Comparison of (EFT) training based on the HMT/LMG approach and (TA) on the differentiation and resolving the Parent-Adolescent conflict

Document Type : Scientific-research

Authors

1 Doctoral student of clinical psychology, Islamic Azad University, Bojnord branch. Bojnord, Iran

2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Khayyam University, Mashhad, Iran

10.52547/apsy.2022.226281.1279

Abstract

Aim: The aim of the present study was to compare the effectiveness of Emotion-Focused approach training based on HMT/LMG and transactional analysis on the differentiation and resolving the Parent-Adolescent conflict. Method: The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest study of two experimental groups with a three-month follow-up and the statistical population included all female high school students in Mashhad in the academic year of 1399-1400 (12018 people). The sample size included 60 students along with their mothers who were selected by multi-stage cluster sampling method and randomly selected into two experimental groups (each group 30 people). In order to collect data from the measures of the Child’s Attitude toward Mother Scale  (CAMS), Murray Strauss conflict tactics (1990) and Strauss and Skorn and Friedlander's differentiation (1998), as well as Stewart and Joines (2009) transactional analysis training packages and Aikin and Aikin's (2017) Emotion-Focused (HMT/LMG) were used. Both groups completed the mentioned questionnaires and then one group received the transactional analysis intervention and the other group received the HMT/LMG program. At the end of the intervention, both groups completed the questionnaires. Results: The effect of time, group and time interaction in the Emotion-Focused (HMT/LMG) training group was significant for differentiation and conflict resolution compared to the transactional analysis group (p>0.001). Conclusion: According to the obtained results, program HMT/LMG is recommended in Emotion-Focused training to increase differentiation and resolve conflicts during adolescence.

