اکبری زردخانه.، سعید.، محمودی، مریم. (1394). تاثیر آموزش برنامه تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد – فرزند و کارکرد خانوادگی. فصلنامه تحول روانشناختی کودک. 1(پیاپی 3): 62-55.
[ پیوند]
بابایی، جلال.، نجفی، محمود و رضایی، علی محمد. (1396). خصوصیات روانسنجی مقیاس تحول مثبت نوجوانی در دانش آموزان. مجله علوم روانشناختی. 16(پیاپی14): 553-570. [
پیوند]
بابایی، جلال.، رضایی، علی محمد و اکبری بوط بنگان، افضل . (1396). پیش بینی نگرش به مواد مخدر بر اساس مؤلفههاتحول مثبت نوجوانی رضایت از زندگی در نوجوانان. فصلنامه اعتیاد پژوهشی سو مصرف مواد، 11،( پیاپی43): 144-127.
[پیوند].
حسین آباد، ناهید.، نجفی، محمود و رضایی، علی محمد .(1397). اثر بخشی برنامه آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارامد پنداری در نوجوانان. مجله علوم روانشناختی، 17(پیاپی 72): 936-927.
[پیوند].
حسین آباد، ناهید.، نجفی، محمود و رضایی، علی محمد. (1398). اثربخشی برنامه آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی در نوجوانان. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی، 13(پیاپی35): 239-223
. [پیوند].
خدادادیان، محمدرضا.، کرمی، جهانگیر و یزدانبخش، کامران . (1398). پیش بینی استعداد اعتیاد بر اساس خود تنظیمی ارادی و تحول مثبت نوجوانی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه فصلنامه اعتیاد پژوهی سو مصرف مواد، 13(پیاپی54): 125-109
. [پیوند].
فیاضی، گلنار.، زاده محمدی، علی و پناغی، لیلی . (1398). بررسی ساختار تکامل خانواده با تکامل مثبت نوجوانان.مجله مطالعات ناتوانی. زیر چاپ.
[پیوند].
قاسمی، محمود.، فراهانی، محمد نقی و عبدالهی، محمد حسین . (1398). ساختار عاملی و ارائه مدل برای تحول مثبت جوانی در نوجوانان ایرانی. مجله روانشناسی90. (پیاپی2): 131-114.
[پیوند].
کیانی، مسعود.، حجازی، الهه و لواسانی، غلامعلی مسعود . (1394). طراحی برنامه آموزشی تحول مثبت نوجوانی و اثربخشی آن بر خودتنظیمی، هویت یابی و شایستگی اجتماعی نوجوانان. رساله دکتری. دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران.
[پیوند].
لواسانی، غلامعلی مسعود.، حجازی، الهه و صالح نجفی، مهسا . (1394). رابطه ادراک از محیط کلاس و خوش بینی با تحول مثبت دانش آموزان. مجله روانشناسی، 74 (پیاپی19): 198-188.
[پیوند].
مرادی، خدیجه.، اسدزاده، حسن.، نجفی، محمود و کرمی، ابوالفضل . (1397). وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ ﺳﻴﺎﻫﻪ ﺗﺤﻮل ﻣﺜﺒﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن: فصلنامه روانشناسیﺗﺤﻮﻟﻲ: روانﺷﻨﺎﺳﺎن اﻳﺮاﻧﻲ. 14،(پیاپی55): 80-66.
. [پیوند].
مرادی، خدیجه. (1398). رابطه مؤلفههاتحول مثبت نوجوانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. مجله علوم روانشناختی. 18(پیاپی 77): 634-627. [
پیوند].
موسوی، سیده فاطمه.، دبیری، سولماز و نصیری پور، صدیقه . (1397). نقش عملکردخانواده و تحول مثبت نوجوانی در پیش بینی افسردگی دختران نوجوان، مجله علوم روانشناختی، 17( 72پیاپی): 927 -919
. [پیوند].
نجفی، محمود؛ بابایی، جلال و رضایی، علی محمد . (1397). پیش بینی قلدری بر اساس مؤلفههای تحول مثبت نوجوانی و رضایت از زندگی در نوجوانان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت،3 (پیاپی11): 46-33. [
پیوند].
هنرمندزاده، ریحانه و سجادیان، ایلناز . (1395). اثربخشی مداخله مثبت نگر گروهی بر بهزیستی روانشناختی، تاب آوری و شادکامی دختران نوجوان بی سرپرست. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 2( پیاپی2): 50 – 35.
[پیوند].
