اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 گروه روانشناسی، واحد قروه، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران.

3 گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش ­آموزان دورۀ دوم متوسطه ایوان بود. روش: پژوهش حاضر از نظر روش ­شناسی جزء طرح­ های نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه کنترل است.جامعۀ آماری پژوهش، همۀ دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ایوان بودند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی 30 نفر از دانش ­آموزان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه­ 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ­ای برنامۀ مبتنی بر اشتیاق تحصیلی آموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر سه مرحلۀ پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری پرسشنامۀرفتار خودشکن کانینگام را تکمیل کردند. داده ­ها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته بررسی شدند. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که میانگین نمرات متغیر رفتارهای خودشکن تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحلۀ پس ­آزمون و پیگیری کاهش معناداری داشته است. نتیجه­ گیری: بنابراین،برنامه آموزشی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش ­آموزان اثربخش بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Academic Enthusiasm-Based Educational Program on Self-Defeating Academic Behavior of Ivan’s High School Students

نویسندگان [English]

  • ali rashidi 1
  • Farzad Zandi 2
  • yahya yarahmadi 3
  • Maryam akbari 3
1
2
3 Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Aim: The purpose of this research was to evaluate the effectiveness of academic enthusiasm–based educational program on self-defeating academic behaviors of Ivan’s high school students. Method: The present research is methodologically one of the quasi-experimental designs of pre-test, post-test and follow-up with the control group. The statistical population of the research includes all high school students in Ivan city who were studying in the 2019-20 academic year. From this population, 30 students were selected using the random sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. Each group contains 15 people. The experimental group was trained in 10 sessions of 90 minutes based on academic enthusiasm. Members of both groups completed the Cunningham self-defeating behavior questionnaire in all three stages of pre-test, post-test and follow–up. Data were analyzed by mixed variance analysis. Result: The findings showed that the mean scores of academic self-defeating behaviors variable in the experimental group were significantly reduced compared with the control group in the post-test and follow-up stages. Conclusion: Therefore, academic enthusiasm–based educational program has been effective in reducing self-defeating academic behaviors of the students.     

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic enthusiasm
  • educational program
  • self-defeating academic behaviors
بشرپور، سجاد؛ عیسی­زادگان، علی؛ زاهد بابلان، عادل؛ احمدیان، لیلا. (1392). مقایسه خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5(2)، 64-47. {پیوند}
چمنی، محمد؛ عجم، علی­اکبر؛ سلم­آبادی، مجتبی. (1396). بررسی نقش هوش اجتماعی و انگیزش تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله توسعه آموزش جندی­شاپور، 4(8)، 408-399. {پیوند}
دلقندی، علیرضا؛ بیان فر، فاطمه؛ طالع پسند، سیاوش. (1398). پیش‌بینی رفتارهای خودناتوان‌ساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر ری. مجله روان شناسی تربیتی، 53 (15)، 92-73. {پیوند}
سیدسرابی، مهناز؛ عسگری، شهناز. (1397). پیش‌بینی رفتارهای خود ناتوان ساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، تاب‌آوری و تحمل پریشانی دانش­آموزان دختر. مجله پیشرفت­های نوین در علوم رفتاری، ۳(۲۵)، 21-1. {پیوند}
عباسی، مسلم؛ درگاهی، شهریار؛ پیرانی، ذبیح؛ بنیادی، فرزانه. (1394). نقش تعلل­ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش بینی اشتیاق رفتاری دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8(5)، 300-295. {پیوند}
فرج­زاده، پروین؛ غضنفری، احمد؛ چرامی، مریم؛ شریفی، طیبه. (1399). اثربخشی آموزش سرمایه­های روان شناختی بر اهمال کاری تحصیلی دانشجومعلمان دختر با اشتیاق تحصیلی پایین. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 28 (4)، 42-31. {پیوند}
Baumeister, R., & Bushman, B. (2014). Social psychology and human nature. 3rd ed. Belmont, CA: Wadsworth. [Link]
Day, V., Mensink, D., O'Sullivan, M. (2014). Patterns of Academic Procrastination. Journal of Coll Read Learn. 30 (2); 120-134. [Link]
Eyink, J.; Hirt, E.R.; Hendrix, K.S. & Galante, E. (2017). Circadian variations in claimed self-handicapping: Exploring the strategic use of stress as an excuse. Journal of Experimental Social Psychology, 69, 102-110. [Link]
Guo, L., Decoster, S., Babalola, M.T., De Schutter, L., Garba, O.A., Riisla, K. (2018). Authoritarian leadership and employee creativity:  The moderating role of psychological capital and the mediating role of fear and defensive silence. Journal of Business Research, 92, 219-230. [Link]
Grund, A., & Fries, S. (2018). “Understanding procrastination: A motivational approach”. Personality and Individual Differences, 121, 120-130. [Link]
Klingsieck, K. B. (2013). “Procrastination.When good things don't come to those whowait”. European Psychologist, 18, 24-34. [Link]
Jennifer A. & Fredricks. (2015). Academicc engagement. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 74(1), 31-36. [Link]
Maslach, C., Schaufeli, WB., & Leiter, MP. (2001). Job burnout. Annual Review of psychology 2001; 52; 397- 422. [Link]
Rickert, N.P.; Meras, I.L. & Witkow, M.R. (2014). Theories of intelligence and students' daily self-handicapping behaviors. Learning and Individual Differences, 36, 1-8. [Link]
Tsaur, S., Hsu, F., Lin, H. (2019). Workplace fun and work engagement in tourism and hospitality: The role of psychological capital. International Journal of Hospitality Management, 81, 131-140. [Link]
Wang, M.  T., & Holcombe, R.  (2010). Adolescents' perceptions of classroom environment, school engagement, and academic achievement.  American Educational Research Journal, 47(3), 633–662. [Link]
You, S., Dang, M., & Lim, S. A. (2016). Effects of student perceptions of teachers’ motivational behavior on reading, English, and mathematics achievement: The mediating role of domain specific self-efficacy and intrinsic motivation. Child & Youth Care Forum, 45(2), 221-240. [Link]