ویژگی‌های روان‌سنجی ابزارهای فراخنای عدد، کلمه و ناکلمه و مقایسه آن‌ها در سنجش حافظه کاری کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه خوارزمی

چکیده

چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین میزان حساسیت آزمون‌های فراخنای عدد، کلمه و ناکلمه در سنجش حافظه کاری کودکان و ویژگی‌های روان‌سنجی این سه آزمون بود. روش: روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری تمامی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی منطقه یک تهران به‌تعداد ۸۳۳۴۵ نفر بود، که از میان آن­ها با روش نمونه‌گیری هدف‌مند، تعداد ۱۷۸ دانش‌آموز دختر و پسر مدارس مقطع ابتدایی منطقه یک شهر تهران شامل مدارس فرزندان ایران زمین، فرزانه ۲، عدالت ۱ و ضحی در نیم‌سال دوم تحصیلی 94-1393 با لحاظ کردن ملاک‌های ورود و خروج پژوهش شامل عدم مصرف داروهای روان‌پزشکی، عدم بیماری جسمانی و رضایت آگاهانه جهت شرکت در پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش آزمون‌ فراخنای عدد گاترکول و پیکرینگ (۲۰۰۰)، آزمون‌ کلمه مارکنی، اوت، پسنتی، راتی و تاولا (‌۱۹۹۳) و آزمون‌ ناکلمه گاترکول، ویلز، بدلی و امسیل (۱۹۹۴)  بود. داده­ها با استفاده از تحلیل تشخیص و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آزمون فراخنای ناکلمه بیش‌ترین همبستگی را با تابع تشخیصی، و نیز توانایی بهتری برای تشخیص راست برتری دارد (۳۱/۱۴ =F، ۰۰۹/0P<)؛ و آزمون فراخنای ناکلمه نیز حساسیت روان‌سنجی مناسبی در سنجش حافظه کاری کودکان به‌موازات افزایش سن دارد (36/22 =F، ۰۰۶/0P<). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش آزمون فراخنای ناکلمه نسبت به آزمون‌های فراخنای کلمه و عدد ویژگی‌های روان‌سنجی بهتری دارد؛ و می‌توان از این آزمون در موقعیت‌های پژوهشی و بالینی استفاده کرد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Persian Version of Digit Span Test, Word Span, Non-Word Span, and Evaluate the Psychometric Properties and Comparable Sensitivity in Measuring Working Memory of Children

چکیده [English]

Abstract
Aim: Due to the widespread use of digit span test, word Span, non-word span to assess cognitive abilities, particularly working memory, in this study, we compared the sensitivity and examine the psychometric properties of these tests.
Method: this research include causal cooperative, 178 subjects of both sexes with regard to the inclusion and exclusion criteria for the study, including the use of lack psychiatric drugs, lack of physical and psychiatric disorders and informed consent to participate in the study sample were chosen. Digit span test, word Span, non-word was used for data collection. The results of discriminant analysis and multivariate analysis of variance were analyzed.
Result: The results showed that non-word span test correlated with diagnostic function and a better ability to recognize the superior right. As well as non-word span test sensitivity in measuring working memory's good psychometric parallel increasing age.
Conclusion: According to the non-word span test results of the tests span word and digit the better psychometric properties, this test can be used in research and clinical settings