Abubakar, A., Schachner, M., Aydnili-Karakulak, A., Alonso-Arbiol, I., Martinez- Fernandez, V., Nyongesa, M. K., & Shauri, H. (2017). Family connectedness and its association with psychological well-being among emerging adults across four cultural contexts. In A. Petersen, S. H. Koller, F. Motti-Stefanidi, & S. Verma (Eds.), Positive youth development in global contexts of social and economic change (pp. 137–156). Abington, UK: Taylor & Francis Group .[
link].
Allen, J. P., Philliber, S., Herrling, S. & Kuperminc, G. (1997). Preventing teen pregnancy and academic failure: Experimental evaluation of a developmentally-based approach. Child Development, 68(4), 729-742 .[
link].
Battistich, V., Schaps, E., Watson., M. & Solomon, D. (1996). Prevention effects of the Child Development Project: Early findings from an ongoing multisite demonstration trial.Journal of Adolescent Research, 11(1), 12-35 .[
link].
Benson, P L., Scales, P.C., & Syvertsen, A.K. (2011). The contribution of the developmental assets framework to positive youth development theory and practice. In R.M. Lerner.
[link].
Benson, P. L., Scales, P. C., Hamilton, S. F., & Semsa, A., Jr. (2006). Positive youth development: Theory, research, and applications. In R. M. Lerner (Ed.). Theoretica models of human development. Volume 1 of handbook of child psychology (6th ed.).Editors-in chief: W. Damon & R. M. Lerner. Hoboken, NJ: Wiley. [
link].
Brendtro, L.K., Brokenleg, M., & Van Bockern, S. (1990). Reclaiming youth at risk: Our hope for the future. Bloomington, IN: National Educational Service. [
link].
Bullock, M. (2012). International Psychology. In D. Freedheim & I. Weiner (Eds.), Hand- book of psychology: Vol. 1. History of psychology (2nd ed., pp. 562–596). Hoboken, NJ: Wiley. [
link].
Cardenas, J. A., Montecel, M. R., Supik, J. D. & Harris, R. J. (1992). The Coca-Cola Valued Youth Program. Dropout prevention strategies for at-risk students. Texas Researcher, 3, 111-130. [
link].
Catalano, R.F., Berglund, M.L., Ryan, J.A.M., Lonczak, H.S., & Hawkins, J.D. (2004). Positive youth development in the United States: Research findings on evaluations of youth development programs. Annals of the American Academy of Political and Social Science. [Special issue] Positive Development: Realizing the Potential of Youth, 591, 98-124. [
link].
Chen. Bin-Bin, Wiium. Nora & Dimitrova. Radosveta. (2018). Factor structure of positive youth development: Contributions of exploratory structural equation modeling. Personality and Individual Differences 124, 12–15.[
link].
Dimitrova, R., Musso, P., Abubakar, A., Solcova, I. P., Stefenel, D., Uka, F., Jordanov, V. (2017). Identity resources for positive adaptation of Roma Ethnic Minority Youth in Albania, Bulgaria, the Czech Republic,Italy, Kosovo, and Romania. In A. Petersen, S. H. Koller, F. Motti-Stefanidi, & S. Verma (Eds.), Positive youth development in global contexts of social and economic change (pp. 183–198). Abington, UK: Taylor & Francis Group. [
link].
Eccles, J.S., & Roeser, R.W. (2009). Schools, academic motivation, and stage-environment.
Handbook of adolescent psychology: Individual bases of adolescent development (pp. 404–434). [
link].
Flay, B.R., & Allred, C.G. (2003). Long term effects of the positive action program. American Journal of Health Behavior, 27(1), S6-S21. [
link].
Geldhof, G. J., Bowers, E. P., Boyd, M. J., Mueller, M. K., Napolitano, C. M., Schmid, K. L., Lerner, R. M. (2014). Creation of short and very short measures of the five Cs of positive youth development. Journal of Research on Adolescence, 24, 163–176. [
link].
Gestsdo´ttir, S., & Lerner, R. (2007). Intentional self-regulation and positive youth development in early adolescence: Findings from the 4-H study of positive youth development. Developmental Psychology. 43 (2), 508–521. [
link].
Gestsdottir, S., & Lerner, R. M. (2008). Positive development in adolescence: The development and role of intentional self-regulation. Human Development, 51(3), 202-224. [
link].
Hahn, A., Leavitt, T. & Aaron, P. (1994). Evaluation of the Quantum Opportunities Program (QOP). Did the program work? A report on the postsecondary outcomes and cost-effectiveness of the QOP Program (1989-1993). Waltham, MA: Brandeis Uni versity Heller Graduate School Center for Human Resources. [
link].
Hamilton, S.F., & Hamilton, M.A. (2009). The transition to adulthood: Challenges of poverty and structural lag. In R.M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology: 2 (61)Contextual influences on adolescent development, (3rd ed., pp. 492 526). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. [
link].
Harter, S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development, 53,87−98.. [
link].
