مقایسه توانایی سازمان‌دهی زمانی در کودکان دچار اختلال‌های یادگیری و کودکان عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین توانایی سازمان‌دهی زمانی دیداری و شنیداری در کودکان دچار اختلال یادگیری در مقایسه با کودکان عادی صورت گرفت. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پایه سوم تا ششم مقطع ابتدایی ارجاع داده شده به‌مراکز اختلال‌های یادگیری پیشتاران و فرزانگان شهرستان سقز به‌تعداد 400 نفر و نیز 2500 دانش‌آموز عادی مدارس ابتدایی در سال 1393 بود. تعداد 28 کودک دچار اختلال یادگیری به‌صورت در دسترس و 41 کودک عادی به‌صورت تصادفی از دو مدرسه پسرانه وحدت و دانش و دو مدرسه دخترانه استقلال 2 و الزهرا به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون ضرب آهنگی استامباک 1960 بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد کودکان دچار اختلال‌های یادگیری در مقایسه با کودکان عادی از توانایی سازمان‌دهی زمانی شنیداری و دیداری پایین‌تری برخوردارند. نتیجه‌گیری: با توجه  به سازمان‌دهی زمانی شنیداری و دیداری پایین‌تر کودکان دچار اختلال‌های یادگیری نسبت به کودکان عادی پیشنهاد می‌شود برنامه‌های مداخلاتی جهت بهبود سازماندهی زمانی کودکان دچار اختلال‌های یادگیری طراحی و همچنین در به‌کارگیری مداخله‌ها و راهبردهای درمانی برای این کودکان به این تفاوت‌ها توجه شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study on ability of timing skills in children with learning disabilities and normal children

چکیده [English]

Timing is an important component in cognitive functions which plays fundamental role in all motor-cognitions skills. Aim: Regarding the importance of timing, this research has been conducted in order to examine and compare the timing skills in children with learning disabilities and normal children. Methods: Statistical population consists of students with learning disabilities in third to sixth grade of primary schools in Saqqez in 1393. Research sample was selected in an accessible basis and 28 children with learning disabilities and 41 normal children were distinguished on this basis. The research is based on a comparative scientific method while rhythmic tests of Stambak (1960) were used to examine the timings skills. The raw inputs and data were analyzed based on Independent T test. Results: The results revealed that children with learning disabilities have less ability in timings skills comparing to normal children. Conclusion: Hence, it is necessary to consider this differences and malfunctions in therapeutic strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Disabilities
  • Stambak Rhythmic Tests
  • Timing
  1. حکمتی، عیسی.، پوراعتماد، حمید‌رضا.، و نجاتی، وحید. (1391). نقص یادگیری توالی حرکتی ضمنی در کودکان نارساخوان، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6(23): 27-41.
  2. دادستان، پریرخ. (1379). اختلال‌های زبان: روش‌های تشخیص و بازپروری (روانشناسی مرضی تحولی 3)، چاپ هفتم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
  3. رینالدز، سسیل. آر.، جان زن، ایلین. فلچر. (1391). مرجع نوروسایکولوژی بالینی کودک، ترجمه: خداپناهی، محمد کریم؛ سید موسوی، پریسا سادات؛ کشوری، فاطمه؛ گنجوی. آناهیتا. تهران، انتشارات سمت-دانشگاه شهید بهشتی تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2008).
  4. نورمحمدی، فرحناز. (1383). تأثیر موسیقی ارف در بهبود ساخت دهی زمانی (ضرب آهنگ). روانشناسی تحولی، 2: 119 – 133.
  5. هالاهان، دانیل. پی.، لوید، جان. و.، کافمن، جیمز. م.، ویس، مارگارت.، مارتینز، الیزابت. (1391). اختلال‌های یادگیری (مبانی، ویژگی‌ها و تدریس مؤثر). ترجمۀ علیزاده، حمید.، همتی علمدارلو، قربان.، رضایی دهنوی، صدیقه.، و شجاعی، ستاره. تهران: نشر ارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2005).
  6. Banai, K., Hornickel, J., Skoe, E., Nicol, T., Zecker, S., & Kraus,N. (2009). Reading and Subcortical Auditory Function. Cerebral Cortex, 19(11): 2699—2707.
