Aim: This study aims to determine the efficacy of drug therapy in comparison with Neurological Feedback vs a combination of both on the memory of children with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD). Method: The method was quasi-experimental with control group and pre-test, post-test, and three a three month follow-up. The statistical population included 118 children aged six to eleven years with ADHD who were referred to the Shahed and Isargar Center in South East of Tehran in winter 2017. From this population, 80 children who received low scores in 4 th edition of Wechsler Intelligence Memory Test, 2003 and had met research criteria were selected and randomly divided into three experimental and one control groups. The experimental groups underwent medication therapy with Ritalin tablets, Lubar’s (2013) Neurological Feedback Program, and combination therapy in 25 sessions of 40 minutes twice a week. Results: Results showed that medication therapy (F= 23.51, P= 0.001), Neurological Feedback (F= 30.20, P= 0.001) and combination therapy (F= 42, P= 0.001) had a significant incremental effect the memory of children with ADHD. However comparisons of treatments showed that combination therapy had a greater effect than the other two treatments, and this effect remained stable for all three treatments at the follow up period. Conclusion: Since combination therapy leads to increased memory of the children with ADHD and on the other hand, it includes both drug therapy and neurological feedback; hence, it can be considered as a more effective treatment than other treatments in increasing the memory of children with ADHD.
جدیدی، محسن.، احدی، حسن.، خوشابی، کتایون.، و فرخی، نورعلی. (1390). مقایسه اثربخشی مداخله نوروفیدبک و ریتالین بر مشکلات سلوک و شاخص بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی همدان، 18(4): 59-53.
خوشابی، کتایون.، شمسایی، مهدی.، جدیدی، محسن.، نیکخواه، حمیدرضا.، بسته حسینی، شهلا.، و ملک خسروی، غفار. (1392). مقایسه تأثیر ریتالین، پسخوراند عصبی، مدیریت والدین و تعامل سه روش بر علائم کلی اختلال کمبود توجه /بیش فعالی و کیفیت رابطه مادر-فرزندی. مجله دانشگاه علوم پزشکی همدان، 20(2): 143-133.
دانش، عصمت.، حکیمی، زهرا.، شمشیری، مینا.، و سلیمی نیا، نرگس. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکانشان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 9(2 پیاپی 34): 41-25.
دوپل، جرج جی.، و استونز، گری. (1394). اختلال کمبود توجه-بیش فعالی در مدرسه (شیوههای ارزیابی و راهبردهای مداخله). ترجمه پروانه محمدخانی و سیروان آسمانی مجد. انتشارات دانژه. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 2010).
زادخوش، محمد.، غرایاق زندی، حسن.، و حمایت طلب، رسول. (1395). تأثیر تمرینات پسخوراند عصبی بر کاهش اضطراب ورزشی و افزایش عملکرد ورزشکاران. پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 7(4): 37-21.
زارع، محبوبه.، آقازیارتی، علی.، ملک شیخی، سمیه.، و شریفی، مسعود. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در مقایسه با تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان نوجوان دچار اختلال کاستی توجه/فزون کنشی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 12(2 پیاپی 46): 222-203.
شهیم، سیما. (1373). مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر برای کودکان/ انطباق و هنجاریابی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
صادقی، احمد.، ربیعی، محمد.، و عابدی، محمدرضا. (1390). رواسازی و اعتبار سازی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان. روانشناسی تحولی، 7(4): 389- 378.
قلی زاده، زلیخا.، بابا پورخیرالدین، جلیل.، رستمی، رضا.، بیرامی، منصور.، و پورشریفی، حمید. (1389). اثربخشی نوروفیدبک بر حافظه کاری. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، 5(2): 100-87.
مارنات، گری-گراث. (1394). راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو. انتشارات رشد. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1997).
محمدلو، هادی.، قربانیان، الهام.، و خانبانی، مهدی. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی- اجتماعی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 9(3 پیاپی 35): 113-99.
مدنی، اعظم.، حیدری نسب، لیلا.، یعقوبی، حمید.، و رستمی، رضا. (1394). اثربخشی نوروفیدبک همراه با تکالیف شناختی بر علائم اختلال نقص توجه/ بیشفعالی دوره بزرگسالی. فصلنامه روانشناسی بالینی، 7(4 پیاپی 28): 70-59.
نجاتی، وحید.، بهرامی، هاجر.، آبروان، مصطفی.، روبن زاده، شرمین.، و مطیعی، حورا. (1392). عملکردهای اجرایی و حافظه کاری در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی-بیشفعالی و سالم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 15(3): 79-69.
واحدی، حسین.، زرگر، یدالله.، مهرابی زاده هنرمند، مهناز.، و داوودی، ایران. (1393). مقایسه تأثیر درمان پسخوراند عصبی و دارودرمانی بر بهبود عملکرد مداوم در اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی. مجله دستاوردهای روانشناختی، 21(4): 174-161.
References
American academy of child and adolescent psychiatry practice parameter. (2007). Practice parameter for the treatment of children and adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of child and Adolescent Psychiatry, 46(1): 894-921.Arns, M., Conners, C. K., & Kraemer, H. C. (2013). A decade of EEG theta/beta ratio research in ADHD: a meta-analysis. Journal of Attention Disorders, 17(5): 374-383.
Barkley, R. A. (2011). Barkley Adult ADHD Rating Scale-IV (BAARS-IV). Guilford Press.
Barlow, D. H. (2014). Clinical handbook of psychological disorders: A step-by-step treatment manual. Guilford publications.