Heck, K.E., & Subramaniam, A. (2009). Youth development frameworks. [Monograph]. Davis, CA: 4-H Center for youth development, University of California. [
link].
Holt, N. L., Neely, K. C., Slater, Linda G., M., Camiré, J. Côté, Fraser-Th., Jessica,McDonald, D., Strachan L. & Tamminen, K. A. (2016). A grounded theory of positive youth development through sport based on results from a qualitative meta-study.International Review of Sport and Exercise Psychology. 10 (1), 1–49. [
link].
Johnson, K., Strader, T., Berbaum, M., Bryant, D., Bucholtz, G., Collins, D. & Noe, T. (1996). Reducing alcohol and other drug use by strengthening community, family, and youth resiliency: An evaluation of the Creating Lasting Connections Program. Journal of Adolescent Research, 11(1). 36-67. [
link].
Kirby, D., Barth, R. P., Leland, N. & Fetro, J. V. (1991). Reducing the risk: Impact of a new curriculum on sexual risk-taking. Family Planning Perspectives, 23(6), 253- 263. [
link].
Larson, R.W., Walker, K.C., & Pearce, N. (2005). A comparison of youth-driven and adult driven youth programs: Balancing inputs from youth and adults. Journal ofCommunity Psychology, 33(1), 57-74. [
link].
Lerner, R. M., Lerner, J. V. & Colleagues. (2013). The positive development of youth: comprehensive findings from the 4-h Study of positive youth development. Tufts University: Institute for Applied Research in Youth 2Development. [
link].
LoSciuto, L., Freeman, M. A., Harrington, E., Altman, B. & Lanphear, A. (1997). An outcome evaluation of the Woodrock youth development project. Journal of Early Adolescence, 17(1), 51-66. [
link].
Mariano, J.M., & Damon, W. (2008). The role of spirituality and religious faith in supporting purpose in adolescence. In R.M. Lerner, R.W. Roeser, & E. Phelps (Eds.), Positive youth development and spirituality: From theory to research (pp. 210-230).West Conshohocken, PA: Templeton Foundation Press. [
link].
Masten, Ann S. (2014). Resilience and positive youth development frameworks indevelopmental science. Journal of Youth and Adolescence, 43 (6), 1018–1024. [
link].
National Research Council and Institute of Medicine. (2002). In J. Eccles & J. Gootman (Eds.), Community programs to promote youth development. Washington, DC National Academy Press. [
link].
Ng, F. F.-Y., Pomerantz, E. M., & Lam, S. (2007). European American and Chinese parents’ responses to children’s success and failure: Implications for children’s responses. Developmental Psychology, 43, 1239–1255. [
link].
Pedro-Carroll, J. L. & Cowen, E. L. (1985). The children of divorce intervention program: An investigation of the efficacy of a school-based prevention program.Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53(5), 603-611. [
link].
Perry, C. L., Williams, C. L., Veblen-Mortenson, S., Toomey, T.L., Komro, K.A., Anstine, P.A., McGovern, P.G., Finnegan, J.R., Forster, J.L., Wagenaar, A.C. & Wolfson, M. (1996). Project Northland: Outcomes of a community wide alcohol use prevention program during early adolescence. American Journal of Public Health,86(7), 956-965. [
link].
Petersen, A., Koller, S., Motti-Stefanidi, F., & Verma, S. (2017). Positive youth development in global contexts of social and economic change. Abington, UK: Taylor & Francis Group. [
link].
Rosenthal, D. A., Gurney, R. M., & Moore, S. M. (1981). From trust to intimacy: A newinventory for examining Erikson’s stages of psychosocial development. Journal of Youth and Adolescence, 10, 525–537. [
link].
Shek, Daniel T. L & Sun, Rachel C. F. (2012). Positive youth development, life satisfaction and problem behavior among Chinese adolescents in Hong Kong: A replication. Social Indicators Research Journal, 105, 3, 541–559. [
link].
Taylor, C. S., Smith, P. R., Taylor, V. A., von Eye, A., Lerner, R. M., Balsano, A. B. Almerigi, J. B. (2005). Individual and ecological assets and thriving among African American adolescent male gang and community-based organization members: A report from wave 3 of the “overcoming the odds” study. The Journal of Early Adolescence, 25, 72–93. [
link].
Theokas, Ch., & Lerner, R. (2006). Observed ecological assets in families,schools, and neighborhoods: Conceptualization, measurement, and relations with positive and negative developmental outcomes. Applied Developmental Science, 10 (2), 61–74. [
link].
Tierney, J. P., Grossman, J. B., & Resch, N. L. (1995). Making a difference: An impact study of big brothers/big sisters. Philadelphia, PA: Public/Private Ventures.[
link].