  7. Banai, K., Nicol, T., Zecker, S. G., & Kraus, N. (2005). Brainstem timing: implications for cortical processing and literacy. Journal of Neuroscience, 25(43), 9850– 9857.
  8. Berninger, V. W., Abbott, R. D., Vermeulen, K., & Fulton, C. M. (2006). Paths to reading comprehension in at-risk second-grade readers. Journal of Learning Disabilities, 39(4): 334–351.
  9. Bobin-Bègue, A., Provasi, J. J. (2008). Rhythmic regulation before 4 years: Effect of an auditory tempo on motor tempo. L’annee psychologique, 108: 631-658.
  10. Bueti, D., Bahrami, B., & Walsh, V. (2008). Sensory and associative cortex in time perception. Journal of Cognitive Neuroscience, 20: 1054-1062.
  11. Cramer, A. O., Waldorp, L, J., van der Maas, H, L., & Borsboom, D. (2010). Comorbidity: A network perspective. Behavioral and Brain Sciences, 33(2-3): 137–150.
  12. Deutsch, G. K., Dougherty, R. F., Bammer, R., Siok, W. T., Gabrieli, J. D. E., & Wandell, B. (2005). Children’s reading performance is correlated with white matter structure measured by diffusion tensor imaging. Cortex, 41: 354–363.
  13. Eagleman, D. (2008). Human time perception and its illusions. Current Opinion in Neurobiology, 18(2):131-6.
  14. Eagleman, D., Tse, P., Buonomono, D., Janssen, P., Norbe, A., & Holcombe, A. (2005) Time and the brain: How subjective time relates to neural time. Journal of Neuroscience, 25(42): 10369-10371.
  15. Goswami, U. (2011). A temporal sampling framework for developmental dyslexia. Trends in Cognitive Sciences, 15: 3–10.
  16. Goswami, U. (2013). Dyslexia - in tune but out of time. Psychologist, 26(2): 106-109.
  17. Gooch, D., snowling, M. & Hulme, C. (2011). Time perception, phonological skills and executive function in children with dyslexia and/or ADHD symptoms. Journal of child psychology and psychiatry, 52(2): 195-203.
  18. Grondin, S. (2010). Timing and time perception: A review of recent behavioral and neuroscience findings and theoretical directions. Attention, perception & psychophysics, 72(3): 561-58.
  19. Huss, M., Verney, J. P., Fosker, T, Mead, N. & Goswami, U. (2011). Music, rhythm, rise time perception and developmental dyslexia: Perception of musical meter predicts reading and phonology. Cortex, 47(6): 674–689.
  20. Ivry, R. B. & Schlerf, J. E. (2008). Dedicated and intrinsic models of time perception. Trends in Cognitive Sciences. 12(7): 273–280.
  21. Kamada, K., Sawamura, Y., Takeuchi, F., Kuriki, S., Kawai, K., Morita, A., & Todo, T. (2007). Expressive and receptive language areas determined by a non-invasive reliable method using functional magnetic resonance imaging and magnetoencephalography. Neurosurgery, 60: 296–305.
  22. Kujala, T., Myllyviita, K., Tervaniemi, M., Alho, K., Kallio, J., & Naatanen, R. (2000). Basic auditory dysfunction in dyslexia as demonstrated by brain activity measurements. Psychophysiology, 37: 262–266.
  23. Mazaheri. A., Coffey-cornia, S., Manqun., G. R., Bekker, E. M., Berry, A. S., & Corbett, B. A. (2010). Functional Disconnection of Frontal Cortex and Visual Cortex in Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Biology Psychiatry, 67(17): 617-23.
  24. McAuley, J. D., Jones, M. R., Holub, S., Johnston, H. M., & Miller, N. S. (2006). The time of our lives: life span development of timing and event tracking. Journal of Experimental Psychology:General, 135(3): 348-367.
  25. McGee, R., Brodeur, D., Symons, D., Andrade, B., & Fahie, C. (2004). Time perception: does it distinguish ADHD and RD children in a clinical sample? Journal of Abnormal Child Psychology, 32: 481–490.
