اسماعیل زاده، لیلا؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و قاسم زاده، سوگند (1400). مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دشواری خودتنظیمی هیجانی نوجوانان تیزهوش.
مجله سلامت اجتماعی، 8(3)، 444-452.
[پیوند]
پیوسته گر، مهرانگیز و حیدری عبدی، احمد (1387). مقایسه رابطه راهبردهای تنظیم شناختی عاطفی با علائم افسردگی در نوجوانان مراجعه کننده به مراکز درمانی و دیگر نوجوانان.
فصلنامه روانشناسی کاربردی، 2(2)، 563-549.
[پیوند]
جوادی، وحیده و ساعد، امید (1401). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اختلالهای اضطرابی کودکان و نوجوانان در ایران: یک مطالعه مروری سیستماتیک.
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 14(1)، 18-9.
[پیوند]
رضایی، سنا و دشتبزرگی، زهرا (1397). نقش کمالگرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت خواب در پیشبینی اختلال خوردن دانشجویان پرستاری.
نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، 4(4)،9-1.
[پیوند]
رئیسی، رویا؛ گنجی، فروزان؛ شاهمرادی، رضوان؛ مردان پور شهرکردی، الهام؛ آلبرت، شمیان؛ نکویی، افسانه و همکاران (1391). تاثیر جلسات مشاوره گروهی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان فرزندان خانواده های طلاق.
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 14(3)، 37-30.
[پیوند]
سام مهر، وحید؛ فرشباف مانی صفت، فرناز؛ خادمی، علی و شبانی، رحیم (1401). بررسی مقایسهای اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر بهبود مهارتهای تنظیم هیجانی و مهارتهای ارتباطی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای
. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 9(1)، 72-57.
[پیوند]
شعبانی خدیو، امیر و احمدیان، حمزه. (1398). رابطة ارضاء نیازهای بنیادی روانی و اختلال تنظیم هیجانی با نقش میانجیگری طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان.
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 20(1)، 111-110.
[پیوند]
طباطبایی، تکتم السادات.، احدی، حسن.، بهرامی، هادی و خامسان، احمد (1397). تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر اضطراب دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند.
مجله مطالعات روان شناسی تربیتی، 15(29)،124-97.
[پیوند]
قایم پور، زینب؛ اسماعیلیان، مرضیه و سرافراز، مهدی (1398). تنظیم هیجان در نوجوانان: نقش پیش بینی کننده کارکرد خانواده و دلبستگی.
مجله اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. دوره سیزدهم، 51 ، 16-1.
[پیوند]
کندال، فلیپ و متکه، کریستینا (2013).
درمان شناختی رفتاری برای اضطراب کودکان. ترجمه ی زهرا شهریور و فیروزه ضرغامی(1398). چاپ سوم. تهران: انتشارات ارجمند.
[پیوند]
کیایی راد، حسین؛ پاشا، رضا؛ عسگری، پرویز و مکوندی، بهنام (1399). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی بر روابط فرا زناشویی و خشونت خانگی در زنان با طلاق عاطفی.
فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، 19(99)، 1682-1667.
[پیوند]
مجدآرا، الهه؛ مکوند حسینی، شاهرخ؛ عرب قائنی، ماریه و اسبقی، الهام (1396). نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین اضطراب اجتماعی و افسردگی با طرحوارههای ناسازگار اولیه.
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهشهای نوین روان شناختی، 12(40)، 203-118.
[پیوند]
مددی طائمه، زهرا؛ آقاجانی، طهمورث و صلاحیان، افشین (1399). مقایسه سلامت عمومی و اختلال خوردن در فرزندان دختر خانواده های طلاق رسمی، طلاق عاطفی و همتایان عادی.
نشریه مدیریت ارتقاء سلامت، 9(2)، 33-20.
[پیوند]
Abravanel BT, Sinha R.(2014). Emotion dysregulation mediates the relationship between lifetime cumulative adversity and depressive symptomatology.
J Psychiatr Res; 61:89–96.
[link]
Amato, P. R. (2014). The consequences of divorce for adults and children: An update.
Društvena istraživanja-Časopis za opća društvena pitanja, 23(1), 5–24.
[Link]
Arici-Ozcan, N., Cekici, F., & Arslan, R. (2019). The relationship between resilience and distress tolerance in college students: The mediator role of cognitive flexibility and difficulties in emotion regulation.
International Journal of Educational Methodology,
5(4), 525-533.
[link]
Avci, D., & Kelleci, M. (2016). Effects of the Anger Coping Programme based on cognitive behavioural techniques on adolescents' anger, aggression and psychological symptoms.
International journal of nursing practice,
22(2), 189-196.
[link]
Bai, L., & Han, Z. R. (2016). Emotion dysregulation mediates relations between Chinese parents’ histories of childhood emotional abuse and parenting stress:
A dyadic data analysis. Parenting, 16(3), 187–205.
