماهه و جامعه آماری شامل 360 نفر از دانشآموزان دختر پایه سوم دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 1395-1394 در بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای از بین 12 دبیرستان دخترانه، 2 دبیرستانِ اُمِکلثوم و خدیجه کبری و از هر دبیرستان یک کلاس انتخاب شد و 48 دانشآموز که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند؛ به شکل تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، کارنامه آموزشی دانشآموز و مداخله روانشناسی مثبت ساوج (2011) بود که در 11 جلسه 60 دقیقهای هفتهای یکبار در مورد گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه روانشناسی مثبت بر بهزیستی (18/50 =F، 001/0 =P) و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش (66/78 =F، 001/0 =P) اثر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است؛ اما مداخله مذکور تأثیری در بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نداشته است (21/2=F، 09/0=P). نتیجهگیری: مداخله روانشناسی مثبت از کارایی لازم جهت افزایش بهزیستی و سرزندگی برخوردار است؛ بنابراین روش مداخلهای موثری است که درمانگران میتوانند جهت رشد ویژگیهای مثبت روانشناختی نوجوانان و دانشآموزان از آن استفاده کننددانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113220191023Effectiveness of Group Positive Psychotherapy on social, emotional and educational adaptability of junاثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانشآموزان پسر ناسازگار متوسطه اول2092279719710.29252/apsy.13.2.209FAجواد جوانمردفریمان/دانشگاه آزاد اسلامی زرندعلیرضا رجاییگروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایرانفرشید خسروپورگروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایرانJournal Article20180528Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of group<br />positive psychotherapy on compatibility of junior high school maladaptive<br />boy students. Method: A quasi-experimental method was used with a control<br />group and a pre-test, a post-test and a Three-month follow-up. The statistical<br />population consisted of 240 male students of the seventh, eighth and ninth<br />grades studying during the academic year 2017-18 in Ayatollah Khamenei<br />Junior High School located in City of Fariman in Khorasan Razavi province<br />in north eastern Iran. Non random sampling was used as a first step when five<br />high schools were selected with the highest reported rate of maladaptive<br />students. From these, one high school was chosen at random and 50 students<br />with high scores of maladaptation were selected and randomly allocated to<br />the experimental and control groups. Finally, 17 people in the control group<br />And 17 people remained in the experimental group. Data collection tools were<br />as follows: questionnaire for adapting high school students of Sin and Song<br />(2001) And the program of positive psychology (Moghayar- Moey, 2009,<br />Berati's translation, 2012) which was conducted in 11 sessions of 60-minutes<br />once a week. Data was analyzed using mixed variance analysis with repeated<br />measures. Results: results showed that Group Based Positive Psychotherapy<br />had a significant effect on overall adaptation (F= 19.60, P= 0.01), educational<br />adaptability (F= 8.04, P= 0.01), social adaptability (F= 7.55 P= 0.00) and<br />emotional adaptability (F= 3.76, P= 0.05) and that this effect remained stable<br />after the follow-up phase. Conclusion: Since positive psychotherapy,<br />decreases students’ maladaptive behaviors by increasing satisfaction from<br />others, recognizing their own abilities and also the ability of others and<br />managing negative emotions, it can be used to reduce students' maladaptive<br />problems in schools. هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر گروهی بر سازگاری دانشآموزان پسر ناسازگار متوسطه اول بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه، پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری 3 ماهه و جامعه آماری شامل 240 دانشآموز پسر پایه هفتم، هشتم و نهم، دوره متوسطه اول، مدرسه آیت الله خامنهای ، شهرستان فریمان خراسان رضوی در سال تحصیلی 97- 1396 بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، از میان 5 مدرسه پسرانه شهرستان که دارای بیشترین دانشآموزان ناسازگار بود؛ 1 مدرسه به تصادف انتخاب و 50 دانشآموز که نمرههای بالایی در ناسازگاری داشتند؛ انتخاب و به شکل تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و بعد از ریزش نمونهها 17 نفر در گروه گواه و 17 نفر در گروه آزمایش باقی ماندند. ابزارهای گردآوری دادهها، پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها و سینگ 1993 و برنامه درمانی روانشناسی مثبتگرای مگیارموئی، 2009 بود که در 10 جلسه 60 دقیقهای، هفتهای یکبار در مورد گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که رواندرمانی مثبت نگر گروهی بر سازگاری کل (60/19 =F، 01/0 =P)، سازگاری آموزشی (04/8 =F، 01/0 =P)، سازگاری اجتماعی (55/7 =F، 01/0 =P) و سازگاری عاطفی (76/3 =F، 05/0 =P) اثر داشته و این اثر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که رواندرمانی مثبت نگر باعث شناخت تواناییهای خود و دیگران، مدیریت هیجانهای منفی و افزایش رضایت اطرافیان از دانشآموز و در نتیجه کاهش ناسازگاری آنها میشود؛ بنابراین میتوان از آن بهعنوان روش مداخلهای مؤثری برای کاهش ناسازگاری کودکان و نوجوانان در مدارس استفاده کرد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113220191023Effectiveness of Emotional Regulation Training in improving adaptability and social adequacy of students