Keywords


آزادی، شهدخت. ناهید پور، فرزانه. (1395). پیش بینی مقدار تمایزیافتگی مادران، بررسی انتقالهای بین نسلی. ویژه نامه زن و جامعه. 7 : 125-136.[پیوند]
اصل دهقان، فاطمه. حسینیان، سیمین. رضاییان فرجی، حمیدرضا. (1397). نقش انعطاف پذیری خانواده و تمایزیافتگی مادران در خودکارامدی نوجوانان .فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده. 13 (45): 54-61.[پیوند]
ایزد خواه، محمد. نظری، علی محمد. ثنایی ذاکر، باقر. (1390). تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد ستیر بر تعارضات والد –فرزندی.پایان نامه ارشد.دانشگاه تربیت معلم تهران .دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.[پیوند]
بابای خاکیان، زینب. زکیی، علی. نقشینه، طیبه. (1394). رابطه تمایطیافتگی خود درمادران و همبستگی خانوادگی با اختلالات رغتارکودکان. مجله پزشکی ارومیه. ۲۶(4): ۳۴۳-۳۳۴.[پیوند]
برناه، محیا. (1392). مقایسه اثربخشی زوج‌درمانی گروهی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار با واقعیت درمانی بررضایت مندی زناشویی ،هوش هیجانی و سلامت روان زوجین .پایان نامه ارشد.دانشگاه فردوسی مشهد .واحد بین الملل. [پیوند]
ثقتی، طوبی. شفیع آبادی، عبدالله. سودانی، منصور. (1388). بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل ارتباط محاوره ای برکاهش رفتارهای پرخاشگرانه  دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان رشت. یافته‌های نو در روان شناسی. 5 (1): 23-39.[پیوند]
ثنایی، باقر. (1387). مقیاس‌های سنجش خانواده و ازدواج، تهران: انتشارات بعثت.[پیوند]
جانسون، سوزان. (1391). تمرین های زوج‌درمانی هیجان مدار، ایجادرابطه. ترجمه بهرامی، فاطمه. آذریان، زهرا. اعتمادی، عذرا. صمدی، شهین. تهران: انتشارات دانژه.[پیوند]
جعفرزاده، زهرا. (1389). اثربخشی آموزش گروهی تحلیل ارتباط متقابل بر میزان تمایزیافتگی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. پایان نامه  کارشناسی ارشد علوم تربیتی - مشاوره و راهنمایی. دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.[پیوند]
جعفری، فاطمه. صمدی کاشان، سحر. زارچی، محمد صادق. آسایش، محمد حسن. (1397). اثربخشی زوج‌درمانی گروهی هیجان مدار بر خود متمایز سازی زوجین دارای تعارضات زناشویی .فصلنامه مددکاری اجتماعی. 7 (1): 5-13.[پیوند]
حدیدی، ژیلا. شفیع آبادی، عبدالله. زارع بهرام آبادی، مهدی. (1389). تأثیر آموزش ابرازوجود برافزایش تمایزیافتگی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی منطقه یک تهران .پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد. 25: 38-45.[پیوند]
رحمتی، صمد. هوشمندی، رودابه. انزهایی، آرزوسادات. دهافین، وحیده. (1398). اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتارمتقابل برتحمل پریشانی و حل مسئله اجتماعی نوجوانان بزهکار .نشریه پژوهش‌های روان شناسی اجتماعی. 10 (37): 45-64.[پیوند]
رستمی، مهدی.، سعادتی، نادره.، یوسفی، زهرا. (1397). بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش زوج‌درمانی هیجان مدار و راه حل مدار بر ترس از صمیمیت و رضایت جنسی زوجین. مشاوره کاربردی. 8 (2): 1-22.[پیوند]
رضایی جمالویی، حسن. حسنی، جعفر. مرادی، علیرضا. فتحی آشتیانی، علی. (1396). بررسی الگوی فراتشخیصی و وابسته به تشخیص شخصیتی و تنظیم هیجان رفتارهای پرخطر نوجوانان و بررسی اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی درآنها.رساله دکتری روانشناسی سلامت. دانشگاه خوارزمی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. گروه روانشناسی بالینی.[پیوند]
روستایی راد، شیدا. زاده محمدی، علی. حبیبی عسکرآباد، مجتبی. قنبری، نیکزاد. (1397). پیش بینی مشکلات رفتاری نوجوانان بر مبنای رضایت اززندگی ،تعارض والد نوجوان،و تکامل مثبت نوجوانی. مجله رویش روانشناسی. 7 (12): 45-61. [پیوند]
ریاحی, موسی, اسمعیلی, معصومه, و کاظمیان, سمیه. (1396). تأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد- فرزند. مطالعات روان شناسی بالینی, 8(29), 113-135. doi: 10.22054/jcps.2018.8317. [پیوند]