Baumeister, S., Wolf, I., Holz, N., Boecker-Schlier, R., Adamo, N., Holtmann, M., & Brandeis, D. (2016). Neurofeedback training effects on inhibitory brain activation in ADHD: A matter of learning? Neuroscience.
Benioudakis, E. S., Kountzaki, S., Batzou, K., Markogiannaki, K., Seliniotaki, T., Darakis, E., & Nestoros, J. N. (2016). Can neurofeedback decrease anxiety and fear in cancer patients? A case study. Postępy Psychiatriii Neurologii, 25(1): 59-65.
Drechsler, R., Straub, M., Doehnert, M., Heinrich, H., Steinhausen, H. C., & Brandeis, D. (2007). Controlled evaluation of a neurofeedback training of slow cortical potentials in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Behavioral and Brain Functions, 3(1): 35-42.
Faraone, S. V. (2011). Epidemiology of attention deficit hyperactivity disorder. In Tsuang, M.T. Tohen, M.T. Tohen, M. Jones. P. Textbook of Psychiatric Epidemiology (3rd Ed). John Wiley & sons.
Fauzan, N., & Nazaruddin, M. S. (2012). Neurofeedback training to improve neuronal regulation in ADD: A case report. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 32(1): 399-402.
Lenz, D., Krauel, K., Schadow, J., Baving, L., Duzel, E., & Herrmann, C. S. (2008). Enhanced gamma-band activity in ADHD patients lacks correlation with memory performance found in healthy children. Brain research, 123(5): 117-132.
Lubar, J.F. (2013). Neurofeedback for the management of attention deficit disorders. In M.S. Schwarts & F. Andrasik (Eds).Biofeedback: A practitioners guide. New York: The Guilford Press.
Lufi, D., & Parish-Plass, J. (2013). Sport-based group therapy program for boys with ADHD or with other behavioral disorders. Child & Family Behavior Therapy, 33(3): 217-230.
Monastra, V. J. (2009). Parenting children with ADHD: Lessons that medicine cannot teach. Washington, DC: American Psychological Association.
Mongia, M. & Hechtman, L. (2016). Attention-deficit hyperactivity disorder across the lifespan: Review of literature on cognitive behavior therapy. Curr Dev Disord Rep, 3(1): 7-14.
Moriyama, T., Polanczyk, G., & Rohde, L. (2012). National Institute of Developmental Psychiatry for Children and Adolescents. Neurotherapeutics, 14(2): 12-19.
Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., and Rohde, L. A. (2015). Annual research review: a meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychol Psychiatry, 56(1): 345–365.
Sheridan, M. A., Hinshaw, S., & D'esposito, M. (2007). Efficiency of the prefrontal cortex during working memory in attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46(10): 1357-1366.
Smith, H., Barkley, R. A & Shapiro, J. (2006). Attention-deficit=hyperactivity disorder. In E. J. Mach & R. A. Barkley (Eds.). New York: Guilford.
Sroubek, A., Kelly, M., & Li, X. (2013). Inattentiveness in attention-deficit/hyperactivity disorder. Neuroscience Bulletin, 29(1): 103-110.
Toomey, SL., Sox, CM. Rusinak, D., & Finkelstein, JA. (2012). Why do children with ADHD discontinue their medication? Clin Pediatr (Phila), 51(8):763-769.
Wangler, S., Gevensleben, H., Albrecht, B., Studer, P., Rothenberger, A., Moll, G. H., & Heinrich, H. (2011). Neurofeedback in children with ADHD: specific event-related potential findings of a randomized controlled trial. Clinical Neurophysiology, 122(5): 942-950.
Wechsler D. (2005). Wechsler Intelligence Scale for Children–Fourth Edition: Australian Standardised Edition (WISC-IV Australian). Sydney, NSW: PsychCorp.
Whitaker, A. M., Bell, T. S., Houskamp, B. M., & O'Callaghan, E. T. (2015). A neurodevelopmental approach to understanding memory processes among intellectually gifted youth with attention deficit hyperactivity disorder. Appl Neuropsychol Child, 4(1): 31-40.
Willcutt, E. G. (2012). The prevalence of DSM-IV attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analytic review. Neurotherapeutics, 9(3): 490-499.
Zotev, V., Yuan, H., Misaki, M., Phillips, R., Young, K. D., Feldner, M. T., & Bodurka, J. (2016). Correlation between amygdala BOLD activity and frontal EEG asymmetry during real-time fMRI neurofeedback training in patients with depression. NeuroImage: Clinical, 11(1): 224-238.
Nazemzadeh, L., & Shams Esfandabad, H. (2019). Effectiveness of medication, neurofeedback and combination therapy on memory space of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Applied Psychology, 13(2), 251-269. doi: 10.29252/apsy.13.2.251
MLA
Leila Nazemzadeh; Hasan Shams Esfandabad. "Effectiveness of medication, neurofeedback and combination therapy on memory space of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD)", Applied Psychology, 13, 2, 2019, 251-269. doi: 10.29252/apsy.13.2.251
HARVARD
Nazemzadeh, L., Shams Esfandabad, H. (2019). 'Effectiveness of medication, neurofeedback and combination therapy on memory space of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD)', Applied Psychology, 13(2), pp. 251-269. doi: 10.29252/apsy.13.2.251
VANCOUVER
Nazemzadeh, L., Shams Esfandabad, H. Effectiveness of medication, neurofeedback and combination therapy on memory space of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Applied Psychology, 2019; 13(2): 251-269. doi: 10.29252/apsy.13.2.251