  26. Niogi, S. N., & McCandliss, B. D. (2006). Left lateralized white matter microstructure accounts for individual differences in reading ability and disability. Neuropsychologia, 44: 2178–2188.
  27. Overy, K. (2002) Dyslexia and Music: From Timing Deficits to Music Intervention. PhD Thesis. University of Sheffield, UK.
  28. Overy, K. (2003). Dyslexia and music from timing deficits to musical intervention. Annals of the New York Academy of Sciences, 999: 497–505.
  29. Overy, K., Nicolson, R.I., Fawcett, A.J., Clarke, E.F. (2003). Dyslexia and music: Measuring musical timing skills. Dyslexia, 9(1): 18–36.
  30. Power, A.J., Mead, N., Barnes, L. & Goswami, U. (2012). Neural entrainment to rhythmicallypresented auditory, visual and audiovisual speech in children. Frontiers in Psychology. 9(3):216.
  31. Rammsayer, T. H. (2008). Neuropharmacological approaches to human timing. Emeald Group Publishing Limited.
  32. Repp, B. H. (2005). Sensorimotor synchronization: a review of the tapping literature. Psychonomic Bulletin & Review, 12(6): 969–992.
  33. Repp, B. H., & Su, Y. H. (2013). Sensorimotor synchronization: a review of recent research (2006–2012). Psychonomic Bulletin & Review, 20(3): 403-52.
  34. Rubia, K. (2006). The neural correlates of timing functions. In J. Glicksohn & M. S. Myslobodsky (Eds.), Timing the future: The case for a time-based prospective memory (pp. 213-238). River Edge, NJ: World Scientific Publishing.
  35. Rubia, K., Halari, R., Christakou, A., & Taylor, E. (2009). Impulsiveness as a timing disturbance: neurocognitive abnormalities in attention-deficit hyperactivity disorder during temporal processes and normalization with methylphenidate. Philosophical Transactions of the Royal Society of Londan. Series B, Biological Scinces, 12; 364(1525): 1919-31.
  36. Rucklidge, J. J., & Tannock, R. (2002). Neuropsychological profiles of adolescents with ADHD: Effects of reading difficulties and gender. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43: 988–1003.
  37. Shaywitz, S. E., Morris, R., & Shaywitz, B. A. (2008). The education of dyslexic children from childhood to young adulthood. Annual Review of Psychology, 59: 451--475.
  38. Simos, P. G., Fletcher, J. M., Sarkari, S., Billingsley, R. L., Denton, C., & Papanicolaou, A. C. (2007). Altering the brain circuits for reading through intervention: a magnetic source imaging study. Neuropsychology, 21: 485–496.
  39. Smith, A. Taylor, E., Rogers, J., Newman, S., & Robia, k. (2002) Evidence for a pure time perception deficit in children with ADHD. Journal of child psychology and psychiatry, 43(4): 429-542.
  40. Tallal, P., Miller, S., & Fitch, R. H. (1993). Neurobiological basis of speech: A case for the pre-eminence of temporal processing. Annals of the New York Academy of Sciences, 682: 27-47.
  41. Thomson, J. M., & Goswami, U. (2008). Rhythmic processing in children with developmental dyslexia: Auditory and motor rhythms link to reading and spelling. Journal of Physiology – Paris, 102(1-3): 120-129.
  42. Toplak, M. E., Dockstader, C., & Tannock, R. (2006). Temporal information processing in ADHD: Findings to date and new methods. Journal of Neuroscience Methods, 151: 15–29.
  43. Vellutino, F. R., Fletcher, J, M., Snowling. M. J., & Scanlon, D. M. (2004). Specific reading disability (dyslexia): what have we learned in the past four decades? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(1): 2-40.
  44. Wolf, M. (2001). Processes underlying timing and fluency: Efficiency, automaticity, coordination and morphological awareness. In M. Wolf (Ed.), Dyslexia, fluency and the brain (pp 383–414). Timonium, MD: York Press.
  45. Wolff, P. H., Michel, G. F., & Ovrut, M. R. & Drake, C. (1990). Rate and timing precision of motor coordination in Developmental Dyslexia. Developmental Psychology, 26: 82‐89.