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keyword: Test
  • digit span
  • word span
  • non-word span
  • sensitivity
  • Memory
  • children
  1. نجاتی، وحید. (۱۳۹۲الف). تصمیم گیری پرخطر در موقعیت های اجتماعی: طراحی آزمون ضمنی و معرفی ویژگیهای روان سنجی آن. فصلنامه روان شناسی کاربردی. ۱(۲۵): ۱۱۴- ۱۰۱.
  2. نجاتی، وحید. (۱۳۹۲ب). پرسشنامه نشانگان گستره اُتیسم: طراحی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن. فصلنامه روان شناسی کاربردی. ۴(۲۸): ۱۰۴- ۹۱.
  3. الهی طاهره، آزادفلاح پرویز، فتحی آشتیانی علی، پورحسین رضا. نقش حافظه کاری در جمع ذهنی کودکان پیش دبستانی. مجله علوم رفتاری. 1388; 3 (4) :271-277
  4. Aboul Oyoun, H., El Dessouky, H., Shohdi, S., & Fawzy, A. (2010). Assessment of working memory in normal children and children who stutter. Journal of American Science, 6, 562–569
  5. Alloway, T. P., McCallum, F., Alloway, R. G., & Hoicka, E. (2015). Liar, liar, working memory on fire: Investigating the role of working memory in childhood verbal deception. Journal of Experimental Child Psychology, 137, 30-38.
  6. Anderson, J., & Wagovich, S. (2010). Relationships among linguistic processing speed, phonological working memory, and attention in children who stutter. Journal of Fluency Disorders, 35, 216–234.
  7. Baddeley, A., 2012. Working memory: theories models, and controversies. Ann.Rev. Psychol. 63, 1–29.
  8. Barriga-Paulino, C. I., Rojas Benjumea, M. Á., Rodriguez-Martinez, E. I., & Gomez Gonzalez, C. M. (2015). Fronto–temporo–occipital activity changes with age during a visual working memory developmental study in children, adolescents and adults. Neuroscience Letters, 599, 26-31.
  9. Bayliss, D. M., Bogdanovs, J., & Jarrold, C. (2015). Consolidating working memory: Distinguishing the effects of consolidation, rehearsal and attentional refreshing in a working memory span task. Journal of Memory and Language, 81, 34-50.
  10. Bharadwaj, S. V., Maricle, D., Green, L., & Allman, T. (2015). Working memory, short-term memory and reading proficiency in school-age children with cochlear implants. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 79(10), 1647-1653
  11. BOTTING N and CONTI-RAMSDEN G. Non-word repetition and language development in children with specific language impairment (SLI). International Journal of Language and Communication Disorders, 36: 421-432, 2001.
  12. Coady, J. A., & Evans, J. L. (2008). The uses and interpretations of non-word repetition tasks in children with and without specific language impairments. International Journal of Language and Communication Disorders, 43, 1–40.
  13. Conlin, J. A., & Gathercole, S. E. (2006). Lexicality and interference in working memory in children and adults. Journal of Memory and Language, 55, 363–380.
  14. Conti-Ramsden, G., Botting, N., & Faragher, B. (2001). Psycholinguistic markers for specific language impairment (SLI). Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 741–748
  15. DOLLAGHAN C, BIBER M and CAMPBELL T. Lexical influences on nonword repetition. Applied Psycholinguistics, 16: 211-222, 1995.
  16. Egami, C., Yamashita, Y., Tada, Y., Anai, C., Mukasa, A., Yuge, K., . . . Matsuishi, T. (2015). Developmental trajectories for attention and working memory in healthy Japanese school-aged children. Brain and Development, 37(9), 840-848.
  17. Fitzpatrick, C., Archambault, I., Janosz, M., & Pagani, L. S. (2015). Early childhood working memory forecasts high school dropout risk. Intelligence, 53, 160-165. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.intell.2015.10.002
  18. Gangopadhyay, I., Davidson, M. M., Weismer, S. E., & Kaushanskaya, M. (2016). The role of nonverbal working memory in morphosyntactic processing by school-aged monolingual and bilingual children. Journal of Experimental Child Psychology, 142, 171-194. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2015.09.025
  19. Gathercole, s., Willis, C., Baddeley , A., & Emsile, H. (1994). The children Test of nonword repetition : A test of phonological working memory . Memory,2, 103-127.
  20. Gray, S. (2003). Diagnostic accuracy and test-retest reliability of nonword repetition and digit span tasks administered to preschool children with specific language impairment. J Commun Disord, 36(2), 129-151.
  21. Gupta, P., & Tisdale, J. (2009). Does phonological short-term memory causally determine vocabulary learning? Toward a computational resolution of the debate. Journal of Memory and Language, 61, 481–502.
  22. Huang, J., Tan, S.-p., Walsh, S. C., Spriggens, L. K., Neumann, D. L., Shum, D. H. K., & Chan, R. C. K. (2014). Working memory dysfunctions predict social problem solving skills in schizophrenia. Psychiatry Research, 220(1–2), 96-101. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2014.07.043
  23. Jones, G., & Macken, B. (2015). Questioning short-term memory and its measurement: Why digit span measures long-term associative learning. Cognition, 144, 1-13.
  24. Karch, J. D., Sander, M. C., von Oertzen, T., Brandmaier, A. M., & Werkle-Bergner, M. (2015). Using within-subject pattern classification to understand lifespan age differences in oscillatory mechanisms of working memory selection and maintenance. NeuroImage, 118, 538-552.
  25. Kochhann, R., Varela, J., Forster, L., Onyszko, D., Assis, S., & Chaves, M. L. (2009). Detection validity of the digit span and the word span for dementia. Alzheimer's & Dementia, 5(4, Supplement), P447-P448. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jalz.2009.04.824
  26. Kornmann, J., Kammerer, Y., Anjewierden, A., Zettler, I., Trautwein, U., & Gerjets, P. (2016). How children navigate a multiperspective hypermedia environment: The role of spatial working memory capacity. Computers in Human Behavior, 55, Part A, 145-158.
  27. Li, X., Xiao, Y.-h., Zhao, Q., Leung, A. W. W., Cheung, E. F. C., & Chan, R. C. K. (2015). The neuroplastic effect of working memory training in healthy volunteers and patients with schizophrenia: Implications for cognitive rehabilitation. Neuropsychologia, 75, 149-162. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2015.05.029
  28. Marconi L., Ott M., Pesenti E., Ratti D., Tavella M. (1993). Lessico Elementare. Dati statistici sull'italiano letto e scritto dai bambini delle elementari. Bologna: Zanichelli
  29. Messer, M. H., Verhagen, J., Boom, J., Mayo, A. Y., & Leseman, P. P. M. (2015). Growth of verbal short-term memory of nonwords varying in phonotactic probability: A longitudinal study with monolingual and bilingual children. Journal of Memory and Language, 84, 24-36. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jml.2015.05.001
  30. Sasisekaran, J. (2013). Nonword repetition and nonword reading abilities in adults who do and do not stutter. Journal of Fluency Disorders, 38(3), 275-289. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jfludis.2013.06.001
  31. Smith, A., Sadagopan, N., Walsh, B., & Weber-Fox, C. (2010). Increasing phonological complexity reveals heightened instability in inter-articulatory coordination in adults who stutter. Journal of Fluency Disorders, 35, 1–18.
  32. Spencer, C., & Weber-Fox, C. (2014). Preschool speech articulation and nonword repetition abilities may help predict eventual recovery or persistence of stuttering. Journal of Fluency Disorders, 41, 32-46. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jfludis.2014.06.001