ساخت برنامه آموزش ذهن شفقت‌گرا برای نوجوانان: رویکرد نقشه‌نگاری مداخله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان ، رشت، ایران.

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

4 استاد گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه گیلان، رشت، ایران

5 دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.48308/apsy.2024.235985.1663

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف طراحی برنامه آموزش ذهن شفقت‌گرا برای نوجوانان با استفاده از رویکرد نقشه‌نگاری مداخله انجام شد. نقشه‌نگاری مداخله، رویکردی است که به‌طور تکراری و تجمعی برای توسعه مداخلات سلامت‌محور مبتنی بر نظریه، شواهد و عمل، به کار می‌رود. روش: در این مطالعه، علاوه بر بررسی دانش نظری و تجربی در زمینه شفقت‌ورزی، نظرات خبرگان در دو حوزه روان‌شناسی مثبت و تحولی نیز لحاظ شد. هدف اصلی این بود که پروتکلی بافت‌محور برای آموزش ذهن شفقت‌گرا در نوجوانان طراحی شود. یافته­ها: پژوهش نشان داد که دستیابی به ذهن شفقت‌گرا از طریق این پروتکل آموزشی با مفاهیمی مانند ابرازگری هیجانی، والدگری کمال‌جویانه، محیط سرزنش‌گر، رسانه‌های اجتماعی، نیازهای اساسی و خودمراقبتی در ارتباط است. این یافته‌ها تأکید می‌کند که رویکرد تک‌بعدی به مقوله شفقت‌ورزی کافی نیست و لازم است به ابعاد مختلف اجتماعی، خانوادگی و فردی توجه شود. نتیجه­گیری: در نتیجه، ساده‌سازی بیش از حد مفهوم شفقت‌ورزی و تمرکز صرف بر یک جنبه خاص، نه تنها باعث درک ناقص این سازه می‌شود، بلکه می‌تواند در توسعه مداخلات نیز به نتایج محدودی منجر شود. بنابراین، لازم است که مداخلات شفقت‌ورزی به‌صورت چندبعدی و با نگاهی جامع به جنبه‌های مختلف این سازه طراحی و اجرا شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Development of a Compassionate Mind Training Program for Adolescents: Intervention Mapping Approach

نویسندگان [English]

  • somayeh mohebi 1
  • Iraj ShakeriNia 2
  • Mahnaz KhosroJavid 3
  • Abbas Abolghasemi 4
  • AbbasAli HosseinKhanzadeh 5
1 Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan.Rast, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan. Rast, Iran
4 Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan. Rast, Iran
5 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan. Rast, Iran
چکیده [English]

Aim: This study aimed to design a compassion-based mindfulness training program for adolescents using the intervention mapping approach.
Method: Intervention mapping is a method that employs a repetitive and cumulative process to develop health-oriented interventions based on theory, evidence, and practice. This research involved not only reviewing theoretical and empirical knowledge on compassion but also incorporating expert opinions from positive psychology and developmental psychology fields. The primary goal was to develop a context-specific protocol for teaching compassion-based mindfulness to adolescents.
Results: The results indicated that achieving compassion-based mindfulness through this educational protocol is linked with concepts such as emotional expression, perfectionistic parenting, blame-oriented environments, social media, basic needs, and self-care. These findings highlight that a one-dimensional approach to the concept of compassion is insufficient and that attention must be given to various social, familial, and individual dimensions.
Conclusion: oversimplifying the concept of compassion and focusing on a single aspect can lead to a limited understanding of this construct and result in less effective interventions. Therefore, compassion interventions should be designed and implemented in a multidimensional manner, considering the diverse aspects of this construct.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Compassionate
  • Intervention Mapping
  • Adolescent
  • Intervention Development