رییسی، سیدجمال. محمدی، کوروش. زارعی، اقبال. نجارپوریا، سمانه. (1396). مقایسه اثربخشی زوج‌درمانی هیجان مدار و رویکرد تصمیم‌گیری مجدد بر بهبود عملکرد ازدواج، ارتقا ابعاد مهارت‌های ارتباطی و افزایش تاب آوری خانواده در زنان متاهل. دانشگاه هرمزگان. دانشکده علوم انسانی. رساله دکتری مشاوره. گرایش مشاوره خانواده . [پیوند]
سلطانی، زینت.، احقر، قدسی، باباخانی، وحیده. (1399). اثربخشی آموزش راهبردهای هیجان‌مدار بر یادگیری مشارکتی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. ۱۳ (۲) : 1-11. [پیوند]
سهراب نژاد، سجاد. یونسی، سید جلال. دادخواه، اصغر. بیگلریان، اکبر. (1393). اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت درمانی بر تعارضات والد-فرزندی و خودکارامدی نوجوانان پسر .پایان نامه ارشد.دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی. [پیوند]
صدیقی، سعیده. مکوند حسینی، شاهرخ. قنبری هاشم‌آبادی، قنبرعلی. (1395). اثربخشی گروه درمانی تحلیل ارتباط متقابل بربهبود الگوهای ارتباطی زوجین .نشریه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 1 (3): 44-36. [پیوند]
صرامی، نسیبه. یزد خواستی، فریبا. عریضی سامانی، حمیدرضا. (1396).اثربخشی سایکو دراما با محتوای تحلیل ارتباط متقابل بر تنظیم هیجانی و عملکرد اجتماعی –انطبتقی دختران نوجوان بدسرپرست. نشریه روانشناسی بالینی. 36: 94-83. [پیوند]
علیکی، محمود. محمد نظری، علی محمد. (1387). بررسی رابطه بین تمایزیافتگی و رضایت زناشویی .تازه های پژوهش‌های مشاوره. 7 (31): 23-31. [پیوند]
 عمویی، ناهید. (1394).  نقش عملکرد خانواده در میزان تجربه بحران هویت و تمایزیافتگی نوجوانان. پایان نامه  کارشناسی ارشد روان‌شناسی - روان‌شناسی بالینی.  دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی. [پیوند]
فردوسی، سیده زهرا. (1395). مقایسه تمایزیافتگی خود در نوجوانان با ساختار خانوادگی تک والد (والد-مادر) و خانواده هسته ای. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری. 1 (2): 34-54. [پیوند]
کرمی نژاد، زینب. سودان، منصور. مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1395). اثربخشی رویکرد هیجان مدار بر تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دچارشکست عاطفی .فصلنامه علمی –پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان. 18 (4): 13-23. [پیوند]
کنارکوهی، هوشنگ.، صادقی، عباس.، شیخی قلعه سردی، رحمان. (1398). بررسی اثربخشی آموزش زوج‌درمانی هیجان مدار برافزایش شادکامی‎و بهبود الگوهای ارتباطی زوجین شهر ایذه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 62: 518-528. [پیوند]
کیانی، بهناز. (1393). رابطه عملکرد خانواده با سبک های هویت، تمایزیافتگی خود و توانایی حل تعارض در نوجوانان. پایان نامه  کارشناسی ارشد روانشناسی کاربردی.  دانشگاه رازی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. [پیوند]
مجدآبادی فراهانی، زهره. شهرآرای، مهناز. فروزنده، داورپناه .جوادی، سید یاسر. (1393). بافت مدرسه ،هویت و رفتارهای مشکل‌آفرین در اوایل نوجوانی .نشریه پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی. 5  (3): 190-173. [پیوند]
محسنی، هاجر. (1393). بررسی رابطه بین خودمتمایز سازی مادران با تعارض والد –فرزندی و مسولیت پذیری دانش‌آموزان دختر دوره راهنمایی .پایان نامه ارشد رشته روانشناسی .دانشگاه علامه طباطبایی .دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. [پیوند]
ملایی، مرضیه‌سادات. (1395). اثربخشی آموزش رویکرد هیجان مدار (EFT) به شیوه گروهی بر افزایش عشق‌ورزی و تمایزیافتگی زنان. پایان نامه  کارشناسی ارشد علوم تربیتی - مشاوره ـ مشاوره خانواده.  دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. [پیوند]
مهری نژاد، سید ابوالقاسم.، صدری، نسترن.، رمضان ساعتچی، لیلی.، غفاری، زینب. (1398). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی برعزت نفس و تعارض والد-نوجوان دختران دوره متوسظه اول شهرتهران .مجله اندیشه های نوین تربیتی .دانشکده علوم و روانشناسی دانشگاه الزهرا 15 (1): 23-42. [پیوند]
مهین دوست، معصومه. (1395). اثربخشی آموزش ایمن سازی در برابر استرس مبتنی بر خشم بر تنظیم شناختی هیجان و تمایزیافتگی در نوجوانان مقطع دبیرستان. پایان نامه  کارشناسی ارشد. روان‌شناسی - روان‌شناسی عمومی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، دانشکده علوم انسانی. [پیوند]
