بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه شایعه‌پراکنی سایبری- نوجوان (CGQ-A)در نمونه دانش‌آموزان ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، شهر سنندج، ایران،

3 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

10.48308/apsy.2025.239162.1786

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه شایعه پراکنی سایبری نسخه نوجوان در میان گروهی از دانش‌آموزان نوجوان ایرانی انجام شد. روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری شامل کلیة دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم استان کردستان در سال تحصیلی 1403 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 1384 شرکت‌کننده (638 نفر دختر و 746 نفر پسر) انتخاب شدند.  ساختار عاملی و قابلیت اطمینان و همچنین اعتبار همزمان نسخه ایرانی (CGQ-A)  بررسی شد. یافته‌ها: بر طبق نتایج تحلیل عاملی تأییدی ساختار یک عاملی مقیاس با نه سوال با داده‌ها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین این پرسشنامه با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و پرسشنامه تجربه قلدری-قربانی سایبری (CBVEQ) از روایی همگرا در پرسشنامه شایعه پراکنی سایبری حمایت کرد. همسانی درونی پرسشنامه شایعه پراکنی سایبری نسخه نوجوان (CGQ-A) با ضریب آلفای کرونباخ 86/0 گزارش شد. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج پژوهش حاضر روایی و پایایی پرسشنامه شایعه پراکنی سایبری نسخه نوجوان  (CGQ-A) را برای سنجش شایعه‌پراکنی در دو بعد مثبت و منفی در دانش‌آموزان نوجوان تایید می‌کند. شایعه‌پراکنی سایبری ایرانی ابزار جدید و دقیقی را برای تحقیقات نظری در دنیای مجازی در ایران ارائه‌ می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Psychometric Properties of the Cybergossip Questionnaire-Adolescents (CGQ-A) in a Sample of Iranian Students

نویسندگان [English]

  • Salah Moradian 1
  • Ahmad Amani 2
  • Jafar Ghitasi 1
  • Fateme Emami 3
1 PhD Student of Counselling, Faculty 0f Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
2 Department Of Counselling, Faculty of Humanities Social Sciences. University Of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Master of Family Counselling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Aim: The present study aimed to investigate the psychometric properties of the e Cybergossip Questionnaire for Adolescents (CGQ-A) among a group of Iranian adolescent students. Method: The method of this study is descriptive and correlational. The statistical population included all first and second grade high school students in Kurdistan province in the academic year 2014, from which 1384 participants (638 girls and 746 boys) were selected using cluster sampling. The factor structure and reliability as well as concurrent validity of the Iranian version (CGQ-A) were examined. Results: According to the results of confirmatory factor analysis, the one-factor structure of the scale with nine questions had a good fit with the data. The results of the correlation between this scale and the Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS-21) and the Cyber-Bullying/Victimization Experiences Questionnaire (CBVEQ) supported the convergent validity of the Cybergossip Questionnaire for Adolescents (CGQ-A). The internal consistency of the Cybergossip Questionnaire for Adolescents (CGQ-A) was reported with a Cronbach's alpha coefficient of 0.86. Conclusion: Overall, the results of the present study confirm the validity and reliability of the Cybergossip Questionnaire for Adolescents (CGQ-A) for measuring Cybergossip in two dimensions, positive and negative, in adolescent students. Iranian Cybergossip provides a new and accurate tool for theoretical research in the virtual world in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cybergossip
  • Psychometric
  • Adolescent