[link]
Bardeen, J. R., & Fergus, T. A. (2020). Emotion regulation self-efficacy mediates the relation between happiness emotion goals and depressive symptoms: A cross-lagged panel design.
Emotion,
20(5), 910.
[link]
Bastaitsa, K., Pasteelsa, I., & Mortelmansa, D.(2018). How do post-divorce paternal and maternal family trajectories relate to adolescents' subjective well-being?
Journal of Adolescence.64:98-108.
[link]
Bohman, H., Brolin Låftman, S., Aivar Päären, A., & Jonsson, U. (2017) Parental separation in childhood as a risk factor for depression in adulthood: a community-based study of adolescents screened for depression and followed up after 15 years.
Bohman et al. BMC Psychiatry ,17:(117): 1-11.
[link]
Brereton, A., & McGlinchey, E. (2020). Self-harm, emotion regulation, and experiential avoidance: A systematic review.
Archives of suicide research,
24(sup1), 1-24.
[link]
Bruggink, A., Huisman, S., Vuijk, R., Kraaij, V., & Garnefski, N. (2016). Cognitive emotion regulation, anxiety and depression in adults with autism spectrum disorder.
Research in Autism Spectrum Disorders,
22, 34-44.
[link]
Deater-Deckard, K., Li, M., & Bell, M. A. (2016). Multifaceted emotion regulation, stress and affect in mothers of young children.
Cognition and Emotion,
30(3), 444-457.
[link]
Dewald-Kaufmann, J., de Bruin, E., & Michael, G. (2019). Cognitive behavioral therapy for insomnia (CBT-i) in school-aged children and adolescents.
Sleep medicine clinics,
14(2), 155-165
[link]
Early, B. P., & Grady, M. D. (2017). Embracing the contribution of both behavioral and cognitive theories to cognitive behavioral therapy: Maximizing the richness.
Clinical Social Work Journal,
45(1), 39-48.
[link]
Foo, A. (2021). Parental Dissolution and the Transmission of Relational Instability for Adult Children of Divorce. Canadian Journal of Family and Youth/Le Journal Canadien de Famille et de la Jeunesse, 13(3), 32-40.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2018). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety.
Cognition and Emotion,
32(7), 1401-1408.
[link]
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2014). Bully victimization and emotional problems in adolescents: Moderation by specific cognitive coping strategies.
Journal of Adolescence. 37: pp.1153-1160.
[link]
Goodboy, A.K., Martin, M.M., & Goldman., Z. W. (2016). Students’ experiences of bullying in high school and their adjustment and motivation during the first semester of college.
Western Journal of Communication, 80(1), 60-78.
[link]
Gratz, K. L., Moore, K. E., & Tull, M. T. (2016). The role of emotion dysregulation in the presence, associated difficulties, and treatment of borderline personality disorder. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 7(4), 344.[link]
Grossman, R. A., & Ehrenreich-May, J. (2020). Using the unified protocol for Transdiagnostic treatment of emotional disorders with youth exhibiting anger and irritability.
Cognitive and Behavioral Practice,
27(2), 184-201.
[link]
Johnsen, T. J., & Friborg, O. (2015). The effects of cognitive behavioral therapy as an anti-depressive treatment is falling: A meta-analysis.
Psychological bulletin,
141(4), 747.1-23.
[link]
Kaniturk, L,. Fox, L,. & Storch,. E. (2017). Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy for Individuals with Autism Spectrum Disorders and Comorbid Obsessive-Compulsive Disorder: A Review of the Research.
J Dev Phys Disabil.224-234.
[link]
Keles, S., & Idsoe, T. (2018). A meta-analysis of group cognitive behavioral therapy (CBT) interventions for adolescents with depression.
Journal of adolescence,
67, 129-139.
[link]
Kunz, J. (2018). Parental divorce and children's interpersonal relationships: A meta-analysis. In
Divorce and the Next Generation: Perspectives for Young Adults in the New Millennium . 19-47.
[link]
Lasa-Aristu, A., Delgado-Egido, B., Holgado-Tello, F. P., Amor, P. J., & Domínguez-Sánchez, F. J. (2019). Profiles of cognitive emotion regulation and their association with emotional traits.
Clínica y Salud,
30(1), 33-39.
[link]
Leichsenring F, Steinert C. (2017). Is cognitive behavioral therapy the gold standard for psychotherapy? The need for plurality in treatment and research.
JAMA 318(14):1323–4.
[link]
Leopold, T., & Kalmijn, M. (2016). Is divorce more painful when couples have children? Evidence from long-term panel data on multiple domains of well-being.
Demography,
53(6), 1717-1742.
[link]
Loose, C., Graff, P., Zarbock, G., & Holt, R.A (2020).
Schema Therapy for Children and Adolescents ST-CA A Practitioners Guide, Ashford Press, ISBN: 978-1-912755-82-0.
