انجمن روانپزشکی آمریکا. (1395).
راهنمای تشخیصی و آماری و اختلالهای روانی: ویرایش پنجم DSM-5 . ترجمه دکتر فرزین رضاعی و همکاران. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2013). ]
پیوند[
پروچسکا، جیمز؛ نورکراس. جان سی. (1398).
نظریههای روان درمانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات روان. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ، 2003). ]
پیوند[
جمشیدی، منیژه؛ خیاطان، فلور؛ و آقایی، اصغر. (1399). مقایسه اثر بخشی درمان ترکیبی پذیرش و تعهد و بازی درمانی دلبستگی محور و درمان پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی کودکان افسرده.
نشریه روان پرستاری. بهار، 8 (پیاپی 1): 118-106. ]
پیوند[.
سید موسوی، پریسا سادات؛ مظاهری، علی؛ پاکدامن، شهلا؛ و حیدری، محمود. (1392). اثر بخشی درمان دلبستگی محور با استفاده از روش پسخوراند ویدیویی برکاهش استرس والدینی و مشکلات برونی سازی کودکان.
مجله روان شناسی معاصر. بهار، 8 (پیاپی 1): 46-33. ]
پیوند[
سید موسوی، پریسا سادات؛ مظاهری، علی؛ پاکدامن، شهلا؛ و حیدری، محمود. (1392). اثر بخشی بازی درمانی دلبستگی محور بر حساسیت مادرانه و بازنماییهای منفی کودک از خود و مادر.
مجله روانشناسی تحولی. زمستان، 10(پیاپی 38): 160-140. ]
پیوند[
سید موسوی، پریسا سادات، قنبری، سعید؛ و مظاهری، محمد علی. (1394). اثربخشی مداخله دلبستگی محور با روش پسخوراند ویدیویی بر کاهش بازنمایی های منفی و اضطراب جدایی کودکان.
فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه لرستان. تابستان، 17(پیاپی 2): 104-90. ]
پیوند[
شفیعیتبار، مهدیه؛ اکبری چرمهینی، صغرا؛ و مولایی یساولی، مهدی. (1399). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی چکلیست تنظیم هیجانی – نسخه والدین.
فصلنامه سلامت روان کودک. پاییز، 7(پیاپی 3): 95-80].
پیوند[
طالعی، علی؛ طهماسیان، کارینه؛ و وفائی، نرگس. (1390). اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری بر خوداثرمندی والدینی مادران.
فصلنامه خانواده پژوهی. پاییز، 7 (پیاپی 27): 323-311. ]
پیوند[
عاشوری، محمد؛ افروز، غلامعلی؛ ارجمندنیا، علی اکبر؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه؛ و غباری بناب، باقر. (1394). اثربخشی برنامه والدگری مثبت بر خودکارآمدی والدینی و تعامل مادر و کودک دارای کمتوانی هوشی.
مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. تابستان، 23 (پیاپی 5): 500-489. ]
پیوند[
عظیمیفر، شیرین؛ جزایری، رضوان السادات؛ فاتحیزاده، مریم السادات؛ و عابدی، احمد. (1397). بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی والدینی مادران دارای مشکلات رفتاری برونی سازی شده.
فصلنامه خانواده پژوهی. پاییز، 14(پیاپی 55): 457-443. ]
پیوند[
قنبری، سعید؛ خان محمدی، مریم؛ خداپناهی، محمدکریم؛ مظاهری، محمد علی؛ و غلامعلی لواسانی، مسعود (1390). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی.
مجله روان شناسی. پاییز،15(پیاپی 3): 222-235. ]
پیوند[
کریمی ایوانکی، مرجان؛ سیدموسوی، پریسا سادات؛ و طهماسیان، کارینه. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر رابطه والد-کودک بر خودکارآمدی و رابطه مادر-کودک.
فصلنامه روان شناسی تحولی. تابستان، 15 (پیاپی،60): 401-391. ]
پیوند[
محمدی پور، محمد؛ مزارعی ستوده، احمد. (1397). اثربخشی مداخله دلبستگی محور بر بهبود رابطه والد-کودک و کاهش نشانههای اضطراب جدایی در کودکان 7 تا10 ساله.
فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی. تابستان،12(پیاپی2): 242-223. ]
پیوند[
یوسفی، فریده؛ خیر، محمد. (1381). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس.
ویژه نامه علوم تربیتی، پاییز، 18(پیاپی،36): 147-157. ]
پیوند[
Aminayi, M., Roshan Chesli, R., Shairi, M. R., & Moharreri, F. (2015). Comparative study of parenting styles and parenting self-efficacy in mothers of children with and without anxiety symptoms.
Journal of Fundamentals of Mental Health, 17(4), 186-191. [
Link]
Booth, P. B. & Jernberg, A. M. (2010).
Theraplay: helping parents and children build better relationships through attachment based play. USA: wiley publications.
[Link]
Cicchetti D, Ackerman BP, Izard CE. (1995). Emotions and emotion regulation in developmental psychopathology
. Development and Psychopathol.7:1–10. [
Link]
Coleman, P. K., & Karraker, K. H. (2003). Maternal self‐efficacy beliefs, competence in parenting, and toddlers' behavior and developmental status.
Infant Mental Health Journal: Official Publication of The World Association for Infant Mental Health, 24(2), 126-148.[
link]
De Montigny, F,. Lacharite, C,. (2005), Perceived parental efficacy: concept analysis.