موسوی، سکینه. (1392). اثربخشی آموزش گروهی تحلیل ارتباط متقابل بر کیفیت زندگی پرستاران زن بیمارستان سلمان فارسی بوشهر. پایان نامه  کارشناسی ارشد علوم تربیتی - مشاوره و راهنمایی.  دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. [پیوند]
نظری فر، محسن. قاسمی، نرگس. (1399). بررسی آموزش هیجان مدار به شیوه گروهی بر افزایش تمایزیافتگی و رضایت زناشویی زنان .دومین کنگره ملی انجمن روانشناسی خانواده ایران. خانواده در عصرما. اهواز. [پیوند]
وحید واقف، میترا. شفیع آبادی، عبدالله. معین، لادن. (1389). مقایسه اثربخشی دو رویکرد تحلیل ارتباط متقابل و راه حل محور در تغییر سطح رضایت زناشویی زنان متاهل شاغل تهران. فصلنامه زن و جامعه. 1 (3): 21-40. [پیوند]
یان. استورات.، جونز، ون. (1390). تحلیل ارتباط متقابل .ترجمه بهمن دادگستر. تهران: انتشارات دانژه. [پیوند]
Ahmed , S., Foulkes , L., Blakemore , S. J. (2020). Susceptibility to prosocial and antisocial influence in adolescence. Journal of Adolescence. 84: 56-68. [Link]
Aikin, N. T., & Aikin, P. A. (2017). The hold me tight  ,let me go program conversations for connection: Facilitators guide for families with teens: A relationship education and enhancement program. Ottawa: ICEEFT. [Link]
Aikin, N. T., & Aikin, P. A. (2018). Hold Me Tight/Let Me Go Enrichment Program for Families and Teens. in Encyclopedia of Couple and Family Therapy, J.L. Lebow et al. (eds.). USA: Springer International Publishing AG. [Link]
Arabatzoudis,T. Rehm,I,C. Nedeljkovic ,M. Moulding ,R(2017).Emotion Regulation.in individual with and without trichotillomania.Journal of obsessive compulsive and related disorders (12).385-394. [Link]
Bell, C. A., Denton, W. H., Martin, G., Coffey, A. D., Hanks, C. O., Cornwell, C. S., et al. (2017). Learning Emotionally Focused Couple Therapy: Four clinicians' perspectives. Journal of Couple & Relationship Therapy‐Innovations in Clinical and Educational Interventions, 17(1), 61– 78. https://doi.org/10.1080/15332691.2017.1310638. [Link]
Bountress, Kaitlin E., Gilmore , Amanda K., Amstadter , Ananda B. (2020). Impact of disaster exposure severity: Cascading effects across parental distress, adolescent PTSD symptoms, as well as parent-child conflict and communication. Social Science & Medicine. 264: 11-32. [Link]
Choi, Heeseung ., Kim , Sumi., Ko , Heesung. (2020). Parents’ Perceptions and Responses to Parent-adolescent Conflict Situations: A Mixed Methods Approach. Korean J Stress Res. 28:142-152. [Link]
Compas, B.E .Jaser, S,S. Bettis, A.H. Watson, K.H.Gruhn, M.N. Dunbar, J.P. Thigpen, J. C. (2017). Coping Emotion Regulation and psychpathology in childhood and adolescence .A meta analysis and narrative review. [Link]
Denault A S, Déry M. (2015). Participation in organized activities and conduct problems in elementary school: The mediating effect of social skills. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 23(3): 167-179. [Link]
Gelso, C. & Fretz, B. (2001). Familiy therapy, an overview. Wadsworth, advision of themas learning. [Link]
Gonzalez, M., Schweer‐Collins, M., Greenman, P. S., Lafontaine, M. F., Fatas, M. D., & Sandberg, J. G. (2019). Short‐term and long‐term effects of training in EFT: A multinational study in Spanish‐speaking countries. Journal of Marital and Family Therapy, 46(2), 304– 320. https://doi.org/10.1111/jmft.12416. [Link]
Greenberg L S. (2015). Emotion-focused therapy: Coaching clients to work through their feelings. American Psychological Association. [Link]
Greenberg, L. S. (2004). Emotion-Focused Therapy.clinical psychology and psychotherapy, 11, 3-16. [Link]
Holms, T. R. Bond, L. A. Byrne, C. (2008). Mother beliefs a bout knowledge and mother –adolescent conflict .Journal of social personal relationship. 25- 561-587. [Link]