]link[
Loose, C. & Graaf, P. (2016). Pictorial Representation of Early Maladaptive Schemas and Modes - for Young and Old. Poster. Stockholm:
46th Annual EABCT Congress CBT.231-242.
[link]
Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (Eds.) (2013).
Schema therapy with children and Youngsters.Weinheim: Beltz.
[link]
Loose, Ch., & Graaf, P., Armour, K., & Holt, R. (2020).
Schema Therapy for Pre-School Aged Children. Schema Therapy for Children and Adolescents: A Practitioner’s Guide Book, ISBN: 978-1-912755-820.
[link]
Ma, L., Zhang, Y., Huang, C., & Cui, Z. (2020). Resilience-oriented cognitive behavioral interventions for depressive symptoms in children and adolescents: A meta-analytic review.
Journal of Affective Disorders,
270, 150-164
[link]
Matthysm, W., Dennis J. L., & Schutter, G.. (2021). Increasing effectiveness of cognitive behavioral therapy for conduct problems in children and adolescents: What can we learn from neuroimaging studies?.
Clinical Child and Family Psychology Review,
24(3), 484-499.
[link]
Mor, N., & Meijers, J. (2009). Cognitive Behavioral Therapy in Childhood Anxiety.
Journal Psychiatry Relate Science, 46 (4): 282–289.
[link]
Oberst, U., Wegmann, E., Stodt, B., Brand, M., & Chamarro, A. (2017). Negative consequences from heavy social networking in adolescents: The mediating role of fear of missing out.
Journal of adolescence,
55, 51-60
[link]
Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2005). The cognitive control of emotion.
Trends in Cognitive Sciences, 9, 242-249.
[link]
Perihan, C., Burke, M., Bowman-Perrott, L., Bicer, A., Gallup J, Thompson J, & et al. (2019). Effects of Cognitive Behavioral Therapy for Reducing Anxiety in Children with High Functioning ASD: A Systematic Review and MetaAnalysis.
Journal of autism and developmental disorders:1-15.
[link]
Potthoff, S., Garnefski, N., Miklósi, M., Ubbiali, A., Domínguez-Sánchez, F. J., Martins, E. C., ... & Kraaij, V. (2016). Cognitive emotion regulation and psychopathology across cultures: A comparison between six European countries.
Personality and Individual Differences,
98, 218-224.
[link]
Purnamaningsih, E. H. (2017). Personality and emotion regulation strategies.
International Journal of Psychological Research,
10(1), 53-60.
[link]
Ryan, R. M., Markowitz, A. J., & Claessens, A. (2015). Associations between family structure change and child behavior problems: The moderating effect of family income.
Child Development, 86, 112–127.
[link]
Setyorini, W. W., Wibowo, M. E., & Awalya, A. (2021). The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy Group Counseling to Improve the Resilience of Students as Divorce Victims.
Jurnal Bimbingan Konseling,
10(3), 156-160.
[link]
Silk, J.S., Pramana, G., Sequeira, S.L., Lindhiem, O., Kendall, P.C., Rosen, D., & et al. (2020). Using a Smartphone App and Clinician Portal to Enhance Brief Cognitive Behavioral Therapy for Childhood Anxiety Disorders.
Behavior Therapy; 51(1):69-84.
[link]
Supratman, L. P. (2020). A qualitative study of teenagers viewpoint in dealing with parents’ divorce in Indonesia.
Journal of Divorce & Remarriage,
61(4), 287-299.
[link]
Te Brinke, L. W., Schuiringa, H. D., & Matthys, W. (2021). Emotion regulation and angry mood among adolescents with externalizing problems and intellectual disabilities.
Research in Developmental Disabilities,
109, 1-9.
[link]
Thomson, E., & McLanahan, S. S. (2012). Reflections on “Family structure and child well-being: Economic resources vs. parental socialization.
Social Forces, 91, 45–53.
[link]
van Wijk-Herbrink, M. F., Arntz, A., Broers, N. J., Roelofs, J., & Bernstein, D. P. (2021). A schema therapy based milieu in secure residential youth care: Effects on aggression, group climate, repressive staff interventions, and team functioning.
Residential Treatment for Children & Youth,
38(3), 289-306.
[link]
Van Wijk-Herbrink, M. F., Broers, N. J., Roelofs, J., & Bernstein, D. P. (2017). Schema therapy in adolescents with disruptive behavior disorders.
International Journal of Forensic Mental Health,
16(3), 261-279.
[link]
Yaacob, S.N., Yuin, F.J., Hasbullah, M,. Arshat, Z., & Juhari, R. (2019). Negative Life Events and Mental Health Problem: The Importance of Coping Strategy
. journal socoal sciences & humanities. 27 (S1): 77 – 87.
[link]
Zimmermann, P., & Iwanski, A. (2014). Emotion regulation from early adolescence to emerging adulthood and middle adulthood: Age differences, gender differences, and emotion-specific developmental variations.
International journal of behavioral development,
38(2), 182-194.
[link]