تدوین و اعتباریابی بسته روانی- آموزشی مبتنی بر استعاره‌ برای تبیین و مفهوم‌سازی طرح‌واره‌های حوزه خودگردانی و عملکرد مختل

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

چکیده

هدف: به دلیل بومی نبودن منابع اصلی روان‌شناسی یکی از چالش‌های درمانگران ایرانی، نحوه ارائه مطالب و مداخلات روان‌شناختی به مراجعان است. طراحی و استفاده از استعاره‌های متناسب بافرهنگ و شرایط مراجع ایرانی به رفع این مسئله کمک می‌کند.  این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار یابی بسته روانی- آموزشی مبتنی بر استعاره‌ برای تبیین و مفهوم‌سازی طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه حوزه خودگردانی و عملکرد مختل انجام‌شده است.
 
روش: پژوهشگر بر اساس مبانی طرح‌واره درمانی و استعاره‌های مراجعان، برای هر طرح‌واره حوزه خودگردانی و عملکرد مختل 5 استعاره (درمجموع 20 استعاره) طراحی و تدوین کرد و برای اعتبار یابی در اختیار پنل متخصصان 13 نفری قرار داد تا علاوه بر روایی کیفی، روایی محتوایی به شیوه کمی نیز انجام شود. در اعتبار یابی کمی از دو ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد.
 
یافته‌ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که از بین 20 استعاره، 17 استعاره مقدار ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوایی بالاتر از اندازه موردنیاز )54/0≤ CVR ) و 79/0≤ (CVI را به دست آورده و معتبر شناخته شدند.
 
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیرات و کاربردهای استعاره در فرایند آموزش و روان‌درمانی و بر اساس نتایج اعتبار یابی استعاره‌های طراحی‌شده، می‌توان از این بسته روانی- آموزشی، در آموزش و جلسات طرح‌واره درمانی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing of a Metaphor-based Psychoeducational Packag Explain and Conceptualize Impaired Autonomy and Performance Schemas

نویسندگان [English]

  • Masoud Alikhani 1
  • Ghasem Naziri 2
  • Masoud Mohammadi 2
  • Sajad Aminimanesh 2
1 P.h.D. Student, Department of Clinical Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz. Iran.
2 Assistant Professor Department of clinical psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz. Iran.
چکیده [English]

Aim: Due to the non-indigenous origins of psychological sources, Iranian psychotherapists face challenges in presenting psychological interventions and material to patients. Designing and utilizing metaphors that are culturally appropriate for Iranian clients can help address this issue. This research aims to design and evaluate a metaphor-based psychoeducational package to explain and conceptualize early maladaptive schemas in the autonomy and performance domains.
 
Method: Drawing on schema therapy and client metaphors, the researcher designed and prepared five metaphors for each schema in the autonomy and performance domains, totaling 20 metaphors. These metaphors were presented to an expert panel of 13 members to test their qualitative and quantitative content validity. Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI) were used for quantitative validation.
 
Results: The statistical analysis indicated that 17 out of the 20 metaphors had CVR and CVI values higher than the required threshold, thus proving valid.
 
Conclusions: Given the benefits and applications of metaphors in education and psychotherapy, and based on the validation of the designed metaphors, this psychoeducational package can be effectively employed in educational and schema therapy sessions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metaphor
  • Dependence/ Incompetence
  • Vulnerability to Harm or Illness
  • Enmeshment/ Undeveloped Self
  • Failure
  1. Abusaeidi Moghadam ,N., Sanagouye Moharer, Gh. R., & Shirazi,M. (2019). Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on feelings of loneliness, shame, and guilt in female applicants for divorce. Quarterly of Applied Psychology, Vol. 14, No. 1(53), Spring 2020, 35-54. [Link]

    Aboutaleb Karkavand, A., & Kazemi Rashenani, M. (2021). "The     Role of Metaphors in New Psychology Approaches." Tehran: Khat-e Akhar Publications.[Link]

    Al-Khaza’leh, B. A., & Alzubi, A. A. F. (2022). The Metaphorical Conceptualization of Love in English and Arabic Songs: A Contrastive Study. Theory and Practice in Language Studies, 12(6), 1189-1199. [Link]

    Barker, P. (1985). Using metaphors in psychotherapy.NewYork: Brunner/Maze, pp 221 [Link]

    Barton, G., Brömdal, A., Burke, K., Fanshawe, M., Farwell, V., Larsen, E., & Pillay, Y. (2022). Publishing in the academy: An arts-based, metaphorical reflection towards self-care. The Australian Educational Researcher, 1-22. [Link]