Journal of Advanced Nursing, 49(4) 387-396 [
Link]
Dumka, L. E., Stoerzinger, H. D., Jackson, K. M., & Roosa, M. W. (1996). Examination of the cross-cultural and cross-language equivalence of the parenting self-agency measure.
Family Relations, 216-222. [
Link]
Herren, C., In-Albon, T., & Schneider, S. (2013). Beliefs regarding child anxiety and parenting competence in parents of children with separation anxiety disorder.
Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 44(1), 53-60. [
Link]
Hurrell, K. E., Houwing, F. L., & Hudson, J. L. (2017
). Parental Meta-Emotion Philosophy and Emotion Coaching in Families of Children and Adolescents with an Anxiety Disorder.
Journal of Abnorm Child Psychology, 45(3), 569-582. [
Link]
Hurrell, K. E., Hudson, J. L., & Schniering, C. A. (2015).
Parental reactions to children's negative emotions: Relationships with emotion regulation in children with an anxiety disorder.
Journal of anxiety disorders, 29, 72-82. [
Link]
Juffer, F., Bakermans-kranenburg, M. J., Van Ijzendoorn, M. H. (2008). Methods of the videofeedback programs to promote positive parenting alone, with sensitive discipline, and with representational attachment discussions.
Newyork Lawrence erlbaum associates, Taylor & Francis group. [
Link]
Kuhn, J., & Carter, A. (2006).
Maternal self-efficacy and associated parenting cognitions among mothers of children with autism.
American Journal of Orthopsychiatry, 76(4), 564-75. [
Link]
Marvin, R., Cooper, G., Hoffman, K. & Powell, B. (2002). The circle of security project: attachmentbased intervention with caregiver-preschool child dyads.
Attachment and Human Development, 4, 10124. [
Link]
Matson J.L., Rotatori, A, F,. & Helsel, W. J. (1983). Development of a Rating Scale to Measure Social Skils in children: The matson evaluation of social skills with youngsters (MESSY),
Behavior Research and Therapy, 21, 4, 335-340. [
Link]
Melero, S., Morales, A., Espada, J. P., & Orgilés, M. (2021). Improving Social Performance Through Video-feedback with Cognitive Preparation in Children with Emotional Problem
s.
Behavior Modification, Jan 29; 145445521991098. [
Link]
Meybodi, F., Mohammadkhani, P., Pourshahbaz, A., Dolatshahi, B., Ebrahimzadeh Mousavi, M., & Heydari, H. (2018). Psychometric Properties of the Persian Version of the Emotion Regulation Checklist.
Middle East Journal of Family Medicine, 7, 187[
Link]
Salisbury, Susan. (2018).
Using attachment enhancing activities based on the principles of Theraplay® to improve adult-child relationships and reduce a child’s ‘overall stress’ as measured by the Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ)
. Emotional and Behavioural Difficulties, 23(4), 24440. [
Link]
Salo, S., Flykt, M., Mäkelä, J., Lassenius-Panula, L., Korja, R., Lindaman, S., & Punamäki, R.-L. (2020). The impact of Theraplay therapy on parent-child interaction and child psychiatric symptoms: a pilot study.
International Journal of Play, 9(3), 331-352. [
Link]
Salo, S., Kivistö, K., Korja, R., Biringen, Z., Tupola, S., Kahila, H., & Kivitie-Kallio, S. (2009). Emotional availability, parental self-efficacy beliefs, and child development in caregiver-child relationships with buprenorphine-exposed 3-year-olds
. Parenting: Science and Practice, 9(3-4), 244-259. [
Link]
Schimmenti, A., & Bifulco, A. (2015). Linking lack of care in childhood to anxiety disorders in emerging adulthood: the role of attachment styles.
Child and Adolescent Mental Health, 20(1), 41-48. [
Link]
Settipani, C. A., & Kendall, P. C. (2013). Social functioning in youth with anxiety disorders: Association with anxiety severity and outcomes from cognitive-behavioral therapy
. Child Psychiatry & Human Development, 44(1), 1-18.[
link]
Siu AF. (2014). Effectivness of Group Theraplay on enhancing social skiills among children with devolepmental disabilities.
International Journal of Play Therapy, 23 (4):187.[
link]
Smithee, L. C., Krizova, K., Guest, J. D., & Case Pease, J. (2021). Theraplay as a family treatment for mother anxiety and child anxiety.
International Journal of Play Therapy, 30(3), 206. [
Link]
Spence, S. H., Rapee, R., McDonald, C., & Ingram, M. (2001). The structure of anxiety symptoms amongpreschoolers
. Behavior Research and Therapy, 1293-1316. [
Link]
Sundberg, Britta, Ollersjö, Helene, & Nilsson, Karin. (2020). Child Psychiatric Symptoms and Parental Stress Before and After Theraplay Treatment: Umeå universitet. [
Link]
Tironi, M., Charpentier Mora, S., Cavanna, D., Borelli, J. L., & Bizzi, F. (2021). Physiological Factors Linking Insecure Attachment to Psychopathology: A Systematic Review. Brain Sciences, 11(11),
Vanfleet, R. (2005).
Filial therapy: strengthening parent- child relationship through play. Florida: professional resource press. [
Link]
Wettig, Herbert HG, Coleman, A, & Geider, Franz J. (2011). Evaluating the effectiveness of Theraplay in treating shy, socially withdrawn children
. International Journal of Play Therapy, 20(1), 26. [
Link]
Yazdanipour, M., Ashori, M., & Abedi, A. (2021).
The Comparison of the Effects of Filial Therapy and Theraplay on Anxiety in Children with Hearing Impairment.
Journal of Family Research, 17, 117-136. [
Link]