ساخت و رواسازی مقیاس نیازهای هیجانی اولیه مبتنی بر نظریه طرحواره درمانی یانگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ، دانشکده روانشناسی بالینی

2 دانشیار، گروه روانشناسی. واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی.رودهن. ایران

3 دانشیار.گروه روانشناسی.دانشگاه خوارزمی.تهران.ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و رواسازی مقیاس نیازهای هیجانی اولیه مبتنی بر نظریه طرحواره درمانی یانگ بود. روش: این پژوهش با روش ترکیبی کیفی-کمی انجام شد. مرحله اول (کیفی) با روش مثلث سازی داده ­ها انجام شد. داده‌­های مورد نیاز از طریق مصاحبه، متون موجود، دریافت نظر متخصصان جمع­‌آوری شد و با استفاده از روش نظریه زمینه‌­ای مراحل کدگذاری، مقوله‌­بندی، پیگیری تا حد اشباع را طی ­کرد. در مرحله دوم (کمی) جامعه آماری دانشجویان منتخب تهران در سال 1399 بود، از میان دانشگاه­‌های آزاد اسلامی تهران از 5 منطقه­‌ی شهر تهران دانشگاه­‌ها انتخاب شدند و 15دانشکده­ به صورت تصادفی جهت سنجش پرسشنامه­ ها انتخاب و پرسشنامه­ ها بر روی 376 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف و هر دو جنس اجرا گردیدند. از روش تحلیل عاملی تأییدی و برآورد بیشینه احتمال (ML) برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته­‌ها: شش نیاز و گویه­‌های مربوط به آنها استخراج شدند، تحلیل بارهای عاملی استاندارد شده همه مؤلفه ها بر عامل کلی ، ضریب آلفای کرونباخ همه نیازهای اولیه بزرگتر از 7/0 بود. همه­ی نیازهای هیجانی اولیه پرسشنامه محقق ساخته به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 با حوزه‌­های پنج گانه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ همبسته بودند. نتیجه­‌گیری: براساس یافته‌ها توان گویه‌ها در سنجش مؤلفه‌های شش­گانه نیازهای اولیه تأیید شد و گویه‌های هر یک از نیازها از همسانی درونی مطلوب برخوردار بود، همچنین مقیاس نیازهای اولیه از روایی همگرا برخوردار بود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Construction and validation of the early emotional needs scale based on Yang's schema therapy theory

نویسندگان [English]

  • Davoud Ghaderi 1
  • mina mojtabai 2
  • mohamad hatami 3
1 ruodehen Islamic azad university, clinical psychology department
2 Professor of Psychology, Islamic Azad University, Roudehen
3 Associate Professor, Department of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: The aim of the present study was to construct and validate the scale of early emotional needs based on Yang theory of schema therapy. Method: This research was conducted by a combined qualitative-quantitative method. The first (qualitative) step was performed by data triangulation method. The required data were collected through interviews, available texts, receiving expert opinions, and through the method of grounded theory, the steps of coding, categorization, follow-up to saturation. In the second (quantitative) stage, the statistical population of Tehran students was selected in 1399. Among the Islamic Azad universities of Tehran, universities were selected from 5 districts of Tehran and 15 faculties were randomly selected to assess the questionnaires and the questionnaires were administered to 376 students of different levels and both sexes. Confirmatory factor analysis and maximum likelihood estimation (ML) methods were used to analyze the data. Results: Six needs and their related items were extracted. Analysis of standardized factor loads of all components on the total factor, Cronbach's alpha coefficient of all early needs was greater than 0.7. All the needs of the researcher-made questionnaire were positively and at a significance level of 0.01 correlated with the five domains of Young's early maladaptive schemas. Conclusion:Based on the findings, the ability of items to measure the six components of early needs was confirmed and the items of each need had the desired internal consistency, and the needs scale had convergent validity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • validation
  • construction
  • schema therapy
  • early emotional needs
Ainsworth, M. D. S. (1967). Infancy in Uganda: Infant care and the growth of love. [Link]
Ahnert, L., Pinquart, M., & Lamb, M. E. (2006). Security of children's relationships with nonparental care providers: A meta‐analysis. Child development, 77(3), 664-679. [Link]
 