Horn, E. K. (2015). Effectiveness of short-term inpatient psychotherapy based on transactional analysis with patients with personality disorders: A matched control study using propensity score. Journal of personality disorders, 29(5), 663-683. [Link]
Indrayani , Triana., Palutturi,  Sukri., Widowati , Retno. (2020). The illustration of depression tendency on female teenagers due to dating violence in integrated service centre for woman and child empowerment DKI Jakarta 2020. Enfermería Clínica. First available on 8 October 2020. [Link]
Johnson, S. (2008). Hold Me Tight: Seven conversation for a life time of love. New York .NY. Little Brown. [Link]
Kim, M. S. Bang, G. C. Ko, I. J. (2017). The agent communication simulation based on the egostste model of Transactional Analysis. Advances in computer science and ubiquitous computing. 421-365. [Link]
Koren, Réka., Woolley, Scott R., Danis, Ildikó., Török, Szabolcs. (2020). Measuring the Effectiveness of the Emotionally Focused Therapy Externship Training in Hungary done through Translation. Journal of Marital and Family Therapy, 2020. [Link]
Langeland, Ane., Aardal, Hanna., Hjelmseth, Vanja., Fyhn, Kristin Hannevik. (2019). An Emotion Focused Family Therapy workshop for parents with children 6-12 years increased parental self-efficacy. Emotional and Behavioural Difficulties, 25(1):1-13. DOI: 10.1080/13632752.2019.1655921. [Link]
Myhr, L. G. (2015). The relation between mindfulness and parenting behaviors with young children. PhD thesis, Jon's University of New York. [Link]
Nandang, R. Netrawati, Furgon Syamsu (2016). Solving adolescent verbal sggressions Through Transactional Analysis Counseling Approch. Journal of education And practice. Vol: 7. N. 18. [Link]
Peleg-Popko, O. (2004). Differentiation and test anxiety in adolescents. Journal of Adolescence(27) 645-662. [Link]
Pellerone, M., Spinelloa, C., Sidoti, A., & Micciche, S. (2015). Identity, perception of parent-adolescent relation and adjustment in a group of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 190, 459-464. [Link]
Peterson, R. & Gfeen, S. (2009). Families first keys tosuccessful family fanctioning communication http://www.ent.vt.edu/pubs/family/92-350.Html. [Link]
Stavrianopoulos, Katherine. (2019). Emotionally Focused Family Therapy: Rebuilding Family Bonds. [Link]
Taysir, Morad. (2020). A Research Study into the impact on Emotional Stability of a Transactional Analysis Training Programme intended to develop increased levels of Adult Ego State in Adolescents in Syria. International Journal of Transactional Analysis Research & Practice, 11(1): 4-12. [Link]
Wiebe, S. A., & Johnson, S. M. (2017). Creating relationships that foster resilience in Emotionally Focused Therapy. Current Opinion in Psychology. 13: 65-69. [Link]
Dias, Fernando H. C., Rey, David. (2022). Robust aircraft conflict resolution under trajectory prediction uncertainty, Operations Research Letters, 50(5): 503-508. [Link]
Pang, Bizhao., Low, Kin Huat., Lv, Chen. (2022). Adaptive conflict resolution for multi-UAV 4D routes optimization using stochastic fractal search algorithm, Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 139: 10-36. [Link]
Choi, Han-Gyo., Ahn, Sung Hee., (2021). Effects of a conflict resolution training program on nursing students: A quasi-experimental study based on the situated learning theory, Nurse Education Today, 103, 10-49. [Link]
Feraco, Tommaso., Cona, Giorgia. (2022). Differentiation of general and specific abilities in intelligence. A bifactor study of age and gender differentiation in 8- to 19-year-olds, Intelligence, 94: 10-16. [Link]