طراحی، تدوین و روایی‌یابی مداخله تلفیقی شناختی- رفتاری مبتنی بر تجربه زیسته کودکان شبه-خانواده از ضربه‌روانی پیچیده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.48308/apsy.2024.235480.1644

چکیده


هدف: انجام مداخلات اختصاصی برای کودکان آسیب ­پذیر شبه­ خانواده دارای اهمیت است. پژوهش حاضر با تلفیق مضامین استخراج شده از مصاحبه­‌های انجام گرفته با کودکان شبه­ خانواده درباره تجربه زیسته آن‌ها از ضربه­ روانی پیچیده و درمان شناختی­-رفتاری متمرکز بر ضربه­ روانی، مداخله تلفیقی شناختی- رفتاری مبتنی بر تجربه زیسته کودکان شبه‌خانواده از ضربه­ روانی پیچیده را معرفی می‌­کند. روش: پژوهش حاضر در دو بخش انجام گرفت. در بخش نخست، جامعه پژوهش ۳۰ دختر ۹ تا ۱۱ سال ساکن در مراکز شبه ­خانواده شهر اصفهان در سال۱۴۰۱ بود. نمونه­ گیری هدفمند و تا اشباع داده­‌ها بر روی ۸ کودک انجام شد. جمع‌آوری اطلاعات نیمه ساختار یافته با روش پدیدارشناسی توصیفی انجام و با روش جیورجی تحلیل شد. در بخش دوم، به منظور طراحی مداخله تلفیقی از رویکرد عوامل مشترک و برای روایی­یابی محتوایی مداخله از نظرات ۸ نفر از متخصصان به روش دلفی استفاده شد. یافته­‌ها: در بخش نخست، ۵ مضمون اصلی شامل تعلق، ارتباط، خودپنداره، چالش­‌های زندگی قبلی و سرمایه روانشناختی شناسایی شد. در بخش دوم؛ مداخله تلفیقی شناختی- رفتاری مبتنی بر تجربه زیسته کودکان شبه­ خانواده در۱۰ جلسه، هر جلسه شامل دو بخش مراقبان (گروهی) و کودک (فردی) تدوین شد. ضریب نسبی روایی محتوایی حداقل ۰. ۷۵ و حداکثر ۱ و شاخص روایی محتوا ۰. ۹ بدست آمد. نتیجه­ گیری: مداخله تلفیقی حاضر تلاشی است برای تدوین مداخله درمانی کودک محور ویژه کودکان شبه­ خانواده تا ضمن کاهش دادن برخی از خلاء­‌های درمان شناختی- رفتاری متمرکز بر ضربه ­روانی از ظرفیت­‌های این درمان نیز استفاده کرده باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Design, Development and validation of Integrating Cognitive-Behavioral Intervention Based on the Lived Experiences of Foster Children on Complex Trauma

نویسندگان [English]

  • Zivar Soltani ghahfarokhi 1
  • Mohammad Bagher Kajbaf 2
  • Shole Amiri 2
  • Hossin Ali Mehrabi 3
1 Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Aim: It is important to carry out specific interventions for vulnerable foster children. This study, by Integrating themes extracted from interviews conducted with foster children about their lived experiences of complex trauma and Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy, it introduces integrated cognitive-behavioral intervention based on the lived experiences of foster children on complex trauma. Method: This study has two parts. First, among 30 foster children aged 9 to 11 in Isfahan in 2022, 8 girls were selected by purposive sampling. Data collection was done in a semi-structured way using the descriptive phenomenological method and analyzed using the Giorgi method. In second, Common factors approach was used to develop an integrated intervention among various integration methods. For the content validity of the intervention, the opinions of 8 experts were used the Delphi method. Results: In the first part, five main themes were identified. These themes were belonging, relationship, self-concept, previous life challenges, and psychological capital. In second, integrating cognitive-behavioral intervention based on the lived experiences of foster children was developed in 10 sessions and each session included two parts of caregivers, and children. Relative coefficient of content validity ratio of at least 0.75 and at most 1 and content validity index 0.9 was obtained Conclusion: The present integrating intervention is an attempt to formulate a child-centered therapeutic intervention for foster children in order to reduce some of the gaps in Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy has also used the capacities of this therapy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive-Behavioral Therapy
  • Complex Trauma
  • Foster children
  • Integrating Intervention
  • Lived Experience
Alikhani, M, Naziri, Gh, Mohammadi, M, Aminimanesh, S. (2024). Developing of a Metaphor-based Psychoeducational Packag Explain and Conceptualize Impaired Autonomy and Performance Schemas. Applied Psychology, (2)18, 131-151.
Back, C., Gustafsson, P. A., Larsson, I., & Berterö, C. (2011). Managing the legal proceedings: An interpretative phenomenological analysis of sexually abused children's experience with the legal process. Child Abuse & Neglect35(1), 50-57.
Marmarchinia, M., Zoghi Paidar, M. (2017). Effectiveness of acceptance and commitment therapy on hope and happiness of female adolescents under welfare protection. Applied Psychology, 2(42),157-174.
Sanat Negar, S., Hassan Abadi, H., Asghari Nekah, S. (2013). The effectiveness of group story therapy on reducing hopelessness and loneliness of female children in foster care. Applied Psychology, 4(24), 7-23.