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological bulletin, 117(3), 497. [Link]
Bowlby, J., Robertson, J., & Rosenbluth, D. (1952). A two-year-old goes to hospital. The psychoanalytic study of the child, 7(1), 82-94. [Link]
Bowlby, J. (1973). Attachment and loss, Vol. 2: Separation. New York: Basic Books. [Link]
 
Cassidy, J., & Berlin, L. J. (1994). The insecure/ambivalent pattern of attachment: Theory and research. Child development, 65(4), 971-991. [Link]
Cassidy, J., Shaver, P. (2016). Handbook Of Attachment: Theory, Research, And Clinical Applications (Eds.), New York: Guilford Press, 2016, 1,068 pp., ISBN 978‐1‐4625‐2529‐4. [Link]
Deci, E. L., Ryan, R. M., Gagné, M., Leone, D. R., Usunov, J., & Kornazheva, B. P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Personality and social psychology bulletin, 27(8), 930-942. [Link]
Farrell, J.; Shaw, I.; and Webber, M. A(2009). schema-focused approach to group psychotherapy for outpatients with borderline personality disorder: A randomized controlled trial. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40, 2[Link]
Ghaderi, D., Maroufi, M., & Ebrahimi, A. (2016). A comparison effectiveness of schema therapy with Cognitive-behavioral therapy to improve symptoms and early maladaptive schemas in bipolar disorder I & II. RECHT & PSYCHIATRIE, 724(2247), 455-466. [Link]
Harlow, H. F. (1958). The nature of love. American psychologist, 13(12), 673. [Link]
Hull, C. L. (1943). Principles of behavior: An introduction to behavior theory. [Link]
Khatamsaz, B., Forouzandeh, E., & Ghaderi, D. (2017). Effectiveness of schema therapy on marital satisfaction and marital relationship quality in married women. International Journal of Educational and Psychological Researches, 3(1), 11. [Link]
Kishton, J. M., & Widaman, K. F. (1994). Unidimensional versus domain representative parceling of questionnaire items: An empirical example. Educational and psychological measurement, 54(3), 757-765. [Link]
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. [Link]
Kochanska, G. (2001). Emotional development in children with different attachment histories: The first three years. Child development, 72(2), 474-490. [Link]
McClelland, D. C. (1965). Toward a theory of motive acquisition. American psychologist, 20(5), 321. [Link]
Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality. New York: Harper. [Link]
Meade, A. W., & Kroustalis, C. M. (2005). Problems of item parceling with CFA tests of measurement invariance. The 20 th Annual Conference ofthe Society for Industrial and Organizational Psychology, Los Angeles, CA. [Link]
Murray, H. A. (1938). Explorations in Personality New York: Oxford Univ. Press, 19S8. [Link]
Rafaeli, E., Bernstein, D. P., & Young, J. (2011). Schema therapy: Distinctive features. [Link]
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). The darker and brighter sides of human existence: Basic psychological needs as a unifying concept. Psychological inquiry, 11(4), 319-338. [Link]
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67. [Link]
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. Handbook of self-determination research, 2, 3-33. [Link]
Sears, R. R., Maccoby, E. E., & Levin, H. (1957). Patterns of child rearing. [Link]
Stewart, R. B., & Marvin, R. S. (1984). Sibling relations: The role of conceptual perspective-taking in the ontogeny of sibling caregiving. Child development, 1322-1332. [Link]
Tan, Y. M., Lee, C. W., Averbeck, L. E., Brand-de Wilde, O., Farrell, J., Fassbinder, E., et al. (2018) Schema therapy for borderline personality disorder: A qualitative study of patients’ perceptions. PLoS ONE 13(11) .[link]
Vreeswijk, M., Broersen, J., & Nadort, M. (2012). Handbook of Schema Therapy: Theory, Research and Practice. In: Wiley, Chichester.[link]
Young, J. E., Klosko, J. S. & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner’s guide. New York: Guilford Press. [link]