پرسشنامه نشانگان گستره اُتیسم: طراحی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی ابزاری بومی برای سنجش نشانگان گستره درخودماندگی و تعیینویژگیهای روان سنجی آن بود. روش: روش پژوهش از نوع مطالعات آزمونسازی و همبستگی و جامعهآماری دانشجویان دانشگاههای شهید بهشتی و تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس382 نفر از آنها و نیز 32 نفر از والدین کودکان درخودمانده مراجعهکننده به درمانگاههای توانبخشیدرخودماندگی طراحی و همزمان آزمو نهای « پرسشنامه نشانگان گستره اُتیسم » . شهر تهران انتخاب شدذهنخوانی از طریق صدا و تصاویر چشم اجرا شد. تحلیل عاملی اکتشافی، روایی هم زمان با آزمون هایذهنخوانی، روایی افتراقی بین والدین کودکان درخودمانده و همتایان عادی آنها و افتراق دو جنسمحاسبه، و برای تعیین پایایی درونی گویهها از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: تحلیل عاملی هفتعاملِ مهارتهای زبانی، ارتباطی، اجتماعی، علایق گسترده، کلنگری، همدلی و درک تلویحی را ارائهنمود. همبستگی بین پرسشنامه و آزمونهای ذهنخوانی معنیدار بود. والدین کودکان درخودماندهنسبت به همتایان دارای کودک طبیعی، و مردان در مقایسه با زنان نمرههای بالاتری کسب کردند. آلفای0 بود. نتیجهگیری: پرسشنامه نشانگان گستره اُتیسم برای ارزیابی نشانگان / کرونباخ پرسشنامه 718گستره درخودماندگی مناسب و پایایی آزمون نیز مطلوب است و نیز قابلیت افتراق والدین کودکاندرخودمانده را از افراد عادی و افتراق دو جنس از یکدیگر را دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. عبدالملکی، زهرا.، صالح صدقپور، بهرام.، بهرام، عباس و عبدالملکی، فاطمه. ( 1389 ). اعتبار و پایایی
  2. پرسشنامة خود توصیفی بدنی دختران نوجوان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، زمستان، 4
  3. .44 -56 :( پیاپی 16
  4. نجاتی، وحید.، ذبیح زاده، عباس.، ملکی، قیصر و محسنی، مصطفی. ( 1391 ). شناخت اجتماعی در
  5. بیماران دچار افسردگی عمده: شواهدی از آزمون ذهنخوانی ازطریق چشم. فصلنامه روان-
  6. .57-70 :( شناسی کاربرد . ی زمستان، 6(پیاپی 24
  7. نجاتی، وحید. و ایزدی نجف آبادی، سارا. ( 1391 ). اختلال روانی کلامی و حافظه کاری بستگان درجه
  8. .109 -114 :( یک کودکان مبتلا به اوتیسم، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلا . ن 14 (پیاپی 43
  9. نجاتی، وحید. ( 1393 ). طراحی نسخه فارسی آزمون ذهن خوانی از طریق صدا و بررسی خصوصیات
  10. .1-14 :( روان سنجی آن. مجله تحقیقات علوم رفتار . ی 1(پیاپی 12
  11. Austin, E. J. (2005). Personality correlates of the broader autism phenotype as
  12. assessed by the autism spectrum quotient (AQ). Personality and Individual
  13. Differences, 38 (2), 451–460.
  14. Auyeung, B., Allison, C., & Baron-Cohen, S. (2010). Defining the broader,
  15. medium and narrow autism phenotype among parents using the autism
  16. spectrum quotient (AQ). Molecular Autism, 1 (1), 1–10.
  17. Bailey, B., Palferman, S., Heavey, L., & Le Couteur, A., (1998). Autism: The
  18. Phenotype in Relatives. Journal of Autism and Developmental Disorders.
  19. Vol. 28, No. 5: 369-392.
  20. Baron-Cohen, S. (2009). Autism: The empathizing-systemizing (E-S) theory.
  21. Annals of the New York Academy of Sciences, 1156, 68–80.
  22. Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Skinner, R., Martin, J., & Clubley,E. (2001).
