اثربخشی رویکرد بومی روان‌شناسی وحدت‌مدار بر گرایش به افسردگی و خودکشی دانشجویان پسر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی رویکرد روان‌شناسی وحدت مدار بر نشانه‌های افسردگی و گرایش به خودکشی دانشجویان پرداخته است. روش: روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری سه‌ماهه است. جامعه آماری شامل 895 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی ساکن در خوابگاه بود؛ و نمونه تحقیق به روش نمونه‌گیری هدفمند و از طریق فرم کوتاه مقیاس افسردگی اضطراب تنیدگی و پرسش‌نامه افکار خودکشی بک، غربال و از میان 200 دانشجوی مستقر در خوابگاه، 20 دانشجوی دارای گرایش به افسردگی و خودکشی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در شانزده جلسه شامل ده جلسۀ یک ساعت و نیمه فردی در کلینیک خانواده و کودک دانشگاه شهید بهشتی و شش جلسه تمرین در خوابگاه شرکت داده شدند؛ و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. جهت بررسی اثر مداخله، همه دانشجویان یک‌بار پس از مداخله و سه ماه پس از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون ناپارامتریک یو­من­ویتنی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش مبتنی بر روان‌شناسی وحدت مدار بر افسردگی (02/0=p، 15=U) و گرایش به خودکشی (019/0=p، 5/14=U) اثر داشته است و این اثر در مرحله پیگیری سه‌ماهه پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: رویکرد روان‌شناسی وحدت مدار با ارتقا نگرش و یکپارچه کردن تجارب زندگی و پذیرش واقعیت احساس تعلق و معنا در زندگی، منجر به کاهش نشانه‌های افسردگی و گرایش به خودکشی دانشجویان می­‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of unity-oriented psychology approach on depression and suicidal tendencies in male students

نویسندگان [English]

  • Ali Zadeh Mohammadi 1
  • Mohsen Tahmasbi 2
1 1. Associate Professor, Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 MA in Clinical Psychology, Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Aim: The current study examines the effectiveness of unity-oriented intervention on depression and suicidal tendencies of Shahid Beheshti University students. Methods: Research method was quasi-experimental with pretest, posttest, and control group and a three month follow up. The statistical population included all male Students between the ages of 19 to 24, attending Shahid Beheshti University in 2018.Statistical population of this research include 895 male Students, Living at university dormitories. Through screening, 20 Students were selected and randomly assigned to experiment and control group. The subjects were evaluated before and after interventions through Beck Scale for Suicide Ideation (Beck, Kovacs & Weissman, 1979) and Depression Anxiety and Stress Scales (Lovibond & Lovibond, 1995).The unity-oriented intervention was administered in 10 sessions, each of them took 1.5 hours in the experiment group and there was no intervention in control group. The data were analyzed through Mann-Whitney U test.Results: Findings show that unity-oriented intervention has a significant effect on depression (U= 15, P= 0.02), and suicidal ideation (U= 14.5, P= 0.019) and this effect remained unchanged in the three month follow-up phase.Conclusion: Through integrationof life experiences and acceptance of life's realities, unity-oriented psychology approach promote a sense of belonging and meaningfulness. And decreases depression symptoms and suicidal tendencies. Therefore it can be used as an effective intervention method to alleviate psychological problems, especially suicidality and depression, and also promote student’s well-being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depression
  • Suicide
  • Students
  • Unity-oriented psychology
Bakhtar M, Rezaeian M. The Prevalence of Suicide Thoughts and Attempted Suicide plus TheirRisk Factors among Iranian Students: A Systematic Review Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 15(10): 1061-76. [Farsi]. [link]
Beck, A. T. Kovacs, M., & Weissman, A. (1979). Assessment of suicidal intention: the Scale for Suicide Ideation. Journal of consulting and clinical psychology, 47(2), 343. [link]
Blankstein, K. R., Lumley, C. H., & Crawford, A. (2007). Perfectionism, hopelessness, and suicide ideation: Revisions to diathesis-stress and specific vulnerability models. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 25(4), 279-319. [link]
Bruffaerts, R., Mortier, P., Auerbach, R. P., Alonso, J., Hermosillo De la Torre, A. E., Cuijpers, P., ... & Stein, D. J. (2019). Lifetime and 12‐month treatment for mental disorders and suicidal thoughts and behaviors among first year college students. International journal of methods in psychiatric research, e1764. [link]
Bruffaerts, R., Mortier, P., Kiekens, G., Auerbach, R. P., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., & Kessler, R. C. (2018). Mental health problems in college freshmen: Prevalence and academic functioning. Journal of affective disorders, 225, 97-103. [link]
Elliott, G. C., Colangelo, M. F., &Gelles, R. J. (2005). Mattering and suicide ideation: Establishing and elaborating a relationship. Social Psychology Quarterly, 68(3), 223-238. [link]
France, M. K. (2011). Introducing the unified measure of university mattering: Instrument development and evidence of the structural integrity of scores for transfer and native students. Harrisonburg: James Madison University. [link]
Greenberg L, Warwar S, Malcolm W. Emotion-focused couple’s therapy and the facilitation of forgiveness. J Marital Fam Ther. 2010; 36(1):28-42. [link]
Greenberg LJ, Warwar SH, Malcolm WM.)2008(. Differential effects of emotion-focused therapy and psychoeducation in facilitating forgiveness and letting go of emotional injuries. J Couns Psychol; 55(2): 185. [link]
Hysenbegasi, A., Hass, S. L., & Rowland, C. R. (2005). The impact of depression on the academic productivity of university students. Journal of Mental Health Policy and Economics, 8(3), 145. [link]
Ibrahim, A. K., Kelly, S. J., Adams, C. E., & Glazebrook, C. (2013). A systematic review of studies of depression prevalence in university students. Journal of psychiatric research, 47(3), 391-400. [link]
Joiner Jr, T. E., Van Orden, K. A., Witte, T. K., Selby, E. A., Ribeiro, J. D., Lewis, R., & Rudd, M. D. (2009). Main predictions of the interpersonal–psychological theory of suicidal behavior: Empirical tests in two samples of young adults. Journal of abnormal psychology, 118(3), 634.‏ [link]
King, C. A. & Merchant, C. R. (2008). Social and interpersonal factors relating to adolescent suicidality: A review of the literature. Archives of Suicide Research, 12, 181-196. [link]
Koenig, H. G., King, D. E., & Carson, V. B. (2012). Handbook of religion and health (2nd Ed.).New York, NY: Oxford University Press. [link]
Lovibond S H and Lovibond P F (1995). Manual for the Depression Anxiety Stress Scales. (2nd. Ed.) [link]
Putnam, R.  D. (1995). Bowling Alone: American's Declining Social Capital. Journal of Democracy, 6(1), 65-78. [link]
Zivin, K., Eisenberg, D., Gollust, S. E., & Golberstein, E. (2009). Persistence of mental health problems and needs in a college student population. Journal of affective disorders, 117(3), 180-185. [link]