Introduction: With the wide spread of social networking, a lot of students spent a significant part of their daily lives in these networks. It is believed that social networking is one of the reasons for Dropout. Although students are influenced by society but the family and parenting style are affected children's future relationships.
Method: 235secondarySchool students from Birjand were selected with random cluster sampling. The Baumrind's parenting styles and Sinha and Singh's adjustment questionnaires also was conducted to collect information. To examine the relationship between variables the Eta test and logistic regression model used to predict the membership and non-membership of students in social networks.
Results: Finding revealed there is no relationship between student membership and achievement. Authoritarian parenting style and student social adjustment are meaningful predictor of student membership in social networks.
احمدی، پروین.، خادمی، عزت.، و فتاحی بیات، صدیقه. (1388). بررسی تأثیر اینترنت بر سازگاری دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای تهران. اندیشههای نوین تربیتی، 5(3): 36-9.
اسفندیاری، غلامعلی. (1374). مقایسه شیوههای فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلالهای روانی با کودکان عادی. پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، انستیتو روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
اکبری، احمد. (1389). نقش شبکههای اجتماعی در ایجاد و مهار بحرانها. رهآورد نور، 31(1): 39-32.
تقیزاده، محمد احسان.، و عبدی ورمزان، مراد. (1393). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش هوش اجتماعی و سازگاری اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 14(4): 66-55.
حسینی، سیدیعقوب. (1382). آمار ناپارامتریک، روش تحقیق و نرمافزار آماری SPSS 10. تهران. دانشگاه علامه طباطبایی.
خوشکنش، ابوالقاسم.، اسدی، مسعود.، شیرعلیپور، اصغر.، و کشاورز افشار، حسین. (1389). نقش نیازهای بنیادین و حمایت اجتماعی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه. روانشناسی کاربردی، 3(1 پیاپی 13): 94-82.
دانش، عصمت.، رضابخش، حسین.، بهمنی، زهرا.، و سلیمینیا، نرگس. (1390). رابطة بین شیوههای فرزندپروری با عزتنفس جنسی و مؤلفههای آن در دانشجویان زن دانشگاه. روانشناسی کاربردی، 4(3 پیاپی 19): 55-39.
دانش، عصمت.، سلیمینیا، نرگس.، فلاحتی، حوا، . سابقی، لیلا.، و شمشیری، مینا. (1393). اثربخشی آموزشی گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار. روانشناسی کاربردی، 7(2، پیاپی 30): 40-23.
درتاج، فریبرز.، مصائبی، اسدالله.، و اسدزاده، حسن. (1388). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر 15-12 ساله. روانشناسی کاربردی، 3(4، پیاپی 12): 72-62.
دهقانی، طیبه. (1389). رابطه شیوه فرزندپروری والدین با میزان خشم و سازگاری نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
مظاهری، اکرم.، باغبان، ایران.، و فاتحیزاده، مریم. (1385). تأثیر آموزش گروهی عزتنفس بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان. دانشور رفتار. 13(4): 56-49
نجفی، حامد. (1393). نفوذ شبکههای اجتماعی میان دانشآموزان. تهران: وطن امروز، بازیابی شده در تاریخ 20/05/1394، قابل دستیابی در پایگاه زیر:
http://www. magiran. com/ ppdf/nppdf/5678/p0567813140041. pdf
نوابخش، مهرداد.، و فتحی، سروش. (1390) شیوههای فرزندپروری و سازگاری اجتماعی فرزندان. دو فصلنامه پژوهش دینی، 11(2): 64-33
Cepe. M. (2014). The effect of Facebook use, self-discipline and parenting styles on the academic achievement of high school and university students. A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Arts in Psychology.
Gulbahar, Y., Kalelioglu, F., & Madran, O. (2010). Sosyal aglarin egitim amacli kullanimi [Educational use of social networks]. XV. Turkiye’de Internet kullanimi konferansi. Istanbul: Istanbul Teknik University.
Hameed, Z., Maqbool, A., Aslam, N., Hassan, E., & Anw, u. (2013). An Empirical Study To Investigate The Impact Of Social Networking Sites On Student’s Academic Performance And Attitude In Case Of Pakistan. Asian Journal of Empirical Research, 3(4): 775-784.
Kalpidou, M., Costin, D. & Morris, J. (2011). The Relationship Between Facebook and the Well-Being of Undergraduate College Students. Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking. 14(4): 183-189.
Kalra, R. K., & Manani, P. (2013). Effect of social networking sites on academic achievement among introverts and extroverts. Asian Journal of Social Sciences and Humanities, 3(2): 401-406.
Kuh, G. D. (2009). What student affairs professionals need to know about student engagement. Journal of College Student Development, 50(60): 683–706.
Kujath, C. L. (2011). Facebook and my space: Complement or substitute for face-to-face interaction? Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 14(1,2): 75–8.
Lee, S. M., Daniels, M. H., & Kissinger, D. B. (2006). Parental Influences on Adolescent Adjustment: Parenting styles versus parenting practices. The Family Journal, 14(3), 253-259.
Lin, J. -H., Peng, W., Kim, M., Kim, S. Y., & LaRose, R. (2011). Social networking and adjustments among international students. New Media & Society, 19(1): 421–440.
Mazman, S. G., & Usluel, Y. K. (2009). The usage of social networks in educational context. World Academy of Science, Engineering and Technology, 3(1): 1-26.
MIS. (2013). GVU. Retrieved 07 15, 2015, from Measuring the world’s idgital natives:http://gvu. gatech. edu/research/projects/measuring-orld%E2%80%99s-digital-natives
Power, E. (2012). Online social networking sites and students achievemen. Master theses of education, Memorial University of Newfoundland.
Siomos, K., Floros, G. (2013). The relationship between optimal parenting, internet addiction and motives for social networking in adolescence. Psychiatry Research, 209(1): 529–534.
Szwedo, D. E., Mikami, A. Y., & Allen, J. P. (2011). Qualities of peer relations on social networking websites: Predictions from negative mother-teen interactions. J Res Adolesc, 21(3): 595–607.
Szwedo, D. E., Mikami, A. Y., Allen, J. P. (2011). Qualities of peer relations on social networking websites: Predictions from negative mother-teen interactions. Journal of Research on Adolescence, 21(1): 595–607.
(2016). Investigating the Role of Parenting Styles and Adjustment in Predicting Students Membership in Social Networks. Applied Psychology, 10(3), 193-208.
MLA
. "Investigating the Role of Parenting Styles and Adjustment in Predicting Students Membership in Social Networks", Applied Psychology, 10, 3, 2016, 193-208.
HARVARD
(2016). 'Investigating the Role of Parenting Styles and Adjustment in Predicting Students Membership in Social Networks', Applied Psychology, 10(3), pp. 193-208.
VANCOUVER
Investigating the Role of Parenting Styles and Adjustment in Predicting Students Membership in Social Networks. Applied Psychology, 2016; 10(3): 193-208.