  23. The autism-spectrum quotient (AQ): Evidence from Asperger
  24. syndrome/high-functioning autism, males and females, scientists and
  25. mathematicians. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31 (1): 5–
  26. Constantino, J. N. (2002). The social responsiveness scale. Los Angeles: Western
  27. Psychological Services.
  28. Constantino, J. N., & Todd, R. D. (2003). Autistic traits in the general population:
  29. A twin study. Archives of General Psychiatry, 60 (5), 524–530.
  30. Constantino, J. N., & Todd, R. D. (2005). Intergenerational transmission of
  31. subthreshold autistic traits in the general population. Biological Psychiatry,
  32. (6), 655–660.
  33. Constantino, J. N., LaVesser, P. D., Zhang, Y., Abbacchi, A. M., Gray, T., &
  34. Todd, R. D. (2007). Rapid quantitative assessment of autistic social
  35. وحید نجاتی
  36. فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال 7/ شماره( 28 )/ زمستان 1392
  37. impairment by classroom teachers. Journal of the American Academy of
  38. Child and Adolescent Psychiatry, 46 (12), 1668–1681.
  39. Dorris, L., Espie, C. A. E., Knott, F., & Salt, J. (2004). Mind-reading difficulties
  40. in the siblings of people with Asperger’s syndrome: Evidence for a genetic
  41. influence in the abnormal development of a specific cognitive domain.
  42. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45 (2), 412–418.
  43. Happe, F., Briskman, J., & Frith, U. (2001). Exploring the cognitive phenotype of
  44. autism:Weak “central coherence” in parents and siblings of children with
  45. autism: I. Experimental tests. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42
  46. (3), 299–307.
  47. Hurley, R. S. E., Losh, M., Parlier, M., Reznick, J. S., & Piven, J. (2007). The
  48. broad autism phenotype questionnaire. Journal of Autism and Developmental
  49. Disorders, 37 (9), 1679–1690.
  50. Hurst, R. M., Mitchell, J. T., Kimbrel, N. A., Kwapil, T. K., & Nelson-Gray, R.
  51. O. (2007b). Examination of the reliability and factor structure of the autism
  52. spectrum quotient (AQ) in a nonclinical sample. Personality and Individual
  53. Differences, 43(7), 1938–1949.
  54. Losh, M., & Piven, J. (2007). Social-cognition and the broad autism phenotype:
  55. Identifying genetically meaningful phenotypes. Journal of Child Psychology
  56. and Psychiatry, 48 (1), 105–112.
  57. Palermo, M. T., Pasqualetti, P., Barbati, G., Intelligente, F., & Rossini, P. M.
  58. (2006). Recognition of schematic facial displays of emotion in parents of
  59. children with autism. Autism, 10 (4), 353–364.
  60. Smalley, S. L, Asarnow, R. F., & Spence, M. A. (1988). Autism and genetics: A
  61. decade of research. Archives of General Psychiatry, 45, 953-961.
  62. Stauder a, L.J.M., Cornet b, R.W.H.M., & Ponds, c. (2011) The Extreme Male
  63. Brain theory and gender role behavior in persons with an autism spectrum
  64. condition. Research in Autism Spectrum Disorders, 5 (2011) 1209–1214
  65. Szatmari, P., MacLean, J. E., Jones, M. B., Bryson, S. E.,Zwaigenbaum, L.,
  66. Bartolucci, G., et al. (2000). The familial aggregation of the lesser variant in
  67. biological and nonbiological relatives of PDD probands: A family history
  68. study. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied
  69. Disciplines, 41 (5), 579–586.
  70. Tajmir Riyahi M, Nejati V, Pouretemad H.R. Mansuri Sepehr R. (2014). Reading
  71. the mind in the face and voice in parents of children with Autism Spectrum
  72. Disorders. Research in Autism and Developmental Disorders. 7 (12), 1543-
  73. Whitehouse, A. J. O., Barry, J. G., & Bishop, D. V. M. (2007). The broader
  74. language phenotype of autism: A comparison with specific language
  75. impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48 (8), 822–830.