with learning disabilitiesاثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری و کفایت اجتماعی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری2292509720210.29252/apsy.13.2.229FAیوسف دهقانیاستادیار رواشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانصادق حکمتیان فردکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران0000-0001-9775-8966لیلا کامرانکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانJournal Article20181204Aim: Research aim was to determine the effectiveness of Emotion Regulation<br />Training on improving social, emotional and educational adjustment and social<br />quality of students with learning disabilities. Methods: Research method was<br />quasi-experimental with control, experimental group and pretest, posttest, and<br />a 2 months follow up. The statistical population consisted of 497 third to sixth<br />grade female and male primary school students with a variety of learning<br />disabilities who were referred to the Center for Learning Disabilities of Bushehr<br />province’s Department of Education during the 2017-2018 school year. Of<br />these, using convenience sampling and considering the requirements of the<br />research project, 148 students were short-listed in the first stage, and of these,<br />40 students were selected and assigned to an experimental group and a control<br />group. The measurement tools were Singha and Sing Compatibility<br />Questionnaire 1993 and Fellner, Lease & Philips Social Competence Scale<br />1990. Questionnaires were administered to both groups in three phases. The<br />experimental group went through eight ninety-minute sessions of Emotion<br />Regulation Training, once a week using the method developed by Allen,<br />McHugh and Barlow 2009. Data was analyzed using mixed variance analysis<br />with repeated measures design. Results: Findings showed that Emotion<br />Regulation Training has a significant effect on improving social adjustment (F=<br />4.218, P= 0.025), educational adjustment (F= 5.802, P= 0.002), emotional<br />adjustment (F= 5.472, P= 0.036), and social adequacy (F= 5.463, P= 0.015) of<br />students with learning disabilities, and this effect remains unchanged in the<br />two-month follow-up phase. Conclusion: Since Emotion Regulation Training<br />helps improve the individuals’ interactions with peers and increases their<br />awareness, acceptance and emotional expression, such training can be used as<br />an effective intervention method to improve social, emotional and educational<br />adjustment and social adequacy of students with various learning disabilities<br />and also students with similar disabilities. هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی و کفایت اجتماعی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی، با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم تا ششم دوره ابتدایی دچار انواع ناتوانی یادگیری مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر به تعداد 497 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بود. از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس ابتدا 148 نفر که ویژگیهای لازم را داشتند؛ فهرست و سپس 40 نفر انتخاب و در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ 1993، مقیاس کفایت اجتماعی فلنر و لیس و فیلیپس 1990 بود که در سه مرحله در هر دو گروه و برنامه آموزشی تنظیم هیجان آلن، مکهاگ و بارلو 2009 بود که طی 8 جلسه 5/1 ساعته، یکبار در هفته در گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد؛ آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی (۲18/4 =F، ۰25/0 =P)، سازگاری تحصیلی (802/5 =F، ۰02/0 =P)، سازگاری هیجانی (472/5 =F، 036/0 =P) و کفایت اجتماعی (463/5 =F، 015/0 =P) دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری اثر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش تنظیم هیجان سبب ارتقاء تعامل فرد با همسالها، افزایش آگاهی، پذیرش و ابراز هیجانهای او میشود؛ میتوان از آن بهعنوان روش مداخلهای مؤثری برای بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی و کفایت اجتماعی دانشآموزان دچار انواع ناتوانی یادگیری و نیز دچار ناتوانیهای مشابه استفاده کرد دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113220191023Effectiveness of medication, neurofeedback and combination therapy on memory space of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD)اثربخشی دارو درمانگری، پسخوراند عصبی و درمان ترکیبی بر فراخنای حافظه کودکان دچار نارسایی توجه و فزون کنشی2512699720710.29252/apsy.13.2.251FAلیلا ناظم زاده گوکیدانشگاه آزاد واحد تهران جنوبحسن شمس اسفندآباددانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین0000000316956747Journal Article20181119Aim: This study aims to determine the efficacy of drug therapy in comparison<br />with Neurological Feedback vs a combination of both on the memory of<br />children with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD). Method: The<br />method was quasi-experimental with control group and pre-test, post-test, and<br />three a three month follow-up. The statistical population included 118 children<br />aged six to eleven years with ADHD who were referred to the Shahed and<br />Isargar Center in South East of Tehran in winter 2017. From this population,<br />80 children who received low scores in 4<br />th edition of Wechsler Intelligence<br />Memory Test, 2003 and had met research criteria were selected and randomly<br />divided into three experimental and one control groups. The experimental<br />groups underwent medication therapy with Ritalin tablets, Lubar’s (2013)<br />Neurological Feedback Program, and combination therapy in 25 sessions of 40<br />minutes twice a week. Results: Results showed that medication therapy (F=<br />23.51, P= 0.001), Neurological Feedback (F= 30.20, P= 0.001) and<br />combination therapy (F= 42, P= 0.001) had a significant incremental effect the<br />memory of children with ADHD. However comparisons of treatments showed<br />that combination therapy had a greater effect than the other two treatments, and<br />this effect remained stable for all three treatments at the follow up period.<br />Conclusion: Since combination therapy leads to increased memory of the<br />children with ADHD and on the other hand, it includes both drug therapy and<br />neurological feedback; hence, it can be considered as a more effective treatment<br />than other treatments in increasing the memory of children with ADHD. هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی دارو درمانگری در مقایسه با پسخوراند عصبی و درمان ترکیبی بر فراخنای حافظه کودکان دچار نارسایی توجه و فزون کنشی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری سه ماهه و جامعه آماری 118 نفر از کودکان 6 تا 11 ساله دارای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی بود که در زمستان سال 1396 به مرکز مشاوره شاهد و ایثارگر جنوب شرق تهران مراجعه کرده بودند. از این جامعه 80 کودک که در آزمون فراخنای حافظه هوش نسخه چهار وکسلر کودکان 2003، یک نمره انحراف معیار پایینتر از میانگین برابر با 30/7 را کسب کرده بودند و ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند؛ بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی، در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه کاربندی شدند. گروههای آزمایشی در 25 جلسه 40 دقیقهای هر هفته دو جلسه تحت مداخلههای دارو درمانگری با قرص ریتالین، برنامه پسخوراند عصبی لوبار (2013) و درمان ترکیبی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلههای دارو درمانگری (50/23 =F، 001/0 =P)، پسخوراند عصبی (20/30 =F، 001/0 =P)و درمان ترکیبی (42 =F، 001/0 =P) فراخنای حافظه کودکان دچار نارسایی توجه/فزون کنشی را افزایش دادهاند و مقایسه درمانها نشان داد که درمان ترکیبی تأثیر بیشتری نسبت به دو درمان دیگر دارد و این تأثیر در هر سه روش درمانی در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که درمان ترکیبی منجر به افزایش فراخنای حافظه کودکان میشود و از سوی دیگر هم شامل دارو درمانگری و هم پسخوراند عصبی است؛ از این رو، میتوان آن را روش مؤثرتری نسبت به دو درمان دیگر در افزایش فراخنای حافظه کودکان دچار نارسایی توجه/فزون کنشی به شمار آورد.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113220191023Effectiveness of Computerized Cognitive Rehabilitation on working memory, sustained attention and math performance in children with autism spectrum disordersاثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر حافظه کاری، توجه پایدار و عملکرد ریاضی کودکان دچار اختلالهای طیف اُتیسم2712939721210.29252/apsy.13.2.271FAندا نظربلنداستادیار گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-0434-1756الهام نوحه گریدانشگاه شهید بهشتیوحید صادقی فیروزآبادیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190221Aim: The aim of the present study was to determine the effectiveness of<br />Computerized Cognitive Rehabilitation (CCR) on working memory,<br />sustained attention, and math performance in children with autism spectrum<br />disorder. Method: The study method was quasi-experimental with pretest/post-test/follow-up design and the statistical population was estimated to<br />be 180 children, included all children with autism spectrum disorder in<br />Tehran. These were referred to “Neda e Asr”, “Beh Ara” and “Second of<br />April” centers during the years 2017-2018. Among them, 24 children with<br />moderate to high performance, were selected using convenient sampling due<br />to including criteria and randomly assigned to experimental and control<br />groups. Ravens Progressive Matrices 1938, was used to examine participants'<br />belonging to the normal range of intelligence and then Iran Key Math<br />Diagnostic Test 1998 and Cambridge Neuropsychological Test Automated<br />Battery 1980 were played for both groups in three consecutives of pretest,<br />post-test and follow-up and the Captain’s Log Mind Power Builder Manual<br />2000 was presented to the experimental group in 16 sessions of 60 minutes<br />twice a week and data were analyzed using mixed variance analysis with<br />repeated measurements. Results: The results showed that the interaction<br />effect of the intra-subject for all three variables include mathematical<br />Performance (F= 7.66, P= 0.002), working memory (F= 22.58, P= 0.001) and<br />constant attention (F= 9.16, P= 0. 