چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ارائه مطالب آموزشی در دو وجه حسی از طریق متن گفتاری و متن نوشتاری و کنترل سرعت ارائهی مطالب از طریق یادگیرنده سرعت در برابر سیستم سرعت، بر میزان یادگیری و عملکرد دانشآموزان در محیط یادگیری چندرسانهای بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح عاملی 2×2 و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم متوسطهی شهر تهران در سال تحصیلی 90-1389 بود که 100 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش آزمونهای دانش قبلی، یادسپاری و انتقال و قطعههای معنیدار شکلگیری صاعقه بود که طی 16 مرحله در قالب تصاویر متحرک آموزشی به آزمودنیها در قالب 4 گروه آزمایشی ارائه شد. یافتهها: نتایج نشان داد در شرایط یادگیرنده-سرعت گروه نوشتاری بهطور معنیدار زمان بیشتری را برای مطالعه تصاویر نسبت به گروه گفتاری صرف کردند. نتیجهگیری: در طراحی محیطهای یادگیری چندرسانهای باید اصول طراحی آموزشی و تواناییهای شناختی و فراشناختی یادگیرندهها مدنظر قرار گیرد. زیرا کنترل سرعت ارائهی مطلب توسط یادگیرنده در صورتیکه محتوی متناسب با سطح دانش قبلی یادگیرنده باشد، با کاهش میزان اطلاعاتی که در حافظهی کاری پردازش میشود بار شناختی را کاهش میدهد و ساماندهی و یکپارچهسازی مطالب ارائه شده را بهبود میبخشد.
حسنآبادی، حمیدرضا.، سرمد، زهره.، و قاضیطباطبایی، محمود. (1387). مدیریت تقسیم توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چندرسانهای: شواهدی برای سامانههای پردازش دوگانه در حافظهیکاری. فصلنامهی علمی– پژوهشی روانشناسان ایران، سال پنجم، (17): 41 -27
Chung, W. H. (2006). The effects of presentation pace and modality on learning a multimedia science lesson. Dissertation for the degree of philosophy doctor, University of Texas at Austin.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural science (2nd Ed.). New York: Academic Press.
Domagk, S., Schwartz, R. N., & Plass, J. L. (2010). Interactivity in multimedia learning: An integrated model computers in human behavior, Computers in human behavior, 26: 1024-1033.
Evans, C., & Gibbons, N. J. (2007). The interactivity effect in multimedia learning, Computers & Education, 49: 1147-1160.
Ginns, P. (2005). Meta-analysis of the modality effect, Learning and Instruction, 15: 313-331.
Harskamp, E. G., Mayer, R. E., & Suhre, C. (2007). Does the modality principle for multimedia learning apply to science classrooms? Learning and Instruction, 17: 465-477.
Hasler, B. S., Kersten, B., & Sweller, J. (2007). Learner control, cognitive load and instructional animation, Applied Cognitive Psychology, 21: 713-729.
Kirk, R. E. (1995). Experimental design: procedures for the behavioural science (3rd Ed.). New York: Wadsworth Publishing Co.
Kuhl, T., Eitel, A., Damnik, G., & Korndle, H. (2014). The impact of disfluency, pacing, and students’ need for cognition on learning with multimedia, Computers in Human Behavior,35: 189-198.
Mayer, R. E. (1997). Multimedia learning: Are we asking the right questions? Educational Psychologist, 32(1): 1-19.
Mayer, R. E. (2001). Multi Mayer, R. E., & Chandler, P (2001): When learning is just a click away: Does simple user interaction foster deeper understanding of multimedia messages? Journal of Educational Psychology, 93: 390-397.
Mayer, R. E., Multi Mayer, R. E., & Chandler, P. (2001): When learning is just a click away: Does simple user interaction foster deeper understanding of multimedia messages?, Journal of Educational Psychology, 93: 390-397.
Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. In R. Mayer (Ed.), Cambridge handbook Cambridge University Press of multimedia learning (pp. 31-48). New York: Cambridge University Press.
Mayer, R. E. (2014). Incorporating motivation into multimedia learning, Learning and Instruction, 29: 171-173.
Mayer, R. E., & Colvin Clark, R. (2008). E-Learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning, Essential resources for training and HR professionals, Pfeiffer.
Moreno, R., & Mayer, R. E. (2002). Aids to computer- based multimedia learning, Learning and Instruction, 12: 107-119.
Moreno, R., & Mayer, R. E. (2007). Interactive multimodal learning environments special issue on interactive learning environments: Contemporary issues and trends, Educational Psychology Review, 19: 309-326.
Moreno, R., & Valdez, A. (2005). Cognitive load and learning effects of having students organize pictures and words in multimedia environments: The role of student interactivity and feedback, 53: 1042-1629.
Moreno, R. (2007). Optimizing learning from animations by minimizing cognitive load: Cognitive and affective consequences of signaling and segmentation methods, Applied Cognitive Psychology, 21: 1-17.
Sanchez, E., & Garcia-Rodicio, H. (2008). The use of modality in the design of verbal aids in computer-based learning environments. Interacting with computers, 10: 1016.
Segers, E., Verhoeven, L., & Hendrikse, N. H. (2008). Cognitive processes in children s multimedia text learning, Applied cognitive psychology, 22: 375-387.
Schmidt-Weigand, F., Kohnert, A., & Glowalla, U. (2009). A closer look at split visual attention in system- and self-paced instruction in multimedia learning, Learning and instruction: 1-11.
Stiller, K. D., Freitag, A., Zinnbauer, P., & Freitag, C. (2009). How pacing of multimedia instructions can influence modality effects: A case of superiority of visual texts, Australasian journal of educational technology, 25(2): 184-203.
Tabbers, H. K. (2002). The modality of text in multimedia instructions: refining the design guidelines, unpublished doctoral dissertation, Open University of the Netherlands, Heerlen. Retrieved August 10, 2004, from Open University of the Netherlands.
Tabbers, H. K., Martens, R. L., & Van Merrienboer, J. J. G. (2001). The modality effect in multimedia instructions, Open University of the Netherlands: Educational technology expertise center, NL-6401.
Tabbers, H. K., Martens, R. L., & Van Merrienboer, J. J. G. (2004). Multimedia instructions and cognitive load theory: effect of modality and cueing, British Journal of Educational Psychology, 74: 71-81.
Van Gerven, P. W. M., Paas, F., Van Merrienboer, J. J. G., & Schmidt, H. G. (2006). Modality and variability as factors in training the elderly. Applied cognitive psychology, 20: 311-320.
Yeung, A. S., Jin, P., & sweller, J. (1997). Cognitive load and learner expertise: Split- attention and redundancy effects in reading with explanatory notes, Contemporary Educational Psychology, 23: 1-21.