Predicting cognitive emotion regulation strategies according to family communication processes and perfectionism in high school adolescent girls

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. student in educational psychology, Islamic Azad University, Roodehen branch, Iran

2 Associate professor, Department of psychology, Islamic Azad University, Roodehen branch, Iran

Abstract

Aim: The study aim was to determine fit conceptual models to predict positive and negative cognitive emotion regulation strategies based on family communication processes and perfectionism dimensions. Method: Research method was correlation and statistic population consisted of all the second course high school girl student in Tehran city in 2015, number 1,196,812. Among them through clustered multistage sampling from North, South, East, West and center of Tehran, five high school by names Faride Salimi, Neday Hagh, Somayeh, Vahdat Islami and Alavian and then from each high school two class and finally 497 subjects were selected and completed cognitive emotion regulation questionnaires of Garnefski, Kraaij & Spinhoven (2001), family processes by Samani (2008) and multidimensional perfectionism cognitions by Kaburi & Tanno (2004). After removal of 3 outlier subject, structural equation modeling was used to analyze the data of 497 subjects.  Results: The results showed positive relationship of personal standards (β=0.418, P=0.001) and negative relationship of over concern (β=-0.193, P<0.001) on positive strategies of cognitive emotion regulation and positive relationship of over concern (β=0.567, P=0.001) on negative strategies of cognitive emotion regulation. Relationship of family processes on positive strategies of cognitive emotion (β=0.321, P=0.001) was positive and on negative strategies of cognitive emotion (β=-0.200, P=0.001) was negative. Conclusion: Since, individuals with higher personal standards and with suitable family communication use more positive strategies and individuals with over concern use more negative strategies of cognitive emotion regulation; So, because people particularly adolescents can adopt positive strategies of emotion regulation; it is recommended clinicians and educators focus on teaching positive perfectionism and family communication processes.