    1. Behbahani,M., & Ghorbanshiroodi,.SH. The Effectiveness of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment on Marital Intimacy and Sexual Satisfaction in Premenopausal Women Referred. Quarterly of Applied Psychology, Vol. 14, No. 4 (56), Winter 2020, 369-389

    Brekhus, W. H., & Ignatow, G. (2019). The Oxford handbook of cognitive sociology. Oxford University Press.  [Link]

    Butler, G., Fennell, M., Hackmann, A. (2008). Cognitive behavioral therapy for anxiety disorders. New York: Guilford. [Link]

     Cameron. L . (2003). Metaphor in educational discourse. Advances in Applied Linguistics. London, UK: Continuum, 2003 0-8264-4940-9. [Link]

    Calvert, F., Smith, E., Brockman, R., & Simpson, S. (2018). Group schema therapy for eating disorders: study protocol. Journal of eating disorders, 6(1), 1-7.  [Link]

    Canal, P., Bischetti, L., Bertini, C., Ricci, I., Lecce, S., & Bambini, V. (2022). N400 differences between physical and mental metaphors: The role of Theories of Mind. Brain and Cognition, 161, 105879. [Link]

    Csatár, P. (2022). Extended conceptual metaphor theory. Acta Linguistica Academica. 69 (2), 263–270. https://doi.org/10.1556/2062.2021.00528. [Link]

    Doering, S. (2019). Borderline personality disorder in patients with medical illness: a review of assessment, prevalence, and treatment options. Psychosomatic medicine, 81(7), 584-594.  [Link]

    Ervas, F. Roosi, M.G. Ojha, A., & Indurkhya, B. (2021). The Double Framing Effect of Emotive Metaphors in Argumentation. Frontiers in Psychology .www.frontiersin.org.published: 14 June 2021. doi: 10.3389/fpsyg.2021.628460. [Link]

    Flotman, A.-P., & Barnard, A. (2022). THE EVOLUTION OF PERSONAL FRAMES OF REFERENCE: METAPHORS AS POTENTIAL SPACE. International Journal of Doctoral Studies, 17. [Link]

    Forgács, B. (2022). The pragmatic functions of metaphorical language. In A Life in Cognition. Springer Verlag. 41-57. [Link]

    Habibi,.A., & Adnvar., M. (2017). Factor Analysis and Structural Equation Modeling.Tehran: Jahad Daneshgahi Publications. Sixth edition. [Link]  

    Kopp, R. R. (1995). Metaphor therapy: Using client-generated metaphors in psychotherapy. NewYork: Brunner/mazel. [Link]

    Mathieson, F. (2019). Metaphor in Cognitive Behaviour Therapy (Thesis, Doctor of Philosophy). University of Otago. Retrieved from http://hdl.handle.net /10523/9720. [Link]

    Padesky, C. (1991). Schema as self-prejudice. International Cognitive Therapy  Newsletter, 6, 6-7. [Link]

    Rosenhan, C., & Galloway, N. (2019). Creativity, self-reflection and subversion: Poetry writing for Global Englishes awareness raising. System, 84, 1-13. [Link]

    Stevens, B., & Eckhard, R., Breaking Negative Relationship Patterns:

     A Schema Therapy Self-help and Support Book. Translated by     Adele Samimi, Sa'adeh Malekasgar, and Maryam Hedayati (2020). Tehran: Arjmand Publications[Link].

    Stott, R. Mansell, W. Salkovskis, P. Lavender, A., & Cartwright-Hatton, S. (2010). Oxford Guide to Metaphors in CBT: Building Cognitive Bridges. Oxford: Oxford University Press. [Link]

    Thibodeau, P. H., Matlock, T., & Flusberg, S. J. (2019). The role of metaphor in communication and thought. Language and Linguistics Compass, 13(5), e12327. [Link]

    Torres-Martínez, S. (2022). Metaphors are embodied otherwise they would not be metaphors. Linguistics Vanguard. 1-12. DOI:10.1515/lingvan-2019-0083. [Link]

    turneke, nicholas (2017). Metaphor in Practice: A Professional's Guide to Using the Science of Language in Psychotherapy. context Press. [Link]

    Verovšek, P. J. (2019). Social criticism as medical diagnosis? On the role of social pathology and crisis within critical theory. Thesis Eleven, 155(1), 109-126. [Link]

    Van der Hart, O. Witztum, E., & Friedman, B. (1988). The use of metaphor         in psychotherapy. Journal of  Contemporary Psychotherapy 18, pages270–290. [Link]

    Young, Jeffrey, Janet Klosko, Weishaar Majorie. Schema Therapy: A       Practitioner's Guide. Translated by Hassan Hamidpour and Zahra   Andouz (2015). Tehran: Arjmand Publications[Link].