نرگس بای؛ حمیدرضا حسن آبادی؛ جواد کاوسیان
دوره 11، شماره 2 ، مرداد 1396، ، صفحه 67-83
چکیده
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی علی روابط بین باورهای شایستگی و ادراک از محیط کلاس درس با پیشرفت تحصیلی با تاکید بر نقش واسطهای باورها و رفتارهای پیشرفت بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر کرج بهتعداد 102874 نفر در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش با روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی علی روابط بین باورهای شایستگی و ادراک از محیط کلاس درس با پیشرفت تحصیلی با تاکید بر نقش واسطهای باورها و رفتارهای پیشرفت بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر کرج بهتعداد 102874 نفر در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 800 دانشآموز از 4 دبیرستان دخترانه حجاب، آفاق، البرز، جامی و 4 دبیرستان پسرانه هدف، ادب، میلاد و نوید، انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه ادراک از محیط کلاس فراسر، فیشر و مک روبی (1996)، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) و ادراک شایستگی هارتر (1985) جمعآوری شد. پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای مخدوش و دادههای پرت دادههای 712 دانشآموز تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد الگو با دادههای پژوهش برازش مناسبی دارد. ضرایب اثر غیرمستقیم باور شایستگی (05/0=β، 3/0=P) و ادراک فرد از کلاس درس (16/0=β، 025/0=P)، نشان داد تنها ادراک فرد از کلاس بهصورت غیرمستقیم و با میانجیگری باورها و رفتارهای پیشرفت میتواند عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند. نتیجهگیری: با توجه به نقش کلیدی باورها و رفتارهای پیشرفت، در ارتباط بین ادراک از محیط کلاس و باورهای شایستگی با پیشرفت تحصیلی، لازم است در برنامهریزی آموزشی به این سازهها بیش از پیش توجه شود.