Keywords


  1. منابع
  2. امین‌آبادی، زهرا.، دهقانی، محسن.، و خداپناهی، محمدکریم. (1390). نقش میانجی تنظیم شناختی در ادراک نوجوانان از ابعاد سبک‌های فرزندپروری و موفقیت تحصیلی آن‌ها. مجله علوم رفتاری، 5(2): 117-109.
  3. باچر، جیمز.، مینکا، سوزان.، و هولی، جیل. (1388). آسیب‌شناسی روانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: ارسباران. (تاریخ انتشار به‌زبان اصلی، 2007).
  4. جلالی، ایران.، و رافعی، هما. (1390). بررسی رابطه تنظیم‌شناختی هیجان با فرایند و محتوای خانواده و شیوه‌های مقابله با تعارض دانش‌آموزان دبیرستان‌های شیراز. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 7(1 پیاپی 25): 66 ـ 48.
  5. حسنی، جعفر. (1390). خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه نظم‌جویی شناختی هیجان. مجله روان‌شناسی بالینی، 2(3 پیاپی 7): 73-83.
  6. دانش، عصمت.، نیکومنش، نرسانگا.، سلیمی‌نیا، نرگس.، سابقی، لیلا.، و شمشیری، مینا. (1393). رابطه صفات شخصیتی مادران با کمال‌گرایی دختران نوجوان آن‌ها. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 8(4 پیاپی 32): 78-63.
  7. رحمانی، سمیرا.، میکائیلی، نیلوفر.، و وحیدی، زهره. (1395). پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی معلمان بر اساس هوش معنوی، سبک‌های مساله‌گشایی و کمال‌گرایی آن‌ها. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 10(1 پیاپی 37): 89-106.
  8. زاهدیان، سمانه.، ماسوله، سیدموسیکافی.، خسروجاوید، مهناز.، و فلاحی، مهناز. (1394). اثربخشی تنظیم هیجانی بر سبک‌های مقابله‌ای دانش‌آموزان دختر ابتدایی. فصلنامه تحول روان‌شناختی کودک، 2(1): 9-19.
  9. زرگر، یدالله.، محمدی بهرام‌آبادی، راضیه.، و بساک‌نژاد، سودابه. (1391). بررسی فرایندهای خانواده به‌عنوان پیش‌بینی کننده‌های مشکلات رفتاری در دانش‌آموزان پایه دوم دبیرستان شهر یاسوج، مجله روان‌شناسی مدرسه، 1(2): 77-103.
  10. سامانی، سیامک. (1387). تهیه و طراحی مقیاس فرایندهای خانوادگی برای خانواده‌های ایرانی. مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 14(2):162-167.
  11. سامانی، سیامک.، شگفتی، نادره.، و منصوری، سپیده‌السادات. (1390). نقش واسطه‌ای تنظیم شناختی هیجان برای کسب والدگری و مشکلات هیجانی. فصلنامه روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 1(3): 111-124.
  12. سامانی، سیامک.، و حسینی، میترا. (1391). ارتباط بین ابعاد کارکرد خانواده و خود تنظیمی فرزندان. فصلنامه خانواده پژوهی، 8(3 پیاپی 31): 317-305.
  13. سامانی، سیامک.، و صادقی، لادن. (1389). بررسی کفایت روان‌سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان. مجله روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 1(1): 62-51.
  14. صالحی، اعظم.، باغبان، ایران.، بهرامی، فاطمه.، و احمدی، احمد. (1390). رابطه بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی با توجه به عوامل فردی و خانوادگی. فصلنامه مشاوره و روان‌درمانی خانواده، 1(1): 18-1.
  15. عسگرپور، فاطمه.، کربلایی محمد میگونی، احمد.، و تقی‌لو، صادق. (1394). نقش واسطه‌ای آسیب کودکی در رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و تنظیم شناختی هیجان در کودکان کار. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 9(1 پیاپی 33): 103-121.
  16. عطاردی، مصطفی.، و کارشکن، حسین. (1392). نقش ابعاد کمال‌گرایی و جهت‌گیری‌های هدف در پیش‌بینی خودتنظیمی دانشجویان. مجله دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 14(2): 108-100.
  17. قدسی، احمد.، صریحی، نفیسه.، و آقایوسفی، علی‌رضا. (1393). رابطه انگیزه پیشرفت با طرحواره‌های ناسازگار اولیه و جو عاطفی خانواده. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 8(4 پیاپی 32): 131-111.
  18. قنبری، سعید.، جواهری، عابدین.، سیدموسوی، پریسا.، و ملیحی، الناز. (1389). رابطه بین ابعاد کمال‌گرایی دانشجویان و روابط مثبت آن‌ها با دیگران. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 4(4 پیاپی 16): 84-72.
  19. معتمدیگانه، نگین.، و شکری، امید. (1391). آزمون روان‌سنجی سیاهه شناختارهای کمال‌گرایی چندبُعدی. فصلنامه روان‌شناسی تحولی، روان‌شناسان ایرانی، 10(2 پیاپی 38): 185-175.
  20. واحدی، شهرام. (1390). خودتنظیمی به‌عنوان میانجی بین ابعاد والدینی غیرحمایتی نوجوان‌ها. مجله اصول بهداشت روانی، 13(1 پیاپی 49): 6-19.
  21. Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2): 217-237.
  22. Beks, V., Dunkley, D., Taylor, G., Zuroff, D., Lewkowski, M., foley, J., Westreich, R. (2015). Chronic stress and attenuated improvement in depression over 1year. The moderating role of perfectionism. Behavior Therapy, 46(4): 479-492.