001) were significant. Conclusion: Such<br />findings can confirm the possibility of taking advantage of technology to<br />improve the cognitive functions of people with autism spectrum disorder<br />while significantly reducing therapeutic costs. Computerized Captain’s Log<br />Mind Power Builder Manual can also be an appropriate instrument to teach<br />such cognitive abilities to children with autism spectrum disorderهدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر حافظه کاری و توجه پایدار و عملکرد ریاضی کودکان دچار اختلالهای طیف اُتیسم بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و جامعه آماری حدود 180 نفر کودک دچار اختلالهای طیف اُتیسم شهر تهران بود که طی سالهای 1396 و 1397 به مراکز «ندای عصر»، «به آرا» و «دوم آوریل» مراجعه کرده بودند. از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس 24 کودک با عملکرد متوسط و بالا که دارای ملاکهای ورود به پژوهش بودند و در آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون 1938 از نظر هوشی در محدوده بهنجار قرار داشتند؛ انتخاب و بهطورتصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. آزمون ریاضیات ایران کی مت 1998، آزمون عصب روانشناختی کمبریج 1980 در سه مرحله در مورد هر دو گروه و بسته توانبخشی شناختی رایانهای کاپیتان لاگ 2000 در 16 جلسه 60 دقیقهای هفتهای دو بار در مورد گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی رایانهای عملکرد ریاضی (66/7=F، 002/0=P)، حافظه کاری (58/22=F، 001/0=P) و توجه پایدار (16/9=F، 001/0=P) کودکان دچار اختلالهای طیف اُتیسم را بهبود بخشیده و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است. نتیجهگیری: از آنجا که این برنامه به دلیل طراحی جذاب دیداری/شنیداری و سطح دشواری افزایشی تدریجی منجر به بهبود حافظه کاری، توجه پایدار و عملکرد ریاضی کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم میشود؛ پیشنهاد میشود که از این فناوری با صرف هزینههای درمانی کمتر برای درمان و بهبود کارکردهای شناختی افراد دچار اختلالهای طیف اُتیسم و اختلالهای مشابه استفاده شود.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113220191023The mediating role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in the relationship between personality traits with somatization symptoms of female university studentsنقش میانجیگر راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با نشانههای جسمانی سازی دانشجویان دختر2953169721910.29252/apsy.13.2.295FAمهدی رزاق پوردانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملیعلی اصغر حسین زادهدانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا... آملیJournal Article20180930Aim: The purpose of this study was to determine the mediating role of<br />Cognitive Emotion Regulation Strategies in the relationship between<br />personality features with somatization symptoms. Method: The research<br />method was descriptive-correlational and the statistical population of the study<br />consisted of all female students of Islamic Azad University, Ayatollah Amoli<br />Science and Research Branch in 2016-2017 in 1150 individuals in Amol city<br />among which 285 students were selected by multi-stage sampling. In this way,<br />two faculties of humanities and basic sciences were chosen (from the former,<br />faculties of Law and Accounting and from the latter, Pure and Applied<br />Chemistry were selected. Four classes from each faculty were selected<br />amounting to 250 students (15 students for each of the variables in the study).<br />The study tools included NEO-Five Factor Inventory by Costa & McCrae<br />1985; Cognitive Emotion Regulation by Garnefski, Kraaij & Spinhoven (2001)<br />and symptom checklist 90 revised by Derogatis, Rickels & Rock (1976). After<br />removal of three distortion questionnaires and one outlier, data analysis was<br />performed using structural equation modeling method. Results: The results of<br />this study showed that among the personality traits, only the indirect path<br />coefficients between extraversion (β= -0.106, P= 0.02) and conscientiousness<br />(β= -0.132, P= 0.02) with somatization symptoms were negative and<br />significant. Among the Cognitive Emotion Regulation Strategies, only path<br />coefficient of negative strategies with somatization symptoms (β= 0.470, P=<br />0.001) was positive and significant. Conclusion: Positive Cognitive Emotion<br />Regulation training is recommended for coping with environmental events and<br />modifying personality manifestations in people with somatization symptoms.هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با نشانههای جسمانیسازی بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات آیت ا... آملی در سال 1396 بهتعداد 1150 نفر بود که از میان آنها 285 دانشجو به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پنج عاملی نئو مکری و کاستا ۱۹۸۵؛ پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهاون (2001) و چک لیست تجدیدنظر شده نشانههای روانی درایگاتوس، ریکلز و راک (1976) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلههای ساختاری انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد از بین ویژگیهای شخصیتی تنها ضرایب مسیر غیرمستقیم بین برونگرایی (106/0-=β، 02/0=P) و وظیفهشناسی (132/0-=β، 02/0=P) با نشانههای جسمانیسازی منفی و معنادار بود. از بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی تنها ضریب مسیر راهبردهای منفی با نشانههای جسمانی سازی (470=β، 001/0=P) مثبت و معنادار بود. نتیجهگیری: آموزش تنظیم مثبت شناختی هیجان در جهت مقابله با رویدادهای محیطی و تعدیل تظاهرات شخصیتی در افراد دچار اختلال جسمانیسازی پیشنهاد میشود.دانشگاه شهید بهشتیفصلنامه روانشناسی کاربردی2008-433113220191023Psychometric properties of Motivational Structure Questionnaire in female and male second secondary education adolescentویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ساختار انگیزشی در نوجوانان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم3173339722210.29252/apsy.13.2.317FAعصمت ابراهیمیدانشجوی دکتریخدیجه ابوالمعالی الحسینیدانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنکیانوش هاشمیاندانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنJournal Article20180819Aim: The study purpose was to determine the psychometric properties of the<br />motivational structure questionnaire in adolescents. Method: Research method<br />was correlational and the statistical population included all female and male<br />adolescents from second secondary education in Tehran's 22nd district to<br />177000 people in the 2016-2017 academic year among whom based on Comrey<br />& Lee (2016) suggestion 426 were selected using multi-stage sampling method.<br />In the first stage, three direction, the north, center and south of Tehran map, in<br />the second stage, three regions, 1, 5 and 18 of each direction and in the last<br />stage of each region randomly Shahid Motahari and Somayeh High Schools<br />from District 1, Shahid Amoyan and Ayin Tarbiat from District 5 and Shahid<br />Mofeghian and Farzanegan from 18 District were selected. The research tool<br />was the Personal Concerns Inventory by Cox & Klinger (2004). After removal<br />of 6 distortion questionnaires and 2 outliers, 418 student data were analyzed<br />using confirmatory factor analysis. Results: The results showed that fitness<br />indices of confirmatory factor analysis, confirmatory factor fitness indicators<br />with the exception of the Chi-squared which was equal to 357.58 in 0.001<br />significant level, support the pattern of two components of adaptive and nonadaptive motivational structures and Cronbach's alpha coefficients for adaptive<br />and non-adaptive motivational structures is respectively 0.73 and 0.77.<br />Conclusion: According to the results, the motivational structure scale has<br />appropriate validity and reliability, and it can be used to measure the<br />motivational structure of students, as well as to prevent and detect cognitive,<br />emotional and behavioral damages in schools.هدف: هدف پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ساختار انگیزشی در نوجوانان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمام نوجوانان دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه دوم مناطق 22 گانه تهران به تعداد 177000 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنها بنا بر پیشنهاد کورمی و لی (2016)، 426 نفر به روش نمونه برداری چند مرحلهای انتخاب شد. در مرحله اول سه جهت شمال، مرکز و جنوب نقشه تهران، در مرحله دوم سه منطقه 1، 5 و 18 و در مرحله آخر از هر منطقه بهطور تصادفی دبیرستانهای شهید مطهری و سمیه از منطقه 1، شهید عموییان و آیین تربیت از منطقه 5 و شهید موفقیان و فرزانگان از منطقه 18 انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه اهداف فردی کاکس و کلینگر (2004) بود. پس از حذف 6 پرسشنامه مخدوش و 2 داده پرت، دادههای 418 دانشآموز با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی به استثنای شاخص χ2 که برابر با58/357 و در سطح 001/0 معنادار بود؛ از الگوی دو مؤلفهای ساختار انگیزشی انطباقی و غیرانطباقی حمایت میکنند و ضریب آلفای کرونباخ برای ساختار انگیزشی انطباقی و غیرانطباقی به ترتیب برابر 73/0 و 77/0 بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش مقیاس ساختار انگیزشی دارای روایی و اعتبار مناسب است و میتوان از آن برای سنجش ساختار انگیزشی نوجوانان دختر و پسر و نیز پیشگیری و تشخیص آسیبهای شناختی، هیجانی و رفتاری آنها در مدارس استفاده کرد.