  23. Christman, E. (2012). Understanding maladaptive perfectionism in college students. Nurse Educator, 37(5): 202-5.
  24. Galfi-Pechenkov I. (2011). Perfectionism, affect intensity, rumination, and health [dissertation]. Toronto: York University.
  25. Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V. & Cate, R. T. (2009). Brief report: cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32(2): 449-454.
  26. Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Personality and Individual Differences, 30(1): 1311-1327.
  27. Ghani, F, B, A., Kamal, S. L. A., & Aziz, A. A. (2014). The implication of parenting styles on the akhlak of Muslim teenagers in the south of Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28(2): 761-765.
  28. Gong, X., Paulson, S. E., & Wang, C. (2016). Exploring family origins of perfectionism: The impact of interparental conflict and parenting behaviors. Personality and Individual Differences, 25(4): 43-48.
  29. Guadagnoli, E., & Velicer, W. F. (1998). Relation to sample size to the stability of component patterns. Psychological Bulletin, 103(2): 265-275.
  30. Kabori, O., & Tanno, y. (2004). Development of multidimensional perfectionism cognition inventory. Japanese Journal of Personality, 13(1):34-43.
  31. Macedo, A., Bos, S. C., Marques, M., Maia, B., Soares, M. J., Pereira, T., Gomes, A. A., Valente, J., & Azevedo, M. H. (2009). Perfectionism dimensions in pregnancy-a study in Portuguese women. Archives of Women's Mental Health, 12(1): 43-52.
  32. Marten, M., Smith-simon, B., Sherry- katerina, R., Donald, H., Saklofske, Murray, E., & Tara, G. (2016). Are perfectionism dimensions vulnerability factors for depressive symptoms after controlling for neuroticism? A meta-analysis of 10 longitudinal studies. European Journal of Personality, 30(2): 201-212.
  33. Martin, R. C., & Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and Individual Differences, 39(7): 1249-1260.
  34. Park, H. J., & Jeong, D. Y. (2015). Psychological well-being, life satisfaction, and self-esteem among adaptive perfectionists, maladaptive perfectionists, and non-perfectionists. Personality and Individual Differences, 72(1):165-170.
  35. Potthoff, S., Garnefski, N., Miklosi, M., Ubbiali, A., Dominguez-Sanchez, F. J., Martins, E. C., Witthöft, M., Kraai, V. (2016). Cognitive emotion regulation and psychopathology across cultures: A comparison between six European countries. Personality and Individual Differences, 25(2): 218-224.
  36. Rudolph, S. G., Flett, G. L. & Hewitt, P. L. (2007). Perfectionism and deficits in cognitive emotion regulation. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 25(4): 343-357.
  37. Schiena, R. D., Luminet, O., Philippot, P., & Douilliez, C. (2012). Adaptive and maladaptive perfectionism in depression: Preliminary evidence on the role of adaptive and maladaptive rumination. Personality and Individual Differences, 53(2):774-778.
  38. Selby, E. A., Anestis, M. D., Bender, T. W., & Joiner, T. E. (2009). An exploration of the emotional cascade model in borderline personality disorder. Journal of Abnormal Psychology, 118(2): 375-87.
  39. Stoeber, J., Mutinelli, S., Corr, P. J. (2016). Perfectionism in students and positive career planning attitudes. Personality and Individual Differences, 97(1): 256-259.
  40. Van der Kaap-Deeder, J., Soenens, B., Boone, L., Vandenkerckhove, B., Stemgee, E., & Vansteenkiste, M. (2016). Evaluative concerns perfectionism and coping with failure: Effects on rumination, avoidance, and acceptance. Personality and Individual Differences, 101(2): 114-119.
  41. Weiner, B. A., & Carton. J. S. (2012). Avoidant coping: A mediator of maladaptive perfectionism and test anxiety. Journal of Personality and Individual Differences, 52(5): 632-636.
  42. Wong, M. M. (2008). Perceptions of parental involvement and autonomy support: Their relations with self-regulation, academic performance, substance use and resilience among adolescents. North American Journal of Psychology, 10(3): 497-518.
  43. Yıldırım, B., Beydili, E., & Görgülü, M. (2015). The effects of education system on to the child labour: An evaluation from the social